ספרים חדשים – מומלצי השבוע 7/12/14

| 07/12/2014 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 7/12/14

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 7/12/14

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.  

 

 

 

 

דיוקנים מופלאים של ההוויה האנושית

 

ריקוד הצללים המאושרים מאת אליס מונרו

ריקוד הצללים המאושרים מאת אליס מונרו

חמישה עשר סיפורים קצרים כלולים בספר ריקוד הצללים המאושרים וסיפורים אחרים מאת אליס מונרו, זוכת פרס נובל 2013. נערה צעירה זוכה להצצה בלתי צפויה לעברו של אביה; סוכן מכירות, כשביום קיץ אחד באמצע נסיעת מכירות שגרתית הוא עוצר לבקר את אהובת נעוריו; אישה נשואה חוזרת הביתה אחרי מות אמה החולה, ומנסה לשחרר את אחותה שנשארה מאחור לטפל בה; הקהל ברסיטל פסנתר של ילדים מקבל שיעור מפתיע אשר לכוחה של אמנות לחולל שינוי כשתלמידה פגועת נפש מנגנת לפניהם במוזיקליות בלתי צפויה. מונרו משרטטת חיים רגילים בראייה חדה כתער, ומפגינה את הכישרון יוצא הדופן שזיכה אותה בפרסים כה רבים. הסיפורים שלה מתרחשים בחוות, ליד מישור הנהר, בעיירות המבודדות ובפרברים החדשים של מערב אונטריו, ומפנים את תשומת הלב לרגעים שבהם מבליחה ההתגלות מתוך ההתרחשויות היומיומיות ביותר, מתוך החיים הרגילים ביותר.

"אליס מונרו היא אמנית הסיפור הקצר המודרני… והיא טיפחה אותו לכלל שלמות… מונרו משרטטת דיוקנים מופלאים של ההוויה האנושית ומעלה שאלות קיומיות דרך תיאורי היומיום שלנו… אנשים קטנים, רגשות גדולים." מנימוקי השופטים, פרס נובל 2013.

"אליס מונרו מביאה בכל סיפור שלה כל כך הרבה עומק, תבונה ודיוק בה במידה שרוב הסופרים מביאים לחיים שלמים של יצירה… לקרוא את אליס מונרו זה ללמוד על עצמך משהו חדש שלא ידעת קודם לכן." מנימוקי השופטים, פרס בוקר  2009

מאנגלית: אורטל אריכה, הוצאת מחברות לספרות, 236 עמ'

האקראיות שבחיים

היקום נגד אלכס ווד מאת גאווין אקסטנס

היקום נגד אלכס ווד מאת גאווין אקסטנס

היקום נגד אלכס וודס מאת גאווין אקסטנס מציג קול צעיר ומבריק שהקסים את העולם כולו. זהו ספר שנסב על האקראיות שבחיים והקשרים המפתיעים שבוראים את עולמנו וסיפור מקסים על ידידות מופלאה.

מטאוריט נדיר פגע באלכס ווּדס כשהיה בן עשר, הותיר בראשו צלקת והועיד לו עתיד יוצא דופן. אלכס – בנה של מגדת עתידות, ילד שקדן ואוהב ספרים, הנתון להצקות תכופות מצד בריוני בית הספר – אינו נהנה מילדוּת קלה במיוחד. אבל כשהוא פוגש את האלמן הסגפן מר פיטרסון, הוא מוצא בו חבר אמיתי ומפתיע. כזה שמלמד אותו שאנחנו חיים רק פעם אחת, ושעלינו לדאוג שלחיים האלה תהיה משמעות. וכך, בגיל שבע–עשרה, כשאלכס נעצר בגבולות בריטניה ובידיו 113 גרם של מריחואנה, על המושב הקדמי כד אפר, ואומה שלמה סוערת וגועשת בגללו – הוא בכל זאת משוכנע שעשה את הדבר הנכון.

מאנגלית: דנה אלעזר-הלוי, הוצאת כנרת זמורה, 351 עמ'

 

 

מעודד את הילדים להיות שותפים מלאים בחוויית הקריאה

הספר הזה אכל לי את הכלב! מאת ריצרד ביירן

הספר הזה אכל לי את הכלב! מאת ריצרד ביירן

יום אחד יוצאת בלה עם הכלב שלה לטיול על פני הדף, ופתאום קורה דבר מוזר – הכלב שלה נעלם!  האם תוכלו אתם, הקוראים, לעזור לבלה ולהחזיר את הכלב שלה יחד עם כל הדברים האחרים שנעלמו בין דפי הספר?

כפולה מתוך הספר הזה אכל לי את הכלב 1

כפולה מתוך הספר הזה אכל לי את הכלב 1

הספר הזה אכל לי את הכלב! שכתב ואייר ריצ'רד ביירן, הוא סיפור מצחיק וכיפי המעודד את הילדים להיות שותפים מלאים בחוויית הקריאה. הסופר מבהיר מהרגע הראשון שהסיפור מתרחש בין דפיו של הספר עצמו כאשר כלבה של בלה הקטנה "נבלע" בתוך הדף. בעקבות הכלב מתחילים להיעלם גם כל מי שמגיע לחפש אותו: ידידה של בלה, אמבולנס, מכונית משטרה… בסופו של דבר אפילו בלה עצמה נעלמת בין הדפים, אך למרבה המזל היא מספיקה להשאיר פתק לקוראים הצעירים ובו היא מדריכה אותם כיצד לפתור את המצב המסובך.

