ספרים חדשים – מומלצי השבוע 22/11/15

| 21/11/2015 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 22/11/15

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 22/11/15

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שמציעים עולם הנופש והטיולים, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.

 

 

 

 

יד לאימא

סיפור הכיסוי הכפול של אמא שלי מאת נתן שחם

סיפור הכיסוי הכפול של אמא שלי מאת נתן שחם

סיפור הכיסוי הכפול של אימא שלי מאת נתן שחם (90), חתן פרס ישראל לספרות 2012, הוא ספר מקסים ושוקק חיים, פרי זיכרונותיו של ילד שגדל בתל אביב של ביאליק ושלונסקי; ספר שהוא מחוות אהבה לאֵם ותזכורת מופלאה לכך שהורים הם מאותם כתבי חידה שעל ילדים לפתור בכוחות עצמם. אפילו העבר יכול להשתנות.

לגילוי המפתיע הזה הגיע נתן שחם בעשור התשיעי לחייו, כשהתחוור לו כי גם המעט שידע על עברה של אימו המנוחה לא היה ולא נברא, וכי חייהם כמשפחה היו מין משחק מחבואים משוכלל. "חומר הגלם להגשמת הרעיון לכתיבה היה דל מאוד בכמותו, רק כמה מכתבים וקומץ תמונות, ולא נותר לי אלא להסתמך על הזיכרון". ורדה שטיינמן, האישה היפה והעדינה, השברירית-לכאורה והמפוחדת-כביכול, היטיבה להחביא את הסיפור האמיתי של העשורים הראשונים לחייה ואת היסודות האמיתיים של אופייה, ואילו הוא מצדו הקפיד להסתיר ממנה כל דבר שעלול להסב לה מפח נפש, או אפילו סתם התרגשות שמוטב לה בלעדיה – משימה לא פשוטה לאיש מחתרות והרפתקן בלתי נלאה השש אלי סכנה.

הוצ' זמורה, 211 עמ'

 

מכתב אהבה לספרים

חנות הספרים הקטנה בפריז מאת נינה גאורגה

חנות הספרים הקטנה בפריז מאת נינה גאורגה

חנות הספרים הקטנה בפריז מאת נינה גאורגה הוא רומן מקסים, מכתב אהבה לספרים ולכוחם לרפא את חיינו. כל השכנות הרכלניות בבית הישן ברחוב מונטנייאר יודעות לספר על בעלה של קתרין, הדיירת החדשה, שהוא נטש אותה בקור רוח והותיר אותה חסרת כל. כל השכנים תורמים משהו לדירתה של קתרין, ורק מסיה פרדו, השכן מלמטה, מציע לה ספר. למסיה פרדו, גיבור הספר, יש חנות ספרים קטנה המיטלטלת על גבי ספינה ישנה ששיפץ ועוגנת על גדות הסן. קוראים לה 'בית מרקחת לספרות'. פרדו, שיודע להקשיב לאנשים ולשמוע גם את מה שאינם אומרים, מעניק ללקוחותיו את הספר המנחם שלו הם זקוקים. "בית מרקחת לעת חירום של ז'אן פרדו: תרופות ללב לאסונות-רגש קלים עד בינוניים. אם לא נרשם אחרת, יש לצרוך על פני כמה ימים במנות יפות (כ- 5-50 עמודים). במידת האפשר, להקפיד על רגליים חמות וחתול בקרבת מקום" (מתוך הספר). רק את השריון שלו עצמו פרדו אינו מצליח להבקיע. ליבו נתון כבר עשרים שנה לאהובתו היחידה שנטשה אותו בפתאומיות, ומאז הוא נעול. אפילו את מכתב הפרידה שהשאירה לו לא קרא. קתרין עדיין לא במצב שהיא יכולה לקרוא ספר מנחם, אבל לוקחת ברצון את השולחן הישן שמסיה פרדו הציע לה. בתוך השולחן מגלה קתרין את מכתב הפרידה ששלחה אהובתו של פרדו, והיא מכריחה אותו לקרוא את המכתב. בלית ברירה ובידיים רועדות קורא פרדו את המכתב, ובהחלטה של רגע הוא מרים את העוגן של החנות הצפה, ומפליג לדרום צרפת בעקבות הרמזים שהשאירה לו אהובתו. בסוף הספר קובץ מתכונים כמו בוהמיין ירקות, פיסטו, צלעות כבש עם פלאן ושום ורשימת ספרים מומלצים כתרופות.

