ספרים חדשים – מומלצי השבוע 21/12/14

| 20/12/2014 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 21/12/14

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 21/12/14

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.  

 

 

 

 

הקסם שבגילוי התשוקה לקריאה

הקורא של זול וורן מאת אלמודנה גרנדס

הקורא של זול וורן מאת אלמודנה גרנדס

הקורא של ז'ול וורן מאת אלמודנה גרנדס, מהסופרות הספרדיות המצליחות והמוערכות ביותר כיום במולדתה ומחוצה לה, הוא סיפור התבגרות יפהפה וכובש על רקע תקופה מרתקת בהיסטוריה המודרנית של ספרד. גרנדס מפליאה ליצור בו עולם משופע בדמויות ססגוניות ואמינות שכולן מורכבות יותר מכפי שהן נראות במבט ראשון. זהו סיפור על נאמנות ובגידה, התפכחות וחלום, ועל אהבה, אהבה, אהבה. השנה היא 1947. מלחמת האזרחים בספרד הסתיימה באופן רשמי לפני 8 שנים, אבל באזורים הכפריים באנדלוסיה היא ממשיכה להתנהל בדרכה שלה. אנשי הגרילה עברו להסתתר בהרים, וידי הגווארדיה סיביל, המשטרה הפדרלית, זרועו הארוכה של הדיקטאטור פרנקו, מלאות עבודה. נינו, ילד סקרן ונבון בן תשע, הוא בנו של שוטר שמתגורר עם משפחתו במטה המשטרה. כיוון שקירות המבנה דקים ואינם יודעים לשמור סוד, נינו שומע ורואה יותר ממה שהיה רוצה לדעת. כשיהיה גדול, לפחות כך אביו מקווה, גם נינו עתיד להיות שוטר. עליו רק להגיע לגובה המינימאלי כנדרש. אבל נינו נמוך, ואביו המודאג מחליט לסייע לו להיערך כיאות לקריירה אלטרנטיבית כפקיד, ולשם כך הוא שולח אותו ללמוד הדפסה, קודם בתוך המטה, ואחר כך עם מורה בלתי נשכחת שמתגוררת 'בחוות הבלונדיניות' שעל ההר. את הקיץ שבו נינו לומד להדפיס הוא לא ישכח לעולם. לא את השעות הקסומות שהוא מעביר בשיחה ודיג במחיצת פפה הפורטוגזי, זר מסתורי שמגיע לאזור והופך עבורו מודל לחיקוי והערצה; לא את הקסם שבגילוי התשוקה לקריאה; ולא את הרגע שבו הבין והבטיח לעצמו שכשיהיה גדול, לעולם לא יהיה שוטר! מקסים ומרגש

מספרדית: אינס ולר, הוצאת מודן, 350 עמ'

"גדול המאהבים"

קזנובה סיפור חיי מאת גיאקומו גירולמו קזנובה

קזנובה סיפור חיי מאת גיאקומו גירולמו קזנובה

קזנובה – סיפור חיי ספרו של גיאקומו ג'ירולמו קזנובה תורגם לעברית מ"מהדורה מדעית" של זיכרונות קזנובה שפורסמה בו זמנית באנגלית, צרפתית ואיטלקית. במהדורה זו לוקטו ואוחדו כל הקטעים שראו אור, תורגמו קטעים שהושמטו בעבר, כל החומר נערך מחדש ונוספו הערות המקלות על הקורא.

קזנובה, בן ונציה, בנם של זוג שחקני תיאטרון, היה אחד האישים היותר מפורסמים במאה ה-18 באירופה. הוא היה בן בית בחצרות מלכים, שליטים ואנשי-דת, מאהב, דיפלומט, מכשף ויזם של מפעלי הימורים. ברישומי הכנסייה הוא מופיע כבן לפשוטי-עם שהחל את חייו כמשפטן וסיימם כספרן בספרייה פרטית בבוהמיה. אולם לעיקר פרסומו זכה בתחום שונה לחלוטין – אהבת נשים! קזנובה היה המאהב המושלם, ויותר מזה – הוא היה מאוהב באהבה עצמה, בתהליך האהבה הכובש את לב הנשים והגברים. קזנובה כתב מאות כתבים בנושאים רבים ומגוונים, במהלך חייו. החל בספרי חוק כנסייתי וכלה בספרי מדע בדיוני וקבלה מעשית. אולם ספרו המפורסם עוסק בו עצמו – ״סיפור חיי״, ספר הזיכרונות המתאר בגילוי לב את חייו ואהבותיו. בשפה ציורית, חושפנית, מרתקת ומלאת הומור מתאר קזנובה את גלגולי חייו, את נדודיו ממדינה למדינה ומאישה לאישה, את הצלחותיו ואת כישלונותיו. ספר זה טבע את חותמו של קזנובה על התרבות המערבית, ושימר את שמו כגדול המאהבים וכ״משורר האהבה הדגול״.

