למה מי מת? / לראות את החיים בעיניים חדשות

| 12/01/2014 | 0 Comments

למה מי מת? / לראות את החיים בעיניים חדשות

למה מי מת? / לראות את החיים בעיניים חדשות

המוות והתובנות הקשורות אליו, נמצאים במרכזם של מספר ספרים חדשים שיצאו לאחרונה. במרכזו של הרומן "חיים ועוד חיים" מאת קייט אטקינסון, ניצבת אורסולה טוד, שמקבלת הזדמנות לחיות שוב ושוב ושוב – עד שתצליח לעשות את זה נכון. בספרה "מתה להיות אני – לראות את החיים בעיניים חדשות", מספרת לנו אניטה מורז'אני כי היא חוותה חוויה יוצאת דופן של סף מוות, שבה למדה להכיר בערכה הפנימי והבינה את הסיבה האמיתית למחלתה. קתרין שמידט מספרת לנו בספרה "את לא מתה", על המאבק להחלמה בתנאי פתיחה הרסניים, שאינם אלא מבוא לשחזור הריסות חייה של הגיבורה. ולסיום – ספר חשוב שחייב להגיע לכל מתבגר/ת וכל הורה למתבגר/ת שיקראו – "13 סיבות" מאת ג'יי אשר, שעוקב אחרי 12 שעות בחייו של קליי, תלמיד תיכון בארה"ב, שמגלה ליד דלת ביתו קופסא ובה שבע קלטות טייפ, מכתב התאבדות מוקלט בהמשכים שהשאירה האנה בייקר, הנערה שבה היה מאוהב, ושהתאבדה כשלושה שבועות קודם לכן.  

 

מגבלות ההיגיון והתפיסה הכרונולוגית

חיים ועוד חיים מאת קייט אטקינסון

חיים ועוד חיים מאת קייט אטקינסון

במרכזו של הרומן חיים ועוד חיים ספרה השמיני של קייט אטקינסון, וזוכה פרס קוסטה, הפרס הבריטי, ניצבת אורסולה טוד, שמקבלת הזדמנות לחיות שוב ושוב ושוב – עד שתצליח לעשות את זה נכון. בלילה קר ומושלג בשנת 1910 נולדת אורסולה טוד לזוג אמיד באנגליה, אך מתה עוד לפני שהספיקה לנשום את נשימתה הראשונה. ואולי לא? אולי היא פולטת יללה תאוותנית ויוצאת אל דרכי חיים שונות ומשונות, בעוד המאה העשרים צועדת לעבר מלחמות עולם הרות אסון. ואולי לא? בכל פעם שהגיבורה של הרומן הזה מתה – בין אם בטביעה בים או בהפצצה על לונדון במלחמת העולם – היא נולדת מחדש, בדיוק כמו קודם, אבל עם די זיכרונות מן הפעם הקודמת על מנת שתוכל לשפר את חייה הנוכחיים. חיים ועוד חיים הוא רומן מקורי, שכתוב בווירטואוזיות ומאכלס דמויות מורכבות ומלאות חיים. אטקינסון מותחת את גבולות הפרוזה בספר המעורר למחשבה על ההיסטוריה האנושית, על שאלת הרצון החופשי ועל מגבלות ההיגיון והתפישה הכרונולוגית.  רומן מרתק ומהנה, נועז ושאפתני, אני אהבתי.  

מאנגלית: שרון פרמינגר, הוצאת ידיעות ספרים, 453 עמ'

תובנות מהצד השני

מתה להיות אני

מתה להיות אני

בספר מתה להיות אני – לראות את החיים בעיניים חדשות, אוטוביוגרפיה מעוררת השראה, מספרת לנו אניטה מורז'אני כיצד הוכרע גופה בשל התפשטות של תאים סרטניים והחל לקרוס לאחר שנלחמה בסרטן קרוב ל-4 שנים. כאשר איברי גופה הפסיקו לתפקד, היא חוותה חוויה יוצאת דופן של סף מוות, שבה למדה להכיר בערכה הפנימי והבינה את הסיבה האמיתית למחלתה. כשאניטה שבה להכרתה היא גילתה שמצבה השתפר כל כך, עד שיכלה להשתחרר מבית החולים בתוך שבועות מבלי שנותר בגופה זכר למחלת הסרטן. בהיותה חלק ממשפחה הינדית מסורתית, היתה אניטה נתונה כבר מילדותה להשפעות תרבותיות ודתיות מגוונות. לאחר שנים שבהן נאבקה לסלול את דרכה שלה, ובה בעת לעמוד בציפיות של כל האחרים, היא הגיעה לתובנה – בעקבות ההתגלות שחוותה בצד השני – שיש לה הכוח לרפא את עצמה… ושקורים בעולם נסים שמעולם לא דמיינה לעצמה. בספרה אניטה משתפת אותנו בפתיחות לב בכל מה שלמדה על מחלות, על החלמה, על פחד, על היותנו אהבה ועל הנשגבות האמיתית שבכל אדם באשר הוא.

