ט"ו בשבט: צמחים, טיפים, טבע, מאכלים, אגדות וסיפורים

| 14/01/2014 | 0 Comments

ט"ו בשבט: צמחים, טבע, אגדות ומאכלים

מה עושים שנשרטים מעצים או שנוגעים בצמח שגורם לגירודים? כיצד יודע פרח הדיוניאה לוכד הזבובים מתי לסגור את המלכודת שלו? קשר מיוחד ומרגש בין האדם לטבע;  מבחר אגדות צמחים בעיבודים עכשוויים; סיפורי עם אודות החיים בכפרים הסיניים, מתובלים בהומור ומחורזים; על כוחה המופלא של הידידות; המארג העדין בטבע ומערכת יחסי הגומלין של קבלה ונתינה; האישה שנטעה ארבעים מיליון עצים ומדריך מעשי לאכילה בריאה בסקירת ספרים המביאים אליכם מלבד מסרים, ידע, סיפורים ואגדות, גם את היופי של הטבע.

 

 

 

 

להקדים רפואה למכה מאת טלי לוי

להקדים רפואה למכה מאת טלי לוי

בט"ו בשבט ילדים רבים יוצאים לנטיעות. הם אוחזים בידם שתילים קטנים ולעתים ההתעסקות עם הצמחים והשתילים בטבע יכולה לגרום לשריטות ולשפשופים, או אפילו לתחושת עקצוץ, כוויה או שריפה. מה עושים? האם יש פתרון טבעי? ההומאופתית טלי לוי, מחברת הספר להקדים רפואה למכה מסבירה שרוב השפשופים יעברו לרוב מעצמם בשטיפה של מים וסבון בלבד, אך לעתים מדובר על שפשוף רציני יותר או שלעתים הילד פשוט בוכה שכואב לו ואין לנו יכולת אמיתית לעזור לו. מריחה של מעט משחת Calendula על המקום – והעור יבריא לחלוטין. לילד תספרו שזו משחת קסמים, הוא יודה לכם. ומה עושים אם הילד נוגע בצמח שגורם לגרד או תחושת עקצוץ והוא חש צורך עז לשפשף את המקום הפגוע כל הזמן? האם חייבים לרוץ וליטול אנטיהיסטמין? ההומאופתית טלי לוי אומרת שיש פתרון טבעי יותר ונכון יותר. מנה אחת (3 גלובולים) של הרמדי Urtica urens תגרום להקלה משמעותית בכאב תוך דקות ספורות והילד יישכח חיש מהר שכאב לו. בספר 'להקדים רפואה למכה' תוכלו לקבל מענה לכל אותם מצבים אקוטיים כגון חתכים, כוויות, חבלות, הרעלת מזון ועוד ולשוב לבריאות שלמה במהרה. הטיפול ההומאופתי מחיש את הריפוי הטבעי – לרוב תוך דקות עד שעות. אפשר להשתמש בו בכל מקום: בדרכים, בטיולים או בבית כאשר חשיבות הטיפול בדקות הראשונות היא משמעותית ולעתים אף יכולה להציל חיים. 

הוצאת אוריון, 215 עמ'

 

עולם החושים המפתיע של הצמחים

צמח - מה הוא יודע מאת דניאל חיימוביץ

צמח – מה הוא יודע מאת דניאל חיימוביץ

האומנם הוא מצליח להרגיש את מדרך רגליו הזעירות והדקיקות של חרק? וכיצד יודעים עצי הדובדבן מתי עליהם לפרוח? בצמח מה הוא יודע? -עולם החושים המפתיע של הצמחים, מציג הביולוג פרופסור דניאל חיימוביץ מאוניברסיטת תל אביב תמונה מסקרנת ומפורטת של הדרכים שבהן חשים הצמחים את העולם, החל בצבעים שהם רואים וכלה בלוחות הזמנים שלפיהם הם חיים. בהסתמך על המחקרים החדישים ביותר בגנטיקה ובתחומים אחרים, חיימוביץ מסביר כיצד מבחינים הצמחים בין מעלה ומטה וכיצד הם יודעים כי צמח שָׁכן נפל קורבן למתקפה של חיפושיות רעבתניות. חיימוביץ עוסק בחושי המישוש, השמיעה, הריח והראייה ואפילו בזיכרון, וקורא לכולנו לשאול האם הצמחים מודעים באמת ובתמים לסובב אותם. בספר מוצג דיווח נדיר מבפנים על טיבם של החיים מנקודת מבטם של הדשא שאנו דורכים עליו, הפרח שאנו מרחרחים והעץ שאנו מטפסים עליו. הוא מעניק לנו תפישה רחבה יותר של המדע ושל מקומנו בטבע. ספר מרתק ופורץ דרך, לכל חובבי הידע וחידושי המדע.

