יהדות ומסורת – חדש על המדף / הערות, עצות ותובנות לצד פרשנויות לספרי התורה

| 04/12/2013 | 0 Comments

יהדות ומסורת

יהדות ומסורת

עשרות ספרים בנושאי יהדות ומסורת יוצאים מדי שנה בישראל. חלקם מביאים הארות, עצות ותובנות, חלקם מביאים גם פרשנויות לספרי התורה וחלקם סוקרים דמויות תיאולוגיות ורבנים. בחרנו לציין מספר ספרים חדשים שיצאו לאחרונה.

 

 
 
 
 
 
 
 

מבחר מכתבי הרב הכהן קוק

 

נביעות – הארות, עצות ותובנות המשיבות את הרוח על פי משנתו של הראי"ה קוק הוא אוסף מובחר מכתבי הרב אברהם יצחק הכהן קוק, המרוממים את הנפש ומחזקים את רוחו, אמונתו וכוחותיו של האדם. בכוחן של פסקאות אלה להפיח באדם תעצומות חדשות המאפשרות לו להתמודד עם משברים ומורדות בחייו ולהשרות עליו רוח טובה ושמחת חיים.

 

הכתבים מלווים בביאורים קצרים מאת הרב יובל פרוינד, המאפשרים להבין את תמצית הרעיונות המובעים בהם ואת ההקשר הרחב שבו נכתבו. לספר 6 פרקים: ירידה לצורך עלייה, התקווה שבייאוש, מעט מן האור, עצבות ושמחה, יאמין בחייו, עין טובה (הוצ' ידיעות ספרים, סד' ראש יהודי, 150 עמ')

 

 

 

שנת הבת מצווה

 

את ואני מאת אורנה פילץ

את ואני מאת אורנה פילץ

יום הולדת 12 אינו 'עוד יום הולדת', אלא תחילתו של תהליך פרידה משנות הילדות, בדרך לשינויים רבים כל כך – בגוף, במחשבות וברגשות. אורנה פילץ בחרה בספרה את ואני – אמא ובת מצווה, להציג, בין היתר, טקסטים, טקסים ומושגים שעוסקים בחוויה הפנימית, ביחסים, ברגשות, בשאלות מוסריות והיא מקווה שהקריאה בספר תוביל למחשבות, לשיחות ולמעשים.

אם את מרגישה שבת המצווה של בתך אמורה להיות נקודת ציון משמעותית עבורה אבל לא יודעת איך להפוך אותה לכזאת, אם את יודעת שהדי-ג'י, הבוק והלוק הם לא הדבר האמיתי, אבל שואלת את עצמך מה כן. אם את רוצה להעניק לבתך צידה לדרך עם תחילת ההתבגרות אבל חסרות לך מילים, הספר, מיועד לך.

ספרה של פילץ, בוגרת תכנית הרבנות של ההיברו יוניון קולג' ומנחה של קבוצות של אמהות ובנות, נכתב בכדי למלא חלל ולחולל שינוי. הוא מציע שפע של כלים וחומרים לאם ולבת המצווה בדרך לחגיגה עם משמעות, אבל יותר מזה "את ואני" הוא הזמנה למסע של גילוי וצמיחה עם שתי הנשים החשובות בחייך: את ובתך (הוצ' כנרת, 230 עמ')

 

בעקבות הרבי מלובביץ'

סיפורי התורה הנקראים מדי שבוע, מעוררים בנו שוב ושוב שאלות ותהיות ומגרים את הסקרנות. בכל מפגש עם הסיפורים אנו שואלים את עצמנו שאלות שלהם מתגנב גם ממד אישי וקיומי, ושאלות על המקרא הופכות לשאלות על עצמנו.

