יצירה דין וחוק: ההגנה על זכות היוצרים של הסופר והמשורר מאת עו"ד פנינה פריצקי

| 19/12/2011 | 0 Comments

ליוצר נתונות מספר זכויות ביצירתו; הזכות החשובה ביותר היא "זכות יוצרים", שמעניקה ליוצר את הזכות הבלעדית, שלו בלבד, לפרסם את יצירתו, להעתיק אותה, לבצע אותה ביצוע פומבי, ליצור יצירה חדשה המבוססת על יצירתו, ועוד. 

 

ואולם, יוצר איננו יכול רק לסמוך על הוראות החוק אלא עליו לנקוט במספר צעדי זהירות כדי להבטיח את זכויותיו. ממש כמו כל זכות בעלות אחרת: כאשר אדם מעוניין להבטיח את זכויותיו במכוניתו הוא רושם את בעלותו במשרד הרישוי, והוא גם נועל אותה על מנת שלא יגנבו אותה; כאשר אדם מעוניין להבטיח את זכותו בדירתו הוא מבצע רישום בטאבו של זכויותיו, מתקין פלדלת, סורגים ואזעקה; ביצירה הדברים מסובכים מעט יותר – אך עדיין ניתן לנקוט במספר צעדים על מנת להבטיח את זכות היוצר, את בעלותו ביצירתו.

 

קודם כל צריך להבטיח את עצם הבעלות על זכות היוצרים, את היכולת להוכיח כי היוצר הוא אכן בעל זכות היוצרים. כך, למשל, סופר השולח את הספר שעל כתיבתו עמל שנים אל הוצאת ספרים, לא חשוב איזו, מבלי להבטיח את זכויותיו מראש מתרשל בהגנה על זכויותיו. לא פעם ולא פעמיים נקלע סופר לעימות מול הוצאת ספרים על זכות היוצרים שלו, לאחר שנודע לו כי הוצאת ספרים אליה פנה בעבר, לעתים לפני זמן רב, פרסמה יצירה הדומה להפליא ליצירתו שלו, אותה שלח לאותה הוצאת ספרים על מנת שזו תפרסם אותה ותשלם לו תמלוגים בתמורה. אם הסופר היוצר לא דאג מראש להבטיח שיוכל להוכיח את זכותו ביצירה ששלח להוצאה לאור צפויה לו מלחמה קשה מאד, ממושכת ויקרה באשר לזכותו ביצירתו, מאבק אשר תוצאתו לא מובטחת.

אמנם יכול ועימות משפטי יפרוץ בין הוצאת ספרים ליוצר גם כאשר היוצר הבטיח את יכולתו להוכיח את זכות היוצרים שלו – אבל אז, כאשר היוצר מתכונן מראש לעימות, תהיה דרכו, מן הסתם, קלה יותר, ולפיכך קצרה יותר וזולה יותר.

 

איך עושים את זה: קיימים בשוק מספר גופים, עורכי דין ואחרים, אשר הקימו עסק המקבל לרשותו, לשם שמירה בלבד, יצירות מיוצרים שונים. היום בו מתקבלת היצירה אצל אותו עורך דין מתועד, היצירה נקלטת ונשמרת, ולעתים ניתנת תעודה המעידה על מועד מסירת היצירה לעורך הדין. אם לאחר זמן זקוק היוצר להוכחה כי במועד מסויים – הוא המועד בו מסר את יצירתו למשמורת – כבר היתה יצירתו קיימת, בשלמותה, הרי שההוכחה בידיו. מובן שכדאי לשמור על פער זמנים בין מועד מסירת היצירה למשמורת לבין מועד הצגתה להוצאה לאור. על היוצר לוודא כי השומר על יצירתו יתחייב להגיע לבית משפט, אם יתעורר בכך הצורך, על מנת להעיד מתי נמסרה היצירה למשמורתו ומי מסר אותה. יש לדעת, כי ערכה של עדות אובייקטיבית בהליך משפטי, אם יתקיים, הוא גבוה מאד, ומשקלה אצל כל שופט ובורר גדול כמעט תמיד.

 

שלייקס על החגורה: נוסף על שמירת היצירה אצל הגופים המתמחים בכך ראוי כי יוצרים יתעדו את מועד קיום היצירה אצלם, ואף את דרכי היצירה בדרכים נוספות – וכל המרבה הרי זה משובח. גם תיעוד של עצם משלוח היצירה אל ההוצאה לאור, אל המפיק, המפיץ וכל אדם או גוף אליו נמסרת יצירתכם יועיל מאד. כדאי לשלוח בדואר רשום עם אישור מסירה, או אפילו עם שליח – גם כן עם אישור הנמען כי קיבל את היצירה לרשותו.

 

צריך לזכור כי ככל שאמצעי הזהירות שינקוט בהם היוצר יהיו מגוונים יותר, צופים את הבעיות בעתיד ושמורים אצל אנשים אובייקטיביים כך גדל הסיכוי שעמלו של היוצר לא יניב פירות במטע של מישהו אחר והוא עצמו יהיה זה שיהנה מפירות השקעתו. יחד עם זאת משפטים הוא מקצוע שבו כמעט אין שחור ולבן, ובטחון מוחלט בתוצאות של הליכים משפטיים אין אף פעם. ניתן רק להגדיל מאד את הסיכויים ולהקטין את הסיכונים.

 

 

פנינה פריצקי, עו"ד

זכויות יוצרים

רחוב הרקון 4, רמת-גן

03-7512121

[email protected]

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Category: דף הבית - מאמרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.