ספרים חדשים מומלצי השבוע 5/10/16: ידע, עניין ופנאי

| 05/10/2016 | 0 Comments

ספרים חדשים מומלצי השבוע 5/10/16: ידע, עניין ופנאי

ספרים חדשים מומלצי השבוע 5/10/16: ידע, עניין ופנאי

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שמציעים עולם הנופש והטיולים, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים. וההמלצה השבוע: 13 ספרים חדשים המעבירים ידע, עניין ופנאי.

 

 

 

השפעת היהודים על הנשיא משחרר העבדים

לינקון והיהודים מאת ההיסטוריון יונתן ד' סרנה והאספן בנימין שאפל

לינקון והיהודים מאת ההיסטוריון יונתן ד' סרנה והאספן בנימין שאפל

לינקון והיהודים מאת ההיסטוריון יונתן ד' סרנה והאספן בנימין שאפל הוא אלבום מרהיב, המבוסס על מחקר דקדקני, היוצא לאור כ- 150 שנה אחרי מותו של אברהם לינקולן, הנשיא ה- 16 של ארה"ב (לינקון הוא שמו בעברית לדעת המחברים).

מסופר כאן, לראשונה, הסיפור המלא על יחסיו המיוחדים במינם עם יהודים, וכיצד השפיעו יחסיו אלה גם על דרכו לנשיאות ועל החלטות המדיניות שקיבל כנשיא. זוהי הזדמנות להתבונן בכתבי-יד נדירים, בתצלומים ובאיורים, המציגים אותו באורח שלא זכינו לראותו עד כה. במרוצת ימיו עלו היהודים לראשונה על הבימה הכלל-ארצית של ארה"ב. לינקולן, כפי שמעיד ספר זה, גילה יחס שונה לחלוטין כלפיהם, הפגין בקיאות עמוקה בתנ"ך העברי ושאל ממנו ביטויים ומושגים לאחדים מכתביו. הוא התיידד עם יהודים כבר בצעירותו, קידם את שוויון הזכויות ליהודים, מינה יהודים רבים למשרות ציבוריות והקיף את עצמו ביועצים ובתומכים יהודים. מתוך התחשבות ברגישויותיהם הוא אף שינה את דרכי חשיבתו ודיבורו על אמריקה. במעשיו ובדבריו ב"אומה זו תחת אלוהים" – הוא הביע את הכרתו ביהודים כבני הארץ. לדברי אשתו, הוא קיווה לבקר בארץ ישראל אחרי תום כהונתו השנייה כנשיא, הרצח בתיאטרון מנע זאת.

מאנגלית: עמנואל לוטם, הוצאת דביר, 272 עמודים

ארגון רצחני ומאיים

סוף העולם על פי דאעש מאת ויליאם מקקאנטס

סוף העולם על פי דאעש מאת ויליאם מקקאנטס

סוף העולם על פי דאעש מאת ויליאם מק'קאנטס, הוא הספר המקיף הראשון שיוצא בארץ שסוקר את לידתו של הארגון, בנייתו והמקורות האידיאולוגיים שלו בצורה כזו מקיפה ובסיסית ומביא את חזון אחרית הימים של אחד הארגונים הג'יהאדיסטיים הקטלניים והמצליחים בהיסטוריה המודרנית.

עשרות אלפים מאנשי הארגון זורעים הרס ואימה בעריהן וכפריהן של סוריה ועירק, ובדרכם רוצחים גברים, משעבדים נשים וילדים ועורפים את ראשיהם של שבויים. תחת הדגל השחור, מפיץ את הטרור שלו ברחבי המזרח התיכון ואף מעבר לו, אל אירופה והעולם כולו. כיצד הוא מצליח למשוך אליו כל כך הרבה מתנדבים ולכבוש אזורים נרחבים כל כך? כיצד הוא רותם את רעיונות האסלאם לצרכיו האכזריים והאפוקליפטיים? מק'קאנטס, עיתונאי חוקר רב מוניטין, מתבסס בספר זה על מקורות אותנטיים בערבית, כולל טקסטים דתיים קדומים ומכתבים סודיים של אל-קאעידה ודאע"ש שרק אנשים מעטים לפניו קראו, כדי לבחון כיצד להט דתי, חישובים אסטרטגיים של חזרת האימפריה האסלאמית לגדלותה ונבואות של יום-הדין חברו יחד כדי ליצור את הארגון הרצחני והמאיים. זהו מחקר המשלב מתחום ההיסטוריה, התיאולוגיה, האסטרטגיה הצבאית, הפוליטיקה והפסיכולוגיה. סיפורה של ישות פוליטית שאפתנית ורבת-כוח, שאצלה המוסר והאנטי-מוסר דרים בכפיפה אחת. הספר כולל הקדמה למהדורה בעברית מאת ג'קי חוגי.

