לחלום בלי לישון – מדיטציה לילדים / מאת מזי אשכנזי

| 01/12/2011 | 0 Comments

ביום אחד שבו יש בלגן גדול בגן והילדים חסרי סבלנות, רותם הגננת אוספת את כולם ומזמינה אותם בעדינות רבה לעצום עיניים ולדמיין- לחלום בלי לישון. הילדים מרפים את הגוף, נושמים עמוק ויוצאים למסעות ביחד ולחוד בעולם הדמיון והמדיטציה. גן קסום, כדור פורח, גמד, סלע ורוד ענקי וקשת בענן, מופיעים וצובעים בצבעים עליזים את הבוקר בגן.

הספר לחלום בלי לישון, נכתב לצורך סדנאות שמעבירה מזי אשכנזי לילדים, "מאוד רציתי לחשוף את הילדים בפעילויות היצירה שלי למשחק בדמיון מודרך, כאשר התחלתי להעביר את הפעילות, הילדים לא כל כך הבינו את הקשר בין עצימת עיניים לבין המשחק בדמיון".

"מניסיוני אני יודעת, שאם רוצים להעביר לילדים מסר או להסביר להם נושא מסוים,  ספר הוא הפתרון הטוב ביותר, לאחר שאת מקריאה לילד סיפור הילד מבין את הרעיון המרכזי בסיפור ואז קל יותר לעבוד על אותו נושא. חיפשתי ספר שינחה את הילדים בצורה נכונה, שהם יבינו מהי מדיטציה ומה התהליך שעוברים במדיטציה, מצאתי המון ספרים יפים וטובים בתחום, אך לא ספר עם המסר שחיפשתי, מאחר שלא מצאתי את מה שחיפשתי כתבתי בעצמי".

הספר מסביר בדרך מאוד נעימה לילדים מהי המילה מדיטציה ואת תהליך המדיטציה, שבמדיטציה אנחנו חולמים מבלי לישון.

בעזרת מדיטציית הגן הקסום שמסופרת בספר,  מזי אשכנזי מבהירה בספר בצורה מאוד מפורטת, איך  עושים מדיטציה:

בהתחלה אנחנו יושבים בצורה שנוחה לנו, נושמים נשימות עמוקות דרך האף מוציאים דרך הפה, נותנים לגוף להירגע, עוצמים את העיניים, נכנסים לאיזה שהוא מבנה זה יכול להיות סלע, דלת, בית, חדר, כל דבר, עוברים דרך מבואה (גשר, שביל…) ונכנסים לגן הקסום, לגן חיות, לונה פארק, כל מקום שעולה בדמיוננו ושם מתחילים לדמיין את הדברים אהובים עלינו את הדברים שעושים לנו טוב, אנחנו משחקים בדמיון ויוצאים דרך אותה דרך שהגענו.

ישנם מוטיבים שיש להם משמעות במדיטציה, אפשר להוסיף אותם בכל מדיטציה למשל: המפל מים, הוא למעשה מפל של אור, אשר מרגיע אותנו, ממקד אותנו ונותן לנו תחושה של שלווה. הקשת עם הצבעים שוטפת אותנו בצבע ולכל צבע יש את האנרגיה שלו,למשל, הצבע האדום הוא מאוד אנרגטי ולא מומלץ להשתמש בו עם ילדים בעלי ADHD, מכוון שהצבע ממריץ אותם. הגמד במדיטציה מייצג את המדריך הרוחני שלנו לכל אחד יש  מדריך רוחני, אנחנו מדמיינים  אותו ומקשיבים למה שיש לו לומר לנו או לתת לנו, החיות שסביבנו, החפצים שאנחנו רואים הם למעשה דברים שנעימים לנו וטוב לנו להיות בחברתם.

הספר יכול לשמש ככלי טיפולי, למטפלים בדמיון מודרך, פסיכולוגיים מורים הורים.

לאחר, שמקריאים לילד את הסיפור, הילד מבין את משמעות המילה מדיטציה ואיך עושים מדיטציה, הוא מבין את השלבים במדיטציה. ומבחינת הילד זו נחיתה רכה, לאחר שהילד שומע על התהליך שהוא הולך לעבור בטיפול. הילד מתחיל את הטיפול בצורה יותר נעימה ועם ביטחון, כי הוא יודע מה הולך להיות, הילד גם מצפה לכך, מבחינת הילד לשחק בדמיון זו חוויה והילדים מאוד נלהבים מהתהליך. 

החלק הכי חשוב עם ילדים זה לתת להם לדמיין ולהפליג בדמיון, לילדים יש דמיון פורה ללא עכבות ברגע שאתם נותנים להם להפליג בדמיון הם מפליגים למחוזות שאנחנו כבר שכחנו או שאף פעם לא הגענו, אין צורך לחפש בכל מה שהם רואים משמעות, אלא פשוט לתת להם לשחרר ולדמיין. 

מזי אשכנזי, בת 28, נשואה ותושבת הרצליה מסיימת בימים אלה תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך ולומדת לתעודת הוראה בחינוך מיוחד. מעבירה סדנאות על דמיון מודרך בשילוב יצירה לילדים, בגני ילדים ברחבי הארץ.

הספר נפתח כשגיבורת הספר מגיעה לגן ומוצאת אותו מבולגן.

" טלי ויהלי רבו על בובה גלי

שתיהן רצו לשחק איתה ואף אחת לא הסכימה לותר….

עמית ועמרי בנו בנין ענק מקוביות

ואז עידן הגיע ופרק להם הכל

כל הספרים היו מפוזרים על הרצפה … "

 

לאחר מכן רותם הגננת מנסה להסביר להם מהי מדיטציה…

 

" רֹתֶם בִּקְּשָׁה שֶׁנַּעֲצֹם אֶת הָעֵינַיִם וְנַעֲשֶׂה מֶדִיטַצְיָה.
לַעֲצֹם עֵינַיִם?
מַה, הוֹלְכִים לִישֹׁן בְּאֶמְצַע הַבֹּקֶר?
זֶה הַקֶּסֶם שֶׁל רֹתֶם?
וּמַה זֶּה מֶדִיטַצְיָה?

לֹא הֵבַנְתִּי כְּלוּם. "

 

 

לחלום בלי לישון , ספר מדיטציה לילדים, מאת מזי אשכנזי, איורים – ליאת אלוף, הוצאת רימונים, שנת 2011, 28  עמודים

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , ,

Category: דף הבית ילדים ונוער, ספרות ילדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.