ספרים חדשים – מומלצי השבוע 1/11/15

| 31/10/2015 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 1/11/15

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 1/11/15

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שמציעים עולם הנופש והטיולים, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.

 

 

 

 

פגישה שטווה הגורל

האישה עם הפנקס האדום מאת אנטואן לורן

האישה עם הפנקס האדום מאת אנטואן לורן

האישה עם הפנקס האדום מאת אנטואן לורן הוא סיפור על פגישה שטווה הגורל ועל קשר מאוחר בחיים, שזור כולו באהבת הספרים של שני גיבוריו.

פריז, לילה. אישה נשדדת. השודד חוטף את התיק שלה וחובט בראשה. פריז, בוקר. לורן, בעל חנות ספרים, מוצא תיק של אישה מונח על פחי אשפה. התיק מלא חפצים אבל אין בו ארנק ולא עדות אחרת לזהותה של האישה, רק שמה הפרטי: לור. יש צרור מפתחות, תמונות אישיות, קבלה ממכבסה, ופנקס אדום קטן ובו רשימות של אהבותיה ופחדיה הכמוסים: "אני אוהבת לפקוח עיניים כשאני שוחה במים, אני אוהבת סוכריות גומי בטעם תות, אני אוהבת להסתכל בגברים ישנים אחרי ההתעלסות, אני פוחדת כשאני בודקת את חשבון הבנק שלי ולוחצת על "יתרה", אני פוחדת כשהטלפון מצלצל מוקדם בבוקר, אני פוחדת להיכנס למטרו כשהקרון מלא עד אפס מקום". לורן מחליט לחפש אותה ולהשיב לה את התיק. משחק הבילוש שהוא יוצא אליו הופך לאטו למסע אל אהבתו השנייה.

מצרפתית: רמה איילון, הוצ' כתר, 168 עמ'

 

חיים הבנויים על שקר

ימינו הספורים האינסופיים מאת קלייר פולר

ימינו הספורים האינסופיים מאת קלייר פולר

ימינו הספורים האינסופיים, הרומן הראשון של קלֵייר פוּלֶר, זיכה אותה בפרס דזמונד אליוט, הפרס היוקרתי בבריטניה לספר ביכורים.

השנה היא 1976. פגי בת השמונה מעבירה את חופשת הקיץ בנעימים עם אמה הפסנתרנית ואביה חובב ההישרדות, שמאמן את בתו בתפיסת מחסה במקלט אטומי ואוגר מצרכים ליום של הפצצה. יום אחד, נחוש בדעתו שהסוף קרוב, הוא לוקח את פגי מלונדון לבקתה מבודדת ביער, שם הוא מספר לה ששאר העולם נכחד. "מה זה הוטה?" שאלתי, "מקום סודי וקסום ביער", אבא אמר, וקולו נסדק" (מתוך הספר). חייה מתמקדים עכשיו ביער, בנהר ובבקתה הזעירה, בלכידה וליקוט של מזון בקיץ ומאבק בקור בחורף, ובפסנתר עץ קטן, שבו היא מנגנת בלי קול. איש לא יראה אותה שוב במשך תשע שנים. כשתשוב הביתה רק היא תדע מה בעצם קרה שם ביער, מתי הבינה שחייה בנויים על שקר ואיך הצליחה לחזור. הקוראים מלווים אותה אל עולמו המטורף של האב ובדרכה חזרה, במסע עוצר נשימה, מלא אור ואפלה, משובב נפש ומעורר אימה, מלא ברמזים, שאלות ותככים.

מאנגלית: רוגל אלפר, הוצ' כתר, 262 עמ'

 

מסע נקם

הטבחית של הימלר מאת פרנס־אוליבייה ז'יסבר

הטבחית של הימלר מאת פרנס־אוליבייה ז'יסבר

הטבחית של הימלר מאת פרנס-אוליבייה ז'יסבר הוא רומן משעשע ועוקצני, שבדומה ל"הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם" מציע קריאה אישית מאוד של המאה העשרים.

בגיל 105, רוז עדיין מנהלת את המסעדה המפורסמת שלה במרסיי, מחזיקה אקדח בתיק, ואינה יכולה שלא לחשוב מחשבות זימה כשהיא חולפת ליד בחור חתיך. אפילו זוועות המאה העשרים בהן חזתה מקרוב, מהטבח בארמנים דרך הטירוף המאואיסטי ועד אימת הנאציזם (היא היתה, ככלות הכול, הטבחית האישית של הימלר), לא גרמו לה לאבד משמחת החיים שלה או מאומץ לבה. לכן כשלילה אחד מנסה בחור צעיר לשדוד את הקשישה החביבה, הוא לא יכול לדמיין איזו חמת זעם הצית, ולאיזה מסע נקם תצא אחת הגיבורות הספרותיות הססגוניות ביותר בתולדות הספרות.

בסוף הספר מצורפים 3 מתכוני 'פרובאנס הקטנה' בהם פלאן קרמל של אמה למפרור.

