מסעות מופלאים סדרת מפגשים בין ספרות לקולנוע: משכתבים את ההיסטוריה מפגש ראשון

| 16/01/2012 | 0 Comments

אייקון TLV מציג: מסעות מופלאים, סדרת מפגשים בין ספרות לקולנוע: משכתבים את ההיסטוריה מפגש ראשון: יוצרים ישראליים מחפשים עבר, הווה ועתיד אלטרנטיביים למדינת ישראל / נועה מנהיים משוחחת עם הסופרים יואב אבני ונאוה סמל. במסגרת המפגש יוקרן הסרט לעולם אל תתני לי ללכת (Never Let Me Go). יום שני 23/1 בשעה 21:15 בסינמטק תל אביב.

אחת מהשאלות המהותיות הנחות בבסיסה של סוגת המדע הבדיוני היא: "מה היה קורה אילו?" הזרם המציב שאלה זו במרכזו הוא ההיסטוריה החלופית, המאפשרת לסופרים ויוצרי קולנוע לחקור מגמות פוליטיות וחברתיות עכשוויות דרך ההיסטוריה שהובילה להן, לבחון נקודות מפנה בעבר ולתהות, בדרכו של המשורר רוברט פרוסט, אודות הדרך שלא נלקחה.

בין היצירות הקאנוניות בתחום זה ניתן למנות את "האיש במצודה הרמה" (פיליפ ק. דיק, 1962), "ארץ אבות" (רוברט האריס, 1992), "הקנוניה כנגד אמריקה" (פיליפ רות, 2004) ו"איגוד השוטרים הידיים" (מייקל שייבון, 2007).

מדינת ישראל יחידת סגולה בכך שנחזתה ונהגתה במסגרתה של יצירת ספרות אוטופית ששימשה השראה לתנועה לאומית רחבת היקף, אך למרות (ואולי בשל) ראשית זו, הספרות הישראלית התנהלה מזה עשורים בריחוק ממה שאיננו ריאליזם צרוף. השנים האחרונות מסמנות לא רק שינוי, כי אם היפוך של ממש במגמה זו. כתיבת המדע הבדיוני והפנטסיה בישראל פורחת, ושורה של יוצרים, הן מן הזרם המרכזי והן כאלו שצמחו על ברכי הסוגה, בוחרים לבוא חשבון עם ההיסטוריה שלנו, ועושים זאת באמצעות בריאתה של היסטוריה אחרת, חלופית.

יוצרים אלו מבקשים לבחון מחדש נקודות מפתח בהיסטוריה שלנו, טווים סיפורים אישיים, מורכבים ועשירים, ועושים שימוש ברקע ההיסטורי על מנת לשאול שאלות של זהות ישראלית וזהות יהודית – מי היינו אז? מי אנחנו עכשיו? מי היינו יכולים להיות?

נאוה סמל – סופרת, מחזאית ומשוררת. פרסמה שבעה-עשר ספרים, מחזאות, שירה, ליבריות לאופרה ותסריטים. יצירתה עוסקת בדיאלוג במשפחה הישראלית בצל השואה ובצלקות העבר. יצירותיה תורגמו לעשר שפות וזכו בפרסים בינלאומיים.

 

יואב אבני – מחבר רב-המכר "שלושה דברים לאי בודד" וזוכה פרס גפן לשנת 2010 בקטגוריית ספר המקור הטוב ביותר עבור "החמישית של צ'ונג לוי". תרגם את ספרו של צ'ארלס קינגסי, "ילדי המים" בסדרת "הרפתקה" של הוצאת "מודן". ספרו האחרון"הרצל אמר" זכה לשבחי הביקורת.

לעולם אל תיתני לי ללכת

Never Let Me Go

בריטניה | 2010

עיבוד קולנועי של רב-המכר מאת קזואו אישיגורו ("שארית היום")

בימוי: מארק רומאנק

משחק: קארי מאליגן, קירה נייטלי, אנדרו גארפילד, שרלוט רמפלינג

במציאות אלטרנטיבית של שנות השבעים קאתי, טומי ורות מבלים ילדות אידילית בהיילשאם, פנימייה יוקרתית באזור ירוק ושליו באנגליה. האידיליה מגיעה לקיצה כאשר השלושה מגלים סוד אפל ומאיים שיעצב את המשך חייהם. הם מבינים שהפנימייה היא בעצם בית גידול לילדים שהונדסו ושובטו גנטית ונוצרו באופן מלאכותי רק כדי שבשלב מאוחר יותר יהיה אפשר לקצור את איבריהם ולהשתיל אותם בבני אדם רגילים. "לעולם אל תתני לי ללכת" הוא סיפור יוצא דופן על אהבה, אובדן ואמיתות נסתרות, שעוסק בשאלה נצחית – מה הופך אותנו לאנושיים? רומאנק מעבד למסך את הרומן רב-המכר של קזואו אישיגורו ("שארית היום") ויוצר דרמת מד"ב אלגנטית ומעוררת מחשבה שמשלבת את המסורת של ג'יימס אייבורי (שעיבד למסך את "שארית היום") עם זו של ג'ורג' אורוול.

103 דקות, אנגלית תרגום לעברית

הסרט לא יוקרן באופן מסחרי בארץ וזו הזדמנות נדירה לראותו על המסך הגדול

 

המפגש הבא: 27.2 | מפגש שני: החיים שלאחר המוות

בהשתתפות יואב כ"ץ ("נתבג") ואופיר טושה גפלה ("ביום שהמוסיקה מתה")

יוקרן הסרט: אחרי החיים After Life (1998, בימוי: הירוקאזו קורידה)

אודות

הסדרה בעריכת והנחיית נועה מנהיים – מבקרת, מתרגמת ועורכת, כיום ראש מחלקת ספרות המקור בהוצאת "כנרת, זמורה-ביתן, דביר", וביוזמתו וניהולו של אורי אביב, מנהל פסטבל אייקון TLV. הפעילות בתמיכת מדור ספרות במינהל התרבות – משרד התרבות והספורט ובסיוע סינמטק תל-אביב.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , ,

Category: אירועי ספרות, דף הבית - ארועי ספרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.