ספרים חדשים – מומלצי השבוע לילדים ולנוער 20/12/15

| 19/12/2015 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע לילדים ולנוער 20/12/15

ספרים חדשים – מומלצי השבוע לילדים ולנוער 20/12/15

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שמציעים עולם הנופש והטיולים, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים. וההצעה הפעם 15 ספרים חדשים נהדרים לילדים ולבני נוער.

 

 

 

להציל את עולם הדרליזון

המסע אל הדרליזון מאת ר. ש. גילגון

המסע אל הדרליזון מאת ר. ש. גילגון

המסע אל הדרליזון מאת ר.ש. גילגון הוא ספר פנטזיה, מותח ושופע הומור, שנקרא בנשימה עצורה. מבלי להיות ביקורתי, הוא מגיש באהבה ובכישרון חלופה פנטסטית לחיים על פני כדור הארץ שלנו ומשלב בתוכו מציאות ודמיון באופן שסוחף את הקורא לחוש שעולם הדרליזון הוא עולם ממשי.

בן בראון נראה כמו רוב הנערים בני גילו, שמתגוררים בגאלווי שבאירלנד. בלילות הוא מתעורר ללא הרף כשאותו חלום חוזר שוב ושוב ומדיר שינה מעיניו: הוא מוצא עצמו ביער אפל ומסתורי שבו הוא מנסה למצוא את הקוראת בשמו.  נסיבות יוצאות דופן מאפשרות לבן ולחברו הטוב ביותר, איתן, לטוס לישראל הרחוקה ולנסות לחקור את מקור החלומות האלה. בישראל מגלה בן אמת מפתיעה על עברו ועל משפחתו. דרך מבצר הרוס בגליל מוצאים שני הנערים את דרכם אל יקום סודי – עולם הדרליזון. זהו יקום מקביל בו החי והצומח התפתחו לכוון שונה מזה שבעולמנו, ובו שוכנים זה לצד זה בני אדם, ישויות מסתוריות, ובעלי חיים מיוחדים. בעולם מיוער זה מגלה בן בראון הצעיר כי לטבע ישנם כוחות משלו, והוא מוצא עצמו נשאב אל עומק הסבך… מהר מאד מגלה בן שהוא לא הגיע לשם במקרה, ושגם לו ישנם כוחות חדשים הנחשפים בזכות השהות במקום. מתברר לו שעולם זה נמצא בסכנה גדולה ולבן וכוחותיו החדשים מיועד תפקיד מיוחד בהצלתו.

הוצ' אסיף, 327 עמ'

איך מוצאים את הדרך אל האפשר?

הדרך אל האפשר מאת דודי גרין

הדרך אל האפשר מאת דודי גרין

לא פעם קורה שסיטואציה מחיינו כהורים וכמשפחה מותירה אותנו ללא פתרון. למשל, מה עושים כשהדעות בין בני המשפחה חלוקות? כשלא מסכימים? כשכל אחד בטוח שהוא הצודק? ספרו הרביעי של דודי גרין "הדרך אל האפשר" עוסק בהתמודדות עם חוסר הסכמה, עם ויכוח בתוך המשפחה, המוביל לעימות – לעיתים על דברים של מה בכך.

הסיפור מדגים כיצד יכולים להתקיים במשפחה שיח, דיאלוג, שכנוע, גישור, פשרה, השלמה וגם ויתור. מי שמוביל את הסיפור הוא הילד, ולא במקרה בחר בו המחבר כמי שמקדם את את העלילה לכיוון של פתרון בדרך הרמונית. בבחירה זו, יש משום הבעת אמון בחשיבתו העצמאית של הילד ובבינת לבו – תוך הפנמת השיח וההקשבה ככלי מעצים, בדרך להידברות ולהסכמה. מתוך הספר: "אז אמרתי להם שאפשר לוותר, כן, לוותר לא פחות לא יותר. אם אתה תוותר אז אימא תשמח ומחר לוותר גם לך לא תשכח". הספר מגשר על הפער הקיים, לכאורה, בין השקפת העולם של הילד לבין זו של המבוגר ושם דווקא בידי הילד את המפתחות לפתרון – לחלוק, להתפשר ואף לוותר.  הספר מלווה בציוריה מלאי ההשראה של אסנת פייטלסון. הוא כתוב במקצב ובחריזה, המסייעים לקריאה ומעצימים את הקשב. הספר נושא תו תוכן של מכון אדלר.

