סיפור פרוידני: כנס בינלאומי באוניברסיטה העברית על הקשר העמוק שבין עבודתו של זיגמונד פרויד ליצירות ספרותיות

| 05/12/2013 | 0 Comments

הקשר העמוק שבין עבודתו של זיגמונד פרויד ליצירות ספרותיות

הקשר העמוק שבין עבודתו של זיגמונד פרויד ליצירות ספרותיות

אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד ידוע בעיקר בזכות פועלו בתחום הפסיכולוגיה,  אך הוא גילה גם עניין רב בספרות, כפי שניתן לראות מכתביו. פרויד עצמו טען לעיתים קרובות שההבנה שלו את נפש האדם התבססה לא פעם על יצירות ספרותיות וסופרים שהוא העריץ. כעת, המרכז ללימודי אוסטריה באוניברסיטה העברית בירושלים יערוך בין ה-9 ל-10 בדצמבר כנס בינלאומי מיוחד שינצל את התובנות הפרוידיאנית כדי לשפוך אור חדש על יצירות ספרות ועל ביקורת הספרות.

 

בכנס ישתתפו שגריר אוסטריה בישראל פרנץ ג'וזף-קוגליץ' ומגוון חוקרים מהארץ ומהעולם שידברו על עבודתו של פרויד ועל יישומיה על מגוון יצירות ספרותיות, כגון יצירותיהם של ש"י עגנון, אלפרידה ילינק, גתה וקארל קראוס.

 

בין המשתתפים בכנס הפסיכואנליטיקאי פרופ' ג'ונתן ליר מאוניברסיטת שיקגו, הנחשב לדמות מפתח בקהילה האינטלקטואלית של ארצות הברית. ספריו של ליר עוסקים בניתוח הנפש האנושית מנקודת מבט פילוסופית ופסיכואנליטית, תוך יצירת חיבורים מקוריים בין הפילוסופיה של יוון העתיקה לבין הפסיכואנליזה של זיגמונד פרויד. במקביל לשילוב בין התאוריות העתיקות והמודרניות על מבנה הנפש וההתנהלות האנושית, ליר חושף את האופן שבו אנו יכולים להשתמש בתובנות שמספקות לנו הפילוסופיה והפסיכולוגיה כדי להתמודד עם השאלות הגדולות של הקיום האנושי כדוגמת האהבה והאושר.

 

לדברי מארגן הכנס פרופ' יואב רינון מהחוגים ספרות השוואתית ולימודים קלאסיים באוניברסיטה העברית, "הן המחזה "פאוסט" של גתה, שמצוטט לעיתים קרובות בכתבי פרויד, הן הרומן "גראדיבה" של ינסן  ששימש בעבורו כמודל לתהליך הפסיכואנליטי המוצלח, הן הדיון בדוסטויבסקי והניתוח של האלביתי, מעידים על הערצתו הגלויה של אבי הפסיכואנליזה למדעי הרוח בכלל ולספרות בפרט. אנו מצפים שהבדיקה המחודשת של רעיונותיו של פרויד בכנס תעשיר את המחקר התיאורטי, תתרום להבנת יצירות ספרותיות, ותחדש את תפיסותינו בנוגע לחשיבה עכשווית על ספרות".

 

הכנס ייפתח ביום שני 9 בדצמבר בשעה 18:00 ויימשך ביום שלישי 10 בדצמבר בין 11:00 ל-19:00. הכנס ייערך בחדר 501 בבית מאירסדורף בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית.

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Category: אירועי ספרות, דף הבית - ארועי ספרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.