הרפתקאות, פנטזיה, אהבה ומסתורין לבני נוער / אסור לסטות מהשביל!

| 02/02/2014 | 0 Comments

הרפתקאות, פנטזיה ומסתורין לבני נוער / אסור לסטות מהשביל!

הרפתקאות, פנטזיה ומסתורין לבני נוער / אסור לסטות מהשביל!

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים. והפעם: סקירת ספרים לנוער – 15 ספרים מעניינים וטובים במיוחד שיצאו לאחרונה כולל ספר אחד (13 סיבות מאת ג'יי אשר) שחייב להגיע לכל מתבגר/ת וכל הורה למתגבר/ת שיקראו.

 

 

סיפור התבגרות מעורר השראה

סרפינה

סרפינה

סרפינה – עם בוא הדרקונים, הוא החלק הראשון בסדרת ספרי פנטזיה לנוער ולמבוגרים מאת רייצ'ל הרטמן. הספר סחף מיליוני קוראים ברחבי העולם, שהוקסמו מהשילוב של רומן פנטזיה עמוק ומורכב, מותחן מרתק וסיפור התבגרות מעורר השראה.

שלום קר ועוין שורר בין ממלכת בני האדם וממלכת הדרקונים. בערב חגיגות הארבעים לחתימת הסכם השלום בין העמים נמצא הנסיך רוּפוּס ללא רוח חיים, כשראשו נערף באופן המרמז על מעורבות דרקונים במעשה. כעת המתח בין שתי הממלכות מאיים להפוך למלחמה של ממש. 

סֶרָפִינָה, נערה בת שש־עשרה, מוזיקאית בחצר המלכות, מוצאת עצמה מעורבת עד צוואר בפרשיית הרצח. בת התערובת, שקשקשי דרקון מעטרים את גופה, נקרעת בין נאמנותה לאוֹרְמָה, המורה הדרקון שלה, ובין אהבתה ללוּסִיאָן קִיגְס, הנסיך המיועד של ממלכת האדם.

מאנגלית: קטיה בנוביץ', הוצאת אוקיינוס ומודן, 333 עמ'

 

הרפתקה מודרנית וסודות עתיקים

שבעת הפלאים - הקולוסוס מתעורר

שבעת הפלאים – הקולוסוס מתעורר

הקולוסוס מתעורר מאת פיטר לרנג'יס, הוא הראשון בסדרת הפנטזיה לנוער שבעת הפלאים.  ג'ק מקינלי הוא ילד רגיל עם בעיה לא כל כך רגילה:  בעוד שישה חודשים הוא עתיד למות. אחרי שהוא מתמוטט באמצע הרחוב, ג'ק מוצא את עצמו במקום מסתורי. בלי הורים, בלי טלפונים, בלי דרך לברוח. רק שומרים חמושים, כמה ילדים מוזרים ופרופסור מעורר חשד. הבלבול של ג'ק גובר כשפרופסור ביגאד מספר לו שמקורה של מחלתו הוא בתכונה גנטית שירש ג'ק מנסיך של יבשת אטלנטיס האבודה. מצד אחד, היא מעניקה לו כוח אדיר. מצד שני, כמה חבל, היא תהרוג אותו בעוד שישה חודשים.

כדי להינצל ממוות צריכים ג'ק וחבריו החדשים למצוא את שבעת רכיבי הכוח האגדיים שהחביאה מלכת אטלנטיס במקומות שונים על פני כדור הארץ. אם ייפלו שבעת רכיבי הכוח לידיים הלא נכונות, מדובר בגזר דין מוות לא רק לילדים, אלא לעולם כולו.

מאנגלית: יעל ענבר, הוצאת ידיעות ספרים, 342 עמ'

 

 

קיץ בלתי שגרתי

ללא מוצא בנורוולט

ללא מוצא בנורוולט

ללא מוצא בנורוולט מאת ג'ק גנטוס הוא סיפור משעשע, מפולפל ורב תהפוכות, שילוב של מציאות ודמיון, היסטוריה ובדיה. תכניותיו של ג'ק גנטוס (כשמו של הסופר), בן האחת עשרה, לקראת חופשת קיץ נהדרת, מתרסקות לפתע כשהוריו מרתקים אותו "לכל החיים" כעונש על מעשה חסר אחריות שהיה עלול להסתיים באסון. אך הריתוק הופך להרפתקה מרתקת.

