אפושון צחצוחון מאת ליאור קומרובסקי / לצחצח שיניים ולפתור מצוקה חברתית

| 24/09/2014 | 0 Comments

אפושון צחצוחון מאת ליאור קומרובסקי

אפושון צחצוחון מאת ליאור קומרובסקי

'אפושון צחצוחון' מאת ליאור קומרובסקי, הוא סיפור עם מוסר השכל המתמקד בחייו של ילד בגיל הגן. הילד חווה התמודדויות רגשיות-חברתיות לא קלות, ואנו מתוודעים אליו במצבים שונים שמערבים מציאות ודמיון – סיטואציות שהן 'הדיבור הפנימי של הילד': בבוקר בדרך אל הגן, במהלך השהות בגן ובערב בבית כאשר אביו מנחם, מכוון ומחזק אותו. למרות אירועי היום הקודם קם הילד בכל בוקר עם תחושה אופטימית. הרעיון המרכזי של הספר נסוב סביב הקשרים החברתיים, היכולת להתמודד חברתית, חשיבות הפתיחות והשיתוף בין הילד ואביו – האבא נוכח, מסייע ומכוון. את הבעיה מציג המחבר באמצעות היגיינת הפה וצחצוח השיניים והפתרון נמצא כאשר "אפושון מוצא את צחצוחון", ובאמצעות צחצוח השיניים פותר את המצוקות החברתיות.

 

 

"עכברון ממצמץ בעיניו ומרחרח. לפתע נבהל וכמעט בורח. מפנה הצידה את חוטמו הרגיש כי ריח מוזר שכזה הוא מרגיש…" למה נבהל העכברון? מדוע הוא כמעט בורח? ומי זה אפושון צחצוחון?" (מתוך הספר)

מתוך אפושון צחצוחון / איורים: סלבה אילייב ואלכסנדרה מיטלוב

מתוך אפושון צחצוחון / איורים: סלבה אילייב ואלכסנדרה מיטלוב

"למה נבהל העכברון? מדוע הוא כמעט בורח? ומי זה אפושון צחצוחון?"

ליאור קומרובסקי (45) נשוי ואב ל- 4, תושב בת חפר (עמק חפר), עוסק בתחום ההייטק, מאמן אישי לנוער ולמבוגרים, וסטודנט לפסיכולוגיה.

אפושון צחצוחון הוא ספרו הראשון של ליאור קומרובסקי. הוא מספר כי כתב גם סיפור קצר והומוריסטי שהוגש לתחרות הסיפור הקצר בעמק חפר. "בימים אלה אני עמל להוסיף לו פרקים נוספים ולהפכו לקובץ סיפורים השזורים זה בזה. בכל פעם שאני בפרץ יצירתי, דבר שקורה לי בדרך כלל בזמן הליכה, אני מוצא את עצמי רץ אל שולחן העבודה וכותב טקסטים חדשים לשירים ולסיפורים".

המחבר מספר כי "את ההשראה לכתיבת הספר שאבתי דווקא באחד הערבים בבית כאשר בתי אורטל, שהייתה אז בת שש, ואני ישבנו לבדנו מסביב לשולחן פינת האוכל והחלטנו לשחק במשחק השלמת משפטים בדרך אסוציאטיבית. במהלך המשחק נוכחתי שנוצר אט אט סיפור של ממש. לקחתי במהירות דף ועט ורשמתי את כל המשפטים שעלו בזיכרוני ומהם הפכתי את הטקסט הגולמי ליצירה ספרותית".

ליאור מספר כי "חלק מהסיטואציות החברתיות אותן חווה הילד גיבור הספר קשורות להתרחשויות במציאות שלי. בתקופת הגן ובית הספר חוויתי לא מעט התמודדויות חברתיות/ רגשיות לא פשוטות בניסיון למצוא את מקומי במסגרת החברתית. זו הייתה מלחמה פנימית יום יומית. אני חושב שהסיפור שאני מספר הוא סוג של ניסיון לדחוף את ההורים וסביבתו של הילד לזהות סימני מצוקה חברתית אצלו, אם הוא משתף בתסכולים כמו בסיפור וגם אם אינו משתף כמו שקורה לעיתים קרובות במציאות. יש חשיבות רבה לצחצוח שיניים והיגיינת הפה ויש חשיבות לא פחותה לביסוס הדימוי העצמי החיובי של הילד, לחיזוק מעמדו החברתי ולהרגשת היכולת שלו להתמודד עם סביבתו".

ליאור מספר כי האבא הוא הדמות ההורית המרכזית בסיפור "כדי לשמר את החוויה המיוחדת שעברנו בתי ואני בשלבים הראשונים של בניית הספר, וכן כדי להדגיש את חשיבות הקשר בין אב לילדיו. כן, גם לאבות יש תפקיד בגידול הילדים והם יכולים לעשות את ההבדל".

לצחצח שיניים ולפתור מצוקה חברתית

לצחצח שיניים ולפתור מצוקה חברתית

הרעיון המרכזי של הספר נסוב סביב הקשרים החברתיים, היכולת להתמודד חברתית

הרעיון המרכזי של הספר נסוב סביב הקשרים החברתיים, היכולת להתמודד חברתית

מתוך אפושון צחצוחון מאת ליאור קומרובסקי

מתוך אפושון צחצוחון מאת ליאור קומרובסקי

יש חשיבות רבה לצחצוח שיניים והיגיינת הפה

יש חשיבות רבה לצחצוח שיניים והיגיינת הפה

ליאור קומרובסקי מסכם כי הוא "עובד בתקופה האחרונה על פרקים נוספים לספר לו אני קורא 'גרישה בתולדות הזמן', ספר או קובץ סיפורים השזורים זה בזה – בהם דמויות טרגיות-קומיות בשלל מצבים הזויים מהחיים בברה"מ ועד ימינו אנו. יש לי חיבור מיוחד לספר זה".

 

אפושון צחצוחון מאת ליאור קומרובסקי. איורים: סלבה אילייב ואלכסנדרה מיטלוב. הוצאת הספרים "אוריון", שנת 2014, עמודים לא ממוספרים. מנוקד.  

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , ,

Category: דף הבית ילדים ונוער, ספרות ילדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.