מגרמנית: אלדד סטובצקי, הוצ' מודן, 324 עמ'

סוד רודף סוד

נצור מאת ליאור כוריאל

נצור מאת ליאור כוריאל

סאגת נצור, רומן מתח היסטורי רב עלילות מאת ליאור כוריאל, מתנהלת בין עלילות "המוסד", תעלומת מחלקת ההר – הל"ה ומערכות יחסים משולשות מרתקות על רקע המאבק הנמשך על חירות ישראל ואדמת הארץ. זהו ספר שבו סוד רודף סוד. כולם מסתירים מכולם. הסאגה מתפתלת בין אירועים המתהווים על פני שבעים שנה שמתנקזים כולם למאורעות לילה אחד של נקם ושילם שבו ליקוי ירח מלא. זהו רומן מתח על מקום וזמן, ארץ ישראל, המוסד, הל"ה, הרי יהודה וערביי הארץ. זהו ספר על אהבות, חברויות ויריבויות עקלקלות. הקשר האמיתי בין הדמויות מתפענח למסכת מלאת ניגודים והשלמות, מאהבה בוערת ועד לשנאה תהומית. לאורך העלילה מתבהרים משולשים רומנטים חשאיים, משולשי חברות אמיצה בין גברים, משולשי יריבות ושנאה שמתחברים ומתנתקים כשהמציאות המתעתעת מקימה שדים מרבצם. בליל ירח מלא אורב משה לידידו חמדן, קבלן פלסטיני נוקשה וחריף. זה יהיה מפגשם האחרון. הלילה הוא יקרע את מעטה החשאיות בה מתנהל חמדן זה כארבעים שנה, יחשוף את סודו ויגבה ממנו מחיר מלא על פשעיו. סיפור הלילה הדרוך נשזר בזיכרונות חמוצים-מתוקים. בנעוריו היה משה האחרון לצלם את מחלקת הל"ה לפני שנקלעה לקרב הגבורה. בצילום מסתתר סוד שחידתו מלווה את חייו כצל. ברגעיו הקשים צצה התמונה האבודה וחייו משתנים. בעקבות הגילוי הוא מתכנן לנקום בחמדן כשהוא לא יודע שזאת עומדת להיות נקמה כפולה.

הוצ' המחבר, 395 עמ'

מאבק לשייכות בתוך עולם משוסע

אמריקנה מאת צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה

אמריקנה מאת צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה

אמריקנה מאת צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה סופרת ניגרית, ילידת 1977, הוא סיפור עוצמתי אמיץ על זהות, גזענות ואהבה. רומן אמיץ, מרתק, מלא הומור שחור ועדינות, המתפרש על פני שלוש יבשות וסיפורי חיים רבים בעולם הגלובליזציה של ימינו: איפֵמֵלוּ ואוֹבּינזֶה, תלמידי תיכון בלאגוס, מתאהבים. בניגריה שלהם שולטת דיקטטורה צבאית, ומי שיכול בורח ממנה. איפמלו, יפה ובוטחת בעצמה, נוסעת ללמוד באמריקה. היא חווה מפלות וניצחונות, מוצאת ומאבדת מערכות יחסים וקשרי ידידות, ולאורך כל אותה תקופה רובץ עליה עולו של משהו שמעולם לא חשבה עליו במולדתה: גזע. אובינזה – בנה השקט ורחב הלב של מרצה באוניברסיטה – קיווה להצטרף אליה, אך אמריקה שלאחר אסון התאומים מסרבת להעניק לו אשרת כניסה, והוא שוקע בחיים מסוכנים כשוהה לא חוקי בלונדון. בחלוף השנים הוא איש עשיר בניגריה הדמוקרטית זה מקרוב, ואילו איפמלו נוחלת הצלחה ככותבת בלוג פוקח עיניים על גזע באמריקה. אבל כשאיפמלו מחליטה לשוב הביתה, יהיה עליהם להתמודד עם ההחלטות הקשות ביותר של חייהם.

ספרה היביסקוס סגול זיכה אותה בפרס חבר העמים הבריטי והיה מועמד לפרס בוקר. ספרה חצי שמש צהובה זכה ב-2007 בפרס אורנג' לפרוזה. ספריה תורגמו ליותר מ־30 שפות. ב־2010 הופיעה ברשימת 20 הסופרים הטובים ביותר מתחת לגיל 40 של ה"ניו יורקר".