אמו של ג'ק "משאילה" אותו לשכנתם הקשישה והנמרצת כדי שיעזור לה במטלה יוצאת דופן – הדפסת הֶספדים שמשולבים בהם סיפורים על האנשים שהלכו לעולמם, מייסדיה של עיירת מגוריו התמהונית. כשהספד גורר הספד מוצא את עצמו ג'ק ניצב מול תעלומה: מי רוצח את קשישי העיירה, או שמא הם מתים מוות טבעי?

במהלך הניסיון לפתור את החידה הוא חווה הרפתקאות הכוללות שעווה מותכת, ניתוח תוצרת בית באפו המדמם בכל פעם שהוא נבהל או מופתע, זקן על תלת-אופן, מגפת ריקודים, טיסה במטוס פרטי קטן, קולות מהעבר ו"מלאכי גיהינום". הסופר מצחיק את הקורא במקומות המפתיעים ביותר ומפליא בתיאור החיים במקום מיוחד במינו, שבו העבר הוא ההווה, ההווה מלא תהיות והעתיד תלוי באוויר

מאנגלית: עידית שורר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 256 עמ'

 

מיתולוגיה עשירה

מיועדים מאת אליסון נואל

מיועדים מאת אליסון נואל

מיועדים מאת אליסון נואל, ראשון בסדרת מחפשי הנשמות, הוא רומן עוצר נשימה, גדוש בקסם, במסתורין ובאהבה משכרת שתחסיר פעימה מלבכם. דברים משונים קורים לדַיירָה סנטוֹס. עורבים לועגים לה, אנשים זוהרים מופיעים באוויר, הזמן נעצר בלי אזהרה, ונער יפהפה ומסתורי עם עיניים כחולות וחודרות רודף את חלומותיה. אמהּ של דיירה, החוששת לבריאותה הנפשית, שולחת אותה לחופשה אצל סבתהּ, אישה שדיירה לא פגשה מימיה. הסבתא מבינה את טיבם האמיתי של החזיונות, קריאה לדיירה להגשים את ייעודה להיות מחפשת נשמות, ולעזור לתושבי האזור להשתחרר מהשפעתם של כוחות רשע אימתניים. שם, במישוריה המאובקים של העיירה נווה-קסם בניו מקסיקו, מתחילה דיירה לרתום את כוחותיה המיסטיים להגשמת ייעודה. אך כאשר היא מכירה את דֵייס, הנער המופיע בחלומותיה, עולמה מיטלטל עד היסוד, והיא חייבת לברר אם דייס הוא האהוב שנועד לה או אם הוא קָשר קֶשר עם האויב שהגורל הועיד אותה להשמידו. ספר פנטזיה מרתק.

מאנגלית: יעל סלע-שפירו, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 407 עמ'

 

 

הקרבה והישרדות

התריסר

התריסר

התריסר מאת ג'סטין קרונין, הוא ספר שני בסדרת המעבר, מותחן עוצר-נשימה, המגולל סיפור מאלף על הקרבה ‏והישרדות. עולם בלתי נשכח שעבר טלטלה אדירה, לאחר ניסוי ממשלתי שהשתבש. כעת מתרחבת היריעה ומסתבכת העלילה, שעה שהמסע נמשך עם התריסר. בהווה, ובזמן שאָפוקליפסה מעשה ידי-אדם ממיטה חורבן על המין האנושי, מחפשים ‏שלושה זרים את דרכם בתוך הכאוס. ליילה, רופאה הרה, המזועזעת כל כך מהתפשטות ‏האלימות והזיהום סביבה, עד שהיא מסוגלת רק להמשיך ולתכנן את הלידה ומתעלמת מהחברה ‏האנושית המתפוררת סביבה; קיטרידג', המוכר בכינויו "המעוז האחרון של דנבר", שנאלץ לנוס ‏מהמקלט שמצא לעצמו, וכעת הוא מסתובב בדרכים וחומק מהנגועים; ואפריל, נערה מתבגרת שנאבקת להוביל את אחיה הקטן בבטחה בלב החורבן והמוות. שלושתם ילמדו עד מהרה שהם לא נזנחו ‏לחלוטין ושבקשר ביניהם טמון שביב של תקווה.‏ מאה שנים לתוך העתיד, גיבורי המעבר נלחמים על גאולתו של המין האנושי אך הם ‏אינם יודעים שהכללים השתנו. האויב התפתח, ועמו צמח גם סדר עולמי חדש ואפל, ‏שחזונו מבעית לאין שיעור מהכחדתו של המין האנושי. אם התריסר יפלו, אחד מאלו ‏שנשבעו לנצחם יאלץ לשלם מחיר כבד (מאנגלית: אינגה מיכאלי, הוצ' מטר, 624 עמ')

