רוזאנה מאת פר ואלו ומאי שובאל

| 05/01/2012 | 0 Comments

 

פריחת הרומנים הבלשיים והמותחנים שמקורם בסקנדינביה היא אחת התופעות הספרותיות המעניינות של העשור האחרון, אך כל כותבי המותחנים הסקנדינבים של השנים האחרונות – בהם סטיג לרסון, יו נסבו והנינג מנקל – כתבו בהשראת רוזאנה, הראשון בסדרת עשרת ספרי מרטין בק, שחיברו יחד בני הזוג מאי שוֹבאל ופֶּר ואלוֹ.

גופת אישה עירומה נמשית מבין הסכרים ליד אגם בשוודיה. הניתוח שלאחר המוות מגלה כי היא מתה בחניקה תוך כדי אונס בנסיבות מחמירות. שבועות יחלפו עד שזהות הגופה תתברר: רוזאנה מקגרו, ספרנית צעירה מארצות הברית, שיצאה לבדה למסע של חודשיים באירופה, ולאחר שעלתה על מעבורת בשוודיה – עקבותיה נעלמו.

מרטין בק, קצין במחלק הרצח של משטרת סטוקהולם, ניצב בפני חקירה שאין בה קצה חוט. איש בשוודיה לא פגש את הנרצחת, חוץ מהרוצח. אבל מרטין בק נחשב לקצין החקירות המוכשר ביותר בשוודיה. ויש לו סבלנות.

רוזאנה הוא רומן המתח הסקנדינבי הראשון שזכה להצלחה בינלאומית נרחבת. בתוך שנים מעטות מאז פרסומו ב-1965 תורגם הספר לשפות רבות, נמכר עד היום במיליוני עותקים וזכה למעמד של קלאסיקה מודרנית, אבן דרך בהיסטוריה של הרומן הבלשי.

הסופרים ואלו ושובאל כתבו בנפרד רומנים אחדים. הם נפגשו ב-1962 ושלוש שנים לאחר מכן פרסמו את רוזאנה, שנועד להיות הראשון בסדרה של עשרה ספרים שישרטטו את מאפייני הפשיעה בשוודיה ואת עבודת מחלק הרצח במשטרת סטוקהולם. בניגוד לרוב הרומנים הבלשיים שנכתבו עד אז, שבמרכזם חידה בלשית ושעשוע אינטלקטואלי המצוי בפתרונה, ביקשו ואלו ושובאל לשרטט תמונה מקיפה של החברה השוודית, על מעמדותיה, הזרמים הפוליטיים והאידיאולוגיים בה ומנגנוני אכיפת החוק.

גם הרומנים הבאים בסדרת מרטין בק שראו אור שנה אחר שנה עד למותו של ואלו ב-1975 זכו להצלחה רבה.  מאי שובאל עדיין חיה בשוודיה אך לא הוסיפה לכתוב רומנים בלשיים לאחר מות ואלו.

 

רוזאנה מאת פר ואלו ומאי שובאלמשוודית: רות שפירא. הוצאת כתר, שנת 202, 264 עמ'. 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , ,

Category: דף הבית פרוזה, מתח בלש אימה, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.