תערוכה חושפת: הגדות מימי הביניים ובהן תיאור ליל הסדר, טיפים לעריכת שולחן החג ומארז הגדה לילדים מיוחד לפסח

| 16/03/2013 | 0 Comments

מארז הגדה לפסח לילדים של השירות הבולאי

מארז הגדה לפסח לילדים של השירות הבולאי

תערוכת הגדות עתיקות של פסח מימי הביניים ובהן תיאור ליל הסדר, תיערך במוזיאון המושבה על שם ערן שמיר במזכרת בתיה. לקראת החג, יוצא לאור גם  מארז הגדה לפסח של השירות הבולאי ולקינוח מספר טיפים לעריכת שולחן חג שמעניקה לנו גלית ריס, מחברת הספר 'מעצבים אירוח'.

תיאור ליל הסדר בהגדות מימי הביניים

הגדת לונדון המאה ה- 15

הגדת לונדון המאה ה- 15

כמידי שנה, נערכת במוזיאון המושבה על שם ערן שמיר במזכרת בתיה תערוכת הגדות של פסח. השנה מתמקדת התערוכה בתיאור ליל הסדר בהגדות ימי הביניים. 

תחילה, הייתה ההגדה חלק בלתי נפרד מהסידור. במאה ה-13, נפרדה והייתה ברשות עצמה ולכן, ניתן היה להוסיף איורים וציורים המשמשים פירושים לכתוב והדרכה בהלכות החג. תיאור ליל הסדר, לצד סיפורי המקרא, תיאור השעבוד והגאולה, תופסים מקום ניכר בהגדה. האופייני לתיאורים האלה, הישיבה החגיגית בצוותא, ודיון ער בהלכות החג.

ליל סדר 1383

ליל סדר 1383

בהגדות הקדומות יותר, בספרדיות, ההסבה הייתה ללא כיסוי ראש כל שהוא ואילו בהגדות האשכנזיות נראים המסובים חובשים את כובע היהודים המחודד אשר תחילה נכפה עליהם (על ידי הכנסייה הנוצרית בשנת 1215) ולאחר מכן הם אימצו אותו.   

הגדת ברצלונה

הגדת ברצלונה

בחלק מההגדות, החל מהמאה 13, מוצאים בשולחן ליל הסדר את ההגדה ובאי הבית קוראים בה. זו הייתה התקופה שרוב האוכלוסייה, למעט היהודים לא ידעו קרוא וכתוב. בחלק מההגדות רואים את קערת החג. בהגדת ברצלונה נושא הבן הבכור את הקערה על ראשו. בהגדה אחרת,  ראש המשפחה שמנהל את הסדר ואשתו מחזיקים יחדיו את הקערה. בהגדה נוספת, ראש המשפחה אוחז בה  לבדו ויש שהקערה מונחת על שולחן הסדר. קיים תיאור נוסף של פתיחת הדלת באמירת "שפוך חמתך" והצבת צופה שמשגיח מחוץ לדלת, כדי  למנוע התנכלות. חדי עין יבחינו בכלב שנועד לקיים את הפסוק "ולא יחרץ כלב לשונו". יש הגדות בהן רואים ממש או ברמז את הגדי המכונה זבח פסח. 

מצווה נוספת בתיאור ליל הסדר, שתיית היין כחלק מטכס ארבע הכוסות והגבהת כוס היין בזמן קריאת "הלל". כמו כן המצות (שרובן עגולות) המרמזות בין השאר על האפיקומן. יש הגדות בהן מבחינים במרור.

הגדת רילנדס

הגדת רילנדס

הגדת האחות ליל הסדר

הגדת האחות ליל הסדר

מפליא לציין, שלמרות השוני בסגנון ומנהגי העדות, ליל הסדר משותף לכול כלל ישראל גם בגלות ומהווה עדות חיה למושג החרות.

הדרכה בימי חול המועד על ידי החוקר יוסף וייס.               

27/3/2013 בין השעות:  10.00 – 13.00

28/3/2013 בין השעות:  10.00 – 13.00

29/3/2013 בין השעות:  9.00  – 12.00                      

31/3/2013 בין השעות:  10.00 – 13.00

1/4/2013  בין השעות  10.00 – 13.00   

אביב הגיע פסח בא – הגדה של פסח לילדים

מארז הגדה לפסח לילדים של השירות הבולאי

מארז הגדה לפסח לילדים של השירות הבולאי

השירות הבולאי של חברת דואר ישראל בשיתוף עם חברת "קלסיקלטת" הפיק לקראת חג הפסח מארז מתנה משפחתי מיוחד, אביב הגיע פסח בא – הגדה של פסח לילדים, המעניק זמן איכות חווייתי, המשלב תוכן עשיר ומהנה, לחג הפסח.

