הגנרלים במלחמת העולם השנייה מאת רוני ברבש

| 14/07/2014 | 0 Comments

הגנרלים במלחמת העולם השנייה מאת רוני ברבש

הגנרלים במלחמת העולם השנייה מאת רוני ברבש

הספר 'הגנרלים במלחמת העולם השנייה' מאת רוני ברבש, עוסק במערכה המרתקת הזו ומבליט את חלקם של מפקדי הצבאות ואת המפקדים הבכירים, שעמדו בראש הגייסות הלוחמים. הספר מדגיש את חלקם של 105 גנרלים בקרבות, שהתחוללו בכל זירות המלחמה. בתוך המהלכים הראשיים של המלחמה מופיעים בספר תיאורים של כמה קרבות והם משולבים בקורות חייהם של גנרלים מחמישה צבאות: הגרמני, הבריטי, הסובייטי, האמריקני והיפני. במידה רבה מתואר מהלך הקרב מנקודת מבטו של המפקד, או שחותמו ניכר בתיאור הקרב. שילוב זה – בין תיאור הקרבות השונים בכל זירות המלחמה ושמירה על רצף מהלכה ובין תיאור חייהם של הבכירים במפקדי הצבאות העיקריים, הוא המייחד את הספר הזה. משולבות בו 25 מפות ותמונותיהם של כל הגנרלים.

הספר מיועד לקורא שאינו בהכרח היסטוריון, אלא מגלה עניין במלחמת העולם השנייה. לכן, הוא נכתב בצורה שוטפת על חשבון מאפיינים אקדמיים. עם זאת, הספר הוא פרי מחקר של שנים, תוך הקפדה מרבית על הדיוק בעובדות. מלחמת העולם השנייה התחוללה בכמה זירות, לפעמים בה בעת. כל זירה מתוארת במקום משלה, ולשם כך בנוי הספר מאחד-עשר חלקים: בכל אחד מהם מדובר בזירה אחת – ובכל הצבאות והגנרלים שפעלו בה. בסוף הספר, מובא מילון קצר למושגים, אישים, מקומות וארגונים הנזכרים בו.

רוני ברבש (68), נשוי ואב ל- 2 בנות וסב ל- 4 נכדים, תושב ירושלים, יליד בודפשט הונגריה. היה במשך שנים מנהל בית הספר התיכון "דנמרק" בירושלים ומורה להיסטוריה. הספר נכתב במשך שנים של מחקר, בעקבות התעניינותו במלחמת העולם השנייה, ששורשיה עוד מימי ילדותו בהונגריה שלאחר המלחמה. "הגנרלים של מלחמת העולם השנייה" הוא ספרו השני. ספרו הראשון "מבודפשט לירושלים", העוסק בתולדות משפחתו, יצא לאור בשנת 2011.

רוני ברבש

רוני ברבש

על ההשראה לכתיבת הספר, מספר רוני ברבש, כי "מקורה עוד מימי ילדותי. מהרגע שלמדתי לקרוא, התעניינתי במלחמת העולם השנייה. אמי, ניצולת שואה, ספרה לי רבות על המלחמה ועוררה בי המון סקרנות לנושא זה. כשהייתי בן 15 יצאתי לראשונה לעבוד. במשכורת הראשונה, מיהרתי לחנות ספרים כדי לקנות את הספר 'עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי'. הספר השאיר עלי רושם עמוק ומאז קראתי אותו מספר פעמים. בתקופת לימודי בתיכון, היסטוריה היה המקצוע האהוב עלי ביותר. המורה להיסטוריה אמר לי לא פעם, כי עלי לעסוק בהיסטוריה, למרות שלמדתי אלקטרוניקה. 

כל השנים שלי כבוגר, אני קורא ספרים וחומר רב על מלחמת העולם השנייה והנושא הפך אצלי למרכז התעניינותי ולמעיין אובססיה. במשך שנים רבות, ששימשתי מחנך, מרכז שכבה ומורה לאלקטרוניקה בבית-ספר תיכון בירושלים. צרם לי לשמוע, כי תלמידי אינם אוהבים היסטוריה, והם טענו כי זה מקצוע משעמם.

