ספרים חדשים – מומלצי השבוע 10/05/15

| 09/05/2015 | 0 Comments

מתח באוויר - מומלצי מאי 2015

מתח באוויר – מומלצי מאי 2015

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.

 

 

 

 

על הניסיון לזכור ולשכוח

 

אטה ואוטו וראסל וגיימס מאת אמה הופר

אטה ואוטו וראסל וגיימס מאת אמה הופר

אטה ואוטו וראסל וג'יימס מאת אמה הופר הוא ספר על אהבה משולשת שנמשכת חיים שלמים, על הניסיון לזכור ועל הניסיון לשכוח. זהו ספר על נדודים ועל בית, על כבוד וגאווה, על תקווה וחברות. זהו רומן שבמרכזו גיבורים לא צפויים, הבטחות שנשמרות לנצח, והרפתקה גדולה אחת ואחרונה.

אוטו מוצא את הפתק שהשאירה לו אשתו אטה בת ה-83, שיצאה למסע רגלי של 3,200 קילומטרים כדי לראות את הים – "אוטו, הלכתי. אף פעם לא ראיתי את הים, אז לשם הלכתי. אל תדאג. השארתי לך את הטנדר. אני יכולה ללכת ברגל. אנסה לזכור לחזור. שלך (תמיד), אֶטָה". מתחת למכתב השאירה ערימה של מתכונים, כדי שידע מה ואיך לאכול בהיעדרה. גם הוא יצא פעם למסע ארוך מאוד, אלא שזה היה מזמן, כשנסע להילחם ביבשת אחרת. אוטו חשב ללבוש את מעילו ולצאת ולנסות למצוא אותה, אך הוא מחליט להישאר בחווה שלו ולחכות, ממש כפי שאטה חיכתה לו אז. ראסל, חברם הקרוב, הוא זה שיוצא בעקבות אטה, האישה שתמיד אהב. וישנו גם ג'יימס, בן לוויה מפתיע ושונה לגמרי. מרגש ומהנה.

מאנגלית: ברוריה בן-ברוך, הוצ' כתר, 303 עמ'

 החיים אינם צפויים

אני מסרב מאת פר פטרסון

אני מסרב מאת פר פטרסון

הספר אני מסרב מחזיר את פֶּר פֶּטֶרסוֹן, מבכירי סופריה של נורווגיה, לטריטוריה של יוצאים לגנוב סוסים, יצירת המופת שלו משנת 2003. בסגנונו הייחודי, המאופק והכן נוגע פטרסון בעומק החוויה האנושית ומפליא לתאר את הקשרים שנטווים ונפרמים בין אנשים, את הכניעה לכוחות החזקים מאתנו ואת הסירוב להיכנע.

יִים וטומי היו חברי נפש לאורך כל ילדותם. גם כשאמו של טומי נעלמה יום אחד והותירה אותו ואת אחיותיו בידיו של אב אלים. גם כשיִים המשיך ללמוד ואילו טוני החל לעבוד. כעבור שלושים וחמש שנים הם מתראים במפתיע, במפגש חטוף שמטלטל את שניהם ומעיד עד כמה החיים אינם צפויים.  נפלא, מלא רגש ועוצמה

מנורווגית: דנה כספי, הוצאת כתר, 241 עמ'

 

 

 

 

לנסות לשנות את החיים

הלא בלתי אפשרי מאת קרן שפי

הלא בלתי אפשרי מאת קרן שפי

הלא בלתי אפשרי מאת קרן שפי הוא סיפורה של גיבורה בלתי רגילה וכובשת המבקשת באמצעות הכתיבה לבחון את יחסיה עם סביבתה בניסיון, לא רק לתעד את חייה, אלא לשנותם. חמישה יומנים שכותבת אישה אחת על פני עשרים שנה מתמזגים לרומן יפהפה ויוצא דופן. כל אחד מהם כתוב בסגנון משלו, ומספר על אישה שאמנם פגשנו בחלק הקודם, ומצד שני היא כבר מישהי אחרת.

