ספרים חדשים – מומלצי השבוע 02/11/14

| 01/11/2014 | 0 Comments

ספרים חדשים - מומלצי השבוע 02/11/14

ספרים חדשים – מומלצי השבוע 02/11/14

קריאה היא פעילות מעשירה ומהנה בין קפיצה לבריכה, ליציאה לטיול, במחנה התנועה או מתחת למזגן בבית: קריאה במבחר ספרים. מול כל האטרקציות שעולם הנופש והטיולים מציע, יש פעילות אחת שאינה דורשת הדרכה, יציאה מהבית ונסיעה, התארגנות ממושכת ואפילו שיחה: קריאת ספרים.  

 

 

 

 

רומן היסטורי כובש ומותח

המיילדת מוונציה מאת רוברטה ריץ

המיילדת מוונציה מאת רוברטה ריץ

המיילדת מוונציה מאת רוברטה ריץ', מספר את סיפורה של חנה, מיילדת יהודייה בוונציה של המאה ה-16, המתבקשת ליילד את אשתו של רוזן נוצרי. אם תיענה לבקשה, היא תסתכן במאסר על הפרת החוק נגד יהודים המטפלים בנוצרים; אם תיענה לבקשה והאֵם תמות, היא תסכן את הגטו היהודי כולו בפעולת תגמול. אבל בעלה של חנה שבוי, ושכירי חרב של מסדר אבירי מלטה דורשים ממנה כופר תמורת פדייתו מהשבי. את הסכום הגבוה הזה חנה תוכל להשיג רק אם תציל את אשת הרוזן וחשוב יותר – את יורשו. בחירתה של חנה תסבך אותה ברשת מזימות ובגידות, ותסכן את מסעה אל בעלה יצחק, שבטוח שנספתה במגפה ומוכן להתחיל בחיים חדשים.  הספר נכתב מתוך רצון לכתוב היסטוריה של נשים ולהעמיד את סיפורן במרכזה של עלילה בתקופה שסיפורן אינו מתועד על דפי ההיסטוריה. ריץ' מספרת שהיא התאהבה בוונציה בכלל וברובע היהודי שלה בפרט ורצתה להבין הפער היומיומי בין ונציה העשירה והיפה לבין העליבות של הגטו היהודי. היא רצתה להבין את המרקם החברתי של העיר הקטנה בכלל ושל הקהילה היהודית בפרט. השנה בה מתרחש הספר היא השנה שבה המגפה תקפה את ונציה, וריץ' משכילה לרדת לפרטים ההיסטוריים על דיוקם, ומחייה בכך תקופה ומקום אפופי קסם ומסתורין.

מאנגלית: סמדר מילוא, הוצאת כנרת, 254 עמ'

החיים הם לא רומן ספרותי

סיפורי חייו של מר פיקרי מאת גבריאל זווין

סיפורי חייו של מר פיקרי מאת גבריאל זווין

סיפורי חייו של מר פיקרי מאת גבריאל זווין הוא ספר לאוהבי ספרים במובן הישן, אלה עם הדפים, למי שחולמים להחזיק, או לפחות להיות לקוחות, בחנות ספרים פרטית ומתוקה על אי, עם המון הומור וחום, שמרגש בלי להיות דביק. איי-ג'יי פיקרי הוא בעליה של חנות ספרים קטנה ויחידה על אי קטן מול מסצ'וסטס. הוא אלמן זה שנתיים. הוא מתגעגע לאשתו, הוא סובל. הוא מזניח את עצמו. הוא בודד. יש לו נכס אחד ששווה משהו, ושמור בתיבת זכוכית – עותק מן המהדורה הראשונה של ספר של אדגר אלן פו. והוא נגנב. הנכס היחיד שלו. איי-ג'יי הולך לדווח למשטרה, שם הוא פוגש את המפקד למביאסי, שוטר  מלא כוונות טובות ומעט אפשרויות פעולה. כשהוא חוזר לחנות, הוא שומע משהו. הוא ניגש לבדוק, וליד ספרי הילדים והנוער הוא מוצא את מאיה. היא פעוטה קטנה ומתוקה, שיושבת שם ובחיקה עותק של "ארץ יצורי הפרא" ולידה בובה של אלמו, שאליה מוצמד פתק: "לבעלים של חנות הספרים: זאת מאיה. היא בת שנתיים וחודש. היא חכמה מאוד, מדברת יוצא מן הכלל לגילה, והיא ילדה מתוקה וטובה מאוד. אני רוצָה שהיא תגדל להיות חובבת ספרים. אני רוצה שהיא תגדל במקום שיש בו ספרים ועם אנשים שאכפת להם מספרים. אני אוהבת אותה מאוד, אבל אני כבר לא יכולה לטפל בה. האבא לא יכול לקחת חלק בחיים שלה, ולי אין משפחה שתעזור לי. אני נואשת. בכבוד רב, אמא של מאיה". מאיה תשנה את חייו, ואיתה יזכה גם באהבה וגם בחברות אמת. אולי מפני שהחיים הם לא רומן, הם אסופה של סיפורים קצרים, סיפורי חיים. מקסים, מהנה ומרגש.

