ספרים חדשים – מומלצי השבוע 16/11/14

| 15/11/2014 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 16/11/14

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 16/11/14

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.  

 

 

 

 

אהבות מפתיעות והחלטות אמיצות

המזוודה של גברת סינקלייר מאת לואיס ולטרס

המזוודה של גברת סינקלייר מאת לואיס ולטרס

המזוודה של גברת סינקלייר מאת לואיז ולטרס, הוא סיפור שובר לב בעל קסם רב, על סודות משפחתיים, על אהבות מפתיעות והחלטות אמיצות שנשזרות זו בזו.

רוברטה חיה לבדה בדירתה בלונדון ועובדת בחנות ספרים קטנה, שלא ברור איך בעליה יכול להרשות לעצמו להחזיק אותה עדיין. היא נוהגת לאסוף מכתבים וגלויות הנחבאים בספרים מיד-שנייה שהיא ממיינת. אבל את המכתב הזה מצאה בתוך ספר של סבתה, שעברה לבית אבות והורישה לה מזוודה קטנה. מה פשר הדברים שנכתבו בו? האם ייתכן שכל מה שידעה על משפחתה אינו נכון?

דורותיאה חיה בביתה הכפרי בזמן מלחמת העולם השנייה. בעלה אלברט גויס למלחמה. בנה, משאת נפשה, מת עם היוולדו. לאחר שמטוס מתרסק בקרבת ביתה היא פוגשת את מפקד הטייסת הפולני וקשר עמוק של אהבה קושר במפתיע את שני האנשים הבודדים, שכבר לא העזו לקוות לאושר. אבל ההחלטה החשובה ביותר בחייה תרחיק אותה ממנו. מקסים, כובש ומרגש.

 

מאנגלית: איריס ברעם, הוצאת כתר, 301 עמ'

 

עדות לניצחונה של רוח האדם

 

אנשי העבר מאת דאגלס סמית

אנשי העבר מאת דאגלס סמית

אנשי העבר מאת ההיסטוריון דאגלס סמית, מתאר איך נושלה והושמדה שכבה עלית של בני האצולה הרוסית, שעד למהפכת 1917 משלו ברוסיה במישור הפוליטי, הצבאי, החברתי והתרבותי, ושנודעה בעושרה הנוצץ ובמסירותה לצאר ולקיסרות, וכיצד מוגר יחד עמה כל שריד אחר לרוסיה הישנה.

"אנשי העבר" היה הכינוי שנתנו להם הבולשביקים. סיפורה של האצולה הרוסית ושל קִצה המר כמעט שלא סופר עד היום במלואו.

הספר מתמקד בגורלן של שתי משפחות מרכזיות – בית שֶרמטייב ובית גוֹליצין – ופורש, על סמך מסמכים ארכיוניים שנחשפים כעת לראשונה, את קורותיהן בשנים הסוערות שעד למלחמת העולם השנייה. ברגישות מרובת ניואנסים הוא מתאר בזיזת ארמונות ושרפת אחוזות, בריחות ליליות מפני איכרים פורעים וחיילי הצבא האדום, כליאה, הגליה והוצאה להורג. אבל זהו גם סיפור על הישרדות והסתגלות, על בני אדם שהצליחו גם בימיו האפלים ביותר של 'הטרור' הסטליניסטי לחיות את חייהם, להתאהב, להוליד ילדים, לחיות את חיי היומיום. יותר מכול, הספר הוא עדות לניצחונה של רוח האדם. והתוצאה היא תיעוד קולח וחשוב, עשיר בפרטים ומעניין.

 

מאנגלית: יוסי מילוא, הוצאת כתר, 542 עמ'

 

רגעים של חסד וחמלה

 

שווייצריה זה כאן מאת אורית וולפילר

שווייצריה זה כאן מאת אורית וולפילר

שווייצריה זה כאן מאת אורית ווֹלפַיילֶר,  הוא קובץ של 10 סיפורים, ספק סוריאליסטי ספק היפר-ריאליסטי, שבו כל הגיבורות שלו נמצאות על סף התמוטטות רגשית או אובדן שליטה, חיות בחוסר נחת ובתחושת אי-סיפוק, ועולמן מלא בחרדות יומיומיות והרות גורל.

למשל, צעירה בשם מירי, שמגיעה לביקור מולדת ומתלבטת איך לספר להוריה שהחליטה להפסיק את לימודיה ולטפל בקשישה גרמנייה שאליה נקשרה. או אֵם חרדתית העסוקה במהלך טיסה במחשבות על בנה הקטן ועל רגע הפרידה הסופי ביניהם, שיתגלם ביום גיוסו לצה"ל. או אישה שחרדה למצבה הבריאותי, ושעותיה הטרופות מתערבלות בקורותיהן של אם ובת בדיוניות מסֶפר שאותו היא קוראת.

עוד נמצאות עלילות פנטסטיות שבמרכזן, בין היתר, אישה בודדה שמוצאת מקלט בתוך ביצת תרנגולת; ואפילו מלכה בריטית ידועה שמתקשה להסתגל לסייגי המלוכה ולכך שנאסר עליה לגעת בידיים חשופות בכל יצור חי. אלא שמתחת למעטה אי-הנחת והתסכול של הגיבורות, יש בסיפורים הרבה רגעים של חסד וחמלה, של געגועים לבית ושל אהבת אדם.