 

״היומן הזה הוא כמו ברֵכה קטנה בצל ההר שאני מתרחצת בה לפעמים. אני מחבבת את המקום הזה. יש חיות לילה קטנות וחמקניות שבאות לשתות כאן, ואם אני יושבת בשקט עם כמה אגוזי מוסקט שבורים בכף ידי הפתוחה הן ניגשות אלי בזהירות, ומספרות לי על העתיד ועל העבר ועל התפרים שמחברים אותם זה לזה.״

ביומן הראשון הגיבורה בת עשרים ושתיים, לכודה באהבה בלתי אפשרית לגבר מבוגר ונשוי. את היומן השני היא מתחילה לכתוב כדי להיחלץ מהאהבה ההרסנית הזאת, והוא אכן מוביל אותה למחוזות חדשים ורחוקים. כשהיא בוראת את היומן החמישי, כבר יש לה משפחה, קריירה ומקום בעולם, ודווקא משום כך היא מחליטה לחזור אל הדברים שהשאירה סגורים במגירה ואל קולות שהשתיקה עד כה. 
 

הוצאת כתר, 305 עמ'

שישה יוצרים גדולים

מחווה לשישה סופרים של המאה העשרים

מחווה לשישה סופרים של המאה העשרים

מהדורה מחודשת לספר מחווה לשישה סופרים של המאה העשרים שראה אור לראשונה בשנת 1999.  הקובץ הזה הוא מחוות הוקרה לשישה יוצרים גדולים של המאה העשרים – שישה סופרים, בנים מובהקים של התקופה, שהתוו לסיפורת, כל אחד על-פי אישיותו המיוחדת ועולמו, דרכים חדשות להתמודד עם המציאות של העידן המודרני.

פניה של האמנות בכלל ושל הספרות בפרט השתנו לבלי הכר במחצית הראשונה של המאה שעברה, וששת היוצרים האלה – ג'יימס ג'ויס האירי, פרנץ קפקא היהודי הצ'כי, איסאק באבל היהודי הרוסי, חורחה לואיס בורחס הארגנטינאי, ויליאם פוקנר האמריקאי ואלבר קאמי הצרפתי  יליד אלג'יריה – הטביעו עליהן חותם עמוק, שבלעדיו קשה לתארן. שש היצירות המובאות בספר זה הן כולן פנינים, וכל אחת מהן אוצרת בתוכה את גדולתו של המחבר, שמכוחה כבש לו את מקומו בספרות המאה העשרים. ובו בזמן הקובץ הוא גם מחווה צנועה לאמנות התרגום לעברית ולכמה מהעוסקים בה זה עשרות שנים ובהם: אברהם יבין, אילנה המרמן, נילי מירסקי, רנה ליטוין, אמציה פורת.

הוצאת עם עובד, 204 עמ'

 

אירוניה סרקסטית

מורם מעפר מאת זוזה סאראמאגו

מורם מעפר מאת זוזה סאראמאגו

מוּרם מעפר מאת ז'וזה סאראמאגו הוא רומאן פנורמי וריאליסטי העוקב, לאורך למעלה מ-80 שנה, אחרי ארבעה דורות של משפחת מַאוּ-טֶמפּוּ (פירוש שמם הוא: מזג-אוויר גרוע), ואחרי הסובבים אותם, הפועלים שכירי-היום ב"לטיפונדיה" – חבל האחוזות החקלאיות הגדולות שבאזור אָלֶנטֶז'וּ, בדרום פורטוגל.

בשנים האלה הפכה המונרכיה לרפובליקה, נפוצו שמועות על שתי מלחמות ענק שהתחוללו בכל אירופה, פרצה הדיקטטורה בפורטוגל, אך המאורעות הלאומיים והבינלאומיים לא באמת חדרו ללטיפונדיה, שהפועלים החלכאים והנדכאים שלה, העובדים תמורת שכר רעב מחשיכה עד חשיכה, אם אינם בכלל מחוסרי-עבודה, נאלצו להתמודד בה עם השילוש של בעלי ההון והאחוזות, ה"מולדת" המשתפת איתם פעולה באמצעות המשמר הלאומי האלים שלה, והכנסייה. נגד אלה מופנית האירוניה הסרקסטית של הקוסם הלוחמני סאראמאגו, ברומאן פוליטי שאת דפיו מציפות חמלה ואמפתיה חסרות גבולות כלפי המדוכאים. "קולו" של המספר, שהִתמיד מכאן ואילך אצל הסופר, הוא קול קלֵידוסקופי, שיתופי, מעין מקהלה של דיבורים ודוברים בשברי קולות, במשפטים שנקטעים, בגבולות מחוקים בין קול לקול, בין דובר לדובר, כאילו העם מספר את סיפורו. המספר מחקה דיבור בעל-פה, או נאבק בכללי הכתיבה, לפעמים הוא איש תמים, לפעמים משורר בעל דימויים הרי-תהודה, לפעמים איש חריף החושף את הפרדוקסים הקשורים במסגרות עריצוֹת למיניהן, ולפעמים הוא מאמץ לעצמו פרספקטיבות מפתיעות ושובות-לב. מי כותב היום רומאנים כאלה?

