ספרים חדשים – מומלצי השבוע 12/7/15

| 11/07/2015 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 12/7/15

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 12/7/15

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.

 

 

 

 

קשר של דם

הר הזהב מאת ג'אנג לינג

הר הזהב מאת ג'אנג לינג

הר הזהב מאת ג'אנג לינג הוא סיפור של תושייה ואומץ, של אהבה וגעגוע, של שני עולמות שנקשרו זה לזה בקשר של דם. נער בן 16 עולה על ספינה המפליגה לקנדה, שם הוא מקווה לגרוף זהב בהרים ולשלוח תיבות עמוסות כל אוצרות למשפחה שהותיר מאחור, בדרום סין. אבל ביבשת החדשה הוא מגלה שמן הזהב לא נותר דבר. כדי להתקיים הוא מסכן את חייו בפיצוץ סלעים כדי לפרוץ תוואי למסילת הברזל.

הנער יהיה לגבר. הוא יקים שושלת שצאצאיה ייקרעו בין המולדת הישנה לארץ החדשה, בין עושר אדיר לעוני מחריד, בין תשוקות בוערות לשנאות יוקדות. במלאכת מחשבת של אריגה הנעה בין ימינו לבין העבר מביאה לנו לינג סאגה משפחתית סוחפת של חמישה דורות בכפר הסיני ובעיר המערבית, בשנים רבות תהפוכות משני צדי האוקיינוס, תוך הקפדה על דיוק בפרטים ודיוק בעובדות ההיסטוריות. אילו מין חיים היו להם בכפריהם בדרום סין ואת מי השאירו מאחוריהם כשהחליטו לבוא ל'הר הזהב', השם שניתן למרחבי צפון אמריקה שבהם התגלו מרבצי זהב? בסוף הספר מובאים נקודות ציון בחיי המהגרים הסינים לקנדה, שנקראו במאה ה- 19 ה'קולי', פועלים זולים יוצאי המזרח הרחוק.

מסינית: אהד נבו ואלה שולגה, הוצ' כתר, 530 עמ'

 

יום מושלם לדגי בננה

 

תשעה סיפורים מאת סלינג'ר

תשעה סיפורים מאת סלינג'ר

חזר למדפים 1: הספר תשעה סיפורים, שראה אור בשנת 1953, הוא ספרו השני של ג'יי. די. סלינג'ר, ויש הרואים בו את פסגת הקריירה הספרותית הקצרה שלו. אלו הם הסיפורים שסלינג'ר בחר להנציח מתוך 35 סיפורים קצרים שפירסם בסך הכול.

כמו התפסן בשדה השיפון (1951) זכו סיפורים אלה לשבחים על ההומור והעוצמה שבהם ועל היעדר כל זיוף. סלינג'ר מפגיש בהם את הקורא עם דמותו המהורהרת של סימור גלאס, אנטי-גיבור אמריקאי, שעמדה במוקד התעניינותו עד שחדל לפרסם בשנת 1965. זה הספר שבו האמנות של סאלינג'ר וחייו הצטלבו זה בזה, שבו ההתעניינות שלו בזֶן התמזגה עם המוטיבים המרכזיים ביצירתו, שבו הוא נתן פנים חדשות לז'אנר הסיפור הקצר האמריקאי עם דמויות וסצנות מהפנטות, מיסתוריות ועוצמתיות להפליא.

מאנגלית: אסף גברון, הוצ' מחברות לספרות, 189 עמ'

 

 

מצבים ייחודיים

           

הגביהו את קורת הגג נגרים - סלינג'ר

הגביהו את קורת הגג נגרים – סלינג'ר

חזר למדפים 2: הגביהו את קורת הגג, נגרים, שני סיפורים על משפחת גלאס מאת ג'יי. די. סלינג'ר. בּאדי גלאס מספר על אירוע שהתרחש ביום החתונה של אחיו הבכור, סימוֹר (אותו אח שהתאבד בסיפור "יום מושלם לדגי הבננה"), שבו הוא מצא את עצמו במונית אחת לצד השושבינה הביקורתית ובעלה. הם מעמתים אותו עם הדרך שבה אנשים מן היישוב רואים את משפחתו ואת אחיו האקסצנטרי. סימור: הקדמה, באדי מפליג בהרהורים בדבר תכונות האופי של אחיו, ובעיקר בהקשר ליכולת הכתיבה המופלאה שלו: "מתי בדיוק היתה הכתיבה המקצוע שלך? היא מעולם לא היתה דבר מלבד הדת שלך. והואיל וזוהי הדת שלך, אתה יודע מה תישאל כשתמות? רק שתי שאלות. האם רוב הכוכבים שלך היו בחוץ? האם התאמצת לכתוב בדם לבך?". שני הסיפורים מספקים מבט חודר על דרך ההתייחסות של החברה הקונפורמיסטית הנוקשה ליוצאי הדופן שחיים בקרבה. הסיפורים הם דוגמה מופלאה ליכולתו המסחררת של סלינג'ר לשרטט מצבים ייחודיים שחושפים אמיתות עמוקות חבויות על הדמויות שלו, אשר אינן משתפות פעולה בחשיפת עצמן. הספר ראה אור לראשונה בעברית בשנת 1991 בהוצאת כנרת בתרגומה של רחל פן.