ארץ ושמים – גילויים, עצות ורעיונות בעקבות הרבי מלובביץ' מאת הרב שניאור אשכנזי, הוא ספר רעיוני על יסודות מחשבת ישראל, על עולמו של האדם ועל פרשת השבוע. מגיש תובנות חדות על החיים, גילויים ועצות ומתבסס על כתביו של רבי מנחם שניאורסון. שאלות מטרידות כגון האם זיווג האדם נקבע מלמעלה, האם יש משמעות לחלומות ואיך מרסנים כעס או קנאה, נידונות אגב הפרשה והופכים את הקריאה בספר לרב-ממדית ומחכימה (הוצ' ידיעות ספרים, 318 עמ')

 

 

 

 

פרשנות לחמשת ספרי התורה

 

"בארבעת החומשים הקודמים, הקב"ה הוא ה'שחקן' הראשי, העומד, כביכול, על הבימה ומכתיב את המאורעות. כאן בחומש החמישי, זהו משה רבינו. ה'דברים' שבספר דברים, מתחילתו עד סופו, דברי משה הם. זהו נאום פרדה מהעם שהוא גידל ושחרר, לימד וחינך, גונן עליו וייסרו בדברים. נשמעת בו פרשנותו האישית של משה למסות הגדולות שאירעו לעם בימיו, תחת הנהגתו – מיציאת העם ממצרים ועמידתו מול הר סיני ועד עוללות נדודיו ועלילות מריו. זווית הראייה האישית של משה, שדורות העתיד עתידים להגות בה ולדון בה", כך מתוך המבוא לספר אור תורה – על מורשה, היסטוריה וברית בספר דברים, החמישי בסדרת אור תורה מאת הרב שלמה ריסקין, נשיא מוסדות 'אור תורה סטון'.

הסדרה פורשת בפני הקורא פרשנות לחמשת ספרי התורה וכוללת אפשרויות פירוש רבות המרחיבות ומבהירות את משמעותן של המצוות ואת הרלוונטיות של סיפורי התורה לחיינו אנו (הוצ' ידיעות ספרים, 288 עמ')

 

 

הפסוקים היפים בתנ"ך

התנ"ך, ספר הספרים הנצחי, הוא אוצר בלום של פסוקים נפלאים. הפסוקים היפים בתנ"ך שליקטו אילה צרויה ויהודית בר-יש"ע גרשוביץ, הוא אלבום הכולל מבחר מענג של הפסוקים העוצמתיים האלה, המבטאים את שלל חוויותיו, מאבקי קיומו והלך רוחו של האדם. פסוקים שצרובים בנפשנו ומלווים אותנו ברגעים המשמעותיים, הסוערים והמרגשים בחיינו. גם כשכל המילים האחרות נגמרות, ואנחנו נותרים אילמים. פסוקים מצמררים, מכמירי לב, ענוגים עד אין קץ, שמהדהדים בנו מימים ימימה – כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ / אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר / זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ /  לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ / מַה שֶּׁהָיָה, הוּא שֶׁיִּהְיֶה.

הפסוקים מופיעים בסדר א"ב, מ- אהבה ועד תפילה, וגם על פי סדר הופעתם במקרא, מלוּוים בפירוש, הסברים קצרים ובקטעים ספרותיים משלימים. לדעת המלקטות, הקורא יוכל להביע את רגשותיו בזמנים שבהם הוא מתקשה למצוא את המילים הנכונות ולגלות את מקורם של ביטויים המוכרים לו ולהעשיר את שפתו, את שירתו או את ברכתו לאחר.  (הוצ' כנרת זמורה ביתן, 180 עמ')

 

עיון בטקסט המקראי

 

הנשמה המקראית מאת פרופ' אלי ויזל, היא עיון מרתק ומקורי בטקסט המקראי. הזרקור מכוון אל גיבורי המקרא ומאיר את סיפוריהם הייחודיים, את אישיותם הבלתי-שגרתית ואת הדרכים שבהן הם ממשיכים לפקוד את הדמיון ולהתקיים כחלק מן התודעה האנושית. בכישרונו הייחודי כמספר סיפורים ומתוך רוחב יריעה של אחד ההוגים הגדולים של דורנו, מגולל ויזל את עלילותיהם של אדם, של קין ושל הבל, של יצחק, יעקב ויוסף, של משה ושל איוב. תחת קולמוסו נפרשת מניפת המשמעויות הנסתרות של חייהם ומזדככים הלקחים האוניברסאליים הגלומים בהם, לקחים היפים לכל דור ולכל אדם.