הוצ' קוראים, לגילאי גן וכיתות ראשונות של בית הספר, מנוקד

ממשיך לצמרר

צמרמורת ספר הסרט

צמרמורת ספר הסרט

צמרמורת – ספר הסרט מאת סקוט אלכסנדר ולארי קארזוסקי מבוסס על הסרט שמוקרן בימים אלה בבתי הקולנוע. זוהי פגישה מחודשת עם מפלצות צמרמורת המיתולוגיות, ובמיוחד סלאפי המחייך, בובת הפיתום שמתכוונת לכבוש את העולם.

זאק ואמא שלו עוברים מניו יורק לעיירה קטנה ומנומנמת. זאק מיואש – הוא בטוח שמצפה לו שעמום נוראי. אבל אז הוא רואה את האנה, השכנה היפה והמסתורית, שחיה עם אבא שלה, איש אפל ומפחיד במיוחד. האנה מעניינת אותו, ואין לו ספק שמשהו מוזר קורה בבית שלה. ערב אחד הוא שומע צעקות ויודע שהוא חייב לפעול. מה שזאק יגלה ידהים אותו, וגם את קוראי "צמרמורת" באשר הם.

 

מאנגלית: רוני בק. הקדמה ועריכה: ר.ל. סטיין, מבוסס על תסריט של דרן למקה, הוצ' כתר, 136 עמ'

 

להיכנס לעולם האגדות

באושר ועושר כאילו 4 חלומות מתוקים מאת שרה מלינובסקי

באושר ועושר כאילו 4 חלומות מתוקים מאת שרה מלינובסקי

חלומות מתוקים מאת שרה מלינובסקי הוא הספר הרביעי בסדרה המקסימה לראשית קריאה, באושר ועושר כאילו, בו נכנסת הגיבורה בכל פעם לאגדה אחרת. הפעם היא נכנסת עם אחיה היישר לתוך האגדה של היפהפייה הנרדמת.

 

בעוד שרוב האגדות שאֶבִּי מכירה הן בעלות סוף טוב, כאן המצב שונה. הפעם גם החברה שלה, רובין, מצטרפת למסע. אבל הכול משתבש כשבמקום היפהפייה, רובין היא זו שנדקרת מהכישור המכושף ושוקעת בתרדמה עמוקה. אוי ואבוי, מה יעשו אבי וג'ונה עכשיו? איך יעירו אותה וגם יספיקו לחזור הביתה בזמן לפני שההורים יגלו שהן נעלמו?

 

מאנגלית: חגי ברקת, הוצאת "דני ספרים", 156 עמודים, מנוקד

 

 

על כישוף, על לבן ושחור ועל כוחה של האהבה

קרבט והטחנה המכושפת מאת אוטפריד פרויסלר

קרבט והטחנה המכושפת מאת אוטפריד פרויסלר

קרבט והטחנה המכושפת מאת אוטפריד פרויסלר הוא ספר איכותי, מסעיר, פיוטי ועוצר נשימה על כישוף, על לבן ושחור ועל כוחה של האהבה. הוא יצא לאור בגרמניה בשנת 1971, תורגם לעברית (הטחנה המכושפת, עם עובד 1989), וכעת הוא רואה אור במהדורה מחודשת. הספר זכה בפרסים חשובים ותורגם לשפות רבות. הוא הוכתר בגרמניה, בהולנד, בפולין ובארצות הברית בתואר "הספר הטוב לבני הנעורים".

