טירזה מאת ארנון גרונברג (זוכה פרס ינשוף הזהב הבלגי ופרס ליבריס ההולנדי)

| 24/01/2012 | 0 Comments

הרומן 'טירזה' זכה להצלחה רבה בעולם ואין זה מקרה שדווקא לאחר פרסום ספר זה, העשירי בין ספריו, זכה ארנון גרונברג לפרס קוֹנְסְטַנְטֶיין הוֹיחֶנְס היוקרתי – פרס שניתן לסופרים הולנדים על מכלול יצירתם.

נימוקי השופטים לזכייה:  "גרונברג עוסק בספריו, באופן בלתי מתפשר, בצדדים האנושיים היותר אפלים. לעיתים  חמור סבר, לעיתים אירוני, אבל תמיד בסגנונו האישי המיוחד – גרונברג מסיר מעלינו את המסכות."

הספר זכה בפרס ינשוף הזהב הבלגי ובפרס ליבריס ההולנדי. הרומן עובד לסרט קולנוע וניתן להבין מדוע – בעלילתו הסוחפת, המתארת כרוניקה של התפרקות, יש לא מעט "רגעים קולנועיים" של ממש.

ברומן טירזה מגיעה כתיבתו הוירטואוזית והחכמה של ארנון גרונברג לאחד משיאיה. הדיאלוגים השנונים, מלאותן של הדמויות והריאליזם החריף בתיאור המצבים – מצבי קיצון ברובם, על גבול האבסורד – מתלכדים ברומן זה ליצירה מרתקת חוצת יבשות.

טירזה הוא ספר על שבריריותה של זהות. כאשר מוסרות מסכות ההצלחה מעל פניו של יוֹרְגֶן הוֹפמֵיסְטֶר בעל כורחו, הוא נקלע לשבר הגדול של חייו.

בשלל מצבים קומיים, הטומנים בחובם כאב עמוק ובדידות קיומית, מוליך ארנון גרונברג את הופמֵיסטר בדרכו הטרגית. מבעד לדמותו של הופמֵיסטר משתקפת בבואתה של החברה המודרנית על כלכלתה המופרכת, יחסה המורכב לזרים ומעמדה המתפורר של המשפחה. 

 

 

טירזה מאת ארנון גרונברג,  מהולנדית: רחל ליברמן, הוצאת הספריה החדשה – הקיבוץ המאוחד  ספרית פועלים, שנת 2012, 409 עמ'

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , ,

Category: פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.