נערה עם קעקוע דרקון / סטיג לרסון

| 03/12/2011 | 0 Comments

מיכאל בלומקוויסט, עיתונאי שהתמחה בתחום הכלכלי שזה עתה הפסיד במשפט ונמצא בנקודת שפל בחייו המקצועיים, מקבל הצעה מוזרה. הנריק ווגנר, שהיה בעבר מראשי התעשייה בשוודיה, מבקש ממיכאל לחקור את נסיבות היעלמותה לפני 40 שנים של קרובת משפחתו (בתו של אחיו) בהיותה בביקור באי הפרטי המשפחתי.

למרות שבתחילה חושב מיכאל שהתעשיין מבזבז את זמנו, הוא לוקח על עצמו את לכתוב את הביוגרפיה המשפחתית של ווגנר ולפתור את התעלומה. לצדו של מיכאל עומדת ליסבת, נערה בעלת תסמונת אספרגר, בעלת כישרון יוצא דופן בשימוש במחשבים ואיתור מידע.

כתיבת הביוגרפיה וחקר ההעלמות חושפים בפניו דינאמיקה משפחתית חולנית, גילויים על התקופות השונות בחיי הגברים במשפחה, תהליכים ואירועים פוליטיים בשוודיה לאורך השנים.

מזה כמה וכמה שנים שספרות המתח נדמת כאילו היא מדשדשת במקום בהמתנה ל'דבר הגדול הבא' – יצירה המתנשאת מעל לסטנדרט המהוקצע והיעיל שהקורא הישראלי הורגל אליו. דן בראון, ג'ון גרישם, גוז'ף פיינדר ודומיו, פופולאריים ומדויקים ככל שיהיו שייכים במובהק לאותם יצירות מתח שהזמן ינעץ בהם את שיניו ויכרסם את הרלוונטיות שלהם. הדבר אינו מפתיע, הרי מאז ומתמיד נחשבו המותחנים, למרות הצלחתם ומידת הפופולאריות שלהם לסוגה נחותה ביחס לספרות היפה, ספרים של 'קרא ושכח' שאמנם נכתבים לעיתים במקצוענות מעוררת הערכה, אך אינם מכילים את החומר הראוי להיזכר לדורות.

אך לעיתים קורה, וסופר או ספר מסוים מצליח לחצות את הקווים ולזכות להערכה חוצת גבולות וסגנונות.

כוחם של סופרים אלו ושל ספריהם (לפחות של חלק מהם) נעוץ בכמה מישורים ואי לכך, השיפוט לגביהם צריך להיות כפוף למבנה היסודי של הסוגה.

ראשית, יש לבדוק ספר מתח לפי יכולתו של הסופר לשלב בתוך עלילת מתח, יחסי אנוש מורכבים ומציאות קוהורנטית.

שנית, האם הקורא מקבל נקודת מבט ייחודית על החברה בתוכה מתקיים הסיפור.

שלישית, האם הספר מצליח לבטא אמיתות יסודיות, דהיינו, היות הספר 'הדבר הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון'.

ורביעית, ואולי קנה המידה החשוב מכל, האם הספר מצליח לשרוד מעבר לתקופה שבה הוא נכתב.

התרבות המערבית מכירה בכמה דוגמאות בולטות: ג'ון לה-קארה ביטא בספרו 'החפרפרת' את רחשי ליבו של המערב והפחד הקמאי למול ה'מלחמה הקרה', ריימונד צ'נדלר וטרומן קפוטה ביטאו ביצירתם את 'רוח התקופה', פרדריק פורסייט ב'כלבי מלחמה' יחד עם טרווניאן (רודני ויליאם ויתקר) ב'שיבומי' הניחו את היסודות ל'תאוריות הקונספירציה' (איילי הון ותאבי שליטה מניעים את העולם לפי גחמותיהם) ומריו פוזו בספרו 'דון קורליאונה איש המאפיה' הצליח לנסח בכמה מאות עמודים את משמעותו חוצת הגבולות של תופעת הפשע המאורגן.

ספרים וסופרים אלו ואחרים שרדו את התקופה בה הם נכתבו ויש להניח כי גם בעתיד לא יאבדו מהרלוונטיות שלהם.

במסגרת שיפוט זה אין ספק כי הספר 'נערה עם קעקוע דרקון' הינו חלק ראשון בטרילוגיה מתח החורגת ממימד הזמן וחובבי ספרי מתח והיסטוריה יוכלו להתענג על הספר גם בעוד שנים רבות.  

לרסון, שהיה אחד מגדולי המומחים בעולם לתנועות ימניות קיצוניות משתמש ביכולתו ובכישוריו להעניק לקורא מותחן מרתק ומשכנע, דמויות מורכבות הכתובות היטב. כבונוס מרתק מקבל הקורא צלילה רוחבית למעמקי ההיסטוריה של שוודיה ואירופה בכלל ללא שמץ של זיוף או ניסיונות לצייר את מאורעות העבר תוך כדי הצדקה עצמית. הדיוק הפרטני של המאורעות משולב במידע שוטף על הונאות פיננסיות שונות שאירעו בשוודיה ובאירופה.

לרסון, ואל יקל הדבר, מצליח להעניק לקורא שפע מידע על החוגים הפוליטיים הימניים שפעלו במלחמת העולם השנייה ופורש בפני הקורא מרקם שלם של חיי היומיום של המעמדות השונים בשוודיה. תוך כמה דפים הקריאה בספר הופכת לחוויה החורגת מגדר המתח לבדו.

עבורי, נערה עם קעקוע דרקון הוא הוא 'הדבר הגדול הבא' וכל שנותר לי הוא רק להמתין בנשימה עצורה ליום בו יתורגמו צמד החלקים הבאים בטרילוגיה. 

נערה עם קעקוע דרקון מאת סטיג לרסון, הוצאת מודן , 512 עמודים

 

קובי קמין

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Category: מומלצי השבוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.