מאנגלית: יעל סלע-שפירו, הוצאת כתר, 249 עמ'

 

הומור מושחז ונהדר

ספר משפחתי מאת אפרים קישון

ספר משפחתי מאת אפרים קישון

הוצאות מחודשות לשתי קלאסיקות ישראליות מאת חתן פרס ישראל אפרים קישון במלאת עשור לפטירתו. ספר משפחתי מורכב מאוסף של הומורסקות, סיפורים קצרצרים (עד שלושה עמודים כל אחד) מצחיקים מאוד, שכתב קישון על משפחתו האישית: אשתו, המכונה "האישה הקטנה", שני בניו, רפי ועמיר ובתו הקטנה רננה. זהו דו"ח מפורט ומדויק של חומרי הנפש המתאספים במרחב אחד קטן ומרכיבים חיים שלמים. יש בו אמיתות קטנות ומבריקות, שרלוונטיות לכל משפחה בכל מקום, תובנות חדות עין, מצחיקות ומעוררות הזדהות גם היום. ספר המסעות גם הוא אוסף של הומורסקות, סיפורים קצרצרים (עד שלושה עמודים כל אחד) מצחיקים מאוד, שכתב קישון על מסעותיו בחו"ל, על ישראלי אחד חד-הבחנה שמטייל בחו"ל. מה קורה במפגש בין ישראלי לבין העולם הגדול? כמה מצחיקה יכולה להיות התנגשות בין תרבויות? קישון מוכיח גם בספר זה, שההומור הנפלא שלו אינו תחום בגבולות גיאוגרפיים, ובכל מקום שהוא נמצא, הוא מוצא את הסיטואציות המשעשעות ביותר.

הוצאת ידיעות ספרים, "ספר משפחתי" 438 עמ', "ספר המסעות" 325 עמ'

 

סודות קדומים

בטרם עלותם לגרדום

בטרם עלותם לגרדום

בטרם עלותם לגרדום הוא השני בטרילוגיית הפנטזיה "החוק הראשון" מאת ג'ו אברקרומבי. כיצד מגנים על עיר מוקפת אויבים ושורצת בוגדים כשאינך יכול לבטוח בבעלי בריתך כלל, וקודמך בתפקיד נעלם בלי להותיר עקבות? די בכך כדי לגרום למעַנֶה מקצועי חשק להסתובב ולברוח, אם רק היה מסוגל ללכת בלי קביים – והאינקוויזיטור גלוקטה חייב למצוא תשובות לפני שהצבא הגורקי יבוא לדפוק על שערי העיר. אנשי הצפון חוצים את גבולה של אנגלנד ובדרכם הם זורעים אש ומוות ברחבי הארץ הקפואה. נסיך הכתר לאדיסלה מוכן להדוף אותם לאחור ולזכות בתהילת עולם. רק בעיה אחת ניצבת בדרכו: הוא מפקד על הצבא בעל החימוש, ההכשרה והפיקוד הגרועים בעולם. ובאיאז, ראשון המגים, מוביל חבורה של הרפתקנים נועזים למשימה שתיקח אותם אל חורבות העבר: האישה השנואה ביותר בדרום, האיש המפחיד ביותר בצפון והנער האנוכי ביותר באיחוד הם צירוף מוזר, אבל אם לא היו שונאים זה את זה כל-כך, אולי זה היה צירוף קטלני. סודות קדומים יתגלו. קרבות עקובים מדם יוכרעו. אויבים בנפש יזכו למחילה – אך לא בטרם עלותם לגרדום. עלילת פנטזיה אמיתית ומרתקת. 