מאנגלית: אסף שור, הוצאת דני ספרים, 328 עמודים

 

הסיפור המדהים של מערכת העיכול

תחושת בטן מאת ג'וליה אנדרס

תחושת בטן מאת ג'וליה אנדרס

למה אנחנו משתוקקים למשהו מתוק אחרי הארוחה? מה למערכת העיכול שלנו ולדיכאון? הן בין השאלות שעונה המיקרוביולוגית ג'וליה אנדרס בספרה תחושת בטן. אתם מוזמנים להיכנס לעולם אפל וקסום שאורכו מתקרב לעשרה מטרים, שטחו מאתיים עד חמש מאות מטרים רבועים, ובו המוני סיסים וסיסונים, וכמאה טריליון חיידקים, שרובם עוזרים לנו ומקצתם ממלאים את תפקיד המפלצות בסיפור הזה.

בשפה בהירה ומלאת הומור אנדרס מסירה את הלוט מעל מערכת העיכול. היא לוקחת אותנו לסיור מהפה ועד פי הטבעת, מציגה לנו את כל האיברים והאורגניזמים המשתתפים בתהליך העיכול, מסבירה כיצד איברינו משנעים מזון, עוסקת בנושאים כמו מחלות מעיים, עצירות והקאה (מדוע אנו מקיאים וכיצד אפשר למנוע), השפעת מערכת העיכול על המוח, מסבירה על תפקידה של אוכלוסיית המעיים, ובתוך כך פותרת תעלומות גדולות וקטנות הקשורות לעולם הזה: איך לשבת נכון בשירותים, מה ההבדל בין פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה, למה האכילה אכן מנחמת, מהי אי-סבילות ללקטוז, למה הבטן שלנו מקרקרת, האם התוספתן אכן מיותר, כיצד החיידקים עשויים לגרום לנו להשמין, ועוד ועוד.

תרגום: יכין אונא, איורים: ג'יל אנדרס, הוצאת כנרת זמורה, 302 עמ'

האם יש קשר בין גאונות וטירוף?

לוגיקומיקס מאת אפוסטולוס דוקסיאדיס וכריסטוס ח. פאפאדימיטריוס

לוגיקומיקס מאת אפוסטולוס דוקסיאדיס וכריסטוס ח. פאפאדימיטריוס

לוגיקומיקס: החיפוש אחר האמת מאת אפוסטולוס דוקסיאדיס וכריסטוס ח. פאפאדימיטריוס הוא ספר פילוסופיה בקומיקס, ראשון מסוגו, העוסק בלוגיקה ומתמטיקה. הוא מבקש לענות על השאלה המהותית: הדברים הראשונים – ממה הם? מי אמר שהם אמיתיים ועל מה מונחת המתמטיקה?

זהו ניסיון חלוצי בכתיבה ואיור של רעיון פילוסופי, אשר יענג כל מי שרוצה לקרוא רומן גרפי שמבקש לספר 'מה הערך של הוכחה אם היא מבוססת על מה שלא הוכח?' ולמה למתמטיקאים רבים יש נטייה לשיגעון? את העלילה מוביל גיבור שהוא מן הגאונים המסעירים של המאה העשרים: ברטרנד ראסל. המחברים מבקשים להראות את האובססיה של גאונים על נושא ספציפי שטרם נפתר. כמות מדהימה של מתמטיקאים, פיזיקאים וחוקרי מדע השתגעו או שהיו קרובים לשיגעון במהלך החקר שלהם אחרי סוגות המתמטיקה. ברטרנד ראסל, הגיבור שמוביל את הספר, הוא גאון של פילוסופיה ומתמטיקה, שפחד כל ימיו מהאפשרות של שיגעון בגלל ההיסטוריה המשפחתית וגם בגלל העיסוק האובססיבי שלו. ולא במקרה, אין "סתם גאונים" במתמטיקה ודוגמא לכאלה שהתערערו הם גוטלוב פרגה, קורט גדל, ויטגנשטיין, אלן טיורינג ועוד.

