חזרה לתקופת מלחמת העולם השנייה / 4 ספרים חדשים: רומן מרגש, הקלטות סודיות, להכיר את הגנרלים וקורות שלהי המלחמה

| 29/06/2014 | 0 Comments

חזרה לתקופת מלחמת העולם השנייה

חזרה לתקופת מלחמת העולם השנייה

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים. וההצעה הפעם: לחזור לתקופת מלחמת העולם השנייה, 4 ספרים מעניינים וייחודיים: רומן מרגש המחזיר אותנו לאוסטריה של שנת 1945, ספר המביא הקלטות סודיות של אנשי הוורמאכט, נלמד להכיר את אירופה בשלהי המלחמה וקורות חמישה ימים דרמטיים מזווית חדשה ומסעירה ונכיר את מפקדי הצבאות ואת המפקדים הבכירים, שעמדו בראש הגייסות הלוחמים.

 

 

על מלחמה ואובדן

אהבה ואוצרות אחרים מאת איילת ולדמן

אהבה ואוצרות אחרים מאת איילת ולדמן

על בסיס המאורעות ההיסטוריים של שואת יהודי הונגרייה, אורגת איילת ולדמן באהבה ואוצרות אחרים, סיפור עשיר ומורכב, קורע לב ומצחיק, המעלה שאלות כואבות על מלחמה ואובדן, על ערך חיי אדם מול ערכו של רכושם, ועל היכולת למצוא נחמה מתוך החורבן. 

העלילה לוקחת אותנו לאוסטריה של שנת 1945. ג'ק וייסמן, קצין יהודי צעיר בצבא ארה"ב מתמנה לאחראי על רכבת משא שעושה את דרכה מהונגריה כשהיא עמוסה ברכושם של כחצי מיליון יהודים, שנשלחו אל מותם בידי הנאצים. הקשיים שג'ק נתקל בהם כשהוא מנסה להגן על רכושם הגנוב של היהודים מפני ידיים חמדניות מתגברים עוד יותר כשהוא פוגש את אילונה, הונגרייה ג'ינג'ית סוערת שעולמה נחרב, והיא מנסה למצוא את שרידיו ברכבת. ככל שהם מתקרבים זה לזה, מבין ג'ק כי על עומק התהומות שפערה המלחמה בגופה ובנפשה יהיה קשה לגשר. כמעט שבעים שנה לאחר מכן נותן ג'ק לנטלי, נכדתו היחידה, תליון זהב שכנפי טווס משובצות אבני חן מוטבעות עליו. זו אינה מתנה. ג'ק מניח בידיה את התעלומה המכבידה עליו מאז ימיו באוסטריה, ומבקש ממנה לשחרר אותו מהמסתורין ומהאשמה. מסעה של נטלי לחשיפת סיפורו של התליון והנשים יוצאות הדופן שמאחוריו, מטיל אותה לליבו של עולם סוחרי האמנות האפל ומפגיש אותה עם אמיתי, ישראלי לשעבר יוצא סיירת גולני, שעשה את הונו בהשבת רכושם של נספי השואה. בחיפוש חוצה גבולות ויבשות מנסים לאחות את שברי ההווה שבליבם לא פחות מאלה של העבר.

מאנגלית: נורית לוינסון, הוצאת מודן, 360 עמ'

הגנרלים במלחמת העולם השנייה

הגנרלים במלחמת העולם השנייה מאת רוני ברבש

הגנרלים במלחמת העולם השנייה מאת רוני ברבש

הספר הגנרלים במלחמת העולם השנייה מאת רוני ברבש, עוסק במערכה המרתקת הזו ומבליט את חלקם של מפקדי הצבאות ואת המפקדים הבכירים, שעמדו בראש הגייסות הלוחמים.

הספר מדגיש את חלקם של 105 גנרלים בקרבות, שהתחוללו בכל זירות המלחמה. בתוך המהלכים הראשיים של המלחמה מופיעים בספר תיאורים של כמה קרבות והם משולבים בקורות חייהם של גנרלים מחמישה צבאות: הגרמני, הבריטי, הסובייטי, האמריקני והיפני. במידה רבה מתואר מהלך הקרב דרך עיניו של המפקד, או שחותמו ניכר בתיאור הקרב. שילוב זה – בין תיאור הקרבות השונים בכל זירות המלחמה ושמירה על רצף מהלכה ובין תיאור חייהם של הבכירים במפקדי הצבאות העיקריים, הוא המייחד את הספר.

משולבות בו 25 מפות ותמונותיהם של כל הגנרלים. הספר מיועד לקורא שאינו בהכרח היסטוריון, אלא מגלה עניין במלחמת העולם השנייה. מלחמת העולם השנייה התחוללה בכמה זירות, לפעמים בה בעת. כל זירה מתוארת במקום משלה, ולשם כך בנוי הספר מאחד-עשר חלקים: בכל אחד מהם מדובר בזירה אחת – ובכל הצבאות והגנרלים שפעלו בה. בסוף הספר מובא מילון קצר למושגים, אישים, מקומות וארגונים הנזכרים בספר.

