מתח באוויר / הרפתקאות, רצח ותעלומות – מומלצי מרץ 2014

| 20/03/2014 | 0 Comments

מתח באוויר / מומלצי מרץ 2014

מתח באוויר / מומלצי מרץ 2014

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים. וההצעה הפעם: 8 ספרים – מותחנים, ספרי ריגול והרפתקאות מומלצים חדשים.

 

 

 

תפניות מפתיעות בעלילה

ירח דבש שני

ירח דבש שני

ירח דבש שני מאת ג'יימס פטרסון והווארד רוהאן, הוא מותחן מהפנט ותזזיתי, סיפור מתח עם תפניות מפתיעות בעלילה. איתן ואביגיל ברסלאו לעולם לא יזכו להגשים את חלומותיהם המשותפים: ירח דבש רומנטי, השנה הראשונה ביחד, בית גדול עם ילדים קטנים. סיפור אהבה ענק שנגדע באחת על ידי רוצח אלמוני.

עם מציאת הגופות נשלח ג'ון או'הרה, הסוכן המיוחד של האף-בי-איי, לחקור את הרצח הכפול. החקירה מתקדמת בעצלתיים, גם כאשר הוא מקבל דיווח על סקוט ואנאבל פירס – בני זוג שיצאו לירח דבש ומצאו את מותם בפתאומיות. כשזוג שלישי נרצח במהלך ירח הדבש שלו, או'הרה כבר מבין שהוא מחפש רוצח סדרתי ושהרצח הבא הוא רק עניין של זמן. אלא שאו'הרה הוא לא רק סוכן משטרתי, הוא גם קורבן אפשרי. שלושה גברים נרצחו בשבועיים האחרונים ברחבי ארצות הברית ולכולם מכנה משותף אחד: הם עונים לשם ג'ון או'הרה. הסוכנת שרה ברובייקר נשלחת לביתו במטרה להביאו לדירת מסתור. או'הרה וברובייקר מתכוונים להישמע למפקדיהם, אבל רמז דרמטי שמתגלגל לידיהם, דוחף אותם להפר את ההוראה שקיבלו ולהמשיך את החקירה, כי מישהו חייב למצוא היגיון בטירוף המשתולל ברחובות ולעצור אותו. 

 

מאנגלית: אינגה מיכאלי, הוצאת מודן, 369 עמ'

 

פינות אפלות

המושיע מאת יו נסבו

המושיע מאת יו נסבו

המושיע מאת יו נסבו לוקח אותנו לחקירה נוספת של הבלש הארי הולה, רומן מתח עם עלילה מהודקת ומרתקת, מבריק כקודמיו. החקירה לוקחת הפעם את הארי מתחתיות אוסלו של שנות האלפיים אל הפינות האפלות ביותר של מלחמת האזרחים ביוגוסלביה ואל זוועות המצור בווקובר ב-1991. 

הימים של אמצע ינואר באוסלו הם הכי קרים בשנה. אלו גם הם הימים האחרונים בתפקיד של ביארנה מולר, הבוס של הארי וההשגחה העליונה שלו במשטרה. בסופם של ימים כאלה, כל מה שהארי, הבלש הכי טוב ביחידה, אבל גם השוטר הכי בעייתי והכי שיכור בנורווגיה, היה רוצה זה לחזור הביתה למקינטה המשומשת ול-dvd ששמר לערבים כאלה בדיוק, "הכל אודות חווה", יצירת המופת של מנקייביץ', ולקוות שזה מה שיעזור לו לשכוח את רקל ולהוציא אותה מהראש שלו. במקום זה, הוא בוחר להסתובב בנמל המכולות. לו היה מתמצא יותר בכלבים, היה אולי יודע שיש רק סוג אחד של כלבים שאף פעם לא נוהם, לא כשהוא מפוחד ולא כשהוא תוקף: כלב זכר מגזע מֶצנֶר שחור.