הספר הוא אחד משלושת ספרי הנשמה היהודית. יחד עם הנשמה התלמודית והנשמה החסידית. הסדרה משרטטת את גלריית הדמויות המלוות את עם ישראל מאות ואלפי שנים, ומרכיבות את המודע והתת-מודע הקולקטיבי של עמנו. לספר הקדמה מאת פרופ' אברהם גרוסמן, חתן פרס ישראל וחבר האקדמיה הלאומית למדעים (הוצ' ידיעות ספרים, 430 עמ').

 

 

תפילות מקובלים

 

הספר תפילת הלב – אוסף תפילות המקובלים וסיפורים מחייהם שערך דוד לביא, הוא אוסף ייחודי של כ-280 תפילות מיוחדות שחיברו מקובלים וצדיקים במשך הדורות ועד ימינו לכל עניין כמעט: תפילות לשמירה, לבריאות, להצלחה כלכלית, לזיווג, לפרי בטן, להצלחה במבחן, להצלחה במשפט, למציאת מקום עבודה ועוד.

הספר מכנס, בנוסף, תפילות מיוחדות על פי הקבלה לרגעים מיוחדים בחיים: ברית מילה, זבד הבת, בר מצווה, בת מצוה, שירות צבאי, חתונה ועוד. הספר מיועד לחילונים ולמסורתיים. לשם כך הוספו לספר הסברים שתכליתם להנגיש את התפילות לכל קורא. חלק מהתפילות הן בקשות של המתפלל עבור עצמו, וחלקן עבור אחרים: תפילת הורה לבריאות ילדיו, תפילת אם שבנה משרת בצבא, תפילת אדם על קרובו החולה, תפילת גבר על אשתו הנכנסת לחדר לידה ועוד.

התפילות הגיעו מכל רחבי העולם היהודי. הן לוקטו וסודרו ועליהן נוספו תפילות של רבנים בני זמננו. לצד תפילות ידועות כ"אנא בכוח" והתיקון הכללי, מופיעות בספר תפילות שנאספו מספרים עתיקים בני מאות שנים, חלקם ספרים נדירים. בין התפילות משולבים סיפורים על התפילות ועל עולמם הפנימי של המקובלים כרב כדורי, הרבי מלובביץ', באבא סאלי, רבי חיים פלאג'י, הבן איש חי, רבי מרדכי אליהו, החיד"א, הרש"ש ועוד (הוצ' כתר, 433 עמ')

 

עיון ודרישה בסיפורים תלמודיים

 

כוחו של התלמוד הוא ביכולתו המונומנטלית לחבר בין עולמות. אגדה והלכה נשזרות בו בטבעיות, באופן המעיד על ההרמוניה האמיתית השוררת בעולמו הפנימי שאיננו כפוף להפרדות ולגדרות המקובלות בעולמנו. הסיפורים התלמודיים נוגעים באש ובמים, בחיבוק ובקרע, בסוד ובגילוי, בראייה ובעיוורון. הם תמיד יפתיעו בנקודת מבטם הרעננה והחדשנית ויותירו אותנו עם תחושה של מחשבה חופשית, ביקורתיות וחוכמת חיים עמוקה.

חלום של בין השמשות מאת יערה ענבר, הינו מסע אל הסיפורים התלמודיים והנגשתם אל עולמו של האדם המודרני. הספר מתמודד עם סוגיות מורכבות בהן- אמת, יצר, שטן, עולמות אחרים, ראייה ועיוורון, נוכחות אלוהית, אהבה, פרידה, אינטימיות ועבודה זרה. כוחו של התלמוד הוא ביכולתו לחבר ולגשר בין עולמות. אגדה והלכה נשזרות בו בטבעיות, באופן המעיד על ההרמוניה האמיתית השוררת בעולמו הפנימי שאיננו כפוף להפרדות ולגדרות המקובלות בעולמנו. הסיפורים התלמודיים נוגעים באש ובמים, בחיבוק ובקרע, בסוד ובגילוי, בראייה ובעיוורון. הם תמיד יפתיעו בנקודת מבטם המרעננת והמחדשת ויותירו אותנו עם תחושה של חופשיות המחשבה, ביקורתיות וחוכמת חיים עמוקה. הקריאה בספר פותחת צוהר למפגש אינטימי עם התלמוד דרך סיפורים הפורצים בכל פעם מחדש את התבניות המוכרות ללא כחל ושרק ומעזים לגעת ברבדים הדקים והעמוקים ביותר של החיים (הוצ' ידיעות ספרים, 502 עמ')