הוצאת אוריון, 452 עמ'

הקלטות סודיות

חיילים מאת סונקה נייצל והראלד ולצר

חיילים מאת סונקה נייצל והראלד ולצר

בראשית מלחמת העולם השנייה יזם המודיעין הבריטי את אחד ממבצעי הריגול הגדולים והחשובים בהיסטוריה: אנשיו התקינו מיקרופונים זעירים בכמה מתקני כליאה, והאזינו בשיטתיות לאלפי שבויי המלחמה הגרמנים שנכלאו בהם. הספר חיילים – ההקלטות הסודיות של אנשי הוורמאכט: פרוטוקולים של לחימה ומוות מאת סונקה נייצל והראלד ולצר, מבוסס על תמלילי השיחות, ומביא מבט חדש, מבפנים, על חיילי צבא גרמניה ומפקדיו: מה היו הנושאים שהעסיקו אותם במיוחד, מה הם חשבו על המנהיגים שלהם ועל המפלגה ששלטה בהם, כיצד הם תפסו את המלחמה ואת יריביהם, וגם מה הם ידעו על השמדת יהודי אירופה, מה הייתה מעורבותם בה ומה הם חשבו עליה.

האזנות הסתר נועדו לסחוט מהשבויים הגרמנים מידע על עניינים צבאיים, כמו תכניות מבצעיות וכלי נשק חדשים. אבל השבויים, שלא ידעו כמובן שהבריטים מאזינים להם,  דיברו בגילוי לב גם על נושאים אחרים: הערים שביקרו בהם, בני המשפחה שהתגעגעו אליהם, וגם ההריגה והאלימות הקיצונית שהיו חלק מחיי היומיום שלהם, מעורבותם   האישית בביצוע פשעי מלחמה ויחסם להשמדת יהודי אירופה. כחצי מאה לאחר תום המלחמה גילה ההיסטוריון הגרמני סונקה נייצל את תמלילי  השיחות, המחזיקים בסך הכול כ-150,000 עמודים, והחל לנתח אותם עם הפסיכולוג החברתי הראלד ולצר.

"פעם השתתפתי בזה […] זה היה כשהשתתפתי במערכה על פולין. עשיתי שם טיסות תובלה. הייתי פעם בראדוֹם ואכלתי שם ארוחת צהריים בגדוד של ואפן-ס"ס שהיה שם. ואז סרן אחד מהס"ס, או מה שהוא לא היה, אמר לי: 'בא לך לבוא לחצי שעה? תקבל תת-מקלע וקדימה ניסע.' אז אני כבר הולך איתם. היתה לי עוד שעה אחת פנויה, אבל הלכנו למקום שנראה כמו בסיס צבאי וחיסלנו אלף וחמש מאות יהודים. […] חשבתי על זה – דווקא לא היה נחמד." סגן מהלופטוואפה, 16 באפריל 1943            

מגרמנית: עפרה קק, הוצאת דביר, 400 עמ'                                                               

שלהי המלחמה

חמישה ימים שזעזעו את העולם ניקולס בסט

חמישה ימים שזעזעו את העולם ניקולס בסט

ב-28 באפריל 1945 נגרר בניטו מוסוליני ממיטת פילגשו, הוצא מביתו ונורה למוות. יומיים לאחר מכן התאבד אדולף היטלר בירייה בבונקר בברלין. שני הדיקטטורים מצאו את מותם, ובכך הקיץ הקץ על המערכה האירופית של המלחמה הקשה ביותר שידעה המאה העשרים.

חמישה ימים שזעזעו את העולם – אירופה בשלהי מלחמת העולם השנייה מאת ניקולס בסט, מתאר את קורות הימים הדרמטיים האלה מזווית חדשה ומסעירה, באמצעות שורת עדי ראייה מפתיעים: מי מאתנו יודע שאחותו של היטלר חיה באלמוניות, בשם גברת וולף, מכונסת בבית הארחה בעוד האורחים דנים במות אחיה? או שרומן פולנסקי בן האחת עשרה שרד כפרא המתרוצץ ברחובות קרקוב? או שאודרי הפבורן נמלטה מחטיפה לבית בושת של הוורמאכט וסבלה מתת-תזונה קשה? גינטר גראס, ג'וזף הלר, מרלן דיטריך, הנרי קיסינג'ר, לצד הימלר וסטלין וצ'רצ'יל ורבים אחרים, הם גיבורי הספר הזה. עדויותיהם הנמסרות כאן רוקמות יחדיו תמונה מחרידה ומרתקת של השעה הקשה הזאת בהיסטוריה.

מאנגלית: רוני אמיר, הוצאת כתר, 364 עמ'

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: ספרי עיון, ספרי מדע, ספרי תיעוד, פרוזה מקור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.