תרגום: אורלי אגרנט, הוצאת אסטרולוג, 575 עמ'

התכונן לגרוע מכל – ותיהנה מכל רגע

מדריך האסטרונאוט לחיים על כדור הארץ מאת כריס הדפילד

מדריך האסטרונאוט לחיים על כדור הארץ מאת כריס הדפילד

זמן קצר לאחר שהאסטרונאוט כריס הדפילד הגיע לפקד על תחנת החלל הבינלאומית  'מיר', הוא החל לצלם סרטונים קצרים המתעדים את ההיבטים היומיומיים הייחודיים לחיים בחלל: איך הולכים לשירותים; איך ישנים; מה אוכלים ואיך מתרחצים.

במהלך 4,000 השעות שהדפילד בילה בחלל כמפקד מבצעים ומפקד תחנת חלל, הוא מצא עצמו נתון במצבים בלתי צפויים, סבוכים ומסוכנים. את הסוד להצלחתו ולכושר ההישרדות שלו הוא מייחס לפילוסופיה הלא קונבנציונלית שפיתחה נאס"א: התכונן לגרוע מכל – ותיהנה מכל רגע.

במדריך האסטרונאוט לחיים על כדור הארץ – מה לימד אותי המסע לחלל על תחכום, נחישות ומוכנות לא מצב משתף הדפילד את הקוראים בסיפורים מרתקים, חלקם משעשעים ביותר מתקופה זו. גישתו הלא מתפשרת, הכנה והאינטימית, היא שיעור מאלף באיך להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. לא רק בחלל, אלא גם על כדור הארץ.

מאנגלית: ניצן לפידות, הוצאת מודן, 283 עמ'.

 

 

כתב אשמה נוקב

הנפילה מאת אלבר קאמי

הנפילה מאת אלבר קאמי

הנפילה, שראה אור ב-1956, הוא הרומאן האחרון שכתב אלבר קאמי, אחרי שתיקה ספרותית ארוכה. שנה אחר-כך זכה קאמי בפרס נובל לספרות, וב-1960 נהרג בתאונת-דרכים. יצא לאחרונה בתרגום חדש, נאמן ועדכני, במסגרת סדרת "פאריז-דָקאר" בעריכת ניר רצ'קובסקי.

"[…] על הגשר עברתי מאחורי דמות שרכנה מעל למעקה ונראתה כמביטה בנהר. מקרוב יותר יכולתי להבחין בדמות אשה צעירה ודקה, לבושה בשחור. […] צעדתי כבר כחמישים מטר כששמעתי את הקול – שלמרות המרחק נשמע אדיר בדממת הלילה – קול של גוף נחבט במים. נעצרתי באחת, אבל לא הסתובבתי. כמעט מיד אחר-כך שמעתי צעקה, ששבה ונזעקה כמה פעמים, נסחפה גם היא במורד הנהר, ולפתע נָדַמָה".

עם נפילתה של האשה האלמונית אל נהר הסֵן מתחילה גם נפילתו של ז'אן-בָּטיסט קְלַָמַנְס, אולי הדמות העמוקה, האפלה ורבת-הפנים ביותר שיצר אלבֶּר קאמי. כמו לוּציפֶר הנופל מרקיע העדן אל תחתית השאול, גם קלמנס, הפרקליט המצליח ואיש החברה ההולל, נופל מאוויר הפסגות של פאריז למקום הנמוך ביותר באירופה. בְּבָּר מלחים מפוקפק באמסטרדם, הוא מגולל בפני עובר-אורח מזדמן את סיפור חייו ונפילתו, סיפור שהוא גם התוודות על חטאיו וגם כתב-אשמה נוקב, שנון ומסחרר, נגד המין האנושי כולו. בשיא של וירטואוזיות דוחס קאמי לרומאן הקצר הזה כמה מן המיתוסים המכוננים של התרבות המערבית, מן הברית החדשה ועד ל'קומדיה האלוהית' של דנטה, וגם ביקורת על חוגי האינטלקטואלים בצרפת, השָׂשים תמיד להאשים, לשפוט ולקשור אל עמוד הקלון, אפילו את מי שהיו רק אתמול חבריהם – רמז עבה לז'אן-פּול סארטר וחבורתו, שתקפו את קאמי בארסיות על התנערותו מן הקומוניזם הסטליניסטי.

