ביוגרפיה וסיפור אישי – 1

| 24/06/2014 | 0 Comments

ביוגרפיה וסיפור אישי

ביוגרפיה וסיפור אישי

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים. וההצעה הפעם: 6 ספרי ביוגרפיה וסיפוריים אישיים.

 

 

אלה החיים

הוי דוניו מאת יצחק אליעזרוב

הוי דוניו מאת יצחק אליעזרוב

הספר הוי דוניו (בבוכרית: "אלה הם החיים") מאת יצחק אליעזרוב, מביא את סיפורו האישי והמשפחתי, של יוצר ואמן שדאג לקדם את הפולקלור הבוכרי כבר מגיל שמונה, בהופעות שונות ומגוונות, בארץ ובעולם.

"אני כותב והחוויות רצות בראשי. הכול חי ובועט. בלתי נשכח. עם זאת אני מתבונן בערים רמת גן ותל אביב, ויודע שרק כאן אני מסוגל להרגיש שייכות אמתית. השפה, היהדות, התרבות, הישראליות… אלה ועוד אינם נמצאים בחו"ל. הרחק מהנוף המוכר הזה ממתינה תחושת זרות. בלבי ידעתי תמיד שמסע ההופעות הוא רק חלק מחיי ודאגתי תמיד לשוב לכאן, גאה ומתגעגע. עברתי המון בחיי וכעת ברצוני להעביר לכם, הקוראים, מסר יקר ערך שאינו נמדד במשקל: קיימות סיבות רבות לנצל את החיים, ובעיקר קיימות סיבות להאמין שמה שיפה בחיים הוא השינוי. השינוי בלתי נפרד משגרת ימינו, לכן תמיד יש למה לצפות". המחבר היה חבר להקת 'האחים אליעזרוב', 'הפעמונים', 'השגרירים', ומקים 'הבידור הבינלאומי'. לאורך השנים כתב מילים ולחנים מרגשים, וניגן על כלי נגינה בוכרים שונים, בהם כלי הנגינה צ'אנג שבו 90 מיתרים שבנה בעצמו, ופרט עליו באולמות מלאי קהל מריע.

הוצאת טרקלין, 175 עמ'

 

פוליטיקה והיסטוריה

אופטימי מאת אריה אבנרי

אופטימי מאת אריה אבנרי

אופטימיספרו האוטוביוגרפי של אורי אבנרי, הוא גם ספר זיכרונות ייחודי, שייקרא גם על ידי כל מי שמתעניין בהיסטוריה של ישראל ובדילמות שבפניהן עמדה המדינה ועוד תמשיך לעמוד. במשך כ-75 שנה, מאז הצטרפותו לאצ"ל בגיל 15; כלוחם ביחידת הקומנדו הראשונה בצה"ל, 'שועלי שמשון', במלחמת תש"ח, כעורך השבועון האגדי "העולם הזה"; וכפעיל בזירה הפוליטית, מעורב אבנרי באירועים הגורליים שעיצבו ומעצבים את פני הישוב והמדינה – כמשקיף מקרוב, כשותף ואף כמחולל חלק מהם. סיפור הרפתקאות שבמהלכו הכיר כמעט את כל האישים המרכזיים, אם כידיד ואם כיריב. כעורך 'העולם הזה' יצר אבנרי סגנון עיתונאי חדש – בלתי מפלגתי, תמציתי ושוטף, וסיקר את כל גוני החיים במדינה, מפוליטיקה ועד כלכלה, מספרות ואמנות ועד רכילות. 'דופקים את השחורים', כותרת הסדרה שפרסם ב-1954 על אפליית המזרחים, נותרה אקטואלית ומכה גלים עד היום. 'העולם הזה' היה כלי התקשורת הראשון שהעז לגלות לאזרחי המדינה מה באמת קרה ב'פרשת לבון'. אבנרי אף חשך את שוד העתיקות של משה דיין כשזה היה עדיין אליל לאומי ועוד פרשות מפרשות שונות. כבר ב-1949 פתח אבנרי בפעילות למען הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, ויש הרואים בו את אבי 'פתרון שתי המדינות', שנהפך לקונסנסוס, תחילה בעולם ואחר כך גם בישראל. הוא היה חלוץ המגעים החשאיים עם אש"ף עוד בשנות ה-70, והכרך השני של זיכרונותיו יוקדש ברובו לפעילות זו. אבנרי חושף בספרו גם את עצמו. בכנות נדירה הוא מתאר את שגיאותיו מבלי לחוס על עצמו, כפי שלא חס על כל האישים שפגש בחייו הארוכים.  נאמן לדרכו הוא נותר, תמיד, אופטימי.

