ספרים חדשים – מומלצי השבוע 15/2/15

| 15/02/2015 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 15/2/15

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 15/2/15

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.

 

 

 

 

הגוף האנושי

הגוף האנושי מאת פאולו גורדנו

הגוף האנושי מאת פאולו גורדנו

פאולו ג'ורדנו מחבר הגוף האנושי מתבונן באותו מבט חודר וכן שראה לנפשם של גיבורי הרומן הראשון שלו, "בדידותם של המספרים הראשוניים" (שזכה בפרס סטרֶגָה האיטלקי היוקרתי), בקבוצת אנשים שבחרו להיות חיילים. כל אחד מהם נושא מטען, וכמו המטענים שמניח האויב הבלתי נראה, הוא עלול להתפוצץ בכל רגע.

קבוצה של חיילים איטלקים צעירים נשלחת לראשונה למלחמה האמתית, לאייש בסיס קדמי באפגניסטאן. סגן אֶגִ'יטוֹ, הרופא, שנקרע כל חייו בין הוריו לאחותו, מנסה למצוא דווקא שם את השקט. אטייֶרי יוכל לתפוס מרחק מאמו האלמנה, שמסרבת להכיר בכך שבנה כבר אינו ילד, וצֶ'דֶרנֶה יוכל אולי לפרוק את הזעם הילדותי שאצור בו. קַמפּוֹרֶזִי מתגעגע לאשתו ולבנו הקטן בעוד הנגד רֶנֶה מגלה שלעבודה הצדדית המכניסה שלו יכולות להיות תוצאות כבדות משקל. ועם כולם מתמודדת בקשיחות מופגנת ג'וליה זַמפּייֶרִי, החיילת היחידה במחלקה. מערכת הקשרים והכוחות שמקרבת ביניהם ומרחיקה אותם חליפות מתערערת כשהם יוצאים למשימה שגורלה נחרץ מראש. כעת הם ייאלצו להתמודד גם עם מה שהותירו מאחוריהם לא פתור.

מאיטלקית: יערית טאובר, הוצאת כתר, 316 עמ'

 

קול חשוב שכמעט ואינו נשמע

הבית העגול מאת לואיז ארדריץ

הבית העגול מאת לואיז ארדריץ

הבית העגול מאת לואיז ארדריץ' הוא סיפור התבגרות מורכב ומרגש הנקרא בנשימה עצורה. הוא מתרחש על רקע המציאות והתרבות של האינדיאנים החיים בשמורות ברחבי ארצות־הברית, ונותן ביטוי לקול חשוב שכמעט ואינו נשמע.

בסוף שבוע אחד באביב 1988, אמו של ג'ו, נער בן 13 משמורת אינדיאנים בצפון דקוטה, נאנסת באכזריות. האונס התרחש כנראה בסמוך לבית העגול, מקום הפולחן הקדוש לבני שבט אוג'יבווי. עובדות המקרה מתבררות בקושי רב, לא רק מפני שהאם שרויה במצב של טראומה, אלא מכיוון שהיא מסרבת בתוקף לשתף בפרטים את המשטרה ואת בעלה, שהוא עצמו שופט בשמורה. קביעת מיקום ביצוע הפשע משמעותית לא פחות מאיתור הפושע, כיוון שבכוחה לקבוע את סמכות השיפוט (פדרלית, מדינתית או של השמורה) ובכך גם לגזור את גורלו של המקרה.  מה בדיוק קרה באותו יום, ואיפה? על מי מנסה אימו להגן, ולמה?  חייהם של ג'ו ואביו מתהפכים בן לילה והנער הצעיר, מתוסכל מכך שהחקירה מתנהלת בעצלתיים, מחליט לגייס את חבריו כדי למצוא תשובות ולעשות צדק, לפחות באופן שבו הוא מבין אותו.

לואיז ארדריץ' גדלה בדרום דקוטה, בת תערובת של בני שבט אוג'יבווי עם אמריקנים וגרמנים. הספר זכה ב-National Book Award היוקרתי לשנת 2012.

מאנגלית: סמדר מילוא, הוצ' מודן, 345 עמ'

 

מה מתרחש מאחורי הדלת של השכנים?