איורים: אלקוס פאפאדטוס ואנני די דונה, מאנגלית: אמיר צוקרמן, הוצאת ספרי עליית הגג וידיעות ספרים, 344 עמודים

ממחסור לגיבור

גיבור מאת רונדה בירן

גיבור מאת רונדה בירן

רונדה בירן, יוצרת הסרט והספר "הסוד" טוענת שיש חיים שנועדתם לחיות, יש מסע שנועדתם לצאת אליו וספרה גיבור מספר על המסע הזה. זוהי מפת הדרכים שלכם לחיים עשירים. מהו הייעוד האמיתי שלכם, ומדוע עדיין לא מימשתם אותו?

שערו בנפשכם מפה המראה לכם, צעד אחר צעד, איך להגיע מהמקום שבו אתם נמצאים עכשיו אל מימוש ייעודכם האמיתי ואל החיים שנועדתם לחיות – החיים המרהיבים ביותר, העשירים ביותר, המספקים ביותר והמדהימים ביותר שחלמתם עליהם אי פעם. בארבעת חלקי הספר תלמדו איך לממש את חלומכם הגדול ביותר, "החלום", איך לגבור על מכשולים, "הגיבור", איך להתמודד עם אתגרים, "המסע לחיפוש העצמי", איך לקרוא תיגר על הבלתי אפשרי ואיך כבר ניחנתם בכל אחת ואחת מהיכולות והאיכותיות העוצמתיות שאתם זקוקים להן על מנת לצאת מהמסע הזה כשידכם על העליונה, "הניצחון". תריסר מבין האנשים המצליחים ביותר חולקים את סיפוריהם הבלתי אפשריים לכאורה, וחושפים בפניכם את העובדה שנולדתם כך שכל מה שאתם זקוקים לו כדי לממש את חלומותיכם הגדולים ביותר נמצא בתוככם – וכי בעשותכם כן תממשו את שליחותכם ותשנו את העולם הלכה למעשה.

מאנגלית: דליה צחור, הוצאת כנרת, 227 עמודים

במעמקי המוח הלא-נודע

אינקוגניטו החיים הסודיים של המוח מאת דיוויד איגלמן

אינקוגניטו החיים הסודיים של המוח מאת דיוויד איגלמן

גשו אל הראי והביטו היטב בעצמכם. מאחורי המראֶה החיצוני הנאה להדהים שלכם מסתתר עולם שלם, מנגנון מורכב הכולל מערכת פיגומים מתוחכמת של עצמות, מערך של שרירים חזקים, כמות גדולה של נוזל מיוחד וכל מיני איברים פנימיים שפועלים יחד באפלה כדי להחזיק אתכם בחיים. וישנו גם המוח שלכם. קילוגרם וחצי של החומר המורכב ביותר שגילינו אי־פעם ביקום. זהו מרכז בקרת המשימה המפעיל את כל העסק תוך שהוא מקבל תשדורות דרך אשנבים קטנים המצויים בתוך הבונקר הקרוי גולגולת…

