טרויה – דיוויד גמל, סיום הסכסוך – בגין, פרמקון – דירק ויטנבורן, מכור – מאט ריכטל

| 03/12/2011 | 0 Comments

כרך ראשון בטרילוגיה. הליקון, הנסיך הצעיר של ממלכת דרדניה, גיבור, לוחם וימאי. אנדרומאכה, היא כוהנת צעירה שאמורה להתחתן עם הקטור הלוחם, מגדל הסוסים, נסיך טרויה. ארגוריוס, לוחם מיקאני שניטלו ממנו זכויותיו ומעמדו, מונע בתאוות נקם. טרויה, העיר האגדית שאויביה חומדים את אוצרותיה, מסוכסכת ומפולגת, קרועה בינות לכוחות יריבים.

כל כמה שנים, בעקביות מעוררת הערצה קמה לתחייה ספרותית גרסה כזו או אחרת של אגדת טרויה, והפעם, דרך דמיונו הפורה ועיניו של אחד מטובי מספרי הסיפורים – דיוויד גמל.

אם חשקה נפשו של הקורא בסיפור מרגש, בהרפתקאות, במעשי גבורה לרוב, בתככים, בסיפור היסטורי נפלא, הכול מכל בכל – יש ובשפע. למרות המחסור בעריכה ובהגהה, הנאה מובטחת.

 

קרובי משפחה: כפטריות אחרי הגשם, גרסה טובה ומענגת לאפוס ההיסטורי של מלחמת טרויה יקבל הקורא ב"שירתה של טרויה" מאת קולין מקאלוג. הרפתקאות ומיתולוגיה לרוב יצמא ב"גיזת הזהב" מאת רוברט גרייבס, שלא לדבר על "אני קלאודיוס" ו"קלאודיוס האל". ראשית, ראוי ורצוי לקרוא את הספר "חרב בסערה" של אותו הסופר.                

 

טרויה מאת דיוויד גמל, הוצאת כוכבי כסף 434 עמודים

—————————————–

 

מכריכתו האחורית של הספר: "אי אפשר לאהוב מדינה או עם, אי אפשר לאהוב ארץ והמנון, זו אינה אהבה כי אם אדנות ורכושנות. זו הנפש הנצמדת למה שמעניק לה ביטחון, הבטחה לכוח ועוצמה. הכוח משחית את הלב, הכוח אינו מבחין ביופי, הכוח מוליד רק כאב".

רצף של אמירות, הגיגים, אנקדוטות, מחשבות ותובנות של אחד. ברומא הקיסרית היה המחבר הופך כפי הנראה לליצן חצר. בתרבות המזרחית הוא היה מולבש בטורבן והופך אולי ליועץ המלך. במאה התשע עשרה היו מצרפים אותו לאוטופיסטים. כאן ועכשיו רוב הסיכויים שלולא היה הנדון נכדו של ובנו של אף הוצאת ספרים גדולה כנראה לא הייתה טורחת להוציא את הספר. ובכל זאת, למרות מתקפת יחסי הציבור יש פה ושם מה לקרוא.

 

קרובי משפחה: בענייני אוטופיות וכו' אפשר לנסות ולקרוא את "ספר החוקים של הטבע" מאת מורל, וראוי לעיין שוב בספר "אוטופיה" מאת תומאס מורוס, אבל נדמה לי שאולי כדאי לבדוק שוב את הגותו הלא ברורה של ג'ון לנון .    

סיום הסכסוך מאת אבינדב בגין, הוצאת אחוזת בית 154 עמודים

 

—————————————————

 

ויליאם פרדריק, פרופסור צעיר לפסיכולוגיה ב"ייל", עורך בשנות החמישים יחד עם שותפו למחקר ניסוי בתרופה ניסיונית המבטיחה אושר. כתוצאה מכך, אחד הסטודנטים יוצא במסע רצח וההשלכות רודפות את משפחתו של ויליאם לנצח. זאק, בנו של ויליאם שנולד לאחר הטרגדיה מגולל את סיפורה של המשפחה לפני ואחרי.

מין המקובלות הוא שסמים, חרדות, פסיכיאטריה, תלות ותרופות הינם לחם חוקה של החברה האמריקאית החל משנות השישים ועד לימינו אלו. לאור כל אלו, דירק ויטנבורן מצליח להעביר את סיפורה של שקיעתה של המשפחה ובנייתה מחדש, גדולה ואבסורד החיים בכפיפה אחת, והכול בכתיבה ריאליסטית מדויקת ורגישה להפליא ובעומק מפתיע. לסיכום: ספר טוב מאוד, מומלץ בהחלט לקריאה.        

 

קרובי משפחה: האסוציאציה הראשונה, יחד עם החיוכים המרירים הוא לספר ולסרט שנעשה על פיו "העולם על פי גארפ" מאת ג'ון אירווינג. משם הייתי ממשיל ל"היפופוטם" מאת ויליאם פריי. ואם כבר ענייני סמים למיניהם ראוי לקרוא את "בדרכים" מאת נביא שנות השישים ג'ק קרואק, ולחפש קצת על חייו של טימוטי לירי הפסיכולוג השנוי במחלוקת.  

פרמקון מאת דירק ויטנבורן, הוצאת כתר 508 עמודים

 

————————————————-

 

אחרי שנח איידל, כתב עיתון בסן פרנסיסקו, מקבל פתק מאישה זרה המזהירה אותו הוא ניצל ברגע האחרון מפיצוץ בקפה אינטרנט. כתב היד על הפתק שייך לבת זוגו לשעבר, אהבתו האחת והיחידה, יזמית מעמק הסיליקון שנעלמה בלב ים, ושעליה הוא עדיין מתאבל. נח יוצא למרדף.

זהו ספר מתח. יפה. עוד ספר מתח אחד בשורה אינסופית של ספרי מתח היוצאים כל חודש ומנסים לצוד את תשומת ליבו של הקורא. האם יש בספר זה משהו חשוב במיוחד, כנראה שלא. האם התעלומה היא מרתקת במיוחד, או "מסחררת ומפתיעה", גם לא באמת. האם הוא זורם – טוב, זה דווקא כן. חביב פלוס נראה לי ציון הולם.

 

קרובי משפחה: "פרנויה" ו"המנכ"ל", ספריו רבי המכר של ג'וזף פיינדר יתאימו לא רע לאותו קוו קריאה. הלהיט ההיסטרי "אנשי הקש" של מייקל מרשל יצליח למצוא את עצמו באותה חבילה, שלא לדבר על "הנעלמים" של הרלן קובן. אבל אם מישהו חוץ ממני עוד זוכר, "קרטל" מאת לו-פול סוליצר הוותיק יספק את הסחורה. 

 

מכור מאת מאט ריכטל, הוצאת כנרת 303 עמודים

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.