 

ספרות המוסר ביידיש

 

כובש הלבבות מאת נגה רובין

כובש הלבבות מאת נגה רובין

כובש הלבבות מאת נגה רובין עוסק בז'אנר של ספרות המוסר ביידיש מבעד לפריזמה של הספר המרכזי והפופולארי ביותר שהשתייך לז'אנר: ספר לב טוב לר' יצחק בן אליקום מפוזנא. ספר לב טוב נדפס לראשונה בפראג בשנת ש"פ (1620) וזכה מאז, במשך כארבע מאות שנים, בלמעלה מחמישים מהדורות, כולן ביידיש. המהדורה האחרונה של הספר נדפסה בברוקלין בשנת 1999. ספרות המוסר הייתה ז'אנר כתיבה פופולארי ונפוץ מאוד בלשונות היהודיות כולן החל מהמאה העשירית ועד ראשית העת החדשה. ביידיש זכתה ספרות המוסר לפופולאריות עצומה ובמאות השש עשרה עד השמונה עשרה הייתה ללא ספק ז'אנר הכתיבה המרכזי בלשון זו. ספרי מוסר ביידיש נכתבו הן  בפרוזה הן בשירה ולעיתים אף נמצא ספרי פתגמים שניתן להגדירם כספרי מוסר. הם נסמכו על מקורות יהודיים בלשון הקודש, אך רובם ככולם עיבדו את המקורות באופן ניכר ומשום כך הם אינם מהווים 'תרגום צמוד למקור' אלא ספרים מקוריים בעלי אופי וסגנון משל עצמם. חלק ניכר מספרי המוסר ביידיש לא נסמך על מקור אחד אלא היווה קומפילציה של מקורות יהודיים שונים. ספרי המוסר ביידיש ענו על צרכים שונים של החברה היהודית האשכנזית: בעזרת קריאת הספרים הללו הקהל הפשוט, שלא הבין את לשון הקודש, יכול היה להכיר את הדינים העיקריים ואת העקרונות הדתיים והמוסריים הכלליים העומדים בבסיס הדת היהודית. כמו כן יכול היה האדם הפשוט להכיר בעזרת ספרות המוסר ביידיש תיאוסופיות ותפיסות עולם שונות. הכללים, העקרונות והתיאוספיות הובאו בספרי המוסר ביידיש בלשון שווה לכל נפש, לא רק מבחינת השפה אלא גם מבחינת מורכבות הרעיונות. ספרי המוסר היוו אף אנתולוגיות סיפוריות חשובות ששימשו את הקהל הרחב, גברים, נשים וטף. כמות הסיפורים בספרי המוסר ביידיש בכלל ובספר לב טוב בפרט הם רבים ביותר. אמנם חלק ממחברי ספרי המוסר ביידיש הצהיר על צמידות למקור עברי אחד, אך בבדיקה מעמיקה ניכר כי השוני בין המקור לתרגום רב ביותר. הדבר בולט בעיקר ברובד הסיפורי בספרי המוסר. מסיבה זו ספרי המוסר נקראו על ידי הקהל היהודי כולו, שמצא בו עניין וחידושים, ולא רק על ידי מי שלא היה מסוגל לקרוא בלשון הקודש. המחקר עליו מתבסס הספר מאפשר לנו להכיר את החברה היהודית אשכנזית במאה השבע עשרה, מזווית לא שגרתית. אנו למדים בעזרתו על תהליכים היסטוריים, חברתיים, על מערכת היחסים בין יהודים לגויים, על התרבות החומרית והרוחנית על אורח החיים של החברה היהודית אשכנזית, צרכיהָ פחדיהָ ועוד (הוצ' ספריית הילל בן חיים והוצ' הקיבוץ המאוחד, 374 עמ')