 

מצרפתית: אביגיל בורשטיין, הוצ' כנרת זמורה, 287 עמ'

ההיסטוריה חושפת שיניים

הלילה אין לנו חברים מאת סופיה ניקולאידו

הלילה אין לנו חברים מאת סופיה ניקולאידו

 

הלילה אין לנו חברים זוכה 'פרס אתונה לספרות' מאת סופיה ניקולאידו הוא רומן יוצא דופן על שלושה דורות של יוונים שמנסים לחיות את חייהם בעת שההיסטוריה חושפת שיניים. הורים וילדים, תלמידים ומורים, סטודנטים, חנוונים ופרחחי רחוב, סבתות ופרופסורים, פעילים פוליטיים ומשקיפים מן הצד, לומדים כולם אחת ולתמיד שלפני הכול אדם מסתכל איפה נשפך הדם שלו, ורק אחר כך הוא בוחר באיזה צד לתמוך.

שלושה דורות כשבכל תקופה עלילה אחרת: דצמבר 2008: הפגנות ומהומות ברחבי יוון בעקבות רצח של נער בידי שוטר. משפט אחד מוטח בכוח שוב ושוב: הלילה אין לנו חברים. 1988-1981: היסטוריון צעיר וחסר ניסיון חוקר את הנושאים האסורים של משתפי הפעולה עם הנאצים ושל הארגונים הגרמנוֹ-פשיסטיים בסלוניקי. מכל עבר מתנפלים עליו ומנסים לסתום לו את הפה. 1944-1934: גרמניה הנאצית, סלוניקי הכבושה. יהודים, יוונים, גרמנים. סוחרים בשוק השחור, בתי ספר של הכנסייה, בתי סוהר ומטבחי צדקה. רוצחים אכזרים. בוגדים ופטריוטים.

מיוונית: אמיר צוקרמן, הוצ' כתר, 224 עמ'

התחבולה הסבוכה ביותר שידע עולם הספרות בצרפת

פסבדו מאת רומן גארי

פסבדו מאת רומן גארי

פסבדו מאת רומן גארי הוא אוטוביוגרפיה מדומיינת של סופר מומצא. גיבור האוטוביוגרפיה אינו גארי עצמו כי אם אמיל אז'אר, הסופר שגארי בדה מלבו ופרסם בשמו כמה מהנודעים והנפלאים בספריו. על אחד מהם, "כל החיים לפניו", אף זכה בפרס הספרותי החשוב ביותר בצרפת – הגונקור. ספר נהדר ומוטרף, כמעט כמו המעשה של גארי עצמו.

אז'אר מוצג בו כסכיזופרן המתאשפז לעתים תכופות בבתי משוגעים, והספר, שראה אור בצרפת בשנות השבעים – נחתם אז בשמו של אז'אר בלבד. מה הוביל את רומן גארי ("עפיפונים"), מהמצליחים והמפורסמים שבסופרי צרפת, לבדות לעצמו פרסונה ספרותית מקבילה? לדבריו, מאס בתדמיתו הציבורית וחש כי פרסום בשם עט יגרום למבקריו לקרוא את יצירותיו באור חדש. התברר שהנחתו של גארי הייתה מוצדקת מאוד. הספרים שפרסם בשם העט החדש זכו בפרסים ספרותיים, בשבחי הביקורת ובאהבת הקהל. חידת אז'אר העסיקה רבות את עולם הספרות בצרפת. לאורך השנים ניסו כמה כותבים לייחס לעצמם את ספריו של הסופר האלמוני. גארי, שהרגיש כיצד דמותו הבדיונית חומקת מידיו, פרסם את פסבדו כאקט נקמה מרהיב – במבקרים, במתחזים, אולי אפילו בקוראים.

מצרפתית: רמה איילון. הקדמה: ד"ר מאיה גז, ספרית מעריב, 213 עמ'

נוסח חדש למעשיות האחים גרים

האחים גרים לצעירים ולבוגרים מאת פיליפ פולמן

האחים גרים לצעירים ולבוגרים מאת פיליפ פולמן

האחים גרים – לצעירים ולבוגרים מאת פיליפ פולמן הוא אוסף רענן וסוחף של האחים גרים שבו מעשיות מוכרות ואהובות כמו סינדרלה, כיפה אדומה, שלגייה, הנזל וגרטל, הדייג ואשתו, שנים עשר האחים, רפונצל, ולצדן מעשיות נהדרות נוספות שבהן הדמיון, הגרוטסקה והאימה הן ללא גבולות (בהן: הילד שעזב את הבית כדי לברר מהי צמרמורת, שלושת הגמדים ביער, שלושת עלי הנחש, הנערה ללא כפות הידיים, החתן השודד, נערת האווזים ועוד).

"מעשייה איננה טקסט במובן הספרותי. היא לא עשויה ממילים שנבחרו בקפידה על פני מילים אחרות. היא עשויה משרשרת של אירועים," אומר פיליפ פולמן. "המעשייה נמצאת במצב מתמיד של היווצרות והשתנות. היצמדות לגרסה אחת היא כמו לכלוא אדום חזה בכלוב."