תרגום: בועז וייס, הוצאת אופוס, 559 עמודים

 

הספר המשמח והאופטימי אי-פעם

פוליאנה מאת אלינור הודגמן פורטר

פוליאנה מאת אלינור הודגמן פורטר

עוד לפני שנולדה הפסיכולוגיה החיובית באה לעולם ילדה עליזה עם שתי צמות והמון נמשים, ושמה פוליאנה. היא לימדה מיליוני קוראים, ילדים ומבוגרים כאחד, אופטימיות מהי. פוליאנה מאת אלינור הודג'מן פורטר יצא החודש בתרגום חדש לעברית, 101 שנה לאחר יציאתו לאור במקור. הודג'מן פורטר (1868-1920) פירסמה ב-1913 את פוליאנה, שהפכה לאחת הדמויות הספרותיות האהובות בעולם. בתוך שנה אחת נמכרו מיליון עותקים של הספר ומאז הוא תורגם לשפות רבות ועובד לתיאטרון, לקולנוע ולטלוויזיה. פוליאנה, יתומה בת 11, מאומצת על ידי דודתה המרירה פולי ומלמדת את תושבי העיירה בלדינגסוויל לשחק במשחק האהוב עליה ושמו "פשוט לשמוח". בעזרת המשחק ועם התכונה שלימד אותה אביה: לחפש את הטוב בכל דבר, היא מצליחה להשפיע על חייהם של תושבי העיירה ולהדביק אפילו את דודתה הבודדה בשמחת החיים שלה. אלא שאז היא עוברת תאונה קשה וכבר לא יכולה פשוט לשמוח.  מה יקרה לפוליאנה, ומי יעזור להחזיר את האור שאבד לה? השם פוליאנה הפך לכינוי שהודבק לאנשים בעלי גישה חיובית לחיים ולעיקרון בפסיכולוגיה – עקרון פוליאנה. מקסים ומרגש.

מאנגלית: יעל אכמון, הוצאת זמורה – סדרת מרגנית, 240 עמ'

 

ילדות היא מולדת

בשפריר חביון מאת הרב חיים סבתו

בשפריר חביון מאת הרב חיים סבתו

בְּשַׁפְרִיר חֶבְיוֹן, שם ספרו החמישי של הרב חיים סבתו, לקוח משורה של פיוט "אל מסתתר בשפריר חביון" . מהי ילדותו של המספר? קהיר היא לו מולדת אמיתית ורחוקה, של ערבית ושל צרפתית ומעליהן עברית נפלאה, מתנגנת בגעגוע אחד גדול ונמשך מתוך הפיוטים והלימוד והערגה למולדת אחרת, כולה מדומיינת במילים, ארץ ישראל. ושם, בילדות הממשית הזאת, הלא-דמיונית, המולדת הירושלמית של בית מזמיל על ריחותיה הערביים, ועין כרם על מנזריה זורעי המסתורין והאימה – שם הולכת ונפרשת לפנינו מניפה רחבת זמנים ומרחבים, כולה מארג מפותל של חלומות ושבריהם, וחלומות חדשים, שברים של חלומות. והרבה מציאות: מחלב הנברחת, הבלתי נשכחת, דרך הפוגרום בעיירה באוקראינה, מן החיפוש אחר הילדים הנעלמים באירופה ההרוסה, והבריחה מטריפולי שבלוב בין גלים ואנגלים, אל טעמם של תפוזי הקיבוץ שכל ארץ ישראל כולה נתקפלה אל מתחת לקליפותיהם. האם היא אהבה נכזבת? סיפור אובדנה של ילדות הוא סיפור קנייתה של מולדת חדשה, אחת, על תקוותיה, על ייסוריה, על האמת, שתמיד היא קצת, או הרבה, מסתתרת בה. ועל הסיפור הזה כולו שפוך חן מיוחד, הוא החן של פתרון חידת גלגולו של ניגון – חסידי? מזרחי? צברי?