הוצאת ידיעות ספרים, 581 עמ'

משוררת וחלוצה

פניה ברגשטיין מאת מוקי צור

פניה ברגשטיין מאת מוקי צור

פניה ברגשטיין ידועה בעיקר בגלל שירי הפעוטות שכתבה. שיריה היו לחלק בלתי נפרד מהילדות הישראלית, אולם דווקא כוחם של שירי הפעוטות, השכיח במידה רבה את יצירתה השירית למבוגרים ואת הביוגרפיה המיוחדת שלה.

בספר פניה ברגשטיין – סיפורה של משוררת וחלוצה ומבחר משיריה, העלה מוקי צור קווים לדמותה כמשוררת, חלוצה ומחנכת. אישה שכמשוררת רחל, אף היא חיה ויצרה בצל מחלתה. פניה לא ויתרה  על קולה האישי, אולם במקביל לא השתיקה את המולת הימים. בשירה  'שתלתם ניגונים' שהיה לאחד השירים החשובים בזמר העברי, נתנה ביטוי לרצף הדורות וגם לתחושת היתמות העמוקה המאפיינת את דורה. ביוגרפיה זו שזורה בשיריה ובקטעים מתוך רשימותיה ומכתביה. תוך כך נפרשת עלילת חייה הרקומה בקורותיו של העם היהודי בגולה מראשית המאה העשרים, ועד ההגשמה הציונית–חלוצית בארץ והתממשותה בביתה שבקיבוץ גבת.

פרופסור עוזי שביט ולאה שניר– עורכת הספר, צרפו לביוגרפיה לקט משיריה של פניה ברגשטיין למבוגרים.  

הוצאת הקיבוץ המאוחד, 158 עמ'

חייו ויצירתו

רב נגינות יש וצלילים מאת דר אילנה איבצן

רב נגינות יש וצלילים מאת דר אילנה איבצן

המלחין סשה ארגוב זכה עוד בחייו להערכה מיוחדת ונחשב לאחד מעמודי התווך של הזמר העברי.

הוא זכה בפרס ישראל על יצירתו ועשייתו המוזיקלית, שהפכה זה מכבר לנכס צאן ברזל. לא בכדי זכה ארגוב לשלל תארים של הערכה וחיבה, כמו 'האריסטוקרט של הזמר העברי', 'היהלום שבכתר', 'קיסר ההרמוניה' ו'שוברט הישראלי'.

המוזיקולוגית ד"ר אילנה איבצן ערכה מחקר מעמיק על חייו ויצירתו של ארגוב. בכתיבת קולחת ורהוטה היא  פורשׂת בספר רב נגינות יש וצלילים – סשה ארגוב – חייו ויצירתו, את סיפורו של המלחין ומציינת תחנות בולטות בקריירה שלו. בד בבד היא סוקרת ומנתחת את יצירתו  המגוּונת ומתארת  את  מעמדו וסגנונו המיוחד –  על רקע חיי התרבות והאמנות בארץ בשנים בהן חי ופעל.

הוצאת הקיבוץ המאוחד, בסיוע מרכז הספר והספריות בישראל, המפעל לספרי מוסיקה, 188 עמ'

 

