פסח – מי יודע?

| 09/04/2014 | 0 Comments

פסח - מי יודע?

פסח – מי יודע?

פסח – מי יודע?  בכל דור ודור מספרים ביציאת מצרים.  איך נעביר את הידע והמסורת גם לדורות הבאים? הגדות משולבות במסרים חברתיים, איורים ויצירות, בולים, משחקים ופעילויות. ספר המעביר היבטים רעיוניים לצד מנהגים וסיפורים, וספר ילדים חדש לקטנטנים.

 

 

כפולה מתוך אסופה - הגדה של פסח:  היוצר ארנון לקס

כפולה מתוך אסופה – הגדה של פסח: היוצר ארנון לקס

אסופה - הגדה של פסח

אסופה – הגדה של פסח

בכל דור ודור מספרים ביצירת מצרים. הטקסט של ההגדה של השתנה, ים סוף הוא עדיין אותו הים, המכות עדיין אותן מכות, המה נשתנה ברור שלא השתנה, וזה שאינו יודע לשאול עדיין אינו יודע.

אסופה, חנות העיצוב היפואית, אספה את מיטב המעצבים הגרפיים והמאיירים הישראלים, כדי לקחת חלק ביצירה מקורית שמדברת עם הימים ההם בזמן הזה. כל אחד מ- 45 היוצרים שהשתתפו ביצירת ההגדה קיבל כפולת עמודים וחירות גמורה, כיאה לרוח החג, לעשות עם הטקסט ככל העולה על רוחו, על דמיונו, עפרונו, עכברו או ליבו.  

זו השנה השנייה לפרויקט והשנה הוענקה הבמה לקבוצת יוצרים חדשה, ביניהם כמה מהמעצבים הבולטים בזירה המקומית לצד בוגרים של מגוון בתי הספר לעיצוב. בין היוצרים נמצאים אביאל בסיל, נועה שניר, אורטל אברהם, שני פרנקל, שגיא אסין, מעיין גלילי, ג'ולי פיליפנקו, עמית שמעוני, ארנון לקס, דידי כפיר, שרי כהן. ההגדה הינה כשרה לפסח ומוגשת בגרסה ויזואלית טרייה ורעננה שתעשה לכם סדר.  מחיר ההגדה 85 ₪ – http://www.asufadesign.com/

כפולה מתוך אסופה - הגדה לפסח: היוצר דידי כפיר

כפולה מתוך אסופה – הגדה לפסח: היוצר דידי כפיר

כפולה מתוך אסופה - הגדה לפסח: היוצרת שרי כהן

כפולה מתוך אסופה – הגדה לפסח: היוצרת שרי כהן

פסח – מי יודע? מי היו שנים עשר השבטים?

פסח מי יודע מבית השירות הבולאי וחברת קלסיקלטת

פסח מי יודע מבית השירות הבולאי וחברת קלסיקלטת

בני ישראל יצאו ממצרים בשנים עשר שבטים. בראש כל שבט עמד אחד מצאצאיו של יעקב אבינו. לכל שבט היה דגל עם סמל וצבע משלו וגם אבן חן יקרה שייצגה רק אותו. החושן יצג את אחדותם של שנים עשר שבטי ישראל, והכהן הגדול לבש אותו על חזהו.

גיליון הבול שלי מתוך המארז לפסח

גיליון הבול שלי מתוך המארז לפסח

השירות הבולאי של חברת דואר ישראל בשיתוף עם חברת קלסיקלטת הפיק לקראת חג הפסח מארז מתנה משפחתי מיוחד, פסח – מי יודע?, המעניק זמן איכות חווייתי, המשלב תוכן עשיר ומהנה, לחג הפסח. המארז כולל הגדת פסח מאוירת מיוחדת לילדים, המבוססת על תכני ההגדה, בסימן 12 שבטי ישראל. בכל עמוד יהיה כתב חידה, מידע ספציפי על כל שבט ושבט; ייחודו, מיקומו בארץ והסמל שלו; גיליון בולים "הבול שלי" מיוחד למארז; דיסק שמע – שירים וסיפורים לחג; ארבע מי יודע? משחק קלפים המבוסס על סמלי חג הפסח ומשלב חווית לימוד ושעשוע. המארז המיוחד יימכר בסניפי הדואר ברחבי הארץ ובאתר האינטרנט של חברת הדוארwww.postil.com  במחיר 39.90 ש"ח.

