בעיניים פקוחות-ראש המוסד מתריע

| 15/11/2011 | 0 Comments

 

"בכל זאת החברה עומדת לחתום החוזה היום לפנות ערב. מדברת על החוזה באותם התנאים המוכרים לנו. יודעים שמחר חג. חושבים שיכולים לנחות מחר לפני החושך…"

כך נפתח המברק שהכתיב ראש המוסד צבי זמיר בטלפון מלונדון לראש לשכתו, פרדי עיני, בלילה שבין חמישה לשישה באוקטובר 1973. זו ההתרעה שהעביר מפיו של אשרף מרואן, האיש של ישראל בצמרת השלטון המצרי, על המלחמה שתפרוץ למחרת – בניגוד מוחלט להערכת אגף המודיעין של צה"ל. כל הצמרת הביטחונית-מדינית של ישראל קיבלה את הערכת אגף המודיעין. כולה – למעט המוסד. חודשים ארוכים העביר המוסד שורה של התרעות אמינות ומדויקות מפני המלחמה הקרבה. ידענו כמעט הכול ולא ידענו דבר. למה?

 

בספר בעיניים פקוחות מנתח צבי זמיר בבהירות ובלא רחם את הכשלים המודיעיניים והמנהיגותיים שהביאו לעיוורון הנורא הזה. בראשם, הכוח הבלתי מוגבל שניתן לאמ"ן לפרש כרצונו את הידיעות שאספו כל גופי המודיעין האחרים, ולהגיש את פרשנותו כאמת מוחלטת ויחידה לקברניטי המדינה. הכוח הזה לא נלקח מאמ"ן עד היום. משום כך, בעיניים פקוחות הוא מסמך בעל חשיבות עצומה — הוא איננו ספר היסטוריה, אלא קריאת השכמה אקטואלית.

 

בכנות ובענווה משחזר זמיר את מסלול חייו – מגיוסו כנער בן שש-עשרה לפלמ"ח והפיקוד בגיל עשרים ושלוש על הגדוד שאיבטח את השיירות לירושלים הנצורה, דרך שירותו כראש מחלקת הדרכה וכאלוף פיקוד הדרום בצה"ל לפני מלחמת ששת הימים, ועד שש השנים הסוערות ב"תפקיד שאין דומה לו" – ראש המוסד. לראשונה, הוא מתייחס לחלקו בסיכול הטרור שאחרי אולימפיאדת מינכן ולשותפות האמיצה עם גולדה מאיר וחושף היבטים עלומים של פעילות הארגון, הערכים ונורמות ההתנהלות בו עד מלחמת יום הכיפורים ואחריה.

 

צבי זמיר ב1942, בהיותו בן שש-עשרה, התגייס לפלמ"ח, וב-1947 מונה למפקד הגדוד השישי שאיבטח את השיירות לירושלים. בין תפקידיו בצה"ל: ראש מחלקת הדרכה, אלוף פיקוד הדרום ונספח צבאי בבריטניה ובסקנדינביה. ראש "המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים" בשנים 1968-1974. לאחר פרישתו ניהל את בתי הזיקוק לנפט והיה יושב ראש המכון לנפט ולאנרגיה. ממקימי תיאטרון "גשר" ובמשך שש-עשרה שנה יושב ראש עמותת התיאטרון וחבר בהנהלתו.

 

אפרת מס נולדה בקיבוץ הזורע ב-1949. לאחר שירות בשב"כ היתה ממקימי המרכז לקידום אוכלוסיות מיוחדות בצה"ל ופיקדה על התיכון לאנשי צבא. את שירותה סיימה כראש ענף השכלה בדרגת סגןאלוף. מס פיתחה תוכניות לבתי ספר קולטי עלייה והיא בעלת תואר שלישי בתחום ניהול מערכות חינוך במצבי קונפליקט בין תרבויות.

 

בעיניים פקוחות – ראש המוסד מתריע: האם ישראל מקשיבה?  מאת צבי זמיר ואפרת מס,  הוצאת דביר, שנת 2011.

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , ,

Category: ספרי עיון, ספרי מדע, ספרי תיעוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.