הוצאת ידיעות ספרים, 190 עמ'

מלא בקסם

הקמע 5 נסיך האלפים מאת קאזו קיבואישי

הקמע 5 נסיך האלפים מאת קאזו קיבואישי

הקמע – נסיך האלפים מאת קאזו קיבואישי הוא החמישי בסדרת הקומיקס המצליחה, ספר מתח כיפי,  יצירה רבת משמעויות, מלאה בתכנים מורכבים של יתמות, נטישה והישרדות ולמרות זאת – היא מועברת בצורה שובה ומלאת קסם.

מקס גריפין גנב את האבן הראשית, שבעזרתה יכול מלך האלפים ליצור קמעות חדשים. כוחו של המלך הולך ומתעצם. אמילי וחבריה חייבים לעצור אותו, ומקס משיב מלחמה. אמילי מנסה להיעזר בקמע שלה, אבל משהו לא בסדר. האם היא באמת מכירה את הקמע? האם היא צריכה להקשיב לקולו? האם היא יודעת עליו את כל מה שהיא צריכה לדעת? אמילי תיאלץ להתמודד עם הפתעת חייה.

לבני שמונה ומעלה. 

מאנגלית: דנה זייברט, הוצאת כתר, 187 עמ'

 

 

המסע אל האי אולי

המסע אל האי אולי מאת מרים ילן שטקליס

המסע אל האי אולי מאת מרים ילן שטקליס

מהדורה חדשה לספר המסע אל האי אולי, אחד הסיפורים היפים והאהובים של המשוררת והסופרת מרים ילן-שטקליס, כלת פרס ישראל הראשונה לספרות ילדים.

קוץ הדוב, רוץ הכלב, מוץ החתול ודני יוצאים באמצע הלילה למסע אל הרופא הגדול של הצעצועים, כדי לתקן את הבובה השבורה אלישבע. אבל הרופא נמצא בארץ רחוקה-רחוקה, היא שוכנת באי "אולי", בלב האוקיאנוס הגדול, ורק הלוויתן הזקן מכיר את הדרך לשם. לאן יוביל אותם מסעם הארוך, ומה יעלה בגורלה של אלישבע?

סיפור מסע נפלא לפעוטות, עם איורים שובי לב ומקסימים.

 

איורים: בתיה קולטון, הוצאת כנרת, 71 עמ', מנוקד

 

 

 

הדרך שבה אנו חיים

אני שצללתי בלב העולם מאת סבינה ברמן

אני שצללתי בלב העולם מאת סבינה ברמן

אני שצללתי ללב העולם מאת סבינה ברמן, הוא רומן מבריק ומעורר השראה המסופר מפי אישה בלתי נשכחת. לאחר מות אחותה חוזרת איסבל אל מקום הולדתה במקסיקו כדי לנהל את חברת הטוּנה המשפחתית. שם היא מוצאת ילדת פרא , יצור ללא שם שמתברר כאחייניתה האוטיסטית שמעולם לא שמעה על קיומה. איסבל לוקחת על עצמה את המשימה להפוך אותה לבת אנוש. היא מלמדת אותה את המילה הראשונה –  'אני', והיא גם מעניקה לה מתנה ראשונה, את שמה, קארן. כך מתחיל מסעה הקסום של קארן, שלצד מגבלותיה ניחנה ביכולות מופלאות לתקשר עם בעלי חיים ימיים. האופקים החדשים הנפרשים בפניה חושפים את הדרך שבה אנחנו חיים, ואת האפשרות הטמונה בכל אחד מאיתנו להרחיק מעל ומעבר לציפיותינו הגדולות ביותר. מקסים ומרגש

 

מספרדית: רינת שניידובר, הוצאת מחברות לספרות, 266 עמ'

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: מומלצי השבוע, ספרות נוער, פרוזה מקור, פרוזה תרגום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.