סיפור חיים

ס יזהר סיפור חיים

ס יזהר סיפור חיים

יזהר סמילנסקי אינו רק אחד מחשובי הסופרים בישראל, הוא גם אחת מן הדמויות האיקוניות שלה: צבר, מפקד ב"הגנה", קצין במלחמת השחרור, חבר כנסת, מורה ומרצה, סופר עטור פרסים שכתביו ודעותיו גרמו אי נחת בימין וגם בשמאל – מי היה האיש הזה? בעזרת יומנים, מכתבים, עדויות בני משפחה וחברים, וכמובן בעזרת ספריו וסיפוריו, משחזר הכרך הראשון (מתוך שניים), ב-ס. יזהר – סיפור חיים, מונוגרפיה מאת ניצה בן-ארי, את העולם שבו עוצבה דמותו רבת המתחים והסתירות של ס. יזהר, ב-22 השנים הראשונות לחייו. הוא מתגלה כצעיר בודד ושונה, המתבונן מן הצד ויודע, משחר נעוריו, שכל מה שהוא רוצה זה לכתוב, ולכתוב נכון. לא "הצבר" בה' הידיעה, לא "הנסיך", אלא נער עני ובודד עד לכאב. הספר עוסק בשנים שבהן הוא נוצר, בבית הגידול שלו ובאנשים הגדולים והקשים שביניהם גדל. הוא מתאר את התהליך שבו הפרפר בקע מן הגולם, ואת המעבר מיזהר סמילנסקי הנער לס. יזהר מחבר 'אפרים חוזר לאספסת'. בן-ארי היתה העורכת של ס. יזהר בהוצאת זמורה-ביתן דביר, וליוותה את פרץ ארבע היצירות האחרונות שכתב. היא גם ערכה את המפעל העצום ליום הולדתו השמונים, שכלל הפקה מחודשת וחגיגית של כל כתביו, וכרך מיוחד שנקרא דברים ליזהר. ידידותה עם יזהר ועם משפחתו העמיקה כאשר הייתה מאוחר יותר לאשת בנו הבכור ישראל. לכתיבת המונוגרפיה, בן-ארי הסתייעה, בנוסף לשיחותיה עם יזהר, במאות מכתבים, מסמכים, בראיונות עם חברים ובני משפחה, באגדות משפחתיות, בכתביו של יזהר (גם כאלה שלא פורסמו), ביומניה של נעמי, אשתו של יזהר, ובסיפורים שכתבה על סמך היומנים. כל זאת כדי לנסות ולהגיע, בחשיפה לעתים קשה, אל האיש. לא אל הסופר הדגול כי אם אל האדם רב הסתירות והתעלומות שמאחוריו. לא אל הדמות הציבורית, אלא אל יחסו הסבוך של האיש המאוד פרטי שמאחוריה לשאלות הנוקבות המלוות את קיומנו עד היום, לציונות, לערבים, אבל גם ל'אהבה', לנשים. כאן, ב-22 שנותיו הראשונות, טמון הגרעין.

 

ההוצאה לאור של אוניברסיטת תל-אביב, 468 עמ', כרך ראשון מתוך שניים

זיכרונות

ללא איפור מאת יצחק מיכאל שילה

ללא איפור מאת יצחק מיכאל שילה

ללא איפור, ספר הזיכרונות של יצחק מיכאל שילה, מגדולי השחקנים של הבמה העברית, חושף את האמת מאחורי הקלעים של התיאטרון העברי ואת השחקן כאדם. הספר מעניק זווית ראייה לא שגרתית על תולדות המדינה מנקודת מבט אמנותית. יצחק שילה נולד ב-1920 בבנדז'ין שבפולין. בגיל  14 עלה ארצה ועד מהרה השתלב  בחברה הארץ ישראלית המתגבשת. מגיל 16 במשך כ-70 שנה הקדיש עצמו לאהבת חייו  אמנות התיאטרון והמשחק. שילה הופיע במאות הצגות וסרטים, בין השאר בתפקידים ראשיים בעשרות מחזות קלאסיים ובני זמננו, בתיאטרון "הבימה", "הקאמרי", בתיאטרון "חיפה" ובהפקות פרטיות. כמו כן הופיע גם בברודווי וקצר שבחים מבכירי מבקרי התאטרון בארצות הברית. בנוסף הופיע בסרטים ישראליים, אנגליים, אמריקאיים ובדרמות בטלוויזיה האמריקאית, כשהוא ממלא תפקידים חשובים לצד כוכבים כלורנס אוליבייה, ג'ון מילס, אינגריד ברגמן, מיה פארו, קווין קוסטנר, סטיב מקווין וג'סיקה לאנג. עבור יצחק התיאטרון והמשחק היו כל חייו  וידיו לא רפו גם כשמכשולים גדולים ניצבו בדרכו. יצחק שילה השתייך למשפחה מפוארת שהטביעה את חותמה על חיי התרבות של ישראל.

 

הוצאת הקיבוץ המאוחד, 264 עמ'

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: ספרי עיון, ספרי מדע, ספרי תיעוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.