מפורטוגזית: מרים טבעון. הספריה החדשה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 359 עמ'

עולמות רווי תהפוכות ורגש

איטליה ענן מאת מרקו לודולי

איטליה ענן מאת מרקו לודולי

בשתי הנובלות היפהפיות בספר איטליה, ענן שכתב מרקו לודולי נפרשים בפנינו שני סיפורים משפחתיים. במרכז שניהם עומדות נשים הטעונות בחוזק פנימי ובחכמה; שתיהן מתארות, בטון שקט ובצנעה, עולמות רווי תהפוכות ורגש. בזכות תבונת החיים של גיבורותיו, פשטות מבען ותשומת לבן לפרטים הקטנים המרכיבים את עולמן, מקנה לודולי לנובלות שלו איכויות של שירה אמתית ומרגשת.

איטליה היא נערה שהוכשרה להיות משרתת. היא מגיעה אל בית משפחת מרציאלי כבחורה צעירה ועוזבת אותו לאחר שנים, עם מותו של בעל הבית. את מיטב שנותיה היא מעבירה עם בני הזוג מרציאלי ושלושת ילדיהם והיא כצל נע בחייהם – נוכחת נפקדת על פי הצורך. בעיניה המתבוננות וברגישותה הרבה היא מתארת כרוניקה משפחתית מוכרת לכאורה, ועם זאת חד פעמית ונטועה עמוק בהוויית הזמן הזה. ענן הוא שמו של אוגוסטו הקוסם. רעייתו הקשישה מריה נפרדה ממנו כבר לפני יותר משלושים שנה ובנם מתגורר כעת בארץ רחוקה, אולם שניהם נדמים קרובים אליה מאוד. את סיפורם המשותף, החי בה כל-כך, היא מניחה כתמונות זיכרון בפני המתווך הצעיר והקשוב המסייע לה למכור את ביתה בכפר.

מאיטלקית: ארנו בר, הוצ' ספרית פועלים, 190 עמ'

 

אישה דגולה מבין האנוסים של ימי הרנסנס

קדחת ונציאנית מאת יצחק גורמזאנו גורן

קדחת ונציאנית מאת יצחק גורמזאנו גורן

קדחת ונציאנית – דונה גרסיה בוונציה באיטליה מאת יצחק גורמזאנו גורן, הוא רומן היסטורי, השלישי בסדרת קוורטט הסניורה,  על חיי דונה גרַסיה מֶנדֶס, אישה דגולה מבין האנוסים של ימי הרנסנס. הראשון בסדרה "השקר הקדוש" ראה אור ב-2010 והשני" מלכת הפיננסים" ב-2013. הרביעי והאחרון יהיה מלכות טבריה.

דונה גרסיה מנדס נמלטת מארצות השפלה לוונציה כדי לחמוק מניסיונותיו של הקיסר קרל החמישי לשדך את בתה ריינה לאביר ממקורביו, החומד את ירושתה. בוונציה היא מחדשת את פעילותה המסחרית והפיננסית, אבל אינה חדלה מהצלת יהודים ומומרים מידי רודפיהם, כשבלבה מפעמת התקווה להקים בית ליהודים בארץ ישראל. כהכנה לשיבתה בעתיד ליהדות, היא לומדת באופן קבוע אצל רב בגטו היהודי ושם מוצאת אהבה אצל הרופא היהודי הגדול יעקב מנטינו, רופאו האישי של האפיפיור. ממש כאשר גרסיה חשה שחייה נכנסו למסלול נינוח בין הגטו והקרנבל, הלשנה בוגדנית של אחותה עצמה ובשרה מערערת את עולמה ומסבכת אותה עם שלטונות המשפט בעיר ועם האינקוויזיציה.

הוצאת הקיבוץ המאוחד, סדרת הכבשה השחורה, 288 עמ'

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, פרוזה מקור, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.