ספרים חדשים – מומלצי השבוע 20/09/15

| 19/09/2015 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 20/09/15

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 20/09/15

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שמציעים עולם הנופש והטיולים, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.

 

 

 

 

זוכה פרס פוליצר 2015

כל האור שאיננו רואים מאת אנתוני דואר

כל האור שאיננו רואים מאת אנתוני דואר

בספרו כל האור שאיננו רואים, בשפה עדינה להפליא, בפרישׂה של יריעה רחבה דרך סיפור שאין אישי ממנו, מצליח אנתוני דואר לארוג יחד את סיפורי חייהם של שני מתבגרים בימי מלחמת העולם לרומן עשיר, שגדולתו ועוצמתו טמונות בחמלה הפורצת מכל פרק בו. הם עומדים בפני שאלות קשות של מוסר, נאמנות ואנושיות. הספר זיכה את מחברו בפרס פוליצר לשנת 2015 וכן בפרס אנדרו קרנגי למצוינות בסיפורת.

מארי-לוֹר ל'בלאן, גדלה בפריז עם אביה, המנעולן הראשי של מוזיאון הטבע. מיום שהיא מתעוורת היא מבלה את כל זמנה עם אביה במוזיאון כשהיא חוקרת באצבעותיה, באוזניה ובאפה את עשרות אלפי המוצגים המדעיים. כדי שתוכל להתמצא בסביבתה אביה בונה עבורה דגם של שכונת מגוריה, ששינון קפדני שלו מאפשר לה להגיע בכוחות עצמה למוזיאון. עם כיבוש פריז על ידי הצבא הגרמני ב-1940 נשלח אביה להעביר מהמוזיאון לחוף מבטחים אבן-חן נדירה, וכך האב ובתו מוצאים את עצמם בביתו של הדוד אֶטיין בסן מאלו, בה מארי־לור צריכה ללמוד להתמצא. ורנר פפניג גדל יחד עם אחותו בבית-יתומים בעיירת כורים בגרמניה. ביום שהוא מוצא מַקלט רדיו שבור ומצליח לתקנו ולקלוט באמצעותו שידורים מצרפת, נקבע עתידו. הוא נשלח לאחד מבתי-הספר היוקרתיים של הרייך השלישי, ובמהרה מנותבים כישוריו למעקב אחר שידורים מחתרתיים בכל אזורי הכיבוש הגרמני. ורנר קטן הגוף, שהשתוקק כל כך להשתייך למערכת ההיטלראית האדירה, מוצא עצמו באוגוסט 1944 קבור במרתף הרוס בסן מאלו שבצרפת, כשמכשיר רדיו פגום הוא הסיכוי היחיד שלו ליצור קשר עם העולם.

מאנגלית: שאול לוין, הוצ' מודן,543 עמ'

חיים של משמעות

לילות קיץ ארוכים מאת אהרן אפלפלד

לילות קיץ ארוכים מאת אהרן אפלפלד

לילות קיץ ארוכים הוא הרומן ה-45 של אהרן אפלפלד. יאנק וסבא סרגיי הם גיבורי הספר. יאנק הוא נער יהודי שאביו הפקיד בידיו של סבא סרגיי בעיצומה של המלחמה. בצעירותו היה סבא סרגיי חייל ומפקד מצטיין ביחידה מובחרת. אחרי השחרור עבד שנים במחסן העצים של האב, גם לאחר שהתעוור. לימים פשט האב את הרגל והמחסן הגדול הולאם. סבא סרגיי יצא לנדוד על פני השדות ומכפר לכפר. יאנק וסבא סרגיי נודדים ממקום למקום. יאנק מוליך את סבא סרגיי על פני השדות וביערות, וסבא סרגיי מלמד את יאנק לחיות חיים של משמעות.

המסע שלהם הוא מסע ריאלי בין אתרים ממשיים, אך בשל הסגנון המפורסם של אפלפלד – פשוט לכאורה, חסכוני במילים, שהוי ואינטנסיבי – הוא מקבל ממדים מטאפיזיים. הזמן נעשה צמיגי, מראות הנוף הופכים למראות של הנפש, ודמויותיהם של יאנק וסבא סרגיי הולכות ומקבלות ממד מיתולוגי.

הוצ' כנרת זמורה, 216 עמ'

 

המונוגמיה מנקודת מבט נשית

לוקחת אותך מאת אלייזה קנדי

לוקחת אותך מאת אלייזה קנדי

אלייזה קנדי מתארת בספרה לוקחת אותך, באופן משעשע להפליא את לילי האימפולסיבית והתחבטויותיה בנוגע לאהבה ונישואים. בספר מהנה במיוחד, היא מציעה באופן גלוי לב בחינה מחודשת של מושג המונוגמיה מנקודת מבט נשית ומודרנית.