 

13 סיבות

13 סיבות

13 סיבות

13 סיבות מאת ג'יי אשר, עוקב אחרי 12 שעות בחייו של קליי, תלמיד תיכון בארה"ב, שמגלה ליד דלת ביתו קופסא ובה שבע קלטות טייפ, מכתב התאבדות מוקלט בהמשכים שהשאירה האנה בייקר, הנערה שבה היה מאוהב, ושהתאבדה כשלושה שבועות קודם לכן. 

כל צד בכל קלטת מתייחס לאדם אחר שאחראי באופן כלשהו למותה. קולה של האנה מסביר שיש שלוש־עשרה סיבות להחלטה הנוראה שקיבלה בהוראתה, כל שומע צריך להעביר את הקלטות לבא אחריו.

לאורך הספר מלווה הקורא את קליי המאזין להקלטות. הסיפור נע לסירוגין בין תגובותיו של קליי לבין תיאור האירועים מפי האנה. קליי הוא דמות נפלאה מציאותית ושובת לב. מתבגר מעט דחוי שמנסה להכות על חטא עלום שהוא לא בטוח שביצע – אחד מגורמי המתח בספר הוא אי-הבהירות לגבי קליי, מה חלקו בהתאבדותה של האנה.

קליי הוא נער שכל קורא יאהב וירצה לחבק, ו(ספויילר!) – בסוף הספר הוא אוהב את החיים ורוצה לחיות אותם הכי טוב שאפשר. הסיפור שהאנה מספרת על חיי התיכון מצמרר, מרגש ואותנטי להפליא. האנה מתארת את החוויות הקטנות והגדולות שעוברים המתבגרים ואת ההשלכות שלהן על חייהם, בשלב זה שבו הכול כל כך משמעותי ונפיץ, מה מביא נערה להחליט לסיים את חייה. חייב להגיע לכל מתבגר/ת וכל הורה למתבגר/ת שיקראו.

מאנגלית: יעל אכמון, הוצאת כנרת זמורה ביתן, 250 עמ'

מסע מדהים לגילוי האמת

גינקס

גינקס

ג'ינקס מאת סייג' בלקווד הוא ספר ראשון בסדרה, סיפור כובש, גדוש בהרפתקאות מסעירות ובקסמים, על דרכו של נער במסע מדהים לגילוי האמת. העלילה מתרחשת במרחבים הפראיים של האורוואלד, שתושביו נאבקים לשרוד מדי יום ביומו, כי ביער האדיר הזה אורבים אנשי-זאב, טרולים ומכשפות וגם המסוכן מכולם – המכשף הנורא, אדון העצמות.

ג'ינקס הוא נער המסוגל לראות מחשבות ורגשות של הסובבים אותו כצורות וצבעים; מה שנראה לו טבעי למדי. לאחר שאביו החורג מנסה להיפטר ממנו בקרחת היער, הוא נאסף על-ידי מכשף מסתורי בשם סיימון והופך לשולייתו. ג'ינקס מתוודע אט-אט לעולם של כשפים ומסתורין ולעיר אחת רחוקה שמלהיטה את דמיונו. כאשר כוח הקסם האישי שלו אובד לו בקללה שהוטלה עליו, הוא מחליט לצאת למסע נועז – מסע של גילוי עצמי גדוש בסכנות.