השנה תתרום חברת "קלסיקלטת" מהכנסות המוצר לשתי עמותות: "גדולים מהחיים" לעזרה לילדים ונוער חולי סרטן, "לראות" – לעזרה ללקויי ראייה.

להכיר את החג ומנהגיו

חגי וחגית חוגגים את פסח מאת שירי צוק

חגי וחגית חוגגים את פסח מאת שירי צוק

"חגי וחגית מתכוננים לחג הפסח המתקרב. יש המון מה לעשות. בית לנקות, מצות לאפות, ותיבה לקשט. ואיפה החיות? "לא!! זאת לא התיבה הזאת! משה לא היה בתיבת נוח, מצחיקולים!", בוקע קול ממרכז החדר".

חגי וחגית חוגגים את פסח מאת שירי צוק, הוא ספר ילדים, ראשון בסדרה חדשה שתפגיש את האח והאחות עם חגי ישראל. תוך כדי הרפתקה מלאת הומור, שבמהלכה ילמדו השניים על החג, יכירו את מנהגיו וסיפוריו,  יכינו את עצמם ואת ביתם לכבודו, ולא ישכחו לאחל לכולם: חג שמח. בסוף הספר יש מילון מונחי החג ומנהגיו.

איורים: רונה מור, הוצאת כתר, מנוקד

 

 

 

היבטים רעיוניים

באר מרים - פסח

באר מרים – פסח

"שמות חג הפסח, ובצירוף לו חג המצות, ושניהם כחג אחד, הוא ראש וראשון לחגים כולם. זהותנו כיהודים, כעם ישראל וכעמו של ה' נולדה בחג זה, וכך גם ייעודנו לתקן עולם במלכות ה' ותחילת הליכתנו אל ארץ אבותינו. בנוסף, חג הפסח הוא גם חג המשפחה, המביא לידי ביטוי את הקשר שבין ההורים וילדיהם בהעברת שושלת המסורת. בכל הנושאים האלו, ועוד רבים, עוסק הכרך באר מרים – פסח", כותב הרב יעקב מדן, עורך הספר.

ספרי הסדרה לחגים באר מרים מביאים בפני הקורא היבטים רעיוניים, מנהגים וסיפורים, בשפה בהירה ובליווי יודאיקה. הספרים מעניקים לקורא ניתוחי עומק על משמעויות החגים בתורה, בתפילה, בהלכה ובמנהג, תוך הצגת התוכן בנגישות קלה וידידותית.

הסדרה מאחדת מאמרים של רבני ישיבת הר עציון המתאפיינים בערנותם למתחים ולקונפליקטים בין דתיים לחילוניים, וליחסים בין היהדות המסורתית מחד, לבין הישראליות החדשה מאידך.  

הוצאת ידיעות ספרים, 336 עמ'

 

הסיפור של עם ישראל דרך סיפוריהן של נשים

והגדת לבתך מאת טליה מרום גולן

והגדת לבתך מאת טליה מרום גולן

טליה מרום גולן,  מחברת והגדת לבתך – הסיפור של עם ישראל דרך סיפוריהן של נשים, שמה לב להיעדרן של הנשים מסיפור ההגדה, וראתה חובה להנכיחן מחדש. בהגדה שמפארת את פועלן של נשים מרשימות לאורך ההיסטוריה היהודית, (מתקופת התלמוד ועד ימי הציונות) היא מקשרת את סיפור ההגדה עם גורלן ומעשיהן.