שבוע לפני יום חתונתה של לילי ויילדר, עורכת דין בחברה מצליחה, עם בן זוגה המושלם, ויל, היא מתחילה לתהות אם היא בכלל מתאימה לנישואים. האם תוכל לוותר על הרפתקאותיה המיניות ולהתמסר אך ורק לוויל? האם היא באמת רוצה להשתנות? במקביל, מפגש לא צפוי עם דמות משמעותית מעברה מעמת את לילי עם סיפור קשה שחשבה שהשאירה מאחור. בינתיים היא צריכה להתמודד עם מארגנת החתונות המלחיצה שלה, עם משפחתה יוצאת הדופן שמורכבת מאב שרמנטי אחד ומשלוש אמהות, עם אמו המאיימת של ויל, שממש לא אוהבת אותה, וגם עם משבר בעבודה שהבוס שלה מנחית עליה! את כל זה היא עושה בעזרת שנינות, הומור עצמי והמון אלכוהול.

מאנגלית: נועה סמלסון, הוצ' מודן, 357 עמ'

 

שבריריותו של קשר אנושי

חלק מזה היה נכון מאת דברה מקינלי

חלק מזה היה נכון מאת דברה מקינלי

דברה מקינלי בספרה חלק מזה היה נכון מצליחה בסגנון ספרותי מיוחד וכובש לב, לגעת בעדינות בנושאים עמוקים הקשורים לקשיי אמצע החיים, למפגש שלנו עם עצמנו ולשבריריותו של קשר אנושי.

כאשר ג'ק קופר, סופר אמריקאי מפורסם, מקבל מכתב מאיב, קוראת בריטית שאינו מכיר, הוא לא מייחס לו חשיבות רבה. המכתב נכתב ביד ונשלח במעטפה מעבר לים, אבל מעבר לכך אין בו שום דבר יוצא דופן. אולם ג'ק, שעומד על סיפו של גיל חמישים ונפרד לא מזמן מאשתו השנייה, מוצא במכתבה הקצרצר של איב את הפשטות והישירות שכמהּ להן, ואת אהבתם המשותפת לאוכל משובח ולבישול. אט-אט נרקם בין ג'ק לאיב קשר יוצא דופן, המאפשר להם לשתף זה את זה במסתרי ליבם. על רקע כישלון חיי האהבה של ג'ק, ויחסיה המתוחים של איב עם בתה העומדת להינשא, מציעים השניים זה לזה במכתביהם הקשבה וקבלה, למרות, ואולי בגלל, המרחק והזרות. איב מוצאת את עצמה ניצבת פנים אל פנים מול בעלה לשעבר שנטש אותה, מול רגשותיה הקשים של בתה, ובעיקר מול עצמהעל פחדיה ועל תקוותיה. וג'ק, לראשונה בחייו, ניצב מול משמעותן של רווקותו ושל יצירתו הספרותית. ג'ק ואיב מתחילים להתמודד עם מהמורות חייהם, אך האם יצליחו להמשיך את הקשר אל מחוץ לגיליונות הנייר?

מאנגלית: נורית לוינסון, הוצ' מודן, 198 עמ'

 

הכוח והעיקשות של האהבה

עמק הפלאות מאת אמי טאן

עמק הפלאות מאת אמי טאן

לאחר שמונה שנות שתיקה רואה אור הרומן עמק הפלאות מאת אמי טאן. זוהי דרמה אפית סוחפת על שתי נשים שגורלן נשזר זה בזה, היוצאות למסע חיפוש אחר זהותן, שנע מהטרקלינים המהודרים של בתי הקורטיזנות בשנחאי ועד לכפר סיני נידח ואכזרי בהרים אפופי ערפל. במקביל רואים אור מחדש ספריה "אשת אל-המטבח" ו"חוג שמחת המזל". הספר נכתב בעקבות תמונה שטאן מצאה במקרה, ובה נראית סבתהּ לבושה בבגדי קורטיזנה. התמונה הביאה אותה לחקור את ההיסטוריה המשפחתית שלה.