 

הוצאת אחוזת בית, 187 עמ'

 

מארג משפחתי מורכב

 

פייר וזאן מאת גי דה מופסן

פייר וזאן מאת גי דה מופסן

פייר וז'אן הוא השלישי מבין שישה רומנים שכתב גי דה מופסן, מגדולי הסופרים הריאליסטיים במאה ה־19, בפרק זמן קצר של שבע שנים בלבד, שלאחריו, בעקבות מחלת העגבת, שקע בהזיות ובדיכאון עד למותו, בגיל 43 בלבד. זוהי קלאסיקה ספרותית והמחבר מתבלט בה כצופה ביקורתי וחד אבחנה, אך גם מלא חמלה. לרומן  הקדים  מופסן חיבור בשם 'הרומן'. זהו טקסט חשוב ואישי, שבו הוא מגדיר את אמנות הרומן שלו, עומד על תפקידה של הביקורת הספרותית וחושף את יחסו המיוחד אל פלובר, אביו הרוחני. זהו תרגום ראשון לעברית של חיבור מכונן זה, והוא מוגש כפי שפורסם בשנת 1887, כחלק בלתי נפרד מפייר וז'אן.

על הספר: פייר וז'אן הם שני אחים, האחד רופא, האחר עורך דין. הם מתגוררים בבית הוריהם ולמרות אופיים השונה מצליחים לשמור על שלום בית. יום אחד נופל דבר בחיי המשפחה השקטים: מתברר כי חבר ותיק של ההורים הוריש במותו את כל כספו רק לצעיר הבנים, ז'אן. בלבו של פייר, הבכור, מתעוררת קנאה מייסרת, ומחשבות קדחתניות סוחפות אותו לנסות לפתור את התעלומה. מופסן מעמיד תמונה חיה של מארג משפחתי מורכב. הוא מפליא לתאר את תהומות הרגש האנושי כאשר איזון החיים העדין מופרע ומצייר חברה בורגנית השבויה בתוך נורמות של העמדות פנים.

תרגמה מצרפתית והוסיפה פתח דבר: רמה איילון, הוצאת ספרית פועלים, 166 עמ'

 

טעם חדש בחיים

 

 

השנה של סאקו מאת קיואיצי קאטאימה

השנה של סאקו מאת קיואיצי קאטאימה

השנה של סאקו מאת קיואיצ'י קאטאימה (מחבר 'אהבה זועקת בלב העולם', אחד מרבי–המכר הגדולים ביותר בתולדות הספרות היפנית) עוסק בקשיים הטמונים בחיבור בין שתי בריות בעולם הזה: בחיי השגרה, על עצבונותיהם ועל שמחותיהם, על החרדות ועל האהבה שהם נושאים עמם, ובמה שמכונה 'האושר הקטן' של כל אחד ואחד. השקפתו של קאטאימה על החיים ועל המוות, על חלוף הזמן ועל סמליותן של עונות השנה, ציטוטיו מן הבודהיזם והתייחסותו החוזרת ונשנית לרוחניות ולתרבות הסינית לא רק שואבים חומרים מן האסתטיקה ומן הרוחניות היפניות, אלא גם מצביעים על נתיב אפשרי למציאת טעם חדש בחיים.

עלילת הספר: שוּניצ'י הוא מתכנת מחשבים שאוהב לצלם חתולים. רעייתו, סָאֵקוֹ, אחראית לחידוש המלאי והתחזוקה של שלוש מכונות אוטומטיות לממכר מוצרים. בני הזוג הכירו חמש שנים קודם לכן, כשהיו שכנים, והוא התאהב בבִכייה. חייהם של השניים מתנהלים בשלווה עד ליום שבו פונה אליהם אחותה של סאקו בבקשה שתשנה את חייהם.

 

מספרדית: אורלי הר-לוין, הוצאת כנרת, 207 עמ'

 

מחשבות על זהות

 

סיפור הווה על פני הארץ מאת  סמי ברדוגו

סיפור הווה על פני הארץ מאת סמי ברדוגו

סיפור הווה על פני האֶרץ ספרו השביעי של סמי בֶּרדוגו הוא רומאן מפעים בייחודו ובאחֵרותו; מרתק ונדיר בהסתכלויותיו. זהו סיפורו של מרסל בן־חָמו שבגיל 48  החל לחפש את מקומו בעולם. מדירתו, שבה הוא מתרחק מאביו ובעיקר מאחותו המגדלת לבדה את בנו בן השש, הוא יוצא למפגש חוזר עם המקומות 'שלו' על פני הארץ, מקומות שבהם נקלע בעבר הרחוק או הקרוב יותר לאפיזודות אנושיות עזות וחָווה חוויות מפתיעות ודרמטיות, תמוהות ואבסורדיות לעתים. מרסל, שחי את חייו כאיש מיעוט, כהתגלמות האַחֵר וכישראלי "חלש למדי", הוא בו־בזמן קונפורמיסט ישר, צנוע ומצפוני, שהיה רוצה להיות האזרח הסביר של המדינה. הוא מאמין שאדם מקבל את אופי הזמן־מקום של הנקודה שבה החליט להשתקע, אבל הוא עדיין אינו מסוגל להחליט היכן לשים את עצמו. ההתרחשויות מן העבר הציעו לו אופני חיים שלא בחר בהם, אפשרויות מרתיעות ולצידן אחרות מושכות, תפניות הגיוניות שלא העז להתמסר להן. בכל המצבים הוא נשאר על איזה סף בין אלטרנטיבות. אפילו איך להיות אב טרם החליט. בינתיים הוא מתעלל עוד ועוד בגופו והורס אותו מתחנה לתחנה, כמו מוותר על איבריו אחד־אחד להשתחרר ממנו.

הוצאת הספריה החדשה/הקיבוץ המאוחד, 253 עמ'

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, פרוזה מקור, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.