מאנגלית: עמנואל לוטם, הוצאת מטר, 152 עמ'

 

הקשר בין האדם לטבע

פאדרה פדרונה מאת גווינו לדה

פאדרה פדרונה מאת גווינו לדה

פאדְרֶה פָּדְרוֹנֶה סרטם הנודע של הבימאים האחים טוויאני, זוכה "פרס דקל הזהב" בפסטיבל קאן 1977, הוא עיבוד קולנועי ליצירה ספרותית זו, המתורגמת לראשונה לעברית פָּאדְרֶה פָּדְרוֹנֶה אבי, אדוני הוא ספר לופת ועז מבע שנכתב על ידי מחבר שעד גיל 18 לא ידע קרוא וכתוב. הספר ראה אור בשנת 1975 ומאז תורגם לארבעים לשונות. זהו סיפורו האישי המרגש של גוִוינוֹ לֶדָה, יליד 1938, בן למשפחת איכרים בסרדיניה, שעוד לפני שמלאו לו שש שנים נלקח על-ידי אביו מבית הספר ונשלח לרעות את עדר הכבשים של המשפחה. את שנות ילדותו ונערותו העביר כרועה צאן, בבדידות, בתנאי מחייה קשים ותחת מרותו של אביו. לֶדָה מספר את סיפור חייו כהווייתו, בישירות ובאומץ. הוא מתאר את הקשר המיוחד בין האדם לטבע, את המערך החברתי בסרדיניה של המנצלים והמנוצלים, אך בעיקר הוא מתאר את סיפור התבגרותו והתפכחותו של נער, שהעז למרוד ברודנות של אביו וכנגד כל הסיכויים מימש את תשוקתו ורכש השכלה.

מאיטלקית: מירון רפופורט, ספרית פועלים, 235 עמ'

 

 

אגדות לטיולים

 

סיפורי איש היער מאת ינץ לוי

סיפורי איש היער מאת ינץ לוי

הכלנית, הסביון, האלון וחבריהם בשדה ובחורש הם חלק בלתי נפרד מהנוף הארצישראלי. אבל האם ידעתם שצמחים אלה הם גם גיבוריהם של סיפורי עם ואגדות מתרבויות שונות, קרובות ורחוקות?  מהדורת הטיולים של סיפורי איש היער מאת ינץ לוי, מכנס מבחר אגדות צמחים בעיבודים עכשוויים, בשפה קולחת ורעננה: שלמה המלך מחפש כתר, הדס היפהפיה, עץ הזית והיונה, האלון חסר התועלת, הסרפד הראשון והסרפד האחרון, קנים מרכלים, שיבולת החיטה הגדולה, כשנרקיס סוף-סוף מתאהב, הסבא והסביון. הספר נועד למשפחות מטיילות וליחידים, ולכל מי שחפצים להתקרב אל הטבע על כנפי הדמיון. ילדים והורים יפגשו את הצמחים והפרחים וגם ילמדו עליהם בתעודות זהות בוטניות המופיעות בסוף כל סיפור. המעשיות על צמחים שבדרך כלל מאוד נפוצים, כך שלא משנה לאן יוצאים לטייל, מובטח למטיילים שימצאו לפחות סיפור אחד שיתאים לצמח שייקרה בדרכם. מקסים

איורים: ליאורה גרוסמן, הוצ' זמורה ביתן, 79 עמ', מנוקד

 

 