להפעיל את הדמיון ולחלוק רגעים מצחיקים ונפלאים יחד

להפעיל את הדמיון ולחלוק רגעים מצחיקים ונפלאים יחד

 

זהו אחד מאותם ספרים שפשוט כיף לקרוא ביחד, הורים וילדים, להפעיל את הדמיון ולחלוק רגעים מצחיקים ונפלאים יחד.

מאנגלית: חגי ברקת,  הוצאת דני ספרים, 29 עמודים, מנוקד, כריכה קשה.

ספר אגדות משעשע

באושר ועושר כאילו 3 מאת שרה מלינובסקי

באושר ועושר כאילו 3 מאת שרה מלינובסקי

לשחות או לא לשחות מאת שרה מלינובסקי הוא הספר השלישי בסדרה לראשית קריאה, באושר ועושר כאילו. כל ספר בסדרה עוסק בגיבורה שונה מעולם האגדות.

זהו ספר אגדות משעשע לכל המשפחה שלקוח מתוך עולם הילדים המתקדם של היום ונכנס הפעם היישר לתוך אגדת בת הים הקטנה בנחיתה רטובה מתמיד. בעוד שרוב האגדות שאֶבִּי מכירה הן בעלות סוף טוב, כאן המצב שונה. לפי הסיפור המקורי, הנסיך מתחתן עם מישהי אחרת ובת הים המסכנה מתה בגלל הכישוף של מכשפת הים. אֶבִּי, גיבורת העלילה, מתקוממת ואומרת לעצמה שהיא לא יכולה לתת לסיפור להיגמר ככה. היא מבינה כי עליה לפעול כדי לשנות את הסוף ולהציל את בת הים הקטנה. ונוסף על כך, עליה לחזור בזמן הביתה לפני שההורים יגלו שנעלמה… אבל איך עושים זאת?

 

מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת דני ספרים, 176 עמודים, כריכה קשה, מנוקד

 

מעשה בחתוליים מאת ע' הלל – בקומיקס

מעשה בחתוליים מאת ע הלל

מעשה בחתוליים מאת ע הלל

מחקרים מראים, שקומיקס מפתח את האוריינות החזותית ומתווך בין הקורא הצעיר לבין טקסטים מורכבים: ילדים קוראים קומיקס בקלות, והאיורים מסייעים להם להבין מלים חדשות ולהעשיר את שפתם.

מעשה בחתוליים הוא ספר קומיקס חדש לגיל הרך ולגיל ראשית קריאה, מאת המאיירת שמרית אלקנתי, ציירת קומיקס צעירה המציעה עיבוד חדש לקלאסיקה עברית על פי השיר ''מעשה בחתוליים'' מאת ע' הלל. זהו הספר השלישי בסדרת הקומיקס בעריכת רותו מודן וירמי פינקוס, שמטרתם, בין היתר, הפקת קומיקס איכותי לילדים ככלי לפיתוח אוריינות חזותית.

מעשה בחתוליים הוא משל רווי הומור ואהבת אדם על שני חברים, חתול שחור וחתול לבן, שהתקנאו זה בזה ולא יכלו להחליט מי משניהם יותר יפה עד שהתחלפו בצבעים. התוצאה היא תוהו ובוהו מצחיק שנפתר רק לאחר שכל אחד מהם חוזר להיות הוא-עצמו. ע. הלל (1926-1990), אחד ממשוררי הילדים העבריים האהובים ביותר (''דודי שמחה'') כתב את סיפורם של החתולים בשפה מוזיקלית להפליא ושופעת שובבות ישראלית.

ספריית נח והוצאת מודן, מנוקד

בעקבות נעמי שמר

גלי בחורשת האקליפטוס מאת סמדר שיר

גלי בחורשת האקליפטוס מאת סמדר שיר

גלי בחורשת האקליפטוס – בעקבות נעמי שמר מאת סמדר שיר יצא לאור במלאת עשור לפטירה של היוצרת נעמי שמר. באמצעות הקריאה בספר ייחשפו הקוראים ליצירותיה של המשוררת דרך דמותה האהובה של גלי, גיבורת סדרת הספרים. גלי, שנחשבת בעיני חבריה ומשפחתה לכותבת מוכשרת, מאירה את עיניהם של ילדים ושל מבוגרים ומפנה זרקור לאוצר החשוב שהשאירה לנו נעמי שמר.

מתוך גב הספר: דפנה, אחותי הגדולה, בישרה לי שמישהו חיפש אותי בטלפון ושלמישהו הזה קוראים יואב. "איזה יואב?" שאלתי. "יואב הארנב? יואב השרברב? יואב שותה חלב? יואב מגרד לי בגב?". "גלי", דפנה צחקה עד שקיבלה כאב בטן, "את מדברת כמו משוררת!. "מה פתאום", הדפתי את המחמאה. "אני יודעת לחרוז, אבל התואר 'משוררת, מגיע למישהי ששיריה יוצאים מהלב ונכנסים אל הלב וסוחפים את כל הארץ, כמו נעמי שמר". כשאמרתי את זה, לא העליתי בדעתי שיכול להיות איזשהו קשר בין "יואב השרברב" לבין נעמי שמר. מהר מאוד גיליתי שעל הקו היה יואב, המדריך של חוג הדרמה של בית הספר, שהציע לי לכתוב מחזה על נעמי שמר, במלאת עשר שנים לפטירתה. כך החל המסע שלי בעקבות המשוררת הלאומית, שכתבה את "ירושלים של זהב".

איורים: ליאת בנימיני-אריאל, הוצאת ידיעות ספרים, 168 עמ'

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, ספרות ילדים, ספרות נוער, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.