מתח באוויר – הרפתקאות, רצח ותעלומות – מומלצי אוגוסט 2015

| 24/08/2015 | 0 Comments

מתח באוויר - הרפתקאות, רצח ותעלומות - מומלצי אוגוסט 2015

מתח באוויר – הרפתקאות, רצח ותעלומות – מומלצי אוגוסט 2015

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים. וההצעה הפעם: 5 ספרים – מותחנים, ספרי ריגול והרפתקאות מומלצים חדשים, בהם ספר חדש לסופר שמעון אדף החוזר עם אליש בן זקן, גיבור סיפרו הראשון.

 

 

 

לבחון מחדש תעלומות עמוקות

 

קובלנה של בלש מאת שמעון אדף

קובלנה של בלש מאת שמעון אדף

בספרו החדש קובלנה של בלש, שמעון אדף חזר לאליש בן זקן, גיבור ספרו הראשון "קילומטר ויומיים לפני השקיעה" (שיצא במקור בשנת 2004 בהוצאת כתר, ובמהדורה חדשה בהוצאת כנרת זמורה, 2015). הוא מסביר מדוע: "ליש בן זקן הוא הדמות הספרותית הראשונה שיצרתי. מלכתחילה הוא היה דמות שנועדה לי להתמודד עם שאלות של השתייכות וזיכרון. ברור היה לי שאליש יהיה בלש, בפועל או בשאיפות שלו. הוא אחר בכל מקום שבו הוא נמצא, הוא אף פעם לא בבית, אף שזו תשוקתו הגדולה ביותר, לחזור הביתה, לחזור לבית שאולי מעולם לא היה קיים אלא בדמיונו, והוא נדרש לחקור את הזיכרון שמקיים אותו. משום כך הוא גם הדמות שאפשרה לי לדון באופן המיידי ביותר בשאלות של מתחים חברתיים ובסוגיות פוליטיות של ההווה. כמו כל הדמויות, שמדובבות חלק בעצמי שאין לו דרך אחרת להתבטא, אליש לא הפסיק ללוות אותי – מדי פעם עלתה במחשבתי תובנה או אמירה, וידעתי שהיא שלו, לא שלי. שני מקורות היו לדחף לשוב ולהעמיד אותו במרכז יצירה נוספת: האחד, תחושתי שמשהו בכתיבה שלי, בקול שלי, בגישה שלי ליצירת סיפור על ידי בחינת היחסים שבין שירה לפרוזה בלשון העברית לדורותיה, השתנה באורח יסודי, ועניין אותי לשוב אל הדמות הראשונה ההיא, ולשאול – כיצד הייתי מספר את הסיפור שלו היום? המקור השני היה העיתוי. המלחמה בעזה, על הציניות והאכזריות הציבורית שלוותה אותה, פתחה פתח לדה-לגיטימציה גורפת של הבעת חמלה לכל מי שמסומן כחריג וזר. השאלות שאליש נועד לחקור צצו ביתר במלחמה – איך להשתייך למקום שהפך את שפת הבית לשפה של רדיפה ושנאה ומשתמש בעבר שלו כדי להצדיק אותן? ומדוע, בתוך מלחמה שכל הגיונה הוא למחוק ולהשתיק באלימות ובאיומי מוות, היעלמות מסתורית של בחורה צעירה תשנה למישהו?"

קילומטר ויומיים לפני השקיעה מאת שמעון אדף

קילומטר ויומיים לפני השקיעה מאת שמעון אדף

על קובלנה של בלש: אליש בן זקן, הניח מאחוריו את עיסוקו כחוקר פרטי. חידות כבר אינן מעניינו. השאלות הקיומיות שטרדו אותו הפכו לרעש רקע. הוא מתפרנס מכתיבת ספרי בלש, המבוססים על מקרי עבר לא מפוענחים. הוא חי חיים מאוזנים לכאורה. אבל האם אדם כמו אליש יכול להימלט ממעגל הקסמים של תעלומה ובלש המולידים זה את זה ללא הרף? והאם הוא יכול להחלים ממגע ההרס שלו? נראה שלא. הוא נחלץ לעזרתה של תהל, אחייניתו, המתערבת בחקירה לא לה: אישה צעירה עולה ביום חמישי בשעות הערב על אוטובוס היוצא מבאר שבע. היא יורדת ממנו ביום ראשון בשעות בערב בשדרות. שלוש היממות שבהן היתה נעדרת נמחו מזיכרונה. היא אינה יודעת היכן בילתה אותן. מבחינתה, חלפה רק שעה אחת שבה נסעה באוטובוס. כדי להתקדם בפיענוח התעלומה עובר אליש לגור בשדרות. מדובר בעיצומו של קיץ 2014, באזור מלחמה רווי פחד ושנאה. נדמה שאין דבר דוחק פחות מלפתור את התעלומה שהתגלגלה לפתחו. אבל אצל אליש מקרה ההיעלמות המוזר הוא הזדמנות לבחון מחדש תעלומות עמוקות יותר – הפשר של חיי משפחה והצורך האנושי הבסיסי, הבלתי נשלט מבחינתו, לחפש תעלומות ולנסות לפענח אותן.

קובלנה של בלש, הוצ' כנרת זמורה, 319 עמ'

קילומטר ויומיים לפני השקיעה, הוצ' כנרת זמורה, 325 עמ' (מהדורה חדשה, 2015)

צריך לחזור לבית הברזל

בית הברזל מאת ג'ון הארט

בית הברזל מאת ג'ון הארט

ג'ון הארט לוקח אותנו במותחן בית הברזל אל סיפורם של מייקל וג'וליאן, צמד אחים יתומים. בית הברזל היה בית היתומים שבו גדלו השניים.

