הספרייה הלאומית רכשה את האוסף הפרטי העשיר ביותר של ספרים וכתבי יד עבריים בעולם שיוצג במשכנה החדש – אוסף הוולמדונה

| 19/01/2017 | 0 Comments

הגדת פרג משנת 1556 צילום - הספרייה הלאומית

הגדת פרג משנת 1556 צילום – הספרייה הלאומית

הספרייה הלאומית הודיעה השבוע  על רכישת האוסף הפרטי העשיר ביותר של ספרים וכתבי יד עבריים של  ספריית קרן הוולמדונה. האוסף נרכש במכירה פרטית בבית המכירות סותביס בניו יורק, בשיתוף עם אספני הארכיאולוגיה, הספרים והיודאיקה ד"ר דוד וימימה יסלזון.

האוסף יאוכסן במשכן החדש של הספרייה הלאומית אשר תוכנן על ידי האדריכלים הרצוג ודה מרון, ושצפוי להיפתח בשנת 2020. פריטים נבחרים מאוסף הוולמדונה יוצגו בתערוכות במבנה החדש.

ספריית קרן הוולמדונה נוצרה לפני למעלה משישים שנה בידי האספן ג'ק לונצר. היא מורכבת מלמעלה מעשרת אלפים יצירות המשרטטות את תפוצת הדפוס העברי ואת ההפצה של התרבות היהודית ברחבי העולם. בין הפריטים המיוחדים ביותר של האוסף נמנים אינקונבולה (דפוס ערש) של חומש אשר הודפסה בליסבון בשנת 1491; אחד משני העותקים היחידים ששרדו מהגדה של פסח שהודפסה בפראג בשנת 1556; סידור אשכנזי שהודפס בוונציה על קלף בשנת 1549; ויותר מ- 550 כרזות מכל רחבי העולם היהודי (של לוחות שנה, הודעות של השלטונות ליהודים, לוחות א"ב בבתי ספר יהודים וכדומה)  שהודפסו בין המאה השש-עשרה למאה העשרים.

כרזת לימוד אלף בית בפרנקפורט משנת 1650 צילום - הספרייה הלאומית

כרזת לימוד אלף בית בפרנקפורט משנת 1650 צילום – הספרייה הלאומית

מדובר ברכישת אוסף חשוב במיוחד המהווה תוספת משמעותית ביותר לאוספי הספרייה הלאומית. הרכישה התאפשרה אודות לתרומה נדיבה מקרן חיים וחנה סלומון.

יצוין כי במסגרת תהליך ההתחדשות, הספרייה הלאומית מרחיבה את אוספיה, ובו בזמן משקיעה בהנגשתם ברשת. כחלק מפיתוח אוספיה, הספרייה חברה למאות מוסדות בישראל וברחבי העולם כדי לאפשר גישה לאוצרות תרבותיים, שאינם נמצאים בספרייה הלאומית עצמה. בניינה החדש של הספרייה הלאומית יוכל לתת מענה לצרכיהם של החוקרים ולאפשר גישה לאוצרות האינטלקטואליים והתרבותיים לקהל הרחב.

הספרייה הלאומית אשר הוקמה בשנת 1892, הינה ייחודית מבין הספריות הגדולות בעולם. היא המוסד המרכזי של הזיכרון הלאומי של מדינת ישראל והעם היהודי בכל תפוצותיו, ומשכנו של האוסף הגדול ביותר של יצירות בנושאי החיים היהודים וישראל, כמו גם של אוסף מוביל בחקר האסלאם והמזרח התיכון.

מתוך מחויבות לאיסוף, שימור והנגשת אוצרות העם היהודי ומדינת ישראל, הניעה הספרייה הלאומית תהליך התחדשות שמטרתו להפוך את הספרייה למרכז עולמי הניצב בחזית הפצת הידע והיצירתיות התרבותית.

בטקס חתימת הסכם הרכישה אמר דוד בלומברג, יו"ר הספרייה הלאומית "הספרייה הלאומית מצויה בעיצומו של תהליך התחדשות מקיף. במסגרת תהליך זה עמלה הספרייה לתפוס את מקומה הראוי בתור המוסד התרבותי החשוב ביותר בישראל ובעולם היהודי. משכנה החדש, אשר תוכנן על ידי הרצוג ודה מרון, נבנה בימים אלה למרגלות הכנסת ובנייתו צפויה להסתיים תוך פחות מארבע שנים. ספריית קרן הוולמדונה מייצגת תוספת היסטורית חשובה לאוסף כתבי היד והספרים היהודיים של הספרייה הלאומית".

מנהל הספרייה, אורן ויינברג, אמר כי רכישת אוסף הוולמדונה והגעתו לירושלים הינה הזדמנות אדירה לספרייה הלאומית להמשיך ולהגשים את חזון ההתחדשות שלה, בעוד אנו מאפשרים גישה לחוקרים ולציבור הרחב בישראל ובעולם לאוצרות התרבותיים הייחודים האצורים בה.

התורם המרכזי של רכישת האוסף, ד"ר דוד יסלזון, אמר באירוע "הרכישה המשותפת הזו התבצעה בעיקר בכדי להבטיח שהאוסף יוצא הדופן של הספרים העבריים יועבר לספרייה הלאומית בירושלים, בה תתאפשר גישה לכל אדם המתעניין באוצרות אלו. באופן אישי, מסבה לי הרכישה אושר רב  בגלל הקשר האישי וארוך השנים שקיימתי עם ג'ק לונצר, אשר לדאבוני נפטר לפני חודש בגיל 92. את האוסף המובחר והעשיר הזה אסף לונצר בכוחות עצמו לאורך עשורים ארוכים".

וסיים ריצ'רד אוסטין, ראש מחלקת ספרים וכתבי יד בבית המכירות סותביס, ניו יורק שאמר כי הייתה זו זכות גדולה עבור בית המכירות סות'ביס לייצג את קרן הוולמדונה ואת ג'ק לונצר המנוח. העברת האוסף לספרייה הלאומית תואמת את מסעו האדיר של האספן, מסע שהחל לפני יותר מחצי מאה.

אנשי הספרייה הלאומית והתורמים מעיינים בספרים מאוסף וולמדונה

אנשי הספרייה הלאומית והתורמים מעיינים בספרים מאוסף וולמדונה

המצולמים לפי הסדר: למעלה (משמאל לימין): אהוד יסלזון, ד"ר אביעד סטולמן האוצר הראשי של הספרייה הלאומית ואנג'לו פיאטלי מסותביס ניו יורק. יושבים: דוד בלומברג, יו"ר דרקטוריון הספרייה הלאומית ולצידו ד"ר דוד יסלזון. צילום – ארדון בר חמה (סותביס).

הגדת פרג משנת 1556 צילום - הספרייה הלאומית

הגדת פרג משנת 1556 צילום – הספרייה הלאומית

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: ,

Category: דף הבית - ארועי ספרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.