ספרים חדשים – מומלצי השבוע 08/03/15

| 07/03/2015 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 08/03/15

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 08/03/15

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.

 

 

 

 

להתמודד עם חיי נישואים

 

אפקט רוזי מאת גרהם סימסיון

אפקט רוזי מאת גרהם סימסיון

גרהם סימסיון מחזיר אותנו בספרו אפקט רוזי, ספר ההמשך השנון והאינטליגנטי של פרוייקט רוזי אל עלילותיהם של דון ורוזי, שהפעם נאלצים לצלוח משימה מסובכת לא פחות ממציאת רעיה או איתור אבא ביולוגי – התמודדות עם חיי נישואים. וכפי שקרה ב"פרויקט רוזי", גם הפעם דון מנסה להתמודד עם מכשולים בדרכו הכמעט-מדעית, שרק מסבכת את העניינים עוד יותר.

 

לאחר שדון ורוזי נישאו, הם עזבו את אוסטרליה ועברו להתגורר בניו יורק. כעת דון מועסק כפרופסור לגנטיקה באוניברסיטת קולומביה, ואילו רוזי לומדת רפואה. אלא ששגרת חייהם המתוכננת בקפידה משתבשת בעקבות הודעה מפתיעה של רוזי: "אנחנו בהיריון". ההודעה נוחתת על דון בדיוק כשהוא עומד לעדכן את רוזישחברו הוותיק ג'ין נזרק מהבית על ידי אשתו, קלודיה, לאחר שנתפס בוגד עם צעירה איסלנדית. כעת הוא צפוי להגיע לניו יורק ולהתארח בדירתם הקטנה של רוזי ודון למשך פרק זמן לא ידוע… ההיריון הלא מתוכנן מניע סדרה של אירועים שמטלטלים את חיי הנישואים ומערערים את מצבו הנפשי של דון. בניסיון נואש לפתור את המתחים הזוגיים ולספק פתרונות מושכלים לבעיות של חבריו, דון הולך ומסתבך ברשת של שקרים. כדי להתכונן לתפקידו החדש כאבא, הוא יוצא לעקוב אחר ילדים בגן שעשועים ומשתתף בלידה שמסתבכת, ועקב כך נקלע להסתבכויות עם משטרת ניו יורק, עם עובדות סוציאליות ועם חוקרות פמיניסטיות בעלות אג'נדה לסבית. רוזי, מצדה, לא מוכנה לקבל את משטר התזונה הקפדני של דון, ומתחילה לפקפק ביכולתו להיקשר רגשית אל ילדם, אותו "בוסר-אדם", כהגדרתו.

מאנגלית: סיון בסקין, הוצאת אחוזת בית, 398 עמ'

 

מה גרם לאב לשנוא את משפחתו

 

עלי שלכת שבורים מאת אלי חי

עלי שלכת שבורים מאת אלי חי

עלי שלכת שבורים מאת אלי חי, הוא רומן מרתק על משולש אהבים – ג'ף, רבקה ואיב. ג'ף, עוזב את עיירת מגוריו בדרום ארצות הברית ומגיע לניו יורק לאחר מריבה עם אביו. האב, מכור לטיפה המרה, מגלה רגשות שנאה לאמו, לו ולאחותו. הוא מכה ומקלל אותם. גילויי האלימות האלה פוגעים נפשית בעיקר בפם, אחותו של ג'ף. 

ג'ף עוזב את בית הולדתו. כשהוא מגיע לכרך הגדול הוא מתיידד עם אהרון, צעיר חרדי שעוזר לו למצוא עבודה ודירה. ג'ף מתוודע לרבקה אחותו הצעירה, שמתאהבת בו עד כלות. סוד אהבתה של הנערה מבית חרדי לבחור הנוצרי מתגלה והגילוי המסעיר את הקהילה החרדית מערער את עולמה הסדור להפליא. רבקה בניגוד למוסכמות, מנסה נואשות להגשים את אהבתה ללא הצלחה, בעיקר היות שג'ף מתאהב באיב ברוקרית מצליחה, ונושא אותה לאישה. לאחר מותו של אביו, שב ג'ף לעיירת הולדתו לסייע בהחלמתה של אחותו. הוא מגלה את הגורם לשנאת האב את משפחתו. הגילוי יוצר שרשרת אירועים מפתיעים. וכשנדמה שהסדר שב אל חייהם של גיבורי העלילה מתרחש הפיגוע במגדלי  התאומים. האם היה בכוחו של הטרור הרצחני להשפיע על חייהם? מקסים, נוגע ומרגש 

