ברוכים הבאים לעולם הדמיוני פורץ הגבולות: "בארץ ההפך"

 

"בארץ ההפך" – ספר ילדים חדש ומיוחד, המתאר עולם דמיוני והזוי שבו המורים מכינים את השיעורים, הצב הוא חית מירוץ, החורף חם והקיץ קר והמוכרים הם שמשלמים לקונים. הספר המחורז מאת יובל פרדקין עוסק בעולם דמיוני, הפורץ את הגבולות המוכרים לנו מעולמנו אנו. בארץ הזו יש מקום ואפילו מקום של כבוד, לאלה שאינם מגיעים למקום הראשון.

 

המחבר- יובל פרדקין, נותן דרור לעולם בו הדברים מתרחשים אחרת: עולם בו שותלים את הצמחים הפוך, מתעניינים רק בעיתון של אתמול ואפילו הארנבות מטילות מורא על האריות.

 

יובל פרדקין מסביר, כי זהו עולם שבו ניתנת לגיטימציה להתרחשויות "בלתי הגיוניות", מסלול אותו עובר כל ילד בחלומותיו ולצערנו נפסקות אצל רובנו כמבוגרים, בעיקר כי צריך להיות מציאותי וכי זה לא רציני. אך טעמו של העולם נפגם, אם אין בו מקום לרחף ולהפליג על כנפי הדמיון.

 

הספר פותח צוהר אל עולם קסום, המאפשר לילדים לדעת כי יש מקום לחלומותיהם ולכמה מבוגרים, ניתנת הזדמנות שנייה, לחזור אל ארץ "השונה מכל מה שמוכר, אך כל כולו קסם בל יתואר."

 

הספר שונה מספרי ילדים אחרים בכמה היבטים. אין בו דמות גיבור, ניתנת בו לגיטימציה, בניגוד לספרות קלאסית, למשתתף המגיע למקום האחרון ולא רק למקום הראשון. לדברי המחבר, לסיפורים שאליהם נחשף הילד יש השפעה גדולה על הרגשתו של הילד ועל עיצוב אישיותו ומהווים הרבה פעמים מודל לחיקוי. הרבה מהספרים הקלאסיים יש בהם משום גורם מתסכל כאשר לכודים בניסיון מתמיד להיות האביר הגיבור על הסוס הלבן והנסיכה היפהפייה בשמלת מלמלה.

 

הספר נותן לגיטימציה לדבר מה נוסף, להמשיך ולחלום, בעודנו ילדים וכן בהופכנו למבוגרים. יובל פרדקין, מחבר הספר איננו סופר שיגרתי. יובל, 50 ואב ל- 3, בעל משתלה בתל עדשים ולמעשה זהו ספרו השני. "הספר הראשון שכתבתי היה ספר מתח ואילו עוד ספר, כלל לא יצא כספר, אלא נמסר לחברת אנימציה בינלאומית". מדובר בעלילות שני שבטי קופים קוף ואיינשטיין המגלים את הטכנולוגיה מראשיתה ועד ימינו בצורה סיפורית קולחת ומסקרנת.

 

אמן ספרי הילדים דמיטרי קיליסקי, מביא באיוריו את עולם האנימציה אל הדפים ולכן לא מפסיק להפתיע עם ציורים אשר דרכם מצליח להעביר את המסר החינוכי בצורה מרתקת ויפה.

 

מתוך הספר "בארץ ההפך":

 

שָׁם מַחֲזִיקִים בַּסֻּכָּרִיָּה וּמְלַקְּקִים אֶת הַמַּקֵּל,

נוֹתְנִים לְאִמָּא יָד דְּבִיקָה וְיוֹצְאִים כָּךְ לְטַיֵּל.

בָּעִתּוֹן שֶׁל הַיּוֹם מִשְׁתַּמְּשִׁים לַאֲרִיזַת מְלָפְפוֹנִים,

כִּי רַק בַּחֲדָשׁוֹת שֶׁל יוֹם אֶתְמוֹל כֻּלָּם מִתְעַנְיְנִים.

קְנִיָּה בַּמַּכֹּלֶת, גַּם הִיא עִנְיָן מְשֻׁנֶּה,

מִכֵּיוָן שֶׁהַמּוֹכֵר מְשַׁלֵּם לַקּוֹנֶה.

"כַּמָּה עוֹלֶה לִי מַסְטִיק עָגֹל?" שׁוֹאֵל הַמּוֹכֵר,

"שְׁנֵי שְׁקָלִים," מֵשִׁיב הַיֶּלֶד," אֲבָל שַׁלֵּם מִיָּד, כִּי אֲנִי מְמַהֵר…"

 

בארץ ההפך, מאת יובל פרדקין, הוצאת הספרים אוריון,  שנת 2011, 36 עמודים, איורים מרהיבים: דמיטרי קיליסקי. מיועד לבני כל הגילים 4-75 .

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Category: דף הבית, ספרות ילדים, ספרות ילדים ונוער, סרטונים נבחרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.