ב-16 בינואר, היום הכי הקר בשנה, באמצע הרחוב, כמאתיים אנשים מתגודדים בחצי מעגל סביב תזמורת קטנה של צבא הישע במופע לרגל חג המולד. למשמע קול נפץ, כמה מהם מסבים את ראשיהם ומביטים בגבר במעיל הגשם. באקדח שלו. ולאחר מכן בחייל צבא הישע שחור נפער בשולי הכומתה שלו, בדיוק מתחת לאות י', ושצונח עכשיו לאחור בזרועות מתנופפות, כמו בובת תצוגה.

מנורווגית: דנה כספי, הוצאת בבל, 487 עמ'

גזענות שעדיין קיימת

גרעין של אמת מאת זיגמונט מילושובסקי

גרעין של אמת מאת זיגמונט מילושובסקי

גרעין של אמת מאת זיגמונט מילושובסקי הוא ספר מתח מעולה שמתרחש בפולין של ימינו ומוציא את השד האנטישמי בקרב תושבי העיירה בו הוא מתרחש, מעיד על גזענות שעדיין קיימת בחברה בפולין ובעצם מעולם לא נעלמה אלא רק שינתה צורה.

הרומן נפתח במעשה רצח ומתפתח לכלל עלילה הדוקה וקצבית. עם התפרקות נישואיו עוזב התובע המשטרתי תיאודור שָצְקִי את משטרת ורשה ועובר לעיר השדה סָנְדוֹמיֵיז'. בעיר הציורית והמנומנמת, העשירה במוזיאונים ובכנסיות, נמצאה גופת אישה מנוקזת מדם, ובקרב תושבי העיר עולה החשד שהרצח נעשה כחלק מפולחן יהודי. כזר בעיר, שצקי נאלץ לחקור את הרצח כמעט בכוחות עצמו תוך שהוא מתמודד עם רווקותו המחודשת.

עלילה מרתקת, גיבור כריזמטי ובעל לשון חריפה, ותיאור רגיש של מהלך החקירה מתלכדים לכדי רומן מתח משובח הבוחן כיצד החברה הפולנית המודרנית מתמודדת – או מתחמקת מהתמודדות – עם הזכרון ההיסטורי של האנטישמיות במהלך מלחמת העולם השנייה ומיד לאחריה.

 

מפולנית: ענת זיידמן, הוצאת פן וידיעות ספרים, 388 עמ'

מבוסס על מקרה אמיתי

המתים אינם יודעים מאת לורה ליפמן

המתים אינם יודעים מאת לורה ליפמן

המתים אינם יודעים מאת העיתונאית לורה ליפמן הוא ספר שעלילתו מבוססת על מקרה אמיתי שהסעיר את בולטימור של אמצע שנות השבעים, ושקמה בימים אלה לתחייה כאשר ישנו חשוד בחטיפה וברצח. הוא עוסק בנושאים רחבים של אובדן, זהות מורכבת ושגיאות אנושיות.

לפני שלושים שנה נעלמו האחיות לבית בתאני. גופותיהן לא נמצאו מעולם. כעת, נהגת שמעורבת בתאונת פגע וברח טוענת שהיא הת'ר, האחות הצעירה. איך נעלמו שתי ילדות מקניון הומה אדם? היכן הייתה הנהגת כל השנים? מדוע שמרה על זהותה בסוד? מי היה החוטף? הזיכרון המתעתע והעימות שבין הנחקרת וצוות החוקרים מובילים לפתרון המפתיע והמבריק של התעלומה

 

 

מאנגלית: יעל אכמון, הוצאת כנרת זמורה ביתן, 368 עמ'

 

דרמה משפטית

שדרת השקמים

שדרת השקמים

בשדרת השקמים, דרמה משפטית חדשה, חוזר ג'ון גרישם לסוגיות ולגיבורים המזוהים עימו יותר מכול. כאשר סֶת הבארד תלה את עצמו באוקטובר 1988, הוא תיכנן את מותו לפרטי פרטים. הוא החליט שהגיע הזמן להפסיק לסבול מסרטן הריאות, דאג שימצאו אותו סמוך לשעת המוות, והשאיר הוראות מדויקות לגבי קבורתו. הוא גם כתב, ביד, ללא נוכחות עדים, צוואה חדשה.