שלוש קומות מאת אשכול נבו

שלוש קומות מאת אשכול נבו

בספרו שלוש קומות נוטל אשכול נבו את ז'אנר הווידוי הקלאסי וצולל עמו אל זרמי המעמקים של החברה הישראלית ואל המערבולות המוסריות של החיים המודרניים, ומאיר את הפינות הנסתרות ביותר בנפש האדם. 

אף פעם אי אפשר לדעת מה מתרחש מאחורי הדלת של השכנים. שלושה וידויים עוצרי נשימה של שלושה דיירים בבניין אחד במרכז הארץ, משתלבים זה בזה וחושפים את השקרים והסודות שבלעדיהם משפחות לא יכולות להתקיים.

 

הוצאת זמורה, 272 עמ'

 

 

 

 

סיפור הישרדות

טייפי מאת הרמן מלוויל

טייפי מאת הרמן מלוויל

טייפי הוא ספרו הראשון של הרמן מלוויל, מי שנחשב על ידי רבים גדול הסופרים האמריקנים. זהו הספר של מלוויל שזכה להצלחה הגדולה ביותר בימי חייו ועיצב אותו כסופר. הספר מגולל סיפור הרפתקאות מדהים, סיפור הישרדות, לכאורה של מלוויל הצעיר, אשר הגיע בצעירותו לאחד האיים הפולינזיים. כאשר ספינתו של המספר עוגנת על חוף האי נוקוהיבה שבדרום האוקיינוס השקט, הוא נמלט ממנה אל עמק טייפי – ונקלע היישר לשטחו של שבט אוכלי אדם. בתקופה בה הוא מבלה בחברת שבט הקניבלים – שרוי בחרדה מתמדת שמא יחמדו את בשרו – הוא לומד להכיר אט אט את החיים בין פראים אצילים ונערות עירומות במחרוזות פרחים. הדיסוננס בין החיים באי  מלאי העונג מחד אך מסוכנים מאידך – לבין החיים המנוכרים אך נוחים שבציוויליזציה מהדהד לאורך הספר האנטי-קולוניאליסטי. בן דמותו של מלוויל עובר הרפתקאות מסמרות שיער ופוגש אנשים מרגשים. הוא נשבה בקסמם של שוביו ובקסם החיים של הטבע, בשפה, במנהגים ובפולחני הדת.

לא בכדי הצליח "טייפי" כל כך מייד עם צאתו. קריאה בו היא מסע אל עולם רחוק ואקזוטי, הכתוב באופן ריאליסטי מאוד, מהנה, מצחיק ומסעיר. הספר הנועז שבר מוסכמות רבות של אמריקה במאה ה-19 והכיר לעולם את אחד מגדולי הסופרים בארצות הברית.

 

מאנגלית: גרשון גירון, הוצאת ידיעות ספרים, 311 עמ'

 

סיפור חברתי ביקורתי

 

יהלום מהישימון מאת סמי מיכאל

יהלום מהישימון מאת סמי מיכאל

יהלום מן הישימון מאת סמי מיכאל הוא רומן חושני, סיפור אהבה סוחף ומטלטל בין כאמל לאלמאסה, שניהם יהודים צעירים בבגדד בשנות השלושים של המאה הקודמת. הוא בן למשפחה ממעמד מבוסס, היא בת דלת העם, שמגיעה לביתו כדי לשמש שם כמשרתת.

הרומן עוקב אחר האהבה הנרקמת ביניהם, על ניצניה, הבשלתה, תפניותיה ושיאיה. זהו גם סיפור אהבה לעיר בגדד הגדולה והשוקקת, עיר הולדתו של המחבר. נהר החידקל החוצה אותה ושכונותיה המגוונות משמשים רקע אפקטיבי להתרחשויות האנושיות ברומן אך גם כמוקדי תשוקה בזכות עצמם. בספרו שילב מיכאל, באמצעות סיפור אהבה המתרחש על רקע מרחב עירוני קסום, נאדר יופי, מפתה ואלים, בין סיפור חברתי ביקורתי ומכמיר לב, לבין דיוקן של אמן כאיש צעיר, חדור אהבת אדם, מרגש ומעורר השראה, הכתוב ברוח הסיפורת ההומניסטית הגדולה.

 

הוצאת כנרת זמורה, 328 עמ'

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, פרוזה מקור, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.