נבחרה "הרשימה הקצרה" של פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2011

| 24/11/2011 | 0 Comments

ועדת השיפוט של פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס בראשות שופטת ביה"מ העליון בדימוס, הגב' דליה דורנר, בחרה את "הרשימה הקצרה" בפרס ספיר ואת הזוכה בקטגורית פרס הביכורים. הכותר הזוכה בפרס הביכורים הוא "נסיעה" מאת יאיר אסולין בהוצאת חרגול

 

ואלו הם שמות הספרים  שנכנסו ל"רשימה הקצרה" ומועמדים לפרס הגדול:

  1. "ארטור"  מאת דן בניה סרי בהוצאת כנרת זב"מ
  2. "יולנדה"  מאת משה סקאל בהוצאת כתר.
  3. "דרוש לחשן " מאת חגי ליניק בהוצאת הספרייה החדשה .
  4. "היברו פבלישינג קומפני " מאת  מתן חרמוני בהוצאת כנרת זב"מ. .
  5. "חיי חורף" מאת  אורלי קסטל בלום בהוצאת הספרייה החדשה .

 

אלו נימוקי השופטים:

  1. דרוש לחשן מאת חגי ליניק (הספרייה החדשה) –

"חיי משפחה הטעונים בטראומה בין-דורית בשל אתוס השכול, עומדים במרכז הרומן רב העוצמה של חגי ליניק. הקול המספר מצליח לחדור לעומקים מכאיבים אבל בה בעת הוא רווי בהומור, עדינות והשתאות לנוכח עוצמת האנושיות שזיקק הכאב".

 

  1. חיי חורף מאת אורלי קסטל בלום (הספרייה החדשה) –

"הדמויות, הזירות והמבטים בסיפוריה של קסטל בלום עומדים בפני פירוק, כישלון או מוות, ובכל זאת מספקים נחמה והזדהות. הזהות הישראלית והלשון העברית מתוארות בסיפורים ממרחק בוחן, אירוני ומפוכח, המשקף את מורכבותם.

 

  1. היברו פבלישינג קומפני מאת מתן חרמוני (כנרת זב"מ דביר) –

"ספר שבונה עולם יידי – אמריקני של נרגנות משובבת ומשיב לחיים חדשים שפה מקום ואנשים מתוך הזמן האבוד. יצירה שעוסקת בחומרים שאינם שכיחים בספרות הישראלית העכשווית ועושה זאת במידה גדושה של חיוניות, הומור ומקוריות".

 

  1. ארטור מאת דן בניה סרי (כנרת זב"מ דביר) –

"ארטור" הוא רומן עז מבע, חיוני ופרוע, שמתאר את חיי קהילה בוכרית בירושלים בשנות ה- 40. בעולם שבונה בניה סרי משמשים הפגאני והיהודי בערבוביה, ודמויותיו מופעלות על ידי אמונות מסתוריות, שאינן טפלות כלל וכלל. היצירה עשירה וציורית, נעה בין הומור חם וחומל לבין פיכחון אכזרי, ומתבלטת גם באופן שבו היא משלבת רבדים ומסורות בכתיבה העברית.

 

  1. יולנדה מאת משה סקאל (כתר) –

"יולנדה" משרטט מקטע של אוטוביוגרפיה משפחתית, המתמקדת בדמותה המטריארכאלית של סבתו של המספר. הדמות הזו, שיש לה פן נוכח ופן בדיוני, מלווה את המספר בתהליך התבגרות מורכב, המתואר ברגישות, בחום ובהומור. בתוך כך, מתוארים נכוחה קונפליקטים מגדריים, אתניים ודוריים בחברה הישראלית. 

 

ספר הביכורים:

"נסיעה" מאת יאיר אסולין (חרגול)

נובלה דחוסה, אינטנסיבית ורבת עוצמה שמתרחשת בזמן נסיעה של חייל דתי עם אביו למשרד הקב"ן. יומן ישיר ושלדי הנושא מימד של דחיפות ושל תנופה פואטית חפה מגינונים. ספר נועז של נסיעה אל גוף ראשון.

 

כל אחד מהמועמדים הנכלל ב"רשימה הקצרה" והזוכה בקטגורית ספר ביכורים, זוכים בפרס כספי בסך 25 אלף ₪. הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס יקבל פרס כספי בסך 150 אלף ₪ וספרו יתורגם לערבית ולשפה זרה נוספת עפ"י בחירת הזוכה. כמו כן, רוכש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מה"רשימה הקצרה" וספר הבכורים ומעניק אותם לספריות ציבוריות ברחבי הארץ.

פרס ספיר לספרות שנוסד בשנת 2000 במטרה לעודד את הספרות העברית ואת תרבות הקריאה, יחולק זו הפעם האחד עשרה לכותר הטוב ביותר של השנה עפ"י בחירת חבר השופטים, בראשותה של היו"ר, הגב' דליה דורנר. לא פחות מן הסופרים, מחכים כל שנה חובבי הספרות בארץ להכרזה הדרמטית על פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס. הספרים הזוכים הופכים לשיחת היום ומעוררים סקרנות ציבורית, ובכך מוגשם החזון שהוליד את הפרס – עידוד הספרות העברית ותרבות הקריאה.

דולין מלניק, מנהלת אגף תרבות ואמנות: "פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס הפך עם השנים לפרס המשמעותי בישראל הן מבחינת הפרס הכספי והן מבחינת חשיפת הסופרים המתמודדים בפני הקהל הרחב. השנה מתקיימת חגיגה ספרותית כפולה. בחודש מרץ הוענק פרס ספיר לשנת 2010 ובתום השנה נעניק את פרס ספיר לשנת 2011".

 

הזוכים בפרס ספיר לדורותיו :

שנת 2000:  "תאום כוונות" מאת חיים סבתו בהוצאת ידיעות אחרונות

שנת 2001: דויד גרוסמן בפרס על ספרו "מישהו לרוץ איתו" בהוצאת הקיבוץ המאוחד

שנת 2002: גיל הר אבן עם ספרה "שאהבה נפשי" בהוצאת כתר

שנת 2003: ספרו של אמיר גוטפרוינד "אחוזות החוף" בהוצאת זמורה ביתן

שנת 2004: דן צלקה  עם "ספר האלף בית" בהוצאת חרגול

שנת 2005: אלונה פרנקל על ספרה "ילדה של" בהוצאת מפה

שנת 2006: רון לשם זכה בספר שאף הופק לסרט "אם יש גן עדן" בהוצאת זמורה ביתן

שנת 2007: ספרה של שרה שילה "שום גמדים לא יבואו" בהוצאת עם עובד

שנת 2008: ספרו של צבי ינאי "שלך סנדרו" בהוצאת כתר

שנת 2010: ספרו של יורם קניוק "תש"ח" בהוצאת ידיעות ספרים

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , ,

Category: אירועי ספרות, דף הבית - ארועי ספרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.