סטונר – ג'ון ויליאמס

| 22/11/2011 | 0 Comments

סטונר, ספרו המופתי של הסופר האמריקאי ג'ון ויליאמס (1994-1922), הוא סיפורו של נער חווה שהולך ללמוד באוניברסיטה ונעשה מרצה לספרות אנגלית באוניברסיטת מיזורי. זהו סיפורו של גבר שעד סוף ימיו נותר נאמן לעצמו, לערכיו ולשליחותו, חרף כישלונו בעיני העולם וחרף תסכוליו האישיים.

 

אפשר להרבות מילים על מסלול חייו של גיבור הספר, ויליאם סטונר, אולם סוד קסמו של הרומן היפהפה הזה טמון דווקא בסגנון הפשוט והמאופק של מחברו, בשליטתו המוחלטת בחומרי העלילה ובדיוק הלשוני מעורר ההשתאות. זהו רומן ריאליסטי, מאופק וסולידי, מתעתע בפשטותו, העוקב באופן ליניארי אחר סיפור חייו של אדם אחד בסגנון מדוד, כמעט סטואי. ובכל זאת, כפי שמסכם סנו במאמרו: "מעט מאוד רומנים באנגלית, או תוצרים ספרותיים מכל סוג שהוא, מתקרבים לרמתו של 'סטונר' מבחינת התבונה האנושית וכיצירת אמנות."

 

מחבר הספר, ג'ון אדוארד ויליאמס (1994-1922), היה סופר ומרצה לספרות אנגלית. הוא נולד בטקסס, בן למשפחה של חקלאים. כשהמורה שלו לחיבור הקריאה בפני הכיתה חיבור שכתב הוא הבין שנועד להיות סופר. במלחמת העולם השנייה שירת בהודו ובבורמה, ובאותה תקופה כתב את הטיוטה לרומן הראשון שלו. את לימודיו לדוקטורט השלים באוניברסיטת דנוור ובאוניברסיטת מיזורי בעשור שלאחר סיום המלחמה. במשך ארבעים שנה לימד ויליאמס ספרות וכתיבה יוצרת, ובמהלך חייו פרסם שישה ספרים: שני קובצי שירה וארבעה רומנים. האחרון שבהם, אוגוסטוס, זכה בשנת 1973 ב-National Book Prize.

'סטונר' ראה אור לראשונה בארצות הברית בשנת 1965, ומאז נפוצה שמועתו בין אוהבי הספרות. הוצאתו המחודשת לאור  ב-2003, בסדרת הקלאסיקות של הוצאת הספרים היוקרתית ניו יורק ריוויו אוף בוקס, החזירה אותו אל התודעה ואל הלב,  וזיכתה דור חדש של קוראים בחוויה לקרוא בו.

 

מן הביקורות:   

"איך ייתכן שהספר הזה אינו מפורסם?" שאלה זו פותחת את מאמר הביקורת שפרסם האינטלקטואל הבריטי סי.פי.סנו בשנת 1973, עם צאתה לאור של המהדורה הראשונה של הרומן סטונר בבריטניה. הוא היטיב לנסח את השאלה שלאורך השנים מטרידה ומתסכלת את קוראיו של ג'ון ויליאמס, מעריצים מושבעים הרואים בספריו מופת של כתיבה, המעבירים את שמו מפה לאוזן ואת ספריו מיד ליד. אולם גם מאמר מהלל זה, ונוספים שבאו אחריו, לא הצליחו לזכות את סטונר ואת ספריו האחרים של ויליאמס בהצלחה המקווה, ולגאול אותם מאלמוניותם היחסית. הוא נותר "סופר של סופרים", אותו תואר השמור בדרך כלל לסופרים שספריהם זוכים להערכה במעגלים הספרותיים אך נשארים מחוץ למגרש של שוק הספרים התחרותי.   

 

"יצירה הראויה להתכנות 'רומן מושלם'." Boldtype

"'סטונר' הנו יותר מרומן גדול; הוא רומן מושלם, מסופר טוב כל כך, כתוב יפה כל כך, ומרגש באופן כה עמוק, עד שהוא פשוט מעתיק את הנשימה." (The New York Times Book Review)

"הספר הטוב ביותר שקראתי השנה הוא 'סטונר'. ייתכן שזה הספר הטוב ביותר שקראתי זה שנים". The Believer

"בסך הכול זהו סיפור על בחור שהולך ללמוד באוניברסיטה והופך למרצה. אבל זה אחד הדברים המרתקים ביותר שנתקלתם בהם מעודכם." טום הנקס, Time

"רציני, יפהפה ונוגע ללב. מה שהופך את סטונר למרשים כל כך הוא העוצמה הרוחשת מאחורי החזות המאופקת, המשותפת לסופר ולגיבורו."New Republic

 

 

סטונר, מאת ג'ון ויליאמס, מאנגלית: שרון פרמינגר, אחרית דבר: נטע גורביץ', הוצאת ידיעות ספרים, שנת 2011, 294 עמודים.

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Category: פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.