זו היתה גם גישתם של יעקב וּוילהלם גרים, שבמהלך המחצית הראשונה של המאה ה-19 כינסו, תמללו ושכתבו מעשיות ממקורות שונים. מתוך 210 המעשיות שליקטו, בחר פולמן חמישים, השמנת של האחים גרים, וכינסן בספר זה. לספר מצורפת הקדמה פרי עטו.

מאנגלית: אברהם קנטור, ספרית פועלים, 432 עמ'

 

סיפור סינדרלה מהופך

החברה הגאונה מאת אלנה פרנטה

החברה הגאונה מאת אלנה פרנטה

החבֵרה הגאונה מאת אֶלֶנה פרנטה (שם בדוי) הוא הראשון בארבעת "הרומאנים הנפוליטניים". לִילָה צֶ'רוּלוֹ, ילידת 1944, בתו של הסנדלר שלא יצאה כל חייה מתחומי נאפולי, נעלמת בגיל 66, ונעלמים כל חפציה ומסמכיה, לאחר שאף גזרה את עצמה מכל התצלומים שבהם הופיעה עם בנה. היא הגשימה בהגזמה אופיינית את רצונה להתנדף ולמחוק את כל החיים שהותירה מאחוריה – והמעשה הרגיז מאוד את אֶלֶנה גְרֶקוֹ, בתו של השוער בעירייה, בת-גילה וחברת-הנפש שלה כמעט 60 שנה. כמין נקמה מתיישבת אֶלנה, שהיא כבר סופרת, לכתוב כל פרט מסיפורן של השתיים, זו מול זו, לאורך כל השנים. התוצאה המהפנטת היא מסע בן למעלה מ-1,800 עמודים.  בספר הראשון, העלילות המותנות זו בזו של לִילה ואֶלנה, מגיל שש עד למעלה משש-עשרה, נטועות בַּסגירות של השכונה הנפוליטנית הנידחת, כלא של נחשלוּת, גסות, איסורים ואלימות, שהשתיים ישאפו, לאורך כל חייהן, לחרוג ממנו ולהינתק מן העבר החשוך שלו. שתיהן חיות בבועה, שכל מה שמתחולל באיטליה ובעולם בקושי חודר אליה, אף שמדובר בילדות מחוננות שקוראות את 'אַינֵאִיס' במקור, ואת דוסטוייבסקי וטולסטוי. מי משתי החברות היא "הגאונה"? האם זו לִילה, שאינה לומדת מעבר לחמש שנות לימוד, אך מתוך תחרות עם אֶלנה כמו ממשיכה בבית-ספר חשאי ומלמדת את עצמה לטינית ויוונית ואנגלית, קוראת את מחצית הספרייה המקומית, ובגיל 12 מעצבת נעליים מסוגים שלא ראתה מעולם? לִילה הנחושה והנועזת, חסרת הרסן, שחריפותה היא כמו הכשת-נחש? ושמא זו אֶלנה השקדנית והמלומדת, האחת מן השתיים שתגיע רחוק ותהפוך להיות סופרת, מי שבעיני לִילה-עצמה היא החברה הגאונה שלה? בסיפור הנערוּת, הסובב סביב התהפוכות של פרשת נעליים מסועפת (סיפור סינדרלה מהופך), מעוצב ב'החברה הגאונה' קשר ייחודי בין שתי ילדות-נערות בהיקף ובעומק רגשי חסרי תקדים.

מאיטלקית: אלון אלטרס. הוצ' הספריה החדשה / הקיבוץ המאוחד / ספרי סימן קריאה, 342 עמ'

 

סיפורי אלף לילה ויום מחדר המיון

אז ככה מאת בטיסט בולייה

אז ככה מאת בטיסט בולייה

אז ככה – סיפורי אלף לילה ויום מחדר המיון מאת בטיסט בולייה (יליד 1985) הוא רומן על שבעה ימים בחייו של רופא מתמחה בחדר מיון. האירועים המאכלסים אותו שאובים ממצבים אמתיים שחווה המחבר בעצמו או שחוו עמיתיו למקצוע – רופאים מתמחים, רופאות בכירות, סניטרים, אחים. יותר מכול זהו סיפור על חסד, על מפגשים אנושיים, תזכורת לשליחות הטמונה בבסיס הטיפול הרפואי. בולייה התחיל לפרסם את החוויות והסיפורים מהיום יום בבלוג שלו, שבסופו של דבר הפכו לספר. הוא מספר את סיפורו ברגישות אנושית נוגעת ללב, ועם זאת בשמחת חיים ובהומור; יוצר תמונה חיה ותוססת של מטפלים ומטופלים בחדר המיון שבהם מתרחשים סיפורי אהבה, טרגדיות, שמחות, מפגשים ופרדות.

מצרפתית: רמה איילון, ספרית פועלים, 243 עמ'

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.