כאשר קיבלתי מינוי לשמש מנהל לבית-הספר התיכון, גמלה בי ההחלטה לשנות את גישת התלמידים למקצוע ההיסטוריה. התחלתי ללמד היסטוריה לבגרות, בעיקר התמקדתי בהיסטוריה של המאה העשרים. בדרכי ההוראה שילבתי מצגות וסרטים שערכתי בעצמי כדי לעורר עניין אצל התלמידים. הוראת מקצוע ההיסטוריה הפכה לאתגר רציני עבורי, כיוון שלימדתי תלמידים שהתקשו להתמודד עם חומר עיוני והיו זקוקים להמון תמיכה. במהלך הלימוד, זכיתי לראות בפירות ההצלחה. התלמידים אהבו להגיע לשיעורים שאותם הם מצאו מעניינים, והישגיהם בבחינות הבגרות היו טובים. העיסוק היומיומי בהוראת ההיסטוריה, בעיקר של מלחמת העולם השנייה והשואה, וכתיבת שפע חומר עזר לתלמידים, לפעמים חוברות לימוד שלמות, הביאו אותי להחלטה להתחיל בכתיבת הספר. במשך שנים רבות חיפשתי ספר על תולדות חייהם של הגנרלים במלחמת העולם השנייה, ולאחר שנים של חיפושים השתכנעתי, כי לא נמצא ספר כזה אשר כולל מספר גדול של גנרלים מכמה צבאות. מכאן נולד הרעיון לכתוב את הספר הזה. לעניות דעתי ומבחינתי, ספר זה הוא ייחודי בתוכנו, ובהחלט אפשר להגדירו כמפעל חיים".

רוני ברבש התחיל באיסוף החומר לספר כבר לפני כשש שנים. "במשך קרוב לשנה עברתי על כמות רבה של חומר כתוב ורק אז התחלתי בכתיבה. תחילה כתבתי על הגנרלים ורק בהמשך הוספתי את הפרקים על המלחמה. הכתיבה נמשכה כשנתיים, כיוון שבאותה תקופה ניהלתי בית-ספר תיכון והזמן היחיד לכתיבה היה בשעות הערב והלילה המאוחרות. אגב, כל המפות הן פרי שרטוט שלי והכנתם נמשכה כשלושה חודשים. לא רציתי לכתוב ספר שיהיה מסמך מדעי, כיוון שהוא היה מגביל אותי להיסטוריונים בלבד על חשבון הציבור הרחב.  בהתבסס על שיחות עם אנשים מצאתי, כי ישנם רבים כאלה שבדומה לי מגלים עניין בתחום ההיסטוריה בכלל ובמלחמת העולם השנייה בפרט. לכן, הספר נכתב לא כמסמך אקדמי היסטורי, אלא כספר קריאה שניתן לקרוא אותו באופן שוטף מבלי להיכנס לפרטי פרטים של נתונים מדעיים".

בימים אלה שוקד רוני ברבש על כתיבת ספר נוסף בנושא תכנון טיולים לחו"ל.

מבוא מתוך 'הגנרלים של מלחמת העולם השנייה'

הספר שבידכם עוסק במלחמת העולם השנייה, ומבליט את חלקם של מצביאי הצבאות ואת המפקדים הבכירים שעמדו בראש הגייסות. בניגוד לספרים אחרים, המרבים לתאר התלבטויות של מנהיגים מדיניים גם על חשבון מפקדי הצבא, גישת ספר זה הפוכה: מנהיגי המדינות נזכרים רק כשהדבר הכרחי להבנת התמונה – וככל האפשר הם מפנים את מקומם לטובת מתכנני המבצעים (ראו טבלה) ופעולתם במשך הקרבות. ראוי לסייג קביעה זו: בגרמניה היה אדולף היטלר, ה"פיהרר", מעורב בכל פעולה צבאית; ואילו ביפן היו כל ההחלטות בידי מפקדי הצבא.

הספר מדגיש את חלקם של מצביאים רבים, מאה ויותר, בקרבות שהתחוללו בכל זירות המלחמה. בתוך המהלכים הראשיים של המלחמה בספר מופיעים תיאורים של כמה קרבות – וכל השאר משולבים בקורות חייהם של גנרלים מחמישה צבאות: הגרמני, הבריטי, הסובייטי, האמריקאי והיפני. במידה רבה מתואר מהלך הקרב דרך עיניו של המפקד, או שחותמו ניכר בתיאור הקרב. שילוב זה בין תיאור הקרבות השונים בכל זירות המלחמה ושמירה על רצף מהלכה ובין תיאור חייהם של הבכירים במפקדי הצבאות העיקריים הוא המייחד את הספר הזה.

יתר על כן, לא פעם בוחר הספר להרחיב את הדיבור על קרב או מבצע כדי להבליט את כישורי המפקד שהנהיג את הכוחות. מבחינה זו אפשר לראות בספר לקסיקון של החשובים במצביאים ובקצינים הבכירים שפעלו במלחמת העולם השנייה.