מאנגלית: גיל שמר, הוצ' מחברות לספרות, 494 עמ'

כוחה של סליחה

הימים שאחרי מאת רידיאן ברוק

הימים שאחרי מאת רידיאן ברוק

הימים שאחרי מאת רידיאן ברוק הוא רומן מבריק על הנאמנויות העמוקות ביותר שלנו, על התשוקות העזות ועל כוחה של סליחה.

המבורג, 1946. באזור הכיבוש הבריטי נותרו אלפי עקורים. קולונל לואיס מורגן, הממונה על שיקום העיר החרבה הזאת ועל הליך הדה-נאציפיקציה של תושביה המובסים, הפקיע בית יפה על גדות האלבה, לו ולאשתו המתאבלת, רייצ'ל, ולבנם היחיד כעת, אדמונד. אך במקום להכריח את בעלי הבית, אלמן גרמני ובתו שבורת הלב, לעזוב את ביתם, לואיס מתעקש ששתי המשפחות יחיו יחד. באווירה הטעונה והקלאוסטרופובית הזאת על כל אחד מהם להתעמת עם זהותו האמיתית, בעוד הטינה והיגון מפַנים את מקומם לתשוקה ולבגידה.

 

מאנגלית: אורטל אריכה, הוצ' מחברות לספרות, 317 עמ'

 

 

מזימות וקנוניות

ליידי אליזבת' מאת אליסון וויר

ליידי אליזבת' מאת אליסון וויר

בספרה ליידי אליזבת' מביאה אליסון וויר הצצה לחייה המוקדמים, שכמעט לא נחקרו, של אחת הדמויות המרתקות ביותר באנגליה. גם כשהייתה ילדה קטנה מאוד הייתה אליזבת טיודור מודעת היטב לכך שאנשים בחצר המלכות של אביה, המלך הנרי השמיני, חדלו לפנות אליה בתואר 'גברתי הנסיכה' והחלו לכנות אותה בשם 'ליידי אליזבת'. עד מהרה הבינה מדוע, לאחר שאחותה מרי סיפרה לה על הגורל הטרגי שפקד את אמה של אליזבת, אן בולין המסתורית והמפתה, ועל ההכרזה כי שתי הבנות אינן חוקיות. מות אביהן עשר שנים לאחר מכן, מציב את היתומה אליזבת בסכנה גדולה עוד יותר: כמו אמה, שני עשורים קודם לכן, היא נכלאת במצודת לונדון וחוששת שגורלה יהיה מר כשל אמה. פוליטיקה של אנשים תאבי כוח, יורשת עצר שנויה במחלוקת, והדוגמה המצערת של אחותה, המלכה מרי העקובה מדם ('בלאדי' מרי), חיזקו את נחישותה של אליזבת בענייני מדינה ואהבה, והיו היסוד להפיכתה למלכה הבתולה הנודעת – אישה שהקדימה בהרבה את זמנה, רוח חופשייה שהייתה חייבת להשתמש בתחבולות ובתבונה כדי לשרוד.

תרגום: בתיה זיסו פרלשטיין, הוצ' אופוס, 572 עמ'

 

בבת אחת החיים יכולים להשתנות

זיכרון כמעט מלא מאת גבי אשר

זיכרון כמעט מלא מאת גבי אשר

במרכז הרומן זיכרון כמעט מלא מאת גבי אשר עומדים שני ילדים, אליהו ולאה. הם חיים בעיירה קטנה במרכז הארץ בשנות השבעים, בקהילה דתית של יוצאי טורקיה. ערב חורף אחד, כמה חודשים אחרי פרוץ מלחמת יום הכיפורים, חייהם משתנים מן הקצה אל הקצה. הבית, המשפחה,  תחושת השייכות – כל אלו אובדים להם ברגע. שני הילדים נותרים להתבונן אל תהום היתמות, ובמבטם גלומים כאב, בושה וזעם; אך נשקף בו גם כוח החיים, שממשיך לנוע בדרכיו הנסתרות. סיפורם של אליהו ולאה משורטט בעדינות רבת רגש, מפעימה בדקויותיה, ובה בעת רבת עוצמה. ביד אמן מתאר אשר את המציאות הרגשית והפיסית שהשתנתה ללא הכר.

הוצאת פרדס, סדרת מלח מים, 198 עמ'

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, פרוזה מקור, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.