הוצאת אוריון, 252 עמ'

 

מפיח חיים במקום ובתקופה

המלכה היחפה מאת אילדפונסו פלקונס

המלכה היחפה מאת אילדפונסו פלקונס

המלכה היחפה מאת אילדפונסו פלקונס (מחבר הספרים זוכי הפרסים 'הקתדרלה ליד הים' ו'היד של פטימה') הוא סיפור סוחף על חברות, תשוקה ונקמה בספרד התוססת של המאה ה-18, פרי עטו של הסופר הספרדי העכשווי המפורסם בעולם.

ספרד 1748. אדונה של קרידד, שפחה שחורה משוחררת, מת, ואין לה לאן ללכת. כשהיא פוגשת במילגרוס קָרמוֹנָה, צוענייה מרדנית שובת לב, קרידד מצטרפת לחברת צוענים אקזוטית ונשאבת לחייהם מלאי הקסם והתשוקה. אלא שיום אחד חיי הצוענים מתהפכים על פיהם כאשר צו מלכותי מוציא אותם מחוץ לחוק. קרידד ומילגרוס נפרדות בעל כורחן ומתמודדות עם סכנות רבות, עד שהגורל מאחד אותן שנית. עכשיו עליהן להיאבק על החופש שלהן ועל חיי היקרים להן. סיפור מרגש ומעניין על חיי הצוענים בתקופה של אי–סובלנות ומוסר מופקר.

מספרדית: עמליה רן, הוצאת זמורה, 640 עמ'

 

לנסות להמשיך הלאה מפצעי העבר

הקנאה מאת הלן גרמיון

הקנאה מאת הלן גרמיון

הקנאה מאת הלן גרמיון (מחברת "העיקרון הסודי של התשוקה") הוא מותחן פסיכולוגי עוצר נשימה המתרחש בבואנוס איירס בשנת 1987, בחברה פצועה המנסה להתאושש משלטון הגנרלים האכזרי, שהעלים ועינה אלפים.

בתוך הרקע הזה של אומה שמנסה להמשיך הלאה מפצעי העבר, בעוד הרוצחים והמענים מתהלכים בין הקורבנות, גרמיון טווה תעלומת רצח בלתי מפוענחת. כולם חשודים, כולם קורבנות וכולם יכולים למצוא את עצמם, ברגע אחד, במדור הפלילים. ליסנדרה, רקדנית טנגו צעירה, נמצאת מתה על המדרכה, חמש קומות מתחת לחלון דירתה. המשטרה עוצרת מיד את בעלה המבוגר ממנה, הפסיכולוג ויטוריו, בחשד לרצח מתוך קנאה. אחת המטופלות שלו, אווה מריה, מתגייסת לעזרתו ומנסה למצוא את הרוצח האמיתי. האם זה היה רצח מתוך קנאה? פשע של תשוקה? האם מותה קשור לעובדה שהבעל פסיכולוג מצליח? זהו ספר על הפצעים שלא יכולים להגליד, פצעי הילדות ופצעי הדיכוי; הוא אפל, אכזרי ולא חס על קוראיו. במרכזו תעלומת המוות שככל שנדמה שמתקרבים לפתרונה, כך הוא מתרחק, עד לסוף המטלטל. ספר נהדר, פוצע לב ממש, אינטליגנטי ומהסוג שנשאר איתך הרבה אחרי הקריאה.