מצרפתית: עמנואל פינטו, הוצאת הספריה החדשה / הקיבוץ המאוחד, סדרת פאריז-דקאר, 104 עמ'

אחרון השופטים וראשון לנביאים

שמואל בקודש חזיתיך מאת בנימין לאו

שמואל בקודש חזיתיך מאת בנימין לאו

מאות שנים של ניתוק בין העם לאלוהיו מסתיימות עם הופעתו של שמואל, אחרון השופטים וראשון לנביאים. שמואל הוא חוליית המעבר מתקופה לתקופה. בכל מהלך ספר שופטים אין נביאים המביאים את דבר ה' לעולם, אין עלייה לרגל למשכן בשילה, אין מגע בין שמים וארץ. עד שמגיע שמואל.

שמואל – בקודש חזיתיךָ מאת הרב ד"ר בנימין לאו, מתאר את שתי המהפכות שחולל שמואל על רקע תקופתו הסוערת. המהפכה הראשונה היא בתחום המפגש האינטימי של אדם עם אלוהים, מפגש שיהפוך במרוצת השנים למוקד החיים הדתיים – עולם התפילה. המהפכה השנייה, הפוליטית, היא מהפכת השלטון: מעבר מפזורה שבטית למלוכה ריכוזית. ממרחק של אלפי שנים ממשיכות שאלות אלו של ארץ ושמים להדהד ולהעסיק אותנו:  בספר המשלב כתיבה בגוף ראשון מאת גיבורי התקופה, מבקש המחבר להאיר את דמותו של נביא מהפכן ולבסס את הטענה שדמותו הייתה דגם ומופת לכל הנביאים, החכמים והיוצרים שבאו אחריו. שמואל, אלקנה וחנה, שאול, יונתן ודוד הם גיבורי הספר הזה, אשר כקודמיו מאהיב את התנ"ך ומקרב אותו אל הלבבות.

הוצאת ידיעות ספרים, 231 עמ'

 

מה חוסם אותנו להצלחה

לחשוב כמו מיליונר ולנצח במשחק של העשירים מאת ט הארב אקר

לחשוב כמו מיליונר ולנצח במשחק של העשירים מאת ט הארב אקר

לחשוב כמו מיליונר – ולנצח במשחק של העשירים מאת ט. הארב אקר כתוב בחן ובהומור ומסביר כיצד להשתחרר מדפוסי החשיבה שחוסמים את דרכנו להצלחה, ומציג 17 הבדלים עיקריים בין דרכי החשיבה של העשירים לבין אלה של העניים ובני המעמד הבינוני.

איך זה שאנשים מסוימים מתעשרים בקלות, בעוד אחרים כמו נידונו מראש לחיים של קשיים כלכליים? האם ההבדל ביניהם טמון בשאלות של חינוך, מנת משכל, כישורים, קשרים או בחירת קריירה? המחבר טוען בפשטות שלא. אז מה כן? לפי אקר, מה שקובע את עתידנו הכלכלי הוא 'תכנית האב' הכספית שלנו – התבנית הטבועה בתת המודע שלנו ומכתיבה את היחס שלנו לכסף. העיקרון פשוט: אם אנחנו רוצים להצליח, עלינו לתכנת את עצמנו מראש להצלחה הזאת ולשנות מהיסוד את תכנית האב שמפעילה אותנו. המחבר יישם את עקרונותיו על עצמו, ובתוך שנתיים וחצי הפך מיזם כושל וחסר כול למיליונר.

 

מאנגלית: יעל זיסקינד-קלר, הוצאת כתר, 204 עמ'

 

מסעו המופלא של אחד מגדולי הקוסמולוגים

קיצור תולדות חיי מאת סטיבן הוקינג

קיצור תולדות חיי מאת סטיבן הוקינג

סטיבן הוקינג סחף אחריו מיליוני קוראים ברחבי העולם בניסיונותיו לפענח את מסתרי היקום. כעת, לראשונה, מפנה הוקינג את מבטו אל עצמו, בספר שמתאר בשנינות ובחן את קורות חייו ואת סיפור התפתחותו האינטלקטואלית.

קיצור תולדות חיי מתעד את מסעו המופלא של אחד מגדולי הקוסמולוגים אי פעם: מילדותו בלונדון שאחרי מלחמת העולם השנייה ועד לימי פריחתו כמדען. לראשונה מתוודעים הקוראים אל הוקינג השובב, הצנוע, העקשן, בעל צעיר ואב לילדים, אדם שהוגדר נס רפואי ושמעולם לא הניח לנכותו לעמוד בדרכו.  הוקינג  החזיק בקתדרה למתמטיקה על שם לוקס בקיימברידג' במשך שלושים שנה, וחיבר ספרים רבים, שהנודע בהם הוא "קיצור תולדות הזמן" (ספרית מעריב, 1989).  

 

מאנגלית: יעל סלע-שפירו, הוצאת כתר, 130 עמ'

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, ספרי עיון, ספרי מדע, ספרי תיעוד, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.