 

העולם החב"די

 

הספר שבעה רקיעים – שיח חב"די יוצא לאור לרגל סיום שנת המאתיים להסתלקות מייסד חסידות חב"ד, ר' שניאור זלמן מלאדי, מכיל מאמרים בתורת חב"ד מבית המדרש של ישיבת 'שיח יצחק', שנכתבו בידי רבניה ותלמידיה. מכיל שבעה מאמרים הנוגעים בעולמות שונים ומגוונים היוצאים מן העולם החב"די, ובאים, דרך שפות שונות, גם אל התפר שבין העולם החב"די לבין עולמות נוספים הרלוונטיים לקורא בן זמננו, כגון הציונות הדתית, המוזיקה, הפילוסופיה והמדע.

כך לדוגמא במאמר 'קולות מעץ החיים האבודים', עוסק הרב יאיר דרייפוס ביחס לעולם, ליש כולו ולביטולו. במרכז המאמר עומדות שלוש גישות לסוגיה זו: גישתו של אדמו"ר הזקן, גישתו של הרבי האחרון מליובאוויטש וגישתו של הראי"ה קוק, ותגובתם לסוגיות אקטואליות אשר היוו אתגר לעולם היהודי – כל אחד בזמנו שלו. ב'הכל מתפעל בשמיעה פנימית' כותב הרב אלחנן ניר על הזיקה בין תורת בנו של אדמו"ר הזקן, אדמו"ר האמצעי, ובין תורת תלמידו של הראי"ה קוק, הרב הנזיר. המאמר חושף השפעה נוספת של תורת חב"ד על ההגות הציונית־דתית, ועיקרה בחדירה ל'שמיעה הפנימית' של האדם. (הוצ' ידיעות ספרים, 251 עמ')

 

מחשבת ההלכה של הרב ברקוביץ

 

אורתודקסיה הומאנית מאת מאיר רוט

אורתודקסיה הומאנית מאת מאיר רוט

הספר אורתודקסיה הומאנית מאת מאיר רוט, עוסק במחשבת ההלכה של הרב פרופ' אליעזר ברקוביץ. אישיותו של הרב התאפיינה כנטועה בבית המדרש ובאקדמיה: תלמיד חכם ופילוסוף, רב קהילה ומרצה במקצועות היהדות. הוא הוסמך לדיינות על ידי גדולי החכמים שלפני השואה, ובמקביל  כתב דוקטורט  באוניברסיטה של ברלין.  במשך כחמישים שנות יצירה, במהלך המאה העשרים, הוא כתב כעשרים ספרים בתחומי ההלכה, מחשבת ההלכה, הגות פילוסופית, מקרא ותיאולוגיה, בנוסף למאמרים רבים בכתבי עת. שיטתו ההלכתית מהווה  מיזוג נדיר בין הלכה למוסר, בין המסורת לרוח הזמן, בין הנצחי לבין החולף. משנתו העיונית והמעשית  מאפשרת לדתי המודרני לאמץ את ההלכה כגורם מעצב זהות, מבלי שיאלץ לחיות בו בזמן בשתי זהויות מקוטבות מבחינה ערכית, דתית וחילונית. הישג זה של ברקוביץ התאפשר הודות לצירוף מיוחד של רגישות מוסרית, ידע פילוסופי רחב והשכלה תורנית מעמיקה. על אף החשבון ההיסטורי הנוקב שברקוביץ עורך עם הציוויליזציה המערבית בעקבות אירועי מלחמת העולם השנייה באירופה, ביקורת זו אינה מבטלת בעיניו את ההישגים הראויים של התרבות המערבית בתחום המוסר וערכי החירות האישית. יהודית אוטנטית, לפי ברקוביץ, מחייבת נוסף על קבלת תורה מסיני גם הלכה אוטנטית, המשחזרת את רוח התורה שבעל-פה מתקופת חז"ל, הלכה שבעצם בונה גשר  אמיץ בין התורה לחיים. (הוצ' ספריית הילל בן חיים והוצ' הקיבוץ המאוחד, 475 עמ')

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: דתות ויודאיקה, חשיפה ראשונה: + פרק ראשון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.