פתגמי העולם – חוכמת האנושות

| 14/11/2011 | 0 Comments

איך אומרים "התפוח לא נופל רחוק מהעץ" ברחבי העולם? הבן של הצפרדע, הוא צפרדע (יפן) * כלבים אינם יולדים חתולים (צרפת) * כמו האדון, כך הכלים שלו (גרמנית) * הבן של הברווז יודע לצוף (ערבית)…האם המצבים החברתיים המוכרים, אשר זכו לפתגמים בעברית, מתרחשים רק בישראל? הייתכן שחוכמת החיים המסתתרת בפתגמים ייחודית רק לנו? מובן שלא. אלה הם מצבים אנושיים המתרחשים בכל מקום בעולם בו קיימת חברת בני אדם, ללא תלות בשפה ובתרבות המקומית.

מה אם כן תלוי מקום ותרבות? זו המטפורה הייחודית, שילוב המילים שבו משתמשים בני  התרבויות השונות כדי להביע בשפתם את הרעיון האוניברסלי. כך, למשל, בארץ מדברית יגידו "הקש ששבר את גב הגמל", בעוד שבמדינה עם תרבות של שתיית יין יאמרו "הטיפה שגרמה לכוס היין לעלות על גדותיה". שני הביטויים אמנם שונים זה מזה, אולם הרעיון הטמון בהם זהה לחלוטין!

הספר "פתגמי העולם – חוכמת האנושות" עוסק בקסם וביופי שבגילוי רעיונות משותפים למגוון התרבויות והארצות. קריאת הספר מוכיחה כי בני האדם באשר הם חלקו ועודם חולקים תובנות דומות, המלמדות על ניסיון חיים דומה. תובנות אוניברסליות משותפות לכולנו, מעצם היותנו בני אנוש, כמעין  DNAשל האנושות כולה.

הספר מציג 100 תובנות אוניברסליות ב-32 שפות ומזמן הנאה מרובה לא רק למי שעניינו בחקר השפות, אלא לכל מי שרוצה לצאת למסע מופלא אל המסתורין והיופי שבתבונה האנושית.

ריקרדו אריאל בלנק, הוא בעל תואר דוקטור לפיזיקה ממכון ויצמן למדע, ואיש היי טק לשעבר. הוא עלה לארץ מארגנטינה בגיל 16. למרות שאינו לשונאי מקצועי, הוא נמשך מאז ומתמיד לפתגמים ולחוכמה העממית שהם מבטאים. משהבחין כי פתגמים שונים מופיעים בשפות שונות באופנים ייחודיים, החליט לקחת פסק זמן מעבודתו ולהקדיש את כל זמנו ומרצו לחקר הנושא. הספר הזה הוא פרי מחקרו.

פתגמי העולם – חוכמת האנושות, מאת ריקרדו אריאל בלנק, הוצאה עצמית, שנת 2011, 300 עמודים.

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Category: מדריכים ופנאי, ספרי עיון, ספרי מדע, ספרי תיעוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.