ראש השנה של הנוצרים חלף. בפתח – ליל השנים עשר, שהוא לפי הנצרות היום שאלוהים נגלה בו בדמות אדם לפני שלושת המלכים. קרבט, נער עני בן 14, חובר לשני קבצנים לבושים  כשלושת המלכים, והם עוברים מכפר לכפר, מזמרים את מזמורי החג ומקבלים בתמורה אוכל ולינה. לילה אחד הוא חולם חלום מוזר, ובחלומו הוא שומע קול שמצווה עליו ללכת לטחנת קמח מסתורית. החלום חוזר. בפעם השלישית קרבט מחליט לצאת לעבר הטחנה שבביצת קוזל, על גדות המים השחורים. בטחנה הוא מצטרף לאחד עשר פועלי הטחנה, הוא הפועל השנים עשר, וכולם משועבדים לאדון הטחנה, מכשף בעל כוחות־על. במשך השבוע הם עובדים בטחנה, ובלילות שבת הם לומדים את רזי הכישוף. כשקולות פעמוני הכנסייה וקולות זמרתן של בנות המקהלה חודרים אל כלאם של הבנים, מתחילה להירקם מזימה לשים קץ לעבודתו של האדון האפל.

מגרמנית: נירה צפריר, הוצ' עם עובד, 256 עמ'

כללי המשחק הם חוקי הטבע

 

מיינקרפט - אבירמשחק999 פלישת העולם העליון מאת מארק שברטון

מיינקרפט – אבירמשחק999 פלישת העולם העליון מאת מארק שברטון

מיינקרפט – פלישת העולם העליון הוא הספר הראשון בסדרת אבירמִשחק999 מאת מארק שֵבֶרְטוֹן. לוח המשחק הוא העולם, כללי המשחק הם חוקי הטבע. אבל כשלא מצייתים לחוקים, הצרות מתחילות.

אבירמִשחק999 הוא אלוף הטְרוֹלִינְג. כשהוא מחליט להיכנס לשרת ולהרוס את המשחק, אין לאף אחד סיכוי לעצור אותו! אבל מה קורה כשפיתוח טכנולוגי מתקדם מעיף אותו אל תוך המשחק, אל שרת לא מוכר, מלא מפלצות ויצורים מרושעים? לאבירמִשחק ברור שלבדו לא יוכל לשרוד. האם מישהו יבוא לעזרתו?

 

מאנגלית: ארז אשרוב, הוצ' כנרת, 203 עמ'

 

 

 

 

מעשיות יהודית

עלילות הרשלה מאת עטרה אופק וריבה בן נר

עלילות הרשלה מאת עטרה אופק וריבה בן נר

בספר עלילות הרשלה, השני בסדרת "מעשיות יהודיות", ליקטו ועיבדו עטרה אופק וריבה בן נר מבחר מעלילותיו של הרשלה שנאספו עם השנים, עלילות מצחיקות, מפתיעות ומחממות-לב המוגשות בהוצאה מחודשת.

הרשלה, הבדחן היהודי הידוע, חי לפני כמאתיים וחמישים שנה באוקראינה, בחצרו של הרב ממזיבוז', נכדו של הבעל-שם-טוב. הוא נודע כבחור ערמומי, פיקח ושופע חכמת חיים, ושמו התפרסם עוד בחייו בזכות הבדיחות שסיפר והתעלולים שעולל. מאז ועד היום הפך השם הרשלה שם נרדף וסמל לדמות הבדחן היהודי טוב הלב. מתוך הספר:  "כך זה התחיל: בעיירה אוסטרופול, בפולין הרחוקה, חי נער קטן עם אימו האלמנה. רזה היה ונמוך, פניו חיוורות, שערו שחור ובגדיו קרועים ובלויים. יתום היה מאב, ואמו הענייה טרודה כל היום, ולכן לא היה מי שישגיח על מעשיו של הנער. כך יכול היה להתבטל או להשתובב ברחוב באין מפריע".

איורים: שירלי ויסמן, הוצאת "דני ספרים", 96 עמודים, מנוקד

 

על חברות, אהבה והמוות

אני וארל וזאת שעומדת למות מאת ג'סי אנדרוז

אני וארל וזאת שעומדת למות מאת ג'סי אנדרוז

אני וארל וזאת שהולכת למות מאת ג'סי אנדרוז הוא ספר נוער מצחיק, חכם וחוצה גילים שסרט עליו זכה בפסטיבל סאנדנס האחרון בפרס השופטים ובפרס חביב הקהל.