מצרפתית: שירן בק, הוצאת כתר, 332 עמ'

 

חשיבות המקום ממנו באנו

תמיד בדרך הביתה מאת טאייה סלאסי

תמיד בדרך הביתה מאת טאייה סלאסי

תמיד בדרך הביתה מאת טאייה סלאסי הוא דיוקן של משפחה שעומד על חשיבות המקום שממנו באנו ועל המחויבויות שלנו זה לזה ומעיד כי הסיפורים שאנו חולקים זה עם זה יש בהם כדי לבנות עתיד חדש.

קווייקוּ סָאי, מנתח מפורסם ובעל כושל, מת. הוא קורס לפתע עם שחר מחוץ לביתו בגאנה, שם הוא חי עם אשתו השנייה. בשורת מותו שולחת אדוות ברחבי העולם ומאחדת את המשפחה שזנח בחייו. תמיד בדרך הביתה הוא הסיפור שלהם. הרומן עוקב באלגנטיות אחר מסעה של משפחת סאי בזמן ובמרחב וחושף את האמיתות החבויות ואת השקרים האופפים אותן; את הפשעים שבוצעו בשם האהבה. בעקבות מותו של קווייקו מתאספת המשפחה בגאנה בביתה החדש של אמם, לראשונה זה שנים – איחוד שמגולל את סיפור התפרקותם ואת השבריריות הנוראה של העולם שהם בנו ומעורר סדרה של בגידות שאיש מהם לא היה מעלה בדעתו. וכך – מפוצלים ובודדים – הם מבוססים איש איש בכאבו, באמונה שאת מה שאבד אין להשיב – עד שבגאנה הם מוצאים דרך חדשה ומשפחה חדשה.

מאנגלית: אורטל אריכה, הוצאת כנרת זמורה, 320 עמ'

מסע אימוץ

הירח אותו ירח מאת רות שפירא

הירח אותו ירח מאת רות שפירא

הירח אותו ירח – אודיסיאה לוויטנאם מאת רות שפירא הוא סיפור מסע לאימוץ בתה בווייטנאם בשנת 1997. סיפור ובו רגעים רבים של מתח עצום, חוסר ודאות, ציפייה ובעיקר – אהבה גדולה. זהו סיפור של צמיחה רגשית מעוררת הערכה, של אם שבתה גדלה בלבה ולא בבטנה. ספר מלא חמלה, שגם חושף את יפי הנוף הווייטנאמי ומעביר בחיות רבה ריחות וצבעים, תרבות וההיסטוריה של המדינה למודת הסבל.

מדובר בתיעוד נדיר, שכן אימוץ ילדים מווייטנאם הותר בחלון הזדמנויות מצומצם, שנמשך כשלוש שנים בלבד. במלחמת יום הכיפורים, בגיל 24, התאלמנה רות שפירא מבעלה יגאל, אחרי שנת נישואין אחת. הם לא הספיקו להוליד ילד משותף ורק כעבור שנים, אחרי ניסיונות כושלים להרות בסיוע הרפואה בישראל, החליטה לאמץ תינוקת בווייטנאם. היא מחזקת את העמדה הגורסת שבמקום להתענות בטיפולי פוריות, מוטב לאמץ תינוק שכבר נולד וזקוק לבית ולאהבה.  הבחירה בווייטנאם נולדה בין היתר על רקע האפשרות, באותם ימים, לאמץ שם תינוקות בני יומם כמעט, לעומת המצב במדינות מזרח אירופה. זהו מסמך מרתק שחומריו האישיים שזורים בשפע מידע על תהליך מתיש ומתסכל, על ארץ רבת מסתורין ועל אהבת אם שנוצרה ברגע אחד של חיבוק. שפירא הייתה נחושה לקבל לידיה את לין שלה , כיום נערה כבת 18, על אף הקשיים, הבלתי צפויים ברובם, שנערמו בדרכה.  

מעבר לספֶרָה המשפחתית והביתית, הטקסט גם נוגע ביחס החברה הישראלית לאימוץ, לילדה שונה במראה, לאם וילדה שלא תמיד ברור מה הקשר ביניהן, החל בדברי עידוד חמים וכלה בשאלות חטטניות.

הוצאת פרדס, בשיתוף בוקסילה, 184 עמ'

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, פרוזה מקור, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.