ברייטון רוק – גראהם גרין

| 22/11/2011 | 0 Comments

"לא חלפו שלוש שעות מרגע שהגיע לברייטון, והייל כבר ידע שבכוונתם לרצוח אותו". כך נפתח ברייטון רוק, רומן המתח המפורסם של גראהם גרין. העלילה מתרחשת בשנות השלושים, בעיר החוף האנגלית ברייטון.

העלילה המרגשת, הקצבית והמותחת הפכה את ברייטון רוק לרומן מתח אלמותי שגם זכה לשני עיבודים קולנועיים, ב-1947 וב-2011. ומעבר לזה, הבחינה המוסרית-דתית שגרין עורך כאן והשאלות שהוא מעלה בדבר מהותו של החטא, קיומו של חופש הבחירה וקיומו של אלוהים, מעניקות לרומן הזה עומק ומעמד של קלאסיקה מודרנית. הספר רואה אור לראשונה בעברית, בתרגומו המדויק והקולח של יואב כ"ץ.

"גראהם גרין היה בעל תבונה וחן ואופי וסיפור וחמלה אוניברסלית נעלה שמציבים אותו בשורות הראשונות של הספרות העולמית לנצח נצחים". (ג'ון לה קארה)

פן הוצאה לאור וידיעות ספרים, שהוציאו לאור את סדרות הספרים האיכותיות של וירג'יניה וולף וארנסט המינגוויי, משיקות סדרה חדשה – ספריו של הסופר הבריטי הנודע גראהם גרין, שהשנה ימלאו 20 שנה למותו (נפטר באפריל 1991). הספר שפותח את הסדרה – ברייטון רוק, לא תורגם עד כה לעברית.

גראהם גרין (1991-1904), סופר אנגלי, מחזאי ומבקר תרבות, זכה ב-1981 בפרס ירושלים. את הקריירה העיתונאית שלו החל כעורך משנה בטיימס הלונדוני. מעמדו הספרותי הבלתי מעורער התבסס ברומן הרביעי שלו, STAMBOUL TRAIN (או האוריינט אקספרס במהדורה האמריקאית).  ב-1935 ערך מסע לליבריה, שתיעד ביומן המסע JOURNEY WITHOUT MAPS, ובשובו מונה להיות מבקר של הריפורטר. בשנת 1926 התקבל גרין לכנסייה הקתולית וב-1938 נסע למקסיקו לדווח על הרדיפות הדתיות שם. כתוצאה מביקור זה כתב את  THE  LOWLESS ROADS ואחר כך את העוז והתפארת. ברייטון רוק יצא לאור ב-1938. ב-1940 מונה להיות המבקר הספרותי של הספקטייטור. ב-1941 התקבל לעבודה במשרד החוץ ונשלח לסיירה לאונה, שם שהה עד 1943 וכתב את עיקרו של דבר – רומן המתרחש במערב אפריקה.

גרין כתב גם סיפורים קצרים, ספרי מסע, מחזות, ספרי ילדים ואוטוביוגרפיות, וכן מאות מאמרים וביקורות על סרטים ועל ספרים. רבים מהרומנים והסיפורים הקצרים שלו עובדו לסרטים, והוא אף כתב את התסריט לסרט המפורסם האדם השלישי. ספריו משופעים במתח ובהרפתקאות, וזירות ההתרחשות בהם חובקות עולם.

 

"הסופר המתוחכם, היצירתי והמרגש ביותר שלנו, מעניק תיאור מדויק של בני אדם אמיתיים" (הטיימס)

"מספר מעולה בעל כישרון נדיר לעורר מחלוקות" (הניו יורק טיימס)

"סופר גדול שדיבר בדרך נפלאה אל דור שלם. ממש כמו נביא" (אלק גינס)

"אחד הסופרים הבריטים החשובים ביותר במאה העשרים. אין ספק שהוא הביא איתו משהו חדשני לעולם הפרוזה." (דיילי טלגרף)

"גראהם גרין מעורר תגובות של סקרנות ותשומת לא פחות מפוקנר והמינגוויי" (NEW  STATESMAN)

"קראתי את ברייטון רוק כשהייתי בערך בן שלוש-עשרה. אחד הלקחים הראשונים שלמדתי ממנו זה שרומן רציני יכול להיות גם מרתק – שרומן הרפתקאות יכול להיות גם רומן המביע רעיונות" (איאן מקיואן).

 

ספרים נוספים שייראו אור בסדרה: רכבת איסטנבול, האיש שלנו בהוואנה, האמריקאי השקט, הגורם האנושי, מונסיניור קיחוטה.

 ברייטון רוק, מאת גראהם גרין, פן הוצאה לאור וידיעות ספרים, שנת 2011,  367 עמודים.

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , ,

Category: מתח בלש אימה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.