מייקל הבכור הפך ליד ימינו של ראש המאפיה וג'וליאן אומץ על ידי אשת סנאטור אמריקאי. עשרים שנה פעל מייקל בשירות המאפיה אבל כעת מצא טעם חדש לחייו בדמות אלנה והעתיד שהיא מאפשרת לו. מייקל רוצה להקים את המשפחה שלא הייתה לו אבל ראש המאפיה גוסס וקרבות הירושה מסמנים אותו כמטרה.

מייקל נמלט לעתיד טוב יותר עם אהובתו אבל הוא חייב לבדוק מה קרה לג'וליאן, כי זאת ההזדמנות האחרונה לפני שיעלם בזהות בדויה. הוא מגיע למשפחתו המאמצת של אחיו הצעיר רק כדי לגלות כי עליו לשוב עוד פעם אחת למקום שאליו נשבע לא לחזור, אל בית הברזל.

 

מאנגלית: גיא הרלינג, הוצ' כנרת זמורה, 463 עמ'

 

מהו המשחק?

בועה מאת אנדרס דה לה מוטה

בועה מאת אנדרס דה לה מוטה

בועה מאת אנדרס דה לה מוטה הוא הספר השלישי והאחרון בטרילוגיית המתח השוודית המצליחה. המחבר משלב בכתיבתו מתח, הומור וביקורת על עולם המִחשוב והמדיה החברתית. מהו המשחק? מי מנהל אותו? ומהי המטרה של המזימה הסבוכה שסיבכה את פטרסון?

חודשים אחרי המפגש הקטלני שלו עם משחק, הנריק פטרסון חי במחתרת, משוכנע שהוא נתון למעקב צמוד של המשטרה ושל מנהל המשחק המסתורי. רדוף פרנויות עד כדי שיגעון, פטרסון מחליט שהדרך היחידה לצאת לחופשי ולחשוף את המשחק ומארגניו המושחתים, היא להשלים משימה אחת אחרונה ומסוכנת. לאחותו, רבקה, יש צרות משלה. היא נתקלת בכספת שהייתה שייכת לאביהם ומכילה אוסף של דרכונים ואקדח אחד עם היסטוריה חשודה מאוד. כעת עליה לנסות להבין מי באמת היה אביהם והאם יש קשר בינו לבין 'המשחק' שרודף את אחיה.

מאנגלית: הדסה הנדלר, הוצ' כתר, 434 עמ'

 

להעניש את החוטאים

הצבא הזועם מאת פרד ורגאס

הצבא הזועם מאת פרד ורגאס

הצבא הזועם הוא מותחן מעולה זוכה פרס דוקרן הזהב הבינלאומי, מאת הסופרת הצרפתייה פרד וַרגאס, הנחשבת לאחת מסופרות המתח המקוריות והמוערכות בעולם. היא זכתה שלוש פעמים בפרס "הדוקרן" היוקרתי לספרי מתח. אלמנה מבוגרת מכפר מרוחק מגיעה לפריז ומחפשת את רב-פקד אדמסברג. היא מתחננת לעזרתו. בתה ראתה את "הצבא הזועם", ומאז חייה נתונים בסכנה. על פי האגדה, "הצבא הזועם" הוא צבא רפאים שלוקח איתו נשמות  של רשעים לגיהינום. אנשים שנראו במחיצתו ימותו מוות אלים. הדרך היחידה להינצל היא להקריב חיים אחרים. הבת ראתה את הצבא גורר אתו ארבעה מבני הכפר הקטן. היא נקבה בשמם של שלושה, אולם הרביעי נסתר מעיניה.  כאשר אחד מהשלושה, איש גס ואלים, נעלם, תושבי הכפר נבהלים. כשגופתו נמצאת ביער קרוב, הבהלה הופכת לפאניקה. האם שב הצבא האגדי ומטיל האימה לכפר אחרי מאות שנים כדי להעניש את החוטאים? ואולי מישהו אחר, בשר ודם, אחראי למותו של האיש השנוא? רב-פקד אדמסברג המסוקרן יוצא לחקירה שתוביל אותו למקומות מפתיעים ומזעזעים כאחד.

מצרפתית: מיכל ספיר, הוצ' כתר, 400 עמ'

 

מזימות, ריגול והעוול המשפטי

קצין ומרגל מאת רוברט האריס

קצין ומרגל מאת רוברט האריס

רוברט האריס, מגדולי מחברי המותחנים ההיסטוריים, מביא בספרו קצין ומרגל גרסה מצמררת של פרשת דרייפוס, הכוללת מזימות, ריגול ועל העוול המשפטי המושמץ ביותר בהיסטוריה. הוא משיב לחיים את פריז של ראשית המאה העשרים ואת הפרשה שהטביעה את חותמה על ההיסטוריה של יותר מאומה אחת. פריז 1895. ז'ורז' פיקאר, קצין צעיר אמביציוזי, צופה במרגל מורשע, אלפרד דרייפוס, מושפל בפומבי מול המון זועם ונידון למאסר עולם באי השדים. פיקאר, שזה עתה מונה לעמוד בראש יחידת המודיעין שהביאה את הראיות כנגד דרייפוס, בטוח באשמתו. אבל זמן קצר אחרי שדרייפוס מתחיל לרצות את עונשו, מתעוררים ספקות. יש רמזים לכך שעדיין מסתובב מרגל בשורות הצבא. כשפיקאר מתחיל לחקור, הוא נסחף למבוך מסוכן של מרמה ושחיתות, שמעלה בו ספקות לגבי כל מה שהאמין בו, ומאיים לא רק על כבודו אלא גם על חייו.

מאנגלית: גיל שמר, הוצ' זמורה, 447 עמ'

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: חשיפה ראשונה: + פרק ראשון, מתח בלש אימה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.