בספרו המבריק ומעורר המחשבה אינקוגניטו: החיים הסודיים של המוח מסייר חוקר מערכת העצבים דייוויד איגלמן במעמקי המוח הלא-מודע, "האיבר המצוי בגולגולת שלכם – קילוגרם וחצי של חומר ורוד, הדומה במרקמו לג'לי – הוא חומר ממין זר ומוזר. הוא עשוי מחלקים ממוזערים היוצרים את תצורותיהם בעצמם, ומתעלה לאין שיעור על כל דבר שאנו יכולים לבנות אפילו בחלומותינו", ובתוך כך שופך אור על עשרות תעלומות מפתיעות: מדוע בני אדם נוהגים לשמור את כספם בחשבונות שאינם מניבים ריבית? מדוע אנו נוטים להתחתן עם בני זוג ששמם מתחיל באות שבה מתחיל שמנו שלנו? למה קשה כל כך לשמור סוד? איך אנחנו יכולים לדעת מה הלא-מודע שלנו אומר (רמז: להטיל מטבע)? מדוע כף הרגל מספיקה לעשות את חצי הדרך אל דוושת הבלם לפני שאנו נעשים מוּדעים לסכנה מלפנים? מה משותף לאודיסיאוס ולמצוקת האשראי? האם נכון שאנשים מסוימים נוטים יותר לבגוד בבני זוגם? מדוע חשפניות מרוויחות יותר כסף בימים מסוימים בחודש? מדוע יכול אדם לכעוס על עצמו – ובעצם, כשאדם כועס על עצמו, מי בדיוק כועס על מי? מרתק ומעניין

מאנגלית: עמנואל לוטם, הוצאת זמורה-ביתן, 331 עמודים

תיאוריית העידנים

העתיד על פי תאוריית העידנים מאת גלי נדיב אלוף

העתיד על פי תאוריית העידנים מאת גלי נדיב אלוף

העתיד על פי תאוריית העידנים מאת המדיום גלי נדיב אלוף משלב אסטרולוגיה עם נומרולוגיה. נצא למסע מתמטי רוחני על אודות סבב כל 12 עידני הזמן בגלגל המזלות. ננוע כ- 4000 שנה אחורה בזמן ומעל 20,000 שנה קדימה בזמן, כשתנועת סדר הספרות וגלגל המזלות נותרים מחזוריים ונעים אחורה בזמן.

נקבל הסבר והוכחות על אודות עידני העבר וההווה ונחזה את עתיד העידנים הבאים. הספר מכיל מושגי יסוד וטבלאות חישוב להבנת הבסיס המתמטי מהם מתקבלים מועדי העידנים והשנים על ידי חישוב מתמטי פשוט. כל מועד, שנה ועידן מגובים בהסבר מתמטי המאפשר לקורא להבין בפשטות ולחשב בעצמו את המשך המחקר. המזל האסטרולוגי בגלגל המזלות מייחד כל תקופה של עידן ומושפע מעשרת כוכבי הלכת המקיפים את השמש בגלקסיית 'שביל החלב' הכוללים גם את כדור הארץ. כל עידן מ-12 המזלות מכיל מאפיינים חיוביים ושליליים שמשפיעים על מארג החיים על פני כדור הארץ מבחינה: אנרגטית, סביבתית, מדעית, טכנולוגית, חברתית, וגם מבחינת אמונה, רווחה, מלחמות, שפע ועוד. עידן אורך  2106 שנים, קרני עידן אורכות  468 שנים. סדר 12 העידנים מותאם רק לכדור הארץ ומשפיע על כלל חיי האנושות בו.

הוצאה עצמית, 113 עמודים

אומנות האושר

 

זן ואומנות האושר מאת כריס פרנטיס

זן ואומנות האושר מאת כריס פרנטיס

אנחנו היוצרים של כל רגע חדש בחיינו ולפי המדע של ימינו ולפי הרוחניות, כל מה שאנו מאמינים בו, חושבים עליו ומרגישים אותו קובע בעצם את הרכב התאים של גופנו. בספר זן ואומנות האושר מאת כריס פרנטיס, תלמדו כיצד כל מה שתחשבו ותרגישו יעורר שמחה וחיוניות בחייכם ולא יביא לעגמומיות או לדיכאון. תלמדו גם כיצד להסתגל לשינויים הבלתי נמנעים בחיים, כיצד להתמודד עם לחץ בדרך בריאה וכיצד לטפח שמחה מודעת בחיי היומיום שלכם ותגלו גם כיצד להזמין חוויות נפלאות אל חייכם ולגבש תפיסת חיים שתחזק אתכם בכל מה שתעברו בחייכם.

 

"כשפועלים על-פי גישת הזן עושים כל דבר בהתמקדות מיוחדת של המחשבות, בשלווה ובפשטות של התודעה המביאה את חוויית ההארה, ובאמצעותה את האושר" (מתוך הספר).

