מכון טרומן יקיים ערב לכבוד תרגום ספרה של לואיז בית-לחם: צבע מקומי

| 22/12/2011 | 0 Comments

התוכנית ללימודי תרבות במכון טרומן תקיים ביום רביעי, 28 בדצמבר 2011 בשעה 18:15 ערב לכבוד תרגום ספרה של לואיז בית לחם "צבע מקומי". האירוע, שיתקיים בחדר 503 בבית מאירסדורף בהר הצופים בירושלים, יפתח בברכת פרופ' סטיב קפלן, ראש המכון למחקר ע"ש הרי ס.טרומן ובהשתתפות ד"ר לואיז בית לחם. מנחה ד"ר קרולה הילפריך.

ספרה של לואיז בית-לחם צבע מקומי נדרש לשיח ההיסטוריוגראפי שהתגבש בדרום אפריקה בתקופת האפרטהייד. מה מקומה של הספרות בתנאים של מצב-חירום פוליטי? כיצד מתיישב מעמדו של הטקסט הספרותי בתור שכזה עם חובו הדחוף למציאות שהייתה לאזור אסון? הספר מציג באופן ביקורתי את התביעה שרווחה בחוגי הספרות באותם ימים – להקריב את היסודות ה"ספרותיים" לטובת ייצוג "שקוף" של המציאות הכואבת; הוא מציע חלופות לגישה זו מתוך מחשבה מחודשת על מושגים כמו עדות, תיווך ותרגום. מחקרה של בית-לחם חושף את נקודת המגע בין הסמיוטיקה של האפרטהייד לתרבות הספרותית והפוליטית של המחאה – מתנות הפרידה המורעלות שהוריש האפרטהייד למתנגדיו.

 
כנגד טשטוש הגבולות המפתה בין הסימן לחומר, בין הדיבור לדבר, עולה מהספר קריאה בגופים, אשר עם היותם פצועים ומצולקים, לעולם אין הם "מדברים בעד עצמם"; זו קריאה אשר מגייסת את משאביה התיאורטיים והאתיים על מנת להסיט את המבט מרישומה המְדָבֵּר של הטראומה אל דמותה של מתווכת אשר נושאת את אפשרותה של העדות בעודה נדחקת אל מחוץ לפריים; זו קריאה המתערבת בין הפצע לתחבושת, בין העד לשופט, בקולה של המתווכת, ממעמקיו של פער התיווך. 

המהלך של בית-לחם מתנודד בין ניתוח טקסטים ספרותיים וביקורתיים לבין עיון בפרקי עדות שהובאו בפני "ועדת האמת והפיוס" שקמה בדרום אפריקה לאחר האפרטהייד – כל זאת בזיקה מתמדת לסיטואציה הפוליטית הישראלית שמתוכה ואליה נכתבים הדברים. הספר מלווה במבוא שכתבו המחברת והמתרגם במיוחד למהדורה העברית

ד"ר לואיז בית-לחם היא מרצה בכירה בחוג לספרות אנגלית ובתכנית ללימודי תרבות באוניברסיטה העברית בירושלים ובתכנית הבין-אוניברסיטאית ללימודים אפריקאיים; פרסמה מאמרים על ספרות דרום אפריקאית, יצירתו של ג'. מ. קוטזי ותיאוריה פוסט-קולוניאלית.

 

המכון למחקר ע"ש הארי ס. טרומן למען קידום השלום הוא מכון א-פוליטי המתמקד במחקר העוסק בהיסטוריה, פוליטיקה והתפתחות חברתית של העולם הלא מערבי, עם דגש מיוחד על המזרח התיכון. המכון היושב בהר הצופים בירושלים נוסד ב-1965 והוא מקיים מדי שנה פעילות אקדמית ענפה הכוללת מחקרים, כנסים רבים, סדנאות וסימפוזיונים. במכון חברים חוקרים בולטים מהאקדמיה ומומחים מובילים בתחומם. המכון שומר על  קשרים עם אוניברסיטאות, מכונים ואינדיבידואלים ברחבי העולם.

באירוע משתתפים/מגיבים: ד"ר בשיר בשיר, מכון ואן ליר בירושלים, פרופ' אמילי בודיק, החוג לאנגלית, ראש המרכז ללימודי הספרות, האוניברסיטה העברית, ד"ר גיא רופא, מכון טרומן, התכנית הבין-אוניברסיטאית ללימודי אפריקה, עודד וולקשטיין, מתרגם, התכנית ללימודי תרבות, האוניברסיטה העברית.

 

 

צבע מקומי אפרטהייד לאור התיאוריה מאת לואיז בית-לחם בהוצאת רסלינג, 285 עמודים.

 

יום ד', 28 דצמבר 2011 בשעה 18:15, הר הצופים, בית מאירסדורף 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , ,

Category: אירועי ספרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.