הוא פוגש את אלפווין ואת רבן, שני צעירים שגם עליהם מוטלת קללה, והשלושה עוברים יחד הרפתקאות שונות, ופוגשים את המכשף הנורא מכל – אדון העצמות. יחד השלושה עתידים להתמודד עם הסכנה הגדולה ביותר באורוואלד. מקסים, ולא לשכוח: אסור לסטות מהשביל!

מאנגלית: מאירה פירון, הוצאת טל-מאי וידיעות ספרים, 349 עמ'

 

תקראו -תצפו -תפחדו

נחל שלדים

נחל שלדים

ברוכים הבאים אל נחל שלדים. נחל שלדים מאת פטריק קרמן היא סדרת ספרי אימה חדשה ואינטראקטיבית לנוער. אתם מוזמנים לקרוא את הספר, לצפות בסרטונים ולגלות את התעלומה. היומן של ריאן הוא הראשון בסדרה.

משהו מוזר מתרחש בנחל שלדים. משהו מפחיד. משהו מרושע. ריאן התקרב לשם יותר מדי וכמעט איבד את חייו. עכשיו הוא כלוא בבית שלו. הוא לא יכול לבטוח באף אחד. אפילו לא באנשים היקרים לו מכול. אפילו לא בעצמו. נאסר עליו להיפגש עם החברה הכי טובה שלו, שרה. לכן, בזמן שריאן מבודד ומנותק מסביבתו, שרה צוללת שוב אל התעלומה, ומסכנת את חייה כדי לרדת לשורש העניין ולגלות את האמת.

ריאן מנסה נואשות לכתוב את הסיפור כולו, מההתחלה ועד הסוף. בזמן שהוא מתעד את הפרשה ביומן הפרטי שלו, שרה מצלמת בווידאו את הממצאים שלה ושולחת אליו לינקים לסרטונים כדי לעדכן אותו בהתפתחות התחקיר שלה. יחד הם מגלים שהעבר מסוכן. שההווה רדוף על ידי רוחות מן העבר. ושהעתיד קטלני. בספר משולבים לינקים לסרטוני הווידאו המצמררים ששרה שולחת לריאן. לגילאי 11-16

מאנגלית: יונתן פיין, הוצאת מטר, 168 עמ'

מעבר לערפילי ההגיון

ערפילאה מאת גלית דהן קרליבך

ערפילאה מאת גלית דהן קרליבך

גלית דהן קרליבך בנתה מסע הרפתקאות מרתק, ובתוכו מבט שנון ושובב על החברה, בסדרה ערפיליאה. שאול קמפרי מרעננה לא מאמין במכשפות, בקוסמים ובכל ההמצאות האלה. הרי ברור שלכל דבר יש הסבר מדעי! כששאול מתעורר בוקר אחד ומגלה שהוריו נעלמו, הוא לא מתבלבל ופונה מיד למשטרה. הוא לא מעלה בדעתו שבתוך שעות ספורות יצטרף למכשפה בעלת קסם מקולקל במרוץ נגד הזמן כדי להציל את בתה החטופה ואת ארצה החצויה מידי טיפוסים מרושעים במיוחד, עם הרבה כוחות קסם ומעט כוונות טובות. נשמע לכם מופרך? זה גם מה ששאול חשב. אתם מוזמנים להצטרף לשאול, לגשמינה ולעננה במסע מטורף, מצחיק ומותח, כנגד כל חוקי המדע והטבע, אל ארץ ערפילאה הרחוקה, ותגלו שבעצם, קסם הוא הדבר הכי הגיוני בעולם!

הוצאת כנרת זמורה ביתן, 271 עמ'

 

 

 

 

תופעות על טבעיות

אפלה יפהפייה

אפלה יפהפייה

אפלה יפהפייה הוא השני בסדרת יצורים יפהפיים מאת קאמי גרסיה ומרגרט סטוהל. איתן וייט חשב שגטלין, העיר הקטנה והמנומנמת שבה הוא חי בדרום ארצות הברית, היא מקום שבו שום דבר לעולם לא משתנה. עד שהוא פגש את לינה דוקיין, שגילתה לו עולם סתרים מרתק בו יש יצורים מכושפים, טובים ורעים, שיכולים לעשות הרבה צרות לבני האנוש אשר יודעים על קיומם, וגם לאלה שאין להם מושג שהם חיים ביניהם.