 

תרגום: בתיה זיסו-פרלשטיין, הוצאת אופוס, 141 עמודים

 

איך לדבר מול קהל

המדריך הרשמי של טד לדיבור בפני קהל מאת כריס אנדרסון

המדריך הרשמי של טד לדיבור בפני קהל מאת כריס אנדרסון

האורות כבים, שקט משתרר באולם, ומאות זוגות עיניים נשואות בציפייה. אלומת אור בודדת מלווה  אותך אל מרכז הבמה. נשימה עמוקה, ו… עכשיו זה הזמן שלך. לעמוד במקום או לצעוד על הבמה? המדריך הרשמי של TED לדיבור בפני קהל מאת כריס אנדרסון יסייע לכל דובר לחולל שינוי בעזרת רעיונות, יחד עם הידע והניסיון של אנדרסון, הנשיא והאוצר של TED ועם תובנותיהם של המרצים הפופולריים ביותר.

לקרוא מן הכתב או להיעזר בראשי פרקים בלבד? לשלב מצגת עם תמונות, ואולי גם מוזיקה? ואיך להתגבר על המתח הנורא לפני רגע האמת? כל מרצה בוחר את הדרך הנכונה ביותר עבורו להציג את הרעיון שהוא רוצה לחלוק עם הקהל, ולכל הרצאה הייחוד שלה. ועם הכלים הנכונים, חלקם בסיסיים, אחרים מפתיעים, כל אדם יכול לשאת דברים בביטחון, ברהיטות ובטבעיות (גם אם זו הושגה בחזרות מתישות).

 

מאנגלית: ניצן לפידות, הוצאת מודן, 278 עמודים

 

איך יוצרים צפנים סודיים ואיך מפצחים אותם?

מטמון האוצרות המתמטיים של פרופסור סטיוארט מאת איאן סטיוארט

מטמון האוצרות המתמטיים של פרופסור סטיוארט מאת איאן סטיוארט

בספרו מטמון האוצרות המתמטיים של פרופסור סטיוארט מציג איאן סטויארט, פרופ' בדימוס למתמטיקה, אוסף מרתק של חידות, עובדות מפוקפקות, פרדוקסים ואנקדוטות.

בספר השני בסדרה תמצאו לקט של כל מה שלא לימדו אתכם על מתמטיקה בבית הספר – דברים מופלאים, מפתיעים ומהנים. בין שאר הגילויים המסתוריים והמדהימים בספר זה העוסק בכל סוגי המספרים – דמיוניים ומרוכבים, קונגרואנטיים ואי־רציונליים – תחשפו את סודות הונאת ההתחממות הגלובלית (ואולי אין כאן הונאה?), תגלו איך לחשב את שטחה של ביצת היען, מה הקשר בין מתמטיקה לבין שודדי ים ומי המציא את הסימן שווה. תלמדו על כוכבים ומספריים, על המספרים של בבל, מה זה קפיצולעים, צפנים סודיים שמותר לגלות אותם, תקראו על הפיתות הממולאות של פיתגורס ועוד. הספר יספק לכם שעות רבות של תענוג ושל שעשוע.

 

מאנגלית: עמנואל לוטם. הוצאת כנרת זמורה, 384 עמודים

 

בתוככי עולמם של אוליגרכים רוסים מיליארדרים

היו זמנים ברוסיה מאת בן מזריץ'

היו זמנים ברוסיה מאת בן מזריץ'

היו זמנים ברוסיה – עלייתם של האוליגרכים מאת בן מזריץ' הוא דרמה אמיתית על עושר אגדי, פשע, יריבות ובגידה בתוככי עולמם של אוליגרכים רוסים מיליארדרים.