סת היה עשיר, אבל אף אחד בקלנטון, מיסיסיפי, לא ידע מהו היקף האימפריה שבנה בעשר השנים האחרונות לחייו. סת היה אמנם אדם מופנם וקשה, ולא שמר על קשר קרוב עם בני משפחתו, אך הם, יחד עם כל תושבי העיר הדרומית, נדהמו לשמוע כי הצוואה החדשה שכתב יום לפני מותו מנשלת לגמרי את ילדיו ונכדיו, ומורישה את הונו העצום לסוכנת הבית השחורה שלו, לֶטי לאנג.

ג'ייק בריגנס, עורך הדין הצעיר והשאפתן, גיבור 'עת להרוג', ספרו הראשון של גרישם, מוצא את עצמו שוב במרכזו של משפט שערורייתי – על גזע, על סקס ועל כסף. המון כסף.  ג'ייק, המתקשה לשחזר את ניצחונו הסוחף במשפטו הראשון, מופתע לקבל בדואר את צוואתו של סת יום אחרי מותו, בצירוף מכתב הממנה אותו למוציא לפועל שלה. מאותו רגע הוא נאלץ להתמודד עם משפחה פגועה, עם סוללת עורכי דין מלוקקים שאינם בוחלים בשום טריק משפטי, ויותר מכול – עם שאלות שהמענה עליהן לוט בערפל: האם היה סת צלול כאשר כתב את צוואתו האחרונה? מה היה טיב היחסים האמיתי בינו לבין לטי? ואיך זה קשור לחלקת אדמה הידועה בשם "שדרת השקמים"?

 

מאנגלית: נורית לויסון, הוצאת מודן, 485 עמ'

פרשייה אפלה

משחק זיכרון מאת לארס קפלר

משחק זיכרון מאת לארס קפלר

משחק זיכרון מאת לארס קפלר (שם העט של אלכסנדרה ואלכסנדר אמדורל, הזוג שאחראי לכמה מספרי המתח המצליחים ביותר שראו אור בסקנדינביה בשנים האחרונות), נקרא בנשימה אחת, וגם היא נעתקת בסוף הספר.

רצח כפול מתרחש בפנימייה שיקומית לנערות. כלי הרצח שנמצא, טביעות אצבעות ועקבות מהזירה מובילים את החוקרים לחשודה אחת – ויקי בנט, נערה מהפנימייה שנמלטה מהזירה. במנוסתה היא חוטפת רכב אקראי, ועכשיו היא רוצחת נמלטת המחזיקה בבן־ערובה.  בעקבות תלונה שהוגשה נגדו נאלץ מפקח המשטרה יונה לינה ללוות את החקירה רק כמשקיף. למרות זאת, כאשר החוקרים אוספים מספיק ראיות המעידות על מותה של החשודה ומחליטים לסגור את התיק, לינה ממשיך לנהל חקירה משלו. הוא מסרב להרפות מהמקרה גם כשהקריירה שלו בסכנה. משהו בסיפורה של ויקי, החשודה הנעדרת, מעורר בו כאב ישן, זיכרון פרטי של בגידה וכאב שהסב ליקרים לו מכול. אבל הפעם הוא לא מתכוון לאכזב איש. נחוש לעשות את הדבר הנכון, לינה צולל לעומקה של פרשייה אפלה שהיקפה מפתיע אפילו אותו, ואת המחיר האישי שהוא עומד לשלם הוא אפילו לא משער.

 

משוודית: יעל צוברי, הוצאת מודן, 518 עמ'

 

למצוא ילד אחד קטן

עקבות מאת ניב קפלן

עקבות מאת ניב קפלן

עקבות, ספרו השני של ניב קפלן, הוא סיפור על טרור מודרני, מזימות בינלאומיות, דיפלומטיה והקרבה, עם מטרה למצוא ילד אחד קטן. סאם בייקר מתחיל ליהנות מחייו כאיש משפחה עם אישה אוהבת ובן תינוק, כשאירוע אלים אחד מותיר אותו חסר כל – אשתו נרצחת ובנו נחטף. חייו משתנים לבלי הכר והוא מתחיל לעקוב – מקדיש את זמנו לחיפוש רמזים שיובילו אל בנו ומקים ארגון בינלאומי לאיתור ילדים נעדרים המנוצלים לעבדות, לסחר מין, ומהווים כלי משחק לנקמה בין הורים גרושים.