גרג גיינס מסכם את השנה הגרועה ביותר בחייו: השנה האחרונה בתיכון. בשנה זו הוא הספיק לפרוש מקריירה רבת שנים של עשיית סרטים בינוניים עד גרועים, אין לו חברים מלבד השותף שלו לעשיית הסרטים, אמא שלו כפתה עליו להתיידד עם נערה גוססת מסרטן, הנערה מתה. עד עכשיו גרג מצא דרך לשרוד בתיכון: הוא מסתדר עם כולם ולא חבר של אף אחד. חוץ מארל, שותפו לעשיית סרטים ניסיוניים, שבאמת, אבל באמת, רצוי שאיש לא יראה.  יום אחד אמא של גרג מודיעה לו שרייצ'ל, שהייתה חברת ילדות שלו, חולה מאוד. היא מבקשת שיבקר אותה. גרג לא מעוניין. אמא מבקשת בשנית. גרג לא מעוניין. אמא שוב מבקשת. גרג נכנע. כאן מתחיל הסיפור, שלא ייגמר לפני שגרג וארל יעשו סרט בלתי נשכח, המציאות תתברר כיפה הרבה יותר וקשה הרבה יותר ממה שגרג יכול היה לדמיין, וגרג ימצא עצמו בלב סיפור מרגש ומטלטל, על חברות, אהבה והמוות.

מאנגלית: נועה שביט, הוצ' כתר, 296 עמ'

האם חיי נצח הם ברכה או קללה?

 מעיין הנצח מאת נטלי באביטדמיינו שאתם מגלים מַעיין שכל השותה ממֵימיו חי לנֶצח. מה תעשו? האם תשתו ממנו? מַעיין הנֶצח מאת נטלי בּאבּיט הוא ספר יפהפה ומיוחד במינו שיהדהד בליבכם זמן רב לאחר שתסיימו לקראוֹ. הוא נכתב במקור בשנת 1975, ומייד עם צאתו הוא זכה להצלחה רבה וזיכה את הכותבת בפרס אנדרסן היוקרתי לספרות ילדים ונוער. עם השנים זכה הספר למעמד של קלאסיקה מודרנית ואף עוּבּד פעמיים לסרט. 

עבור ויני פוֹסטר זוהי אינה שאלה דמיונית. ויני היא נערה שגרה בבית מבודָד בשולי חורֶש טְריגאפּ. יום אחד בחודש אוגוסט הלוהט, היא מחליטה שנמאס לה ממשפחתה המְעיקה ובורחת מהבית. היא נכנסת אל בין עצי החורש, ובקרחת יער קטנה מגלה נער שותה ממימיו של מעיין נסתר. שמו של הנער הוא גֶ´סי טאק, ובעקבותיו פוגשת ויני את שאר בני משפחת טאק המיוחדת שמסתירה סוד מסעיר. הפגישה עם בני המשפחה מטלטלת את עולמה של ויני, וכעת עליה לקבל החלטה שיכולה לשנות את חייה לעַד. וכל אותו זמן עוקב אחרי ויני ומשפחת טאק איש מסתורי בחליפה צהובה.

תרגום: אסף שור, הוצאות אוקיינוס ומודן, סדרת הרפתקה, 129 עמ', מנוקד

גיבורה מיוחדת במינה

מרשעת מאת גרגורי מגווייר

מרשעת מאת גרגורי מגווייר

גרגורי מגווייר יוצר בספרו מרשעת לבני נוער עולם מורכב של אמונות, מיתולוגיות ובריתות פוליטיות. הספר נכתב בשנת 1995, הוליד שלושה ספרי המשך, ואף עובד למחזמר שהיה לאחד האהובים בתולדות מחזות הזמר וזכה בפרסים רבים.