בוריס ברזובסקי ורומן אברמוביץ' הם שני מיליארדרים גדולים מהחיים. ברזובסקי, מתמטיקאי לשעבר, התחיל את דרכו בעסקי מכוניות ועם השנים הפך ל"סנדק הקרמלין". בן חסותו אברמוביץ' הצעיר והנמרץ עסק במכירת צעצועים  והצליח להקים מאפס אימפריה אדירה של נפט ואלומיניום. השותפות ביניהם שינתה את חייהם. הם גלשו על גלי ההפרטה של רוסיה לאחר נפילת המשטר הסובייטי וצברו עושר בל יתואר בעודם מפלסים את דרכם אל השלטון ב"מערב הפרוע" של רוסיה. אולם לאחר שברזובסקי תקף את הנשיא ולדימיר פוטין באמצעי התקשורת, ונאלץ להימלט לאנגליה, החלה השותפות להתערער. גופות החלו להיערם, כולל זו של מכר ידוע של ברזובסקי שמת מהרעלת פולוניום. אברמוביץ' המשיך לשגשג, אך ברזובסקי עצמו מת באחוזתו המפוארת בלונדון. נטען כי התאבד. זהו סיפור עלילתי המבוסס על אין־ספור ראיונות עם עדים, שרובם ביקשו לשמור על אנונימיות, ועל אלפי עמודים של מסמכי בית משפט. הוא כתוב כמותחן עוצר נשימה, ומציג לראשונה את העושר, השחיתות והעוצמה של מה שכונה "הסיפור של העידן שלנו".

מאנגלית: יעל אכמון, הוצאת כנרת זמורה, 234 עמודים

סוג חדש של קשב

לספר את החיים מאת סטיבן גרוס

לספר את החיים מאת סטיבן גרוס

כולנו מספרי סיפורים – אנחנו יוצרים סיפורים כדי לתת פירוש לחיינו. אבל  יצירת סיפורים אינה מספקת. חייב להיות מישהו שיקשיב. לספר את החיים – לדעת לדבר על עצמך, לדעת להקשיב לאחרים מאת הפסיכואנליטיקאי סטיבן גרוס עוסק בתהליך אחד רגיל: דיבור, הקשבה והבנה.

סיפוריו התמציתיים והאלגנטיים מלמדים אותנו סוג חדש של קשב. כמו כן הם חושפים דיוקן עצמי עדין של האנליסט בפעולה, ומראים איך מה שנלמד בחדר הטיפול עשוי לגלות לו ולמטופל לקח דומה. בעבודתו המעשית גרוס בילה את עשרים וחמש השנים האחרונות בחשיפת הרגשות הנסתרים מאחורי התנהגותנו המתמיהה ביותר. הספר מתמצת 50,000 שעות של שיחות לתובנה פסיכולוגית צרופה, ללא העגה המקצועית. אלה הם סיפורים על חיי היומיום שלנו: הם נוגעים לאנשים שאנחנו אוהבים ולשקרים שאנחנו מספרים; לשינויים שאנו עוברים, ולאבל. בסופו של דבר הם מראים לנו לא רק איך אנחנו מאבדים את עצמנו אלא גם איך נוכל למצוא את עצמנו מחדש.

מאנגלית: שרה ריפין, הוצאת דביר, 208 עמודים

 

ללמוד להיות מוכנים לחיים האמיתיים

בתי ספר יצירתיים מאת קן רובינסון ולו ארוניקה

בתי ספר יצירתיים מאת קן רובינסון ולו ארוניקה

"תארו לעצמכם שהיו מאמצים את הגישה של בתי הספר בעולם העסקים. אם בכל ארבעים דקות היו כל העובדים צריכים להפסיק לעשות את מה שהם עושים, לעבור לחדרים אחרים, לעשות משהו שונה לחלוטין, ולחזור על כך שש פעמים ביום, העסק היה מפסיק לתפקד ומן הסתם היה פושט את הרגל בתוך חודשים ספורים". (מתוך הספר)

בתי ספר יצירתיים – המהפכה שצומחת מלמטה ומשנה את החינוך מאת קן רובינסון (מומחה לחינוך) ולו ארוניקה מביא ניתוח מרתק על שיטות החינוך בימינו ומה צריך לשנות בה על מנת שהילדים יהיו מוכנים לחיים האמיתיים ובנוסף מביא עצות מעשיות כיצד לפתח אצל כל ילד את הכישרונות הייחודים לו. הוא סוקר בתי ספר בעשרות מדינות (גם אנחנו שם עם בתי הספר הדמוקרטים) ומציע מהפכה בתחום החינוך.

מאנגלית: נעה בן פורת, הוצאת כתר, 308 עמודים

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, ספרי עיון, ספרי מדע, ספרי תיעוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.