המאבק בין היצורים האפלים לאלה המוארים הוא מאבק לחיים ולמוות, ושרשרת הקורבנות התמימים, יותר או פחות, הולכת ומתארכת. יחד יכולים לינה ואיתן להתמודד עם כל דבר, אבל אחרי שלינה מאבדת את היקר לה מכול, היא מתחילה להתרחק מאיתן, שמתקשה להשלים עם רוע הגזרה. 

איתן, רדוף על-ידי חזיונות מוזרים, מוצא את עצמו כלוא ברשת מסוכנת של מסדרונות תת-קרקעיים, במעין יקום מקביל ומצמרר, שבו שום דבר אינו כפי שהוא נראה. לאחר שאיתן מגלה את האמת על אנשים שונים ואהובים, שחשב שהוא מכיר היטב, עליו להכיר במציאות האפלה ולהבין שאין דרך חזרה ושדבר לא יהיה כמו שהיה.

מאנגלית: יעל ענבר, הוצאת מטר, 495 עמ'

 

האם האהבה תחזיק מעמד

דרך לילות האינסוף

דרך לילות האינסוף

דרך לילות האינסוף הוא הספר השני בטרילוגיה תחת שמי האש מאת הסופרת הצעירה ורוניקה רוסי. זמן רב חלף מאז פגישתם האחרונה של אריה ופרי; חודשים ארוכים מאז קיבל פרי את תפקיד אדון הדם – מנהיג בני שבט הטייד, ומאז נשלחה אריה למשימה קשה, בלתי-אפשרית כמעט. והנה הם סוף-סוף נפגשים. אבל זו רחוקה מלהיות הפגישה שלה קיוו. בני השבט מקבלים את פני הזרה בחשדנות ובתוקפנות, סופות האתר ממשיכות לאיים על עצם קיומו של השבט, ואריה מבינה שכדי להציל את פרי ואת עצמה היא חייבת להסתלק משם. שוב ושוב נתונה אהבתם באיום, הן משום צביעותם של חברים והן בשל אויבים נסתרים ופיתויים רבי-עוצמה. האם תוכל אהבה שכזאת להחזיק מעמד?

מאנגלית: אסנת הדר, הוצאת ידיעות ספרים, 341 עמ'

 

 

 

יצירה רבת משמעויות

הקמע 4

הקמע 4

הקמע – המועצה האחרונה מאת קאזו קיבואישי הוא הרביעי בסדרת הקומיקס המצליחה. אמילי, נאבין וחבריהם מגיעים לסיאליס ומרגישים שמשהו לא בסדר: אנשי העיר חיים בפחד ומועצת מגיני העיר לא נחלצת לעזרתם. אמילי נאלצת להשתתף בתחרות נגד קבוצת שומרי אבן רבי-עוצמה, תחרות שתעמיד במבחן את החברים שלה ואת האויבים שלה, ותחשוף מי הוא מי.  הקמע הינו יצירה רבת משמעויות, מלאה בתכנים מורכבים של יתמות, נטישה והישרדות ולמרות זאת – היא מועברת בצורה שובה ומלאת קסם.

מאנגלית: דנה זייברט, הוצאת כתר, 220 עמ'

 

 

 

 

 

גיבורים גדולים מהחיים

 

הזיות מאת די שולמן

הזיות מאת די שולמן

הזיות מאת די שולמן, הוא ספר ההמשך לחום, הרפתקה לנוער, סיפור על אהבה ומסתורין ועל גיבורים גדולים מהחיים ומהמוות. סת' הוא גלדיאטור רומאי צעיר מהמאה השנייה לספירה. אווה היא נערה מרדנית מהמאה ה- 21. וירוס מסתורי מצליח לנתץ את גבולות הזמן והמארחב ולחבר ביניהם, אבל עכשיו הוא עלול גם להפריד ביניהם. בריאותה של אווה מתדרדרת, יותר ויותר אנשים נופלים קורבן לווירוס הקטלני, ועל סת' מוטלת המשימה לצאת למסע בזמן כדי לנסות לעצור את התפשטותו. האם מה שהצליח להפגיש ביניהם כנגד כל הסיכויים יהיה גם מה שיפריד ביניהם לנצח?