מאנגלית: קובי מידן, הוצ' מחברות לספרות, 175 עמ'

 

השינויים שמביאה הקידמה

הבלתי נראים מאת רוי יקובסן

הבלתי נראים מאת רוי יקובסן

הבלתי נראים מאת רוי יקובסן, מבכירי הסופרים בנורבגיה (מחבר ילדת פלא) מרחיק היסטורית אל תחילת המאה והעשורים שבהם התבססה הכלכלה הנורווגית על הצי ועל הים, כלכלה שנהרסה לחלוטין במלחמת העולם השניה. מלווה משפחה קטנה בניצחונות ובמפלות של החיים, באובדן ופרידות ובמפגשים מפתיעים שמשנים את פני המשפחה.

אינגריד גדלה באי קטן סחוף רוחות עם הוריה מריה והנס, סבא מרטין והדודה ברברו, שהיא 'לא לגמרי בסדר'. אלה ימיה הראשונים של המאה העשרים, והקידמה מתחילה לחדור גם לאיים הנידחים של צפון נורווגיה. החיים באי קשים, נשלטים לחלוטין בידי כוחות הטבע, שמזמנים מאבק מתמיד ותושייה. אבל יושביו קשורים לאי ולים המקיף אותם, ומצליחים להתקיים איכשהו בזכות שיטות ומסורות שנרכשו במשך מאות שנים. יקובסן משרטט בעדינות את השינויים מרחיקי הלכת שמביאה עימה הקידמה. דורות של חקלאים ודייגים בעלי ערכים מסורתיים כמו עקשנות, הסתפקות במועט ותושייה, מגלים שעם האורבניזציה מעמדם נדחק לתחתית החברה, והם נתפסים כעת כאנשים פשוטים ובורים. הנימה המיוחדת של הספר מהדהדת את החיים המיוחדים של גיבוריו: חסכונית וקשוחה כמו האדמה מצד אחד, מלאה פרטים, הפתעות וסערות כמו הים מצד שני.

מנורווגית: דנה כספי, הוצ' כתר, 234 עמ'

 

להתפרק כדי להיבנות מחדש

מגוחך להפליא מאת מארק למפרל

מגוחך להפליא מאת מארק למפרל

מגוחך להפליא מאת מארק למפרל הוא רומן מצחיק ומרגש על אהבה ומשפחה, ועל הסיכון המקצועי שכרוך בבחירה להיות גבר ואב. רומן הביכורים של למפרל האוסטרלי מגלה שלפעמים עליך להתפרק לגורמים כדי לבנות את עצמך מחדש.

באמצע ריצת הבוקר שלו פוגעת מכונית במייקל אודל. הוא מוצא את עצמו על הכביש. כואב לו. אבל הוא לא מת. זה מפתיע ומשמח. רק אחר כך הוא יגלה שהוא לא מצליח להתנער מזה. הוא לא מסוגל להתרכז. הוא לא מסוגל להכיל את הזעם. הוא לא מסוגל להחליט מה לעשות. לגבי כל דבר שהוא. אשתי ונדי תומכת בו, למרות שזה לא קל, אבל ילדיו המתבגרים ממש לא עוזרים לו להתמודד עם החיים שאחרי התאונה. רוזי ביתו מחטיפה לנערה נקמנית בבית הספר, ומכאן העניינים רק מסתבכים והולכים. אצל דקלן בנו מתגלה שקיק של כדורים לא חוקיים. וזה לא הכל. שוטר מוזר מתחיל להטריד את המשפחה. כל תקרית מקרית תופחת למימדי אסון. ועוד לא הזכרנו את הקריירה ההרוסה של מייקל.

מאנגלית: נילי לוי, הוצ' כתר, 222 עמ'

 

שבועותיו האחרונים של הבית השלישי

 

השלישי מאת ישי שריד

השלישי מאת ישי שריד

השלישי הוא ספרו הרביעי של ישי שריד (מחבר "גן נעמי" ו"לימסול").  אי שם בעתיד הקרוב מכוננת מלכות יהודה ותופסת את מקום מה שנותר ממדינת ישראל. אחרי התקפה קטלנית שהשמידה את ערי החוף, ותל אביב וחיפה הפכו גיאיות הריגה, נותרו בין החורבות רק ניצולים מעטים שאיבדו צלם אנוש. יהועז, קצין מילואים זוטר אך כריזמטי, חוקר במצפה הכוכבים בנגב, מצליח לארגן את שארית הפלטה למתפקת נגד ובתוך זמן קצר הופך למפקדם. מקץ חמישה עשר יום הונחה אבן הפינה לבית המקדש השלישי בירושלים. יהועז עולה על כס המלוכה ומתמנה לכוהן גדול. עבודת הקורבנות מתחדשת ונעשית מרכז החיים הלאומיים, ואפשר לקיים כל תרי"ג מצוות ככתבן וכלשונן. חצי יובל לאחר מכן, מגולל צעיר הנסיכים, יהונתן, את סיפור שבועותיו האחרונים של הבית השלישי, בין חודש אב ליום הכיפורים.

הוצ' עם עובד / הספריה לעם, 259 עמ'

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, פרוזה מקור, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.