הנדון: השמדה, ועידת ואנזה והפתרון הסופי מאת איתמר לוין ושלומית לן

| 19/01/2012 | 0 Comments

ועידת ואנזה היא אחת מאבני הדרך המרכזיות בשואה, אך 70 שנה לאחר קיומה היא עדיין מעוררת שאלות: מדוע כונסה? מה משמעות הפרוטוקול שנרשם בה? מי היו המשתתפים ומה היו מניעיהם? כיצד השתלבה באירועי מלחמת העולם? מה מקומם ברצח שכבר התחולל? כיצד חיו ומה ידעו באותו יום הקורבנות שגורלם נחרץ? על שאלות אלו עונה הספר "הנדון: השמדה" מאת איתמר לוין ושלומית לן.

ארוחת צהריים קלה חתמה דיון בן 90 דקות שקיימו 15 פקידים גרמניים בכירים, בווילה מפוארת ברובע ואנזה שבברלין ב- 20 בינואר 1942. כאשר נותרו ריינהרד היידריך ואדולף אייכמן לבדם, לא הסתיר היידריך את שביעות רצונו: שליטתו על השמדת יהודי אירופה הובהרה, והתיאום החיוני לביצוע הרצח הובטח.

בכינוס זה נפגשו כל המרכיבים שהפכו את שואת יהדות אירופה למציאות נוראה: אידיאולוגיה רצחנית, יעילות פקידותית וביצוע דקדקני. זהו האירוע בו סללו הרוצחים שמאחורי שולחן הכתיבה את הדרך ל"פתרון הסופי", הדרך שהובילה לטרבלינקה, למיידנק ולאושוויץ.

 

איתמר לוין הוא עיתונאי, היסטוריון ומחברם של תשעה ספרים בחקר השואה. שלומית לן היא עיתונאית וסופרת. ספרם הקודם, "הקרב האחרון", עסק במרד גטו ורשה.

תוכן העניינים: הדמויות העיקריות, "בסוף המלחמה תהיה אירופה נקייה מיהודים" מאידיאולוגיה לביצוע: ההחלטה על ההשמדה, "תוהו ובוהו בצעידת אווז אחידה" הממשל הנאצי: מאבקי סמכויות בשאלה היהודית, "לשכל של הימלר קוראים היידריך" ריינהרד היידריך: האיש שהפך את הרצח לקריירה, "נחשב למומחה מוכר בתחומו" המשתתפים: הבירוקרטים שמאחורי מכונות הרצח, "יינתן טיפול מתאים" הוועידה: מה אמרו, מה כתבו, מה התכוונו, "תגיע השעה שבה היהדות תחוסל" המלחמה: גרמניה והחזיתות בינואר 1942, "הדרכים מלאות גוויות" הקורבנות: יהודי אירופה בינואר 1942, "להיאבק נגד הרס האנושיות" אחרי הוועידה: הדיונים, המשתתפים, ההנצחה. נספח: פרוטוקול ועידת ואנזה, ביבליוגרפיה, תודות, אינדקס

 

הנדון: השמדה, מאת איתמר לוין ושלומית לן, הוצאת מודן, שנת 2012, 356 עמודים.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , ,

Category: ספרי עיון, ספרי מדע, ספרי תיעוד, שואה ומלחמת העולם השנייה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.