מאנגלית: יעל ענבר, הוצ' ידיעות ספרים, 488 עמ'

 

 

 

 

 

העלילה ממשיכה

 

שהאזאם 2

שהאזאם 2

ג'ף סמית, ממציא מחדש את קפטן מארוול, בסיפור המשלב הרפתקה, הומור ואיורים מרהיבים. כשהיתום הצעיר בילי בטסון יורד בעקבות זר מסתורי אל הרכבת התחתית, הוא אפילו לא מדמיין שהוא נכנס לעולם מוזר של מכשפים רבי עוצמה, טיגריסים מדברים, מפלצות טורפות, רובוטים ענקיים ונבלים מסתוריים. הוא פוגש במכשף רב עוצמה שנותן לו מתנה מיוחדת: מילת הקסם "שהאזאם". המילה מעניקה לו כוחות מופלאים והופכת אותו לקפטן מארוול, גיבור העל האגדי ולבן התמותה הכביר בעולם!

תקציר העלילה בשהאזאם! איגוד מפלצות הרשע – 2: לבילי בטסון ולמארי לא נותר זמן רב. רובוט מפלצתי הצטרף למר מוח האיום, וכעת הם ממתינים לשותפם השלישי כדי להשתלט על העולם. אבל בכך לא נגמרו הצרות: מסיבה לא ברורה, ד"ר סיוואנה מנסה למנוע משני הילדים להגיע לפולשים. הוא חוטף את מארי ובורח איתה לתוך אחד רובוטים. כשבילי מנסה להיכנס בעקבותיהם, מזהיר אותו טוקי שבתוך היצור הוא לא יוכל לומר את מילת הקסם ולהפוך לקפטן מארוול. מה יעשה בילי? איך יציל את אחותו ואת העולם מידי איגוד מפלצות הרשע? האם ימצא דרך להפוך שוב לקפטן מארוול?  ספר קומיקס קסום ויוצא דופן שכולם יכולים להתענג עליו.

הוצ' כנרת, 104 עמ'

 

מכת ערפדים

     

אימת הערפד

אימת הערפד

אימת הערפד מאת פ. דניאל (שם העט של דניאל (דני) פלנט, מאייר ואמן "קומיקס", הוא הרפתקה מרתקת ומטילת אימה, שדמיון ומציאות משמשים בה בערבוביה, לצד הומור וסיפור שובה לב על חברות אמיצה שאין תחליף לה.  זהו סיפור על חבורת ילדים אמיצה והרפתקנית שחיה ופעלה ברחובותיה של העיר הגדולה לפני כששים שנה, ועל יריבות עזה בין שתי שכונות שהובילה אותן למלחמה חסרת פשרות. ובתוך כך שורה של אירועים מסתוריים פוקדים את העיר: מכת ערפדים נופלת על שכונה שלווה בבוקר שבת בהיר, יצורים מכונפים ומפחידים ממלאים את החצרות, פקח עירייה נמצא מת במרתף בניין, צייר תימהוני מצייר לפתע דמויות מזוויעות והופך בעצמו למעורר חלחלה… אולם מעל הכול מאפילה על חיי השכונה פרשת היעלמותו המסתורית של אפרים, בן השכונה האהוב והנערץ, אשר גילה לוחות נחושת ועליהם כתב קדום המוביל אל אוצרות עתיקים, ומאז  אבדו עקבותיו. האם מדריך הרכיבה המוזר וחברו סוחר העתיקות הם שהעלימו את הנער? האם מגדת העתידות המסתורית קשורה בפרשה? או שמא דווקא מנהל בית הספר חד המבט הוא שטווה את הרשת שהפילה את כולם בתוכה ? חבריו של אפרים לא גילו כל פחד. למרות הסכנות הם קמו כאיש אחד ויצאו למסע  נועז לגילוי חברם האבוד. הם לא שיערו לאיזו הרפתקה מסמרת שיער הם נכנסים. הם גם לא ידעו עד אותו יום כי מעבר לשגרה השלווה של חיי השכונה רוחשת לה  מציאות אחרת, מוזרה ומסתורית לאין שיעור .

הוצאת ספרי צמרת, שנת 2012, 432 עמ'

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: חשיפה ראשונה: + פרק ראשון, ספרות נוער

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.