בשירות הבולאי מציעים להעניק, מכל הלב, מארז מתנה מקורי ונפלא זה לכל בני המשפחה הכולל 5 מתנות ייחודיות: הגדה לילדים מאוירת מיוחדת לילדים, המבוססת על תכני ההגדה; גיליון בולים "הבול שלי" עם דמויות פרחים משעשעות; משחק טריוויה על חג הפסח לכל המשפחה – 54 כרטיסיות קשיחות עם שאלות ותשובות על החג ומנהגיו; דיסק שירים וסיפורים לחג ושובר הנחה לרכישת חוברות פעילות של דיסני. המארז יימכר בסניפי הדואר ברחבי הארץ ובאתר האינטרנט של חברת הדוארwww.postil.com  במחיר 39.90 ₪ בלבד!

ירון רצון, מנהל השירות הבולאי ציין, כי זהו עוד מוצר שיקנה לכל המשפחה שעות של פעילות משותפת ומשעשעת. המוצר  מקרב את ההורים והילדים לתחביב חינוכי, לערכיות, לשעות פנאי תרבותיות שיסחפו בשמחה את קהל הילדים ומשפחותיהם. הערכה הייחודית מקנה ערכים וגיליון הבולים המיוחד והמאויר, מהווה שגריר חינוכי חשוב. הפעילות המשותפת תהווה כלי להורים ולמשפחה לשליטה על שעות האיכות והפנאי של הילדים עם גושפנקא של בקרות חינוכיות.

השנה תתרום חברת "קלסיקלטת" מהכנסות המוצר לשתי עמותות: "גדולים מהחיים" לעזרה לילדים ונוער חולי סרטן, "לראות" – לעזרה ללקויי ראייה.

טיפים לעריכת שולחן חג לפסח

מעצבים אירוח מאת גלית ריס

מעצבים אירוח מאת גלית ריס

גלית ריס, מחברת הספר מעצבים אירוח מגישה לנו מספר טיפים לעריכת שולחן חג לפסח: 

בסדר פסח אנו מזמינים בדרך כלל הרבה אנשים ויש צורך בשולחן גדול מהרגיל ואף חגיגי יותר.

שולחן – פתרון טוב למספר רב של מוזמנים הוא לערוך מספר שולחנות. המרכזי, המיועד למבוגרים ואותו ניתן לערוך עם כלים מהודרים. השולחן השני יהיה  לילדים, כך שאם הם מתעייפים מקריאת ההגדה הם יכולים להתחיל לאכול, או לפרוש למשחקיהם (את השולחן הזה ניתן לערוך עם כלים חד פעמיים, יש היום מבחר גדול ויפה בשוק) והשלישי – אני תמיד מכינה שולחן צדדי עליו אני מניחה את השתייה הקלה, היינות, הקרח וכלים נוספים שאינם צריכים להיות על השולחן המרכזי.

אם מחליטים ללכת על שולחן אחד ארוך: מפה – אני ממליצה בחום שתמיד יהיו בבית 2 מפות מלבניות תואמות, לבנות. כך שביום יום ניתן להשתמש רק באחת ואילו בערב חגיגי כליל הסדר אפשר לחבר את שתיהן לאחת ארוכה. הבחירה בצבע הלבן הוא גם בשל היותו אלגנטי וחגיגי וגם כי הוא מתאים לכל צבע אחר שנשים עליו. כלי הגשה ומערכת כלים – אין צורך לקנות כלים חדשים ולהוציא כסף רב, אלא אפשר לבקש מבני משפחה או מהמוזמנים האחרים שישאילו לכם מערכת כלים שתשולב יחד עם שלכם. ניתן לשלב בין שתי מערכות כלים ואף יותר בתנאי שהן תואמות בצבעים והשילוב הסופי יעניק מראה הרמוני. אני נוהגת לשלב מערכת כלים יומיומית לבנה עם מערכת כלים צבעונית ומהודרת יותר – ומערבבת בין שתיהן  על השולחן.

פרחים – על שולחן הסדר לא הייתי מציבה זר אחד גבוה, אלא שלושה עד חמישה  זרים נמוכים, שיפוזרו  לאורך השולחן ולא יסתירו לאורחים את אלה שיושבים מולם. פסח הוא גם חג האביב ובמקום פרחים יש עכשיו במשתלות הרבה עציצים עם פרחי אביב כמו למשל אמנון ותמר, לוע הארי ועוד שניתן להציב על השולחן בתוך כלים נאים. זה  יכול להיות שינוי מרענן וגם  עשוי להחזיק זמן יותר מפרחים, כך שתוכלו ליהנות מהם למשך כל החג.

הרחבה על הספר מעצבים אירוח: http://readbooks.co.il/designs-for-entertaining/

למעוניינים בפרטים על הגדות שיצאו בשנה שעברה מוזמנים לבקר בכתבה:  http://readbooks.co.il/hagada-2012/

 

 

בהזדמנות זו אני מאחל לכם חג שמח וכשר, 

זהר נוי

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , ,

Category: דתות ויודאיקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.