מפגשים: ביאליק בחשיפה ביקורתית – על קו התפר בין היצירה לחיים

| 25/01/2012 | 0 Comments

 

סדרה בת שלושה מפגשים מאירי עיניים עם חוקר הספרות פרופ' אבנר הולצמן, מחבר הביוגרפיה על ביאליק ומהדיר כתביו.  סדרת ההרצאות תאיר ותדגים מספר סוגיות עקרוניות בחייו, ביצירתו ובנוכחותו של חיים נחמן ביאליק. בעיקר יודגש בה סבך המתחים הבלתי-מוכרע בין היבטים שונים בעולמו, כגון: בין החיים ליצירה, בין האישי ללאומי, בין הגולה לארץ-ישראל, בין המשורר ואיש-הציבור.

 

ההרצאה הראשונה תתהה על מושג המשורר הלאומי – הכתר שדבק בביאליק כמעט מראשית הופעתו ומלווה אותו עד היום. מה בשירתו של ביאליק הפך אותה לתופעה כה חד-פעמית? מדוע וכיצד קנה לו מעמד כה מיוחס בקרב בני זמנו ובני הדורות הבאים? כיצד אירע הדבר ששנים לא רבות אחרי פרסום ראשוני שיריו הוכר לא רק כגאון השירה אלא כדמות הבולטת ביותר במרחב התרבות הלאומית? ומדוע נמנעה התודעה הקיבוצית של הרפובליקה הספרותית העברית לאצול את התואר הרם הזה למשורר אחר כלשהו מבני הדורות הבאים?

ההרצאה השנייה תאיר מקצת מן הקשרים המורכבים בין חייו של ביאליק לבין יצירתו, ותטען כי יצירתו של ביאליק היא בעומקה ובשורשה אוטוביוגרפית. זה סוד קסמה ומקור האנרגיה המפעמת בה. באיזה אופן שימשו אותו חוויות חייו כ'חומרי גלם' לשיריו ולסיפוריו? כיצד מאירים החיים את היצירה והיצירה את החיים? כיצד שוזרת שירתו את מסלול החיים הפרטי שלו בהקשרים לאומיים ואוניברסליים? וכיצד נעשו רשמי הילדות והנעורים בפרבר העצים של ז'יטומיר למקורותיהם של כמה מן הסיפורים היפים ביותר שנכתבו בעברית?

ההרצאה השלישית תעסוק בעשור האחרון בחייו של ביאליק, מאז שהקים את ביתו על חולות תל-אביב עד מותו קודם זמנו בווינה. איזה תפקיד מילא ביאליק במרקם חייה של העיר העברית הראשונה וביישוב הארץ-ישראלי כולו? מה היה חזון התרבות שהדריך את עשייתו? כיצד נפרשׂה פעילותו על פני קשת מסחררת של תחומי יצירה? כיצד הצטיירה דמותו בעיני הרבים שבאו עמו במגע? תשומת-לב מיוחדת תוקדש לשירים שנכתבו בעשור זה, וביניהם 'לבנות שפיה', 'גם בהתערותו לעיניכם', 'ראיתיכם שוב בקוצר ידכם' והמחזור 'יתמות'.

 

 

מפגש ראשון יום שני 6.2.2012 שעה 20.00

"אכן חציר העם": שירת הזעם וכתר המשורר-הלאומי

 

מפגש שני יום שני  27.2.2012 שעה 20.00

"מי אני ומה אני": בין הביוגרפיה ליצירה

 

מפגש שלישי יום שני 19.3.2012 שעה 20.00

"פרידה": מה חולל ביאליק בתל-אביב

 

מחיר כל מפגש: 40 ש"ח

האירועים יתקיימו במתחם ביאליק, רח' ביאליק 22 תל-אביב

טל' לבירורים: 03-5254530

 

         (תמונה מצורפת: ביאליק באיור של חיים גליקסברג)

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Category: אירועי ספרות, דף הבית - ארועי ספרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.