מסרים עם הומור

סיפורי גאו שו מאת אמנון בוים

סיפורי גאו שו מאת אמנון בוים

סיפורי עם אודות החיים בכפרים הסיניים, מתובלים בהומור ומחורזים, כונסו לספר ייחודי שיצא בימים אלה. כל סיפור שמתחיל "בכפר סיני קטן", מיד מעורר סקרנות ועניין. עולם מסתורי, מרוחק ומוזר, אך באופן מפתיע נראה קצת מוכר. בספר סיפורי גאו שו מאת אמנון בוים, מובאים 18 סיפורי עם סיניים. הסיפורים מתארים את מציאות חיי הכפריים בסין העתיקה, על האדם הפשוט, על החיים בכפר, הפחדים, השמחות, מציאות שבחלקה מתקיימת עד היום.  הסיפורים נאספו, תורגמו ונכתבו בחרוזים שנונים עלידי אמנון בוים, או כפי שהוא כונה בסין "גאו שו" שזה בעברית "עץ גבוה". בסוף כל סיפור הכולל גם הומור, ישנו מסר קטן, ברור ופשוט. הסיפורים מוגשים מנוקדים ומיועדים לגילאי 8 ומעלה. הסיפורים המקסימים מספרים, בין היתר, על חשיבותה של עזרה הדדית, כוחה של תדמית, משפט החמור והסלע, העכברה שרצתה להתחתן, האיכר ומוט הבמבוק. "חיפשתי סיפורים שקשורים לחיי הכפריים ולמסורות הסיניות, שכוללים גם הומור וגם מוסר השכל בצדם, ויתאימו ל'ראש הישראלי'", אומר המחבר. סיפורים מקסימים והאיורים לא פחות

איורים: אינה קצב, הוצאת אוריון, 52 עמ'

 

כוחה המופלא של הידידות

סוד הגן הנעלם

סוד הגן הנעלם

הספר סוד הגן הנעלם מאת פרנסס הודג'סון ברנט פורסם לראשונה בשנת 1911 ומאז ועד היום נותר אחד מספרי הילדים והנוער האהובים בעולם, יחד עם ספרים נוספים שכתבה כמו "לורד פונטלרוי הקטן" ו"נסיכה קטנה". הסיפור מעורר ההשראה של מרי לנוקס והגן הנעלם שלה יצא בימים אלה בתרגום חדש וקולח פרי עטה של הסופרת הגר ינאי. מרי לנוקס היא ילדה עשירה ומפונקת הגדלה בהודו ומטופלת על ידי משרתים. כשמגפת כולרה לוקחת ממנה את שני הוריה, נשלחת מרי היתומה אל אחוזת דודה, מר קרייבן, במחוז יורקשייר שבאנגליה. הילדה הבודדה יוצאת לשוטט בין גני האחוזה הקודרת, ומגלה במקרה מפתח ישן קבור באדמה. המפתח פותח דלת לא רק אל גן סודי וקסום שהוזנח במשך שנים רבות, אלא גם אל ליבה הסגור של מרי. היא מתיידדת עם קולין, בן דודה החולני, ועם דיקון, ילד טבע מקומי שמדבר עם חיות, וביחד מפיחים שלושתם חיים בגן הנעלם, ולומדים להכיר את כוחם המופלא של הטבע, של הידידות ושל כוח הרצון.

איורים: אסנת פייטלסון, סדרת הרפתקה, הוצאות אוקיינוס ומודן, 306 עמ'

 

מערכת יחסי גומלין קבלה ונתינה

עץ התפוזים פוגש חברים מאת קרין דזנט

עץ התפוזים פוגש חברים מאת קרין דזנט

עץ התפוזים פוגש חברים מאת קרין דזנט, מעביר מסר של תקווה, על חברות ואהבה, עזרה הדדית וקבלת האחר. מתואר המארג העדין בטבע ומערכת יחסי הגומלין של קבלה ונתינה. מתוארים יחסי גומלין בטבע – החיפושית מתעופפת סביב העץ. אילן העץ מזמין אותה לנוח על ענפיו הפורחים ובתמורה היא מציעה לפזר את אבקת הפרחים שלו באהבה. יש כאן אהבה ונתינה הדדית, אבל מתוך מטרה לתת כדי לתת ולא כדי לקבל חזרה,  הצבה והעץ – העץ נותן לצבה את העלים לאכול והצבה מודה ובתגובה נותנת לעץ ידע ועצות לאריכות ימים.  המסר הוא לתת באהבה בלי לצפות לתמורה, לתת כי אתה אוהב. הספר כתוב בחריזה, ומשרה לקוראים ולמאזינים תחושת רוגע וזרימה. מתוארים כל חלקי העץ מהשורשים ועד לצמרת – כל חיה ומקומה בעץ: כך למשל הארנבת – בשורשים והציפור בונה את קינה על הענפים בצמרת. באמצעות עולם החי והטבע יכירו הילדים את בעלי החיים ותכונותיהם ודרכם, ערכים בחיינו: קבלת השונה, אהבת הזולת וכיבוד בעלי החיים.