בספר היא מספרת את סיפורן של הקורטיזנות שבאופן פרדוקסאלי, להשקפתה, היו בנות המזל בחברה בסינית: הן היו "מדורגות" גבוה בסולם סחר המין, הן חיו ועבדו בבתים מסודרים והיו יחסית חופשיות: הן קמו מתי שרצו, אכלו מה שרצו, תפרו ועיצבו לעצמן את הבגדים. הנשים שהיו מדורגות נמוך יותר מתו בגיל צעיר מאוד. ברומן רחב יריעה זה על הקשרים העמוקים שבין אימהות לבנות, מחזירה אמי טאן את קוראיה  לאווירה המופלאה של חוג שמחת המזל. בהומור ובתבונה היא משרטטת את סיפורן של טראומות תורשתיות, תשוקות והולכות שולל, ואת הכוח והעיקשות של האהבה.

מאנגלית: אמיר צוקרמן, הוצ' מחברות לספרות, 556 עמ'

נמשכים אל מה שאסור

מחנה רכיבה לבנות מאת אנטון דיסקלפאני

מחנה רכיבה לבנות מאת אנטון דיסקלפאני

מחנה רכיבה לבנות מאת אנטון דיסְקְלָפאני הוא סיפור על אהבה ותשוקה, על מותר ואסור, על דרמה פרטית ומשפחתית ועל ההתנגשות ביניהם.

תיאה ידעה שזו טעות חייה, ושאיש לא יסלח לה על כך. שעות הרכיבה האינסופיות על סוס הפוני שלה והמשחקים ששיחקה בילדותה עם סם, אחיה התאום, ועם ג'ורג'י, בן דודה, כבר לא הספיקו לה. היא חיפשה ריגוש חדש, וכשמצאה נמשכה אליו למרות האיסור. היא ידעה שיהיה עליה לשאת בתוצאות, אבל לא ציפתה לעונש כה חמור. מורחקת מביתה ומכל מי שהכירה ואהבה עד היום, תיאה נשלחת ל'יונלוסי' – מחנה רכיבה לנשים צעירות מן המעמד הגבוה, שעתידות להפוך לנשים מכובדות. בין לימודי היסטוריה וספרות לשיעורי רכיבה, בין מקלחות משותפות לסעודות בחדר אוכל הומה עלמות מצחקקות, תיאה לומדת אט אט מי מחברותיה היא חברת אמת, ועושה את צעדיה הראשונים במסיבות ובהיכרות עם גברים בני גילה. אבל תיאה, שנמשכת אל כל מה שאסור – מוצאת אותו בכל מקום. גם כשהוא מסתתר היטב מאחורי תלבושת אחידה, רהיטי עץ ממורקים וסדר יום נוקשה.

מאנגלית: נעם בן צבי, הוצ' מודן, 323 עמ'

סופר-סקסי

נופלת ברשת מאת מרדית ויילד

נופלת ברשת מאת מרדית ויילד

נופלת ברשת מאת מרדית ויילד הוא רומן ארוטי סוחף ונועז, ראשון בסדרה מצליחה, על סערות גוף ונפש, על המאבק לבנות חיים משגשגים כנגד כל הסיכויים, ועל כוחה המסוכן של האהבה.

אריקה בת העשרים ואחת יודעת שאין בחייה מקום לרומנטיקה. היא רק סיימה את לימודיה בהרווארד אחרי שהתגברה על מכשולי העבר המשפחתיים, וכעת היא שקועה כל כולה בפיתוח הרשת החברתית שהקימה. אך מפגש מקרי עם גבר מושך ויהיר גורם לה לאבד את שיווי משקלה, בכל המובנים. כשאריקה מבינה שאיש המסתורין שלה הוא בלייק לנדון, האקר נודע לשמצה שהפך למיליארדר ואחד ממנהלי קרן ההשקעות שתכריע את עתידו של הסטארט־אפ שלה, היא מאבדת את שיווי משקלה, בכל המובנים. אריקה נחושה בדעתה להתרחק מהשפעתו, אבל בלייק רגיל להשיג כל מה שהוא חושק בו, בעסקים ומחוצה להם, והאש שמתלקחת בינו לבינה הופכת את ההתנתקות ממנו למאתגרת במיוחד. בכל מקום שהיא מגיעה אליו – כנס מקצועי, מפגשים עם עיתונאים ואפילו דירתה החדשה – היא נתקלת בנוכחותו המגוננת אך תובענית של בלייק, המאיימת על עצמאותה. וכשמתוך להבות התשוקה מפציעה גם אהבה עזה, הניתוק בין רגשות לעסקים הופך לבלתי אפשרי. אלא שסוד אפל מעברה של אריקה מאיים לא רק על האמון השברירי בינה לבין בלייק, אלא גם על כל מה שעבדה למענו עד כה.

מאנגלית: נעה שביט, הוצ' מודן, 251 עמ'

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, פרוזה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.