אין כל אפשרות למנות את כל המפקדים של המלחמה בכל הצבאות (והיו, למשל, מצביאים אוסטרלים, צרפתים ואיטלקים); היו אלפים שנשאו דרגות שהתיבה "גנרל" (או "מרשל") משולבת בהם. מאלה היו כמה מאות מפקדים בכירים, אשר הצטיינו במיוחד ואשר הטביעו את חותמם על הזירות השונות ועל הקרבות. מתוכם נבחרו מאה ויותר מפקדים שזכו לביוגרפיה מלאה ולניתוח הקרבות שבהם השתתפו; אלה הם מפקדי שדה, ממפקדי קבוצת ארמיות ועד מפקדי אוגדות שהיו מעורבים בקרבות. בנספח המופיע בסוף הספר כונסו עשרה קציני מטה בכירים, אשר תכננו וניהלו את הקרבות בזירות השונות, הצטיינו בראייה כוללת, ביכולת תכנון וביכולת להניע את האמצעים – ואת המפקדים שהיו כפופים להם.

נזכיר כי המצב החברתי במדינות השונות השפיע על דרך צמיחתם של המנהיגים הצבאיים. רוב המפקדים הבכירים בצבא הבריטי צמחו ממעמד האצולה. הם קיבלו חינוך מעולה שכלל הכשרה באקדמיה הצבאית היוקרתית סנדהרסט. גם בצבא הגרמני צמח הפיקוד העליון בחלקו הגדול מתוך שכבת האצולה הפרוסית. בדומה לבריטים, גם הם קיבלו חינוך צבאי מעולה והיו לעמוד השדרה של הפיקוד הגרמני. ועם זאת היטלר סלד מהגנרלים הפרוסים, פיטר רבים מהם בזמן המלחמה, ולעתים נאלץ להחזירם רק בשל המחסור במפקדים מוכשרים. (כישלון צבאי גרם לא פעם להדחת המפקדים, והיו אף מקרים שמפקדים הוצאו להורג על רקע כישלון או נסיגה בניגוד להוראות; כך היה גם בצבא הסובייטי – ובצבא היפני ציפו מהמפקד שנכשל להתאבד.)

המלחמה הממושכת אפשרה קידום מהיר בדרגות בזכות הצטיינות בקרב, תכנון, כריזמה ומנהיגות. קידומם של מפקדים היה לא פעם מהיר מאוד, והם עלו מדרגה לדרגה בתוך זמן קצר.

נעמוד עתה על אופן חלוקת הספר. מלחמת העולם השנייה התחוללה בכמה זירות, לפעמים בה בעת. כל זירה מוארת במקום משלה, ולשם כך בנוי הספר מאחד-עשר חלקים, שבכל אחד מהם מדובר בזירה אחת – ובכל הצבאות שפעלו בה.

החלק הראשון מתאר את ההכנות של גרמניה למלחמה ואת התחלת המלחמה באירופה.

החלק השני עוסק בהתמודדותה של בריטניה עם מאמציה של גרמניה להביסהּ.

החלק השלישי – עניינו התרחבות המלחמה לצפון אפריקה ולמדינות הים התיכון.

החלק הרביעי מתאר את מלחמת החורף, מבצע ברברוסה והמערכה על סטלינגרד.

החלק החמישי עוסק בהצלחותיה הקרקעיות של יפן במזרח הרחוק עוד משנות ה-30.

בחלק השישי מדובר בעימות בין יפן ובין ארצות הברית, מפרל הארבור עד גינאה החדשה.

החלק השביעי מספר על הפלישה לסיציליה ולאיטליה ועל נפילת מוסוליני.

החלק השמיני חוזר לחזית המזרחית ומתאר את המלחמה בין ברית המועצות ובין גרמניה.

החלק התשיעי – עניינו הקרבות הקשים שהתנהלו בזמן הפלישה לנורמנדי ומיד אחריה.

החלק העשירי מתאר את הקרבות האחרונים באירופה ואת כניעת גרמניה.

בחלק האחד-עשר מתוארים הקרבות האחרונים במזרח הרחוק עד כניעתה של יפן.

סוף דבר דן בשיקום אירופה ויפן – ובחשבון הנפש של גרמניה ושל יפן. בנספחים נכללים עשרת סיפוריהם של בכירים שלא תרמו לקרבות – ועם זאת תרמו למלחמה בדרך אחרת; מילון של מושגים, אישים, מקומות וארגונים; ומפתח.

 

הגנרלים במלחמת העולם השנייה מאת רוני ברבש, הוצאת הספרים אוריון, שנת 2014, 452 עמודים

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , ,

Category: ספרי עיון, ספרי מדע, ספרי תיעוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.