ניטשה בבית ביאליק

| 23/01/2012 | 0 Comments

 

את הפילוסוף והסופר הגרמני, אחד מגדולי אנשי הרוח של התרבות המערבית, פרידריך וילהלם ניטשה (1844-1900), אין צורך להציג לקהל הקוראים בעברית כיון שהוא נחשב לאחד מן האישים המשפיעים ביותר על ההגות במאה ה-20. ערב מיוחד לכבודו ולרגל צאת הספרים: "כה אמר זרתוסטרה" (בתרגום אילנה המרמן | הוצאת עם עובד) "הנה האיש: מכתבים" (בתרגום יפתח הלרמן-כרמל | הוצאת כרמל) יתקיים בבית ביאליק ביום חמישי, 2 בפברואר 2012.

 

 

"בתחילה חש האדם צורך דוחק להשתחרר מהאזיקים הכובלים אותו, ולבסוף הוא צריך לשחרר את עצמו מהשחרור הזה! כולנו סובלים ממחלת האזיקים, גם לאחר שניתצנו את השלשלאות"

ניטשה נולד בפרוסיה, ובאופן אירוני – כמי שנודע בהצהרתו על "מות האלוהים", גדל דווקא במשפחה של אנשי דת. בהיותו בן חמש, מת אביו כתוצאה ממחלה עצבית לא מזוהה. גם ניטשה עצמו סבל כבר מגיל ההתבגרות מתופעות חולניות שליוו אותו במשך כל חייו – כאבי ראש כרוניים וטשטוש ראיה, סימפטומים שבישרו על המחלה שעתידה לדרדר אותו עד טירוף לקראת סוף חייו.

למרות שניטשה יועד על ידי בני משפחתו ללימודי דת, התעניינותו במוסיקה, אמנות קלאסית והפילוסופיה משכו את לבו. ההשפעה המשמעותית על חייו באותה תקופה היתה הפילוסופיה הפסימית של ריכרד וגנר אותו העריץ ועמו קשר קשרי ידידות.

בשנת 1879 החליט ניטשה לעזוב את עולם האקדמיה. בשנים הבאות פרסם מיצירותיו החשובות, ביניהן, "כה אמר זרתוסטרא" (1884), "מעבר לטוב ולרע" ו"אילן היוחסין של המוסר". שמו התפרסם ברבים, כאשר מבקר הספרות גאורג ברנדס החל להרצות על משנתו באוניברסיטת קופנהגן בשנת 1888.

לקראת סוף העשור החל ניטשה להשתחרר מההשפעה שעיצבה את מחשבתו עד כה. הוא התרחק מוגנר, בשל דעותיו באידיאולוגיית "גזע האדונים"

ניטשה תיאר את תקופתו כְדור של פוזיטיביזם, האחראי ל"מותו של אלוהים". הוא חזה כי את מקומה של הדת כמקור הערכים המוחלטים, יתפוס  האקסיסטניאליזם החילוני. רעיונותיו היוו את הבסיס שממנו עוצבה הגותם של פילוסופים מודרניים כגון היידגר וקאמי. השפעתו ניכרת לא רק בפילוסופיה הקיומית (האקסיסטנציאלית) בת זמננו, אלא גם בתחומי רוח אחרים, כגון ספרות (הסה, צווייג, רילקה ואחרים) ופסיכואנליזה (פרויד, יונג).

 

 

האירוע בהשתתפות

שחר גלילי, חיים דעואל לוסקי,

אילנה המרמן, שי פרוגל

 

קריאה מכתבי ניטשה, בשילוב מוסיקה

ערן צור

 

הנחיה: קרן קוך

 

הערב יתקיים בבית ביאליק, רח' ביאליק 22 תל-אביב

ביום חמישי, ט' בשבט תשע"ב, 2 בפברואר 2012

טל' לבירורים: 03-5254530

19:30 פתיחת קופות / 20:30 תחילת הערב

דמי כניסה: 35 ₪

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Category: אירועי ספרות, דף הבית - ארועי ספרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.