בהגדה נחשפים חייהן של נשים שפעלו בתחומים שונים ומגוונים, שיצרו וחידשו והעזו,  אך קולן הושתק, פועלן לא הונצח ועבודתן לא נחשפה. רובן לא מפורסמות או ידועות. נשים שכתבו עליהן רק מעט. לא קראו בשמן רחוב או כיכר או בית ספר. אין חוק על שמן ולא ספר, אך הן פעלו וחידשו ונאבקו ושלמו מחיר יקר על התעוזה ועל האומץ להיות אחרות. סיפורן של נשים אלו נושא, במרכיביו השונים, חלקים מן הזיכרון הקולקטיבי שלנו שלא היה שלם בלעדיהן. סיפור חייהן מיועד ללוות את ליל הסדר ובכך להעצים את לימוד ההיסטוריה של העם ולהביא את נקודת המבט הנשית אל ההגדה.  

הגדה זו משיבה לאשת לוט את כבודה. אשת לוט, (שלא רבים יודעים ששמה היה עידית), הביטה לאחור ברחמים, על בנותיה שנשארו בסדום ולא יצאו עימה. בטובלנו ירקות במי מלח, אנו טועמים גם את דמעותיה המלוחות בהשקיפה לאחור בכאב על בני עירה ההולכים וכלים באש ובגופרית. הנרייטה סאלד, פעילה ציונית, ממייסדות ארגון הנשים "הדסה" בחרה לומר בעצמה קדיש על אימה. בנוסף נתוודע לסיפוריהן של: יעל בן-דב-לוחמת הלח"י, דינה אברמוביץ'-ספרנית בגטו וילנה, יהודית נסיהו-פרידמן-סוכנת המוסד שהשתתפה בלכידת אייכמן, אסתר שפירא-הגננת העברייה הראשונה, רג'ינה יונס-הרבה האורתודוכסית הראשונה, ברכה גורן-הטרקטוריסטית הראשונה, רחל מרקובסקי-הטייסת העבריה הראשונה, טוראי אסתר ארדיטי-מעוטרת הצל"ש הראשונה, רוז'ה רובוטה-חברת מחתרת אושוויץ'-בירקנאו, רחל כגן-חברה בכנסת הראשונה ויו"ר ויצ"ו ישראל, שלומית פלאום לבית לוריא-התרמילאית הראשונה להודו, הרבנית אסנת ברזאני-ראש ישיבה, נשים פוסקות הלכה, יהודית קפלן הראשונה שציינה את בת המצווה שלה בעלייה לתורה, ועוד.  הטקסט המקורי של ההגדה נשמר במלואו, כשלצד עמודי ההגדה מובאים קטעי פרשנות ותוספות ייחודיות. (הוצאת חממה ספרותית, 119 עמ')

הגדה חברתית

הגדה עם מסר חברתי

הגדה עם מסר חברתי

עובדי סטודיו אנד ג'וי בפארק אפק שבראש העין הפיקו הגדה חברתית לפסח, המשלבת את סיפורם האישי של יציאה "מעבדות לחרות" כבעלי צרכים מיוחדים – מחיים של ניצול ושעבוד לחרות תעסוקתית. בסטודיו מועסקים כ-30 בעלי מוגבלויות בהכנת חבילות שי ושזירת פרחים. הם עובדים ומתפרנסים בצורה הוגנת ועצמאית ממכירת מעשה ידיהם ללא השענות על כספי ציבור ורכישת מיומנויות חדשות.

בהגדה משולבים שירים וציורים של משתקמי הסטודיו. כל אחד מהשותפים בהכנת התוכן להגדה זוכה לתגמול אישי מעבר לשכרו הרגיל בהתאם למכירות. בהגדה מופיעים שירים של ציפי אור, לקוית ראיה העוסקת בשזירת פרחים כשהיא מתגברת בדרך מעוררת השראה על כל המגבלות. ציפי מתארת בשירים את עונת האביב והפרחים כפי שהיא חווה אותם בחושיה.

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Category: דתות ויודאיקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.