קארט בלאנש 007 מאת ג'פרי דיבר

| 14/11/2011 | 0 Comments

עם צאתו לאור של "קארט בלאנש", הספר ה-31 בסדרת "ג'יימס בונד", מעניין לגלות מהי תרומתו של ג'פרי דיבר סופר מתח מוערך ועתיר הפרסים בזכות עצמו ("אספן העצמות", "ירח קר"), לדמותו המוכרת כל כך של הסוכן הבריטי האלגנטי וחובב הנשים הידוע בכינויו 007 .

הסופר איאן פלימינג, אביו הרוחני של ג'יימס בונד, הספיק לכתוב בחייו 14 ספרי ג'יימס בונד בטרם נפטר בשנת 1964. אלא שהציבור לא היה מוכן להניח לבונד להקבר יחד עם יוצרו, ומאז, "אגודת ג'יימס בונד" בוחרת מדי פעם סופר אחד, שלו היא מעניקה את הזכות להמשיך במסורת.

ג'פרי דיבר, שנבחר בקפידה , קיבל יד חופשית לכתוב כרצונו , ולאחר חודשים רבים של תחקיר, עשרות רבות של טיוטות, ושנה של כתיבה, הכוללת הקלדה עיוורת בחושך, התוצאה היא "קארט בלאש", המכבד את המקור, ומוסיף עלילת מתח מורכבת, מפתיעה ורבת תהפוכות משלו, בסיפור ש"תופס אותך ואינו מרפה", ממש כפי שדיבר, שהושפע מאד מאיאן פלמינג, התכוון ליצור.

בונד בספר הוא עדיין אותו בריטי כריזמטי, חכם ורב תושייה כפי שאנחנו מכירים מהקולנוע , רק אפל ומורכב יותר, בדומה לדמותו מהספרים המקוריים של איאן פלמינג.

דיבר מחדש את העדפותיו של בונד בתחום האלכוהול. לא עוד מרטיני, "מנוער, ולא מעורבב", אלא משקה חדש ,הנקרא "קארט בלאנש", כשם הספר והוא נוהג בבנטלי קונטיננטל גי.טי במקום האוסטין מרטין המוכר.

בעולם הביון, משמעות המושג "קראט-בלאנש" היא חופש פעולה מוחלט.ואכן, בספר זה, שאלת המוסר- מה מותר, ומה אסור לעשות למען הבטחת המשך קיומו של העולם החופשי, ואיפה מסמנים את הקווים האדומים – היא חלק מהעלילה ומהמתח שבה.

בונד ייאלץ להתמודד הפעם לא רק עם אוייבים בשר ודם, אלא גם עם האחריות המוטלת על כתפיו- להיות הפוסק היחיד לגבי תוצאות פעולותיו.. לראשונה, אנו נתקלים בבונד מורכב יותר,שאינו ממהר לנצל את רשיונו להרוג, ואף מגלה צד רומנטי נסתר באישיותו.

בעלילה, שעוסקת באיום מציאותי ואפשרי בעולם היום, מדיניות היד החופשית ניתנת לבונד במטרה למנוע פיגוע המוני, שצפוי לגבות את חייהם של אלפים. עומדים לרשותו כמה ימים בלבד כדי לגלות את המבצע ולעצור אותו . אנו עוקבים אחרי מרדפו מסביב לעולם , בעקבות סברן היידט, מיליונר ופילנתרופ, לכאורה, המסתיר התמכרות פסיכופטית לרקבון ולמוות .

ג'פרי דיבר, יליד 1950, סופר ועיתונאי אמריקאי , בעל תואר במשפטים, שהספיק להיות גם זמר, וגם לכתוב רבי-מכר, שזכו לפרסים ותורגמו ל-25 שפות . דיבר מעיד על כתיבתו, שהחשוב לו ביותר להפתיע את הקורא, כשאחד הדרכים היא "להפוך קלישאות" . הנבל הנוכחי, לדוגמה, הוא סטריאוטיפ הפוך, שתחום התעיינותו, מיחזור, רחוקה מלהיות אופיינית לדמותו של הנבל הקלאסי.
 

בין הפרסים בהם זכה: "ספר השנה" של אגודת המתח הבינלאומית , פרס "פגיון הפלדה" מטעם האיגוד הבריטי לספרות פשע , פרס "נרו וולף", פרס א"לרי קווין," פרס "ספר השנה" של אגודת ספרי המסתורין של יפן, שישה פרסי "אתגר" מטעם אגודת סופרי המתח של אמריקה, ועוד. www.geffreydeaver.com] שלושה מספריו הופקו לסרטים : ("אספן העצמות" , "דמעות השטן" , "maiden's grave") ובקרוב יצטרף אליהם גם "קארט בלאנש שמפיקי הסרט העתידי כבר הזמינו את אסתי גינזבורג לאודישן.

קראט בלאנש 007, מאת ג'פרי דיבר, הוצאת אופוס, שנת 2011,  414 עמודים

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Category: מתח בלש אימה, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.