תרגום: בתיה זיסו, הוצאת אופוס, 224 עמ'

לשחזר את החיים

את לא מתה מאת קתרין שמידט

את לא מתה מאת קתרין שמידט

את לא מתה מאת קתרין שמידט הוא רומן מרתק על זהות אנושית, על שפה ותודעה, נאמנות, מגדר, אך בראש ובראשונה:  זהו ספר על המאבק להחלמה בתנאי פתיחה הרסניים, שאינם אלא מבוא לשחזור הריסות חייה של הגיבורה. זכה בפרס הספרות הגרמנית כאשר הוא גובר על מתחרים מרשימים כגון זוכת פרס נובל לספרות הרטה מילר. אשה מתעוררת מתרדמת בבית חולים, ללא יכולת תנועה ודיבור. הקולות מגיעים אליה כמתוך ערפל. היא אינה מזהה את הדמויות סביבה ואף לא יודעת מי היא עצמה. חייה של הגיבורה המתחילים כמעט מאפס, באמצע החיים שהם כמעט נטולי חיים. לאט-לאט היא מצליחה לשחזר את חייה כפי שהיו לפני האשפוז, ערב גירושים צפויים: בעלה עזב אותה לטובת אשה אחרת, היא ניהלה פרשת אהבים עם אשה אחרת, גבר מזרח גרמני ששינה את מינו, אב לשני ילדים שנהפך לאֵם. ילדיה ובעלה לוקחים חלק בשיקום האִטי: מרקם עדין והחלטי של מסע עיקש בחזרה אל המקום שהיתה בו ואל מי שהיתה. רק בסוף הספר המרגש והמרתק הזה מתבהרות הנסיבות והסיבות למכה שניחתה עליה.

מגרמנית: מיכאל דק, הוצאת מטר, 292 עמ'

 

לחיות את החיים הכי טוב שאפשר

13 סיבות

13 סיבות

"13 סיבות" מאת ג'יי אשר, עוקב אחרי 12 שעות בחייו של קליי ג'נסן, תלמיד תיכון בארה"ב, שמגלה ליד דלת ביתו חבילה ששמו מופיע עליה, ובה שבע קלטות טייפ, מכתב התאבדות מוקלט בהמשכים שהשאירה האנה בייקר, הנערה שבה היה מאוהב, ושהתאבדה כשלושה שבועות קודם לכן. כל צד בכל קלטת מתייחס לאדם אחר שאחראי באופן כלשהו למותה. קולה של האנה מסביר שיש שלוש־עשרה סיבות להחלטה הנוראה שקיבלה בהוראתה, כל שומע צריך להעביר את הקלטות לבא אחריו. לאורך הספר מלווה הקורא את קליי המאזין להקלטות. במהלך לילה שלם קליי משוטט בעיר ומקשיב להאנה, שמתארת בדיוק נוקב ואכזרי את האירועים שהובילו אותה אל מותה. מרגע לרגע מתגלים לקליי עוד ועוד סודות על האנה ועל חבריו בתיכון, שחלקם אחראים  באופן ישיר למעשה הקיצוני שעשתה. אט אט נחשפת תמונה מזעזעת, וקליי מבין שיש מעשים שאפשר למנוע. אם רק מישהו מהחברים סביבו היה עושה את הדבר הנכון. הסיפור נע לסירוגין בין תגובותיו של קליי לבין תיאור האירועים מפי האנה. קליי הוא דמות נפלאה מציאותית ושובת לב. מתבגר מעט דחוי שמנסה להכות על חטא עלום שהוא לא בטוח שביצע – אחד מגורמי המתח בספר הוא אי-הבהירות לגבי קליי, מה חלקו בהתאבדותה של האנה. קליי הוא נער שכל קורא יאהב וירצה לחבק, ו(ספויילר!) – בסוף הספר הוא אוהב את החיים ורוצה לחיות אותם הכי טוב שאפשר. הסיפור שהאנה מספרת על חיי התיכון מצמרר, מרגש ואותנטי להפליא. האנה מתארת את החוויות הקטנות והגדולות שעוברים המתבגרים ואת ההשלכות שלהן על חייהם, בשלב זה שבו הכול כל כך משמעותי ונפיץ, מה מביא נערה להחליט לסיים את חייה. חייב להגיע לכל מתבגר/ת וכל הורה למתבגר/ת שיקראו

מאנגלית: יעל אכמון, הוצאת כנרת זמורה ביתן, 250 עמ'

.

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Category: חשיפה ראשונה: + פרק ראשון, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.