כשדורותי גברה על המכשפה הרעה מהמערב בספר 'הקוסם מארץ עוץ', שמענו רק את הצד שלה בסיפור. אבל מה עם הצד של המכשפה? איך היא הפכה למרשעת שכזאת? מהרגע שבו נולדה אֶלְפָבָּה בלילה גשום במחוז מנצ'קין שבארץ אוז, היא היתה שונה, דחויה, ובעיקר ירוקה. כשהיא מתחילה את לימודיה באוניברסיטה הטובה ביותר במדינה, היא נערה מתבודדת ומושא ללעג. אבל לאט לאט היא מפשירה ומתקרבת אל גְלינדה, נערה רמת-מעלה שמאוהבת בעיקר בעצמה, ואל נערים נוספים. ככל שאלפבה מתבגרת היא מבינה שיש סביבה אנשים שלא אוהבים לשמוע את האמת, וכדי לשרוד בעולם שחפץ ברעתה, עליה להפוך לרעה בעצמה. ארץ אוז של מרשעת היא מדינה שבה הקוסם הוא רודן עריץ הכופה את רצונו על התושבים, בני אדם ובעלי חיים כאחד. זהו מקום שבו מי שאינו נאמן לשלטון עלול למצוא עצמו נרדף ומדוכא. במקום כזה, רק מישהי חזקה ועצמאית תוכל לגבור על הרוע האמיתי.

מאנגלית: אסף ברקת, הוצאות אוקיינוס ומודן, 412 עמ'

לגלות את הרוצח

כס הזכוכית מאת שרה ג'יי מאס

כס הזכוכית מאת שרה ג'יי מאס

כס הזכוכית מאת שרה ג'יי מאס הוא הספר הראשון בסדרת פנטזיה מקסימה לבני נוער.

נא להכיר: סלינה, המתנקשת המפורסמת ביותר באדרלן. היא יפה וחכמה, חזקה ואמיצה. היא רק בת שמונה-עשרה, אך הספיקה לעבור הרבה מאוד בחייה. לאחר שנה של עבודת פרך במכרות המלח מובאת סלינה בפני נסיך הכתר הצעיר, דוריאן. הוא מציע לה את חירותה, בתנאי שתתמודד בטורניר קרבות מיוחד. יריביה הם פושעים אכזריים ולוחמים ותיקים מרחבי הממלכה, שכל אחד מהם נהנה מחסותו של חבר במועצת המלך. אם תצליח להביס את יריביה, היא תשרת את הממלכה במשך ארבע שנים בתפקיד שומרת הראש האלופה של המלך, ואז תהייה חופשיה. סלינה נהנית מהאימונים עם מפקד המשמר, קייאול ווסטפול, אך החיים בטירת הזכוכית משעממים אותה. הדברים מתחילים להיות יותר סוערים כשהנסיך דוריאן עצמו מגלה בה התעניינות רבה, אם כי דווקא ווסטפול הקשוח מיטיב להבין לליבה. ואז, אחד המתחרים נמצא מת בנסיבות איומות, ועוד אחד, ועוד אחד. האם תצליח סלינה לגלות מי הרוצח לפני שתהפוך קורבן עצמה? המתנקשת הצעירה מתחילה לחקור, והחקירה, שבה מתגלים שפה מסתורית של סימנים עתיקים, אלות נשכחות וכישוף, מובילה אותה אל גורל שונה מכפי שתיארה לעצמה.

מאנגלית: שרית פרקול, הוצ' קוראים, 384 עמ'

לדעת להתגבר על הפחד מהעבר

הנסיכה פוזי והכלב של השכנים מאת סטפני גרין

הנסיכה פוזי והכלב של השכנים מאת סטפני גרין

הנסיכה פוזי והכלב של השכנים מאת סטפני גרין הוא השלישי בסדרה לראשית קריאה. הסדרה מסופרת בלשון פשוטה, במשפטים קצרים, וכוללת טקסט קצר ומנוקד מלווה באיורים בשחור לבן. 