העקבות מובילים למקומות עלומים. חברי ארגונו מנהלים מאבקים חובקי עולם, אך עמוק במדבר סיני בינות לרכסי גרניט אלמותיים וים בעל גוונים עוצרי נשימה, נאלץ סאם להתעמת עם הפחדים הגדולים ביותר שלו. שנאה, שחיתות, ותאוות בצע מאיימים על פעילות ארגונו והוא פונה ליחידה חשאית שמתגייסת לעזרתו. שיתוף הפעולה מביא תוצאות אך כשנחשפות ראיות מחרידות על שימוש בילדים לזרוע הרס, מובילות העקבות לעימות קטלני. האם סאם ימצא את בנו?

 

מאנגלית: עמית פרדס, הוצאת רימונים, 500 עמ'

עולם שתושביו הולכים ונעלמים

על זה לא מדברים מאת יוסי קליין

על זה לא מדברים מאת יוסי קליין

בכסות של ספר בלשי הנמסר באיפוק, בעדינות וללא עיטורים מיותרים, מספר לנו יוסי קליין בספרו על זה לא מדברים, על עולם שתושביו הולכים ונעלמים: אנשים מבוהלים שנמלטו ממחנות הריכוז, היגרו לישראל והרחיקו את העבר, על סודותיו הנוראים. מי רצח את גניה הירש, אישה יפהפייה ואם לשניים, השכם בבוקרו של הארבעה ביולי 1962? התעלומה הזאת, שלא פוענחה במשך עשרות שנים, עומדת במרכז הספר. הגיבור הבידיוני, ששמו הוא קליין (כשם המחבר), הוא עיתונאי בן 39 שחי בגפו בדרום תל אביב ומתקשה ביצירת קשרים חברתיים, במיוחד עם נשים. זמן קצר לאחר פיטוריו מדסק החדשות הוא מקבל שיחת טלפון מפתיעה מגזבר המושבה שבה גדל, וזה מבקש ממנו לכתוב "ספר יובל" למושבה, אשר הפכה בינתיים לעיר. השיחה הבלתי צפויה מעלה בזיכרונו של המספר את האירוע העלום ביותר בילדותו – "הרצח הנורא". כך כונה מקרה הרצח של גניה הירש, מהגרת שופעת חיים שנישאה לפליט שואה עגמומי ונרצחה במיטתה ללא כל סיבה נראית לעין. עד מהרה הופך קליין לאובססיבי בנוגע לרצח, בלי שיבין למה. "רציתי לחזור אליו כמו שחוזרים לאהבת נעורים שדחתה אותי פעם בבוז […] זה הכול? אומַר לעצמי, בגללה לא ישנתי בלילות?" הוא אומר בניסיון להבין את מניעיו. כשבקרבו מקננות שאיפות לכתוב רומן גדול בכסות של "ספר יובל", הוא יוצא למסע כמו-בלשי אל מחוזות הזיכרון. הוא מבקר במושבה, מלקט ידיעות בארכיוני עיתונות, מראיין קשישים שהיו אז צעירים, שומע על רומנים ותשוקות שהסעירו את המקום, חושף מעורבות מסתורית של אנשי שב"כ, ותוהה – מה בדיוק קרה שם? מדוע יש מי שמנסים להרחיק אותו מסיפור הרצח הנורא ולתעתע בו? ולמה אף אחד מהדוברים לא נשמע אמין? אט-אט הוא הולך ומסתבך, ויחד איתו מסתבך גם חברו היחיד, אילן נוימן, שנעשה מעורב באופן מתמיה. במעמקי העלילה רוחשת שכבה רגשית ואינטימית שבוחנת סוגיות כבדות משקל: מהו טיבו של הזיכרון, האם יש טעם לעסוק בעבר, האם אפשר בכלל לחשוף אמת שנקברה, והאם חשיפה כזאת יכולה להביא איתה רגיעה

 

הוצאת אחוזת בית, 287 עמ'

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: חשיפה ראשונה: + פרק ראשון, מתח בלש אימה, פרוזה מקור, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.