איורים: מיכל זינגר, הוצאת אוריון, 28 עמ', מנוקד

 

האישה שנטעה 40 מיליון עצים

ואנגרי מאת תמר ורטה-זהבי

ואנגרי מאת תמר ורטה-זהבי

ואנגרי מאת תמר ורטה-זהבי, ספר שלישי בסדרת ביוגרפיות לנוער, עוסק בסיפור חייה של ואנגרי מאטאיי (1940-2011), האישה שנטעה ארבעים מיליון עצים, כלת פרס נובל לשלום שנת 2004. ונגארי נולדה בכפר קטן למרגלות הר קניה. מינקות הייתה שותפה מלאה לעבודת האדמה הפורייה וכך רכשה ידע וניסיון. כשהתבגרה, זכתה במלגת לימודים יוקרתית בארה"ב.  כעבור חמש שנים חוזרת לארצה ונדהמת למצוא אותה בתהליך מידבור מתקדם. כריתת יערות מאסיבית ע"י יזמי בנייה ותעשיינים רודפי בצע הביאו על האוכלוסייה הכפרית רעב, צמא וייאוש.  אחרי תלאות, מצליחה לארגן תנועת נשים כפריות מקניה ומאוגנדה וביחד הן שותלות ונוטעות למעלה מארבעים מיליון עצים. ביחד הן מחזירות למזרח אפריקה את הצמחייה שקיימה את תושביה במשך מאות שנים, ובזכותה חזרו המעיינות לנבוע, והנחלים  להתפתל בין הגבעות. וכששתלו הנשים את העצים, הן הבינו שהן יכולות לדאוג בעצמן לגורלן ולגורל ילדיהן. הבינו שהן יכולות לפתור את בעיית הרעב והצמא ואינן צריכות לחכות שמישהו אחר יעשה זאת עבורן. סיפור חייה נותן השראה עצומה לכל אחת ואחד מאיתנו, כולנו יכולים לעשות משהו קטן ומשמעותי וביחד להיטיב עם העולם כולו ויושביו

איורים: יסמין דייויס, הוצאת עם עובד, 189 עמ'

 

בריאות מהטבע

 

השיטה הסודית מתכונים מאת רחל טלשיר

השיטה הסודית מתכונים מאת רחל טלשיר

הספר השיטה הסודית – המתכונים מאת רחל טלשיר הוא גם מדריך מעשי לאכילה בריאה, שאוצר בתוכו יותר מ-100 מתכונים שרחל בחרה. את רובם יצרו שפים בריאותיים מן השורה הראשונה, וכולם עברו את המסננת הקפדנית של הכותבת.

בספר תמצאו מתכונים טעימים, בריאים ופשוטים להכנה: משקאות ושייקים בריאותיים (שייק פאי תפוחים, שייק חלבונים, מיץ עובדים, מיץ ירוק מועצם), סלטים ורסקים (סלט ספגטי בהשראה תאילנדית, סלט כרובית טרייה ואדממה, סלט עם אבטיח, סלט עוף שמח), מנות ראשונות ומרקים (פקוס-מלפפוני שטח ממולאים, פטריות ממולאות בטופו ואגוזי מלך, מרק קטיפת קישואים ושומר, מרק שורש סלרי בחלב שקדים), מנות עיקריות ותוספות (סושי טבעוני, קציצות דלורית עם מטבלים, מסבחה דלעת, פשטידת תירס ובצל סגול, תבשיל פריקה), ואפילו פרק מתוקים מפתיע (גלידת קשיו ונענע, פאי נע של תפוחים ודלעת, קרפצ'ו פפאיה, עוגת "גבינה" בלי אפייה). לצדם, מופיעים דברי הסבר על תכונותיהם ויתרונותיהם של מרכיבי המנה. מרבית המתכונים המופיעים בספר מתייחסים ישירות לחמש השיטות הבריאותיות שהוצגו בספרה הקודם "השיטה הסודית" וכל קורא יחליט אילו מתכונים מתאימים לשיטה הסודית הפרטית שלו.

איורים: עמוס בידרמן, הוצאת כתר, 196 עמ'

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: חשיפה ראשונה: + פרק ראשון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.