לשכונה של פוזי מגיע כלב חדש וזהו עיתוי מושלם עבור פוזי שמתלבטת ארוכות מה תכתוב במשימה שהטילה המורה מיס לי על התלמידים ובה התבקשו לכתוב סיפור עלך הכלב שלהם או כל חיית מחמד אחרת. מכיוון שלפוזי לא היה כלב ולא אף חיה אחרת, המפגש עם הכלב של השכנים היה מרגש כפליים. פוזי לובשת את חצאית הבלט הוורודה ואת הצעיף הקסום וגם את החגורה החדשה עם הפרחים הסגולים ולא שכחה לקחת איתה את מקל הקסמים הנסיכותי. אך אבוי, הכלב אותו היא פוגשת הוא ענק אך לא רק זאת, הכפה שלו נתקעה באחד החורים שבגדר. פוזי חייבת לעזור לו אך כשהייתה קטנה קפץ עליה כלב בפארק והפיל אותה. היא עדיין זוכרת את הבהלה ואת הפחד. האם תצליח להתגבר על הזיכרון הזה כדי לעזור לכלב בצרה?

איורים: סטפני רות סיסון, מאנגלית: רונית רוקאס, הוצאות כתר וכנפיים, 85 עמ'

 

חשיבות החברות

אני לוטרה מאת סם גרטון

אני לוטרה מאת סם גרטון

אני לוטרה שכתב וצייר סם גרטון הוא ספר ילדים מקסים המדגיש את חשיבות החברות מעל הכול. זהו גם הספר הראשון בסדרה.

"שלום! אני לוטרה. אף אחד לא באמת יודע מאין באתי. לוטרה-מן אומר שהוא מצא אותי יום אחד בתוך קופסה על סף דלת הבית שלו" (מתוך הספר).

גיבור הסדרה היא הלוטרה שנוטה להאשים את חבריה לוטרה-מן ודוב-דובון כל הזמן בבעיות שהיא גורמת ומגלה בסופו של דבר שהחברות חשובה יותר. הן יצאו להרפתקה כיפית ("אבל קצת מפחידה"), החליטו לפתוח עסק (מסעדת טוסטים) ועשו בלגן יום אחד כשלוטרה-מן היה בעבודה.

סם התחיל לכתוב ולצייר סיפורים על לוטרות ועל העולם שלהן אחרי שהכיר פעם לוטרה אמיתית שנשכה אותו.

 

עברית: רימונה די-נור, הוצ' אריה ניר ומודן, עמודים לא ממוספרים, מנוקד

 

אי אפשר לעמוד בקסמן

אייבי ובין 8 מדווחות מהשטח מאת אנני ברוז וסופי בלקול

אייבי ובין 8 מדווחות מהשטח מאת אנני ברוז וסופי בלקול

אייבי ובין מדווחות מהשטח מאת אנני ברוז הוא השמיני בסדרה המקסימה לראשית קריאה בכיכובן של אייבי ובין בנות השבע. הן בכלל לא דומות, אבל הן החברות הכי טובות בעולם.

אייבי ובין צריכות כסף למה? לא חשוב. טוב, בסדר, הן צריכות לגבינה (מה כל כך מיוחד בגבינה? זה דורש הסבר ארוך, נחזור לזה אחר כך). בינתיים נשאלת השאלה: איך מרוויחים כסף? להיות שמרטפיות? איכס, חתולים. רחיצת מכוניות? אבא לא מסכים. אז אולי הן יכתבו עיתון שכונתי וימכרו אותו? עיתון שמדוח על כל מה שקורה בשטח? רעיון מעולה! (ואולי לא כל כך…)

 

איורים: סופי בלקול, מאנגלית: עטרה אופק, הוצ' כתר, 143 עמ'

 

 

 

 

מלמד את המספרים

מסביב לשעון מאת הילה חבקין

מסביב לשעון מאת הילה חבקין

מסביב לשעון שכתבה ואיירה הילה חבקין הוא ספר קרטון לפעוטות, המלמד את המספרים 1-12 באופן ייחודי ומקסים.

הצפרדע לומדת לספור. מי יכול לעזור ולומר מה רואים בציורים? ציפורים ועכברים. כמה? תנסו לספור. כל שעה שחולפת עוד ציפור מצטרפת, מצטרף עוד עכבר וכולם בכיכר. מאחת בלילה ועד צהריים – חבורה שלמה התאספה בינתיים. עוד עכבר ועוד ציפור. נסו לעזור לצפרדע לספור.

 

הוצ' עם עובד, עמודים לא ממוספרים

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, ספרות ילדים, ספרות נוער

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.