לכבוש את הלב – סיפורה של רחל כצנלסון שזר מאת תמר שכטר

| 23/01/2012 | 0 Comments

מעטים יודעים מיהי רחל כצנלסון שזר, היא זכורה בעיקר כאשתו של נשיא המדינה זלמן שזר. אך מי באמת הייתה רחל? פמיניסטית מהפכנית, שפעלה למען נשות היישוב? האישה שאהבתה לברל כצנלסון הוחמצה? האישה הנבגדת והאם המסורה לילדה הלוקה בתסמונת דאון אותה גדלה כמעט לבדה?

בספרה הביוגרפי החדש של ד"ר תמר שכטר בהוצאת יד יצחק בן צבי, נחשפת דמותה מעוררת ההערצה של רחל כצנלסון שזר. נפרשים חייה האישיים, פעילותה הציבורית והגותה החברתית, על רקע ההתרחשויות בחברה החלוצית אליה השתייכה ובה פעלה מימי העלייה השנייה ובמשך עשרות שנים. היא הייתה מהמובילות לשינוי תרבותי בחברה החדשה המתהווה בארץ ישראל, ובעיקר בניסיון ליצור עברייה חדשה. הביוגרפיה כוללת גם את תקופת חייה בבית הנשיא במהלך שתי קדנציות מאז נבחר בעלה זלמן שזר לנשיאה השלישי של מדינת ישראל בשנת 1963.

רבות נכתב על אנשי העליות החלוציות ובעיקר על אנשי העלייה השנייה, על דור המייסדים החלוצים שהגיעו הנה לבנות ולהבנות. מעט נכתב על החלוצות שביקשו לעצב לעצמן דמות ייחודית ונאבקו להיות כמו חבריהן הגברים החלוצים. בין הנשים הללו בולטת אישה אחת – רחל  כצנלסון שזר – שפעלה רבות למענן. היא סברה שכדי לחולל שינוי בחייהן יש לעצב זהות נשית חדשה, שלא תיטמע לחלוטין בדמות הגברית של העברי החדש, אך גם לא תאמץ את דמות האישה המסורתית. לדעתה יצירת דימוי נשי חדש מחייב החלת שינויים בחברה החלוצית, בעיקר במשפחה ובתפקידי האימהוּת, ופעלה להשרשתם. בספר נחשפת תפיסתה הייחודית של רחל, גם ביחס לחברה החלוצית (הגברית) וגם בקרב חברותיה. היא הייתה ממייסדות "תנועת הפועלות", פעילה מרכזית בה  ועורכת כתב העת "דבר הפועלת", והטביעה בהם את השקפתה הציונית-סוציאליסטית והמגדרית.

בתוך כל סערת האידיאולוגיה, והערכים שלשמם עלתה לארץ ישראל ובתוך כל המאבק לשוויון אמיתי, עמדה רחל בפני מאבק אישי. לא רק אתגר השוויון כי אם גם הרצון ללדת ילד בתקופה בה העבודה הייתה במרכז וחיי המשפחה נדחקו הצידה. רחל שכמיהתה לאהבתו של ברל כצנלסון לא מומשה, שהתייסרה על גורלה כאם לילדה עם תסמונת דאון, שלא מיצתה את שאיפתה לכתיבה ספרותית ושסבלה מחיי נישואים מאכזבים חיה כל חייה בהרגשת החמצה.

 

ד"ר תמר שכטר, עוסקת בהוראת היסטוריה ובחקר נשים יהודיות ומגדר במזרח אירופה בעת החדשה, בתקופת היישוב ובשנותיה הראשונות של מדינת ישראל. 

 

לכבוש את הלב, סיפורה של רחל כצנלסון שזר, מאת תמר שכטר, הוצאת יד יצחק בן צבי, בשיתוף בית ברל – מרכז רעיוני לחינוך ולמחקר, שנת 2011, 566 עמודים

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , ,

Category